Jump to content

Bru over Oslofjorden


REM

Recommended Posts

Det er da jeg får lyst til å skyte inn en ting med tunneler.

I de aller fleste tunneler hvor det har blitt fuget mellom støpte betongelementer har det blitt benyttet Sika 15LM og under den har de benyttet brannhemmende mineralull.

Det man kanskje ikke har vurdert er fugemassen. Den er basert på PU og når PU brenner og man slukker med vann utvikles blåsyre !

 

Nå har man fått øynene opp for problematikken og tester ut brannhemmende MS i stedet, men det kom litt sent.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vil gjerne bringe et nytt argument inn i lokaliseringsdiskusjonen. På vei ut fjorden er en strekning jeg kunde vært foruten; Drøbak-Filtvet. En bro midtveis ville bli et flott skue og tiden ville fly av gårde. Vei dukker nok opp på begge sider med tiden. Kanskje det kunde bli TV-serie?

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg er overrasket over at denne tråden ikke forlengst er flyttet til "off topic".

 

Har kjørt tunellen en gang, da med en 18 meter lang trailer som riktignok ikke var veldig tungt lastet. Rundkjøringene på vestsiden var, om ikke en utfordring, så i alle fall krevende. Da jeg kjørte der (søndag morgen) var det nærmest ingen annen trafikk, men jeg innser at situasjonen sikkert er annerledes til andre tider. Jeg ser ingen grunn til annet enn billigste løsning, og det ser ut til å være å lage et tunell-løp til, og gjøre noe for å utvide rundkjøringene.

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En bru bør nok være så langt syd som mulig ja, og med skikkelig veiforbindelse fra E18/E6 og ikke slik krøtterstien fra Lier og mot Drøbaktunnelen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Tror det er greit å få plass en ren bilbru med gang og sykkelfelt, skal en blande inn jernbanen så vil det flere år før brua er på plass og kostnaden vil bli mye høyere..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bru rundt Moss - Horten er nok tingen. Kan ikke skjønne noe annet enn at dette ville forbinde vest og øst av Oslofjorden på en positiv måte. Dette i seg selv tror jeg vil være med på å øke bruken av brua. At det i tillegg kan åpne for mye trafikanter er jo også en fordel. Oslofjord-tunnelen er i mine øyne en katastrofe. Stadig stengt og krøtterstia fra/til Lier er jo helt håpløs.

Link to post
Share on other sites

Selv om det behandles politisk en framtidig bru over Oslofjorden vil det være behov for ferger helt til broa står klar til bruk, altså minst 10 år fram i tid. Jeg tviler på at det vil være samfunnsøkonomisk bærekraftig å bygge bru eller senketunnell der hvor fjorden er bredest (Jeløya rører de ikke). Dette er en øst-vest forbindelse og da må den ligge i tilknytning til nye E18 fra Østfold og kobles videre mot E18 syd og E134 ved drammen. Bedring av veistandarden på vestsiden er alle enige om at må til, vet noen om det ligger planer for dette?

Link to post
Share on other sites

Ei bru i Moss-hortenområdet, hvor fjorden er som bredest og dypest er og blir et urealistisk luftslott. Bygg brua omlag der tunnelen går idag, og viderefør traseen over Hurumlandet med tunnel gjennom åsen ved Klokkarstua og videre med tilknytting til E6 ved Sande

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Som nevnt, via Storsand. Der ødelegger en heller ikke natur - frem til Filtvet. Jeg tror der blir billigst men transport økonomisk burde nok broa gått fra Filtvet mot Moss, At hytte eiere og boliger i samme område neppe er enig får en leve med .....er nok riktig og ....da burde den gå fra Moss, uavhengig av kostnader kombinert med jernbane i 2 faser. Vi i Norge er flinke til å gjøre for lite når vi skal bygge ;-)

 

Skal vi først bygge bør det gjøres og legges på fremfor å ødelegge rekreasjonsområder. Samt at en smeller til med med en gang ikke etter 2 år der en finner ut at det blir for smått, Norge i nøtteskall :thumbsup:

 

 

Vi må se på fritid også og natur :yesnod:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ei bru i Moss-hortenområdet, hvor fjorden er som bredest og dypest er og blir et urealistisk luftslott. Bygg brua omlag der tunnelen går idag, og viderefør traseen over Hurumlandet med tunnel gjennom åsen ved Klokkarstua og videre med tilknytting til E6 ved Sande

Utfordringen med KVUen som er lagt frem nå er at den forutsetter at det er to ulike trafikkstrømmer som må løses - dvs at det er en trafikkstrøm Moss-Horten og en trafikkstrøm i Oslofjordtunellen. Denne antakelsen er ikke veldig sterkt begrunnet utover at det henvises til historiske tall på hvordan trafikkutviklingen har vært ifm stenging av Oslofjordtunellen. Vegvesenet ser altså i speilet når de skal lage løsninger for fremtiden.

 

Skal det lages en fast forbindelse over Oslofjorden som skaper den regionale utviklingen man ønsker seg må man se utover dette. Da må man se de store trekkene og hvordan samfunnet blir som følge av de endringene man gjennomfører.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det virker bra i denne KVU er at de nærmest legger jernbane død som en del av forbindelsen.. Det vil uten tvil fordyre hele konseptet betydelig. Så kommer spørsmålet om det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge bru kontra tunnel. Kostestimatene per i dag er høye. og bruk estimert til å koste opp til mer enn det dobbelte av tunnel ..

 

Så her blir det spennende å se kost/nytte bergingene og sist men ikke minst forutsetningene som ligger til grunn for denne analysen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det trenger vi neppe ta stilling til :lol: .. Det skulle jo vært gratis om teorien og praksis hadde stemt..

 

Men det ligger vel an til 150 kroner per vei.. Som vel er det samme som det koster med fergen for bil og en eller to passasjerer .. Men innen broen/tunnelen er ferdig, så koster det nok mer. Dette er neppe realisert før i 2025-2030.. Det har vært diskutert i mange år, og ennå mange gode år gjenstår med diskusjon før noe vedtak fattes. :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...