Jump to content

Bru over Oslofjorden


REM

Recommended Posts

Jo da KjetilS, jeg kunne helt sikkert googlet det selv, men hvorfor gjøre det så vanskelig? Er det ikke mulig å heller skrive 'Årsdøgnstrafikk' i stedet for ÅDT i et innlegg? Det er jo så utrolig mange slike forkortelser ute og går. Og denne forkortelsen var ny for meg.

 

Hilsen LHH (som er mine initialer og som står for Lars Harald Helgesen) :lol:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det må bli slutt på at sære lokale interesser velter slike prosjekter.

Veldig enig i det. Uansett hvor man bygger blir det en nabo. Noen egg må man knuse.

Var det ikke noen finnmarkinger som sto på barrikadene på syttitallet mot å bygge ut et vassdrag? Tviler sterkt på at de var innstilt på å leve uten strøm :lipseal: Noen andre får ta støyten for utbygging var vel mottoet :thumbsdown:

 

 

Jeg er kanskje litt uvitende, men hva i all verden er ÅDT?

Bare en vanlig TBF :wink:

Link to post
Share on other sites

jeg kunne helt sikkert googlet det selv, men hvorfor gjøre det så vanskelig? Er det ikke mulig å heller skrive 'Årsdøgnstrafikk' i stedet for ÅDT i et innlegg? Det er jo så utrolig mange slike forkortelser ute og går. Og denne forkortelsen var ny for meg.

 

Hilsen LHH (som er mine initialer og som står for Lars Harald Helgesen) :lol:

 

 

hehe :thumbsup: Dagens :lol:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Håøya ,, da er det bedre med en ferge til, så får en tid til en sleve og kaffe, i stede for å kjøre rundt "oslo".

Det er da trafikk sydfra også som skal over fjorden og sydover og motsatt.

Trenger Oslo en ringvei til så bygg den.

Nei brua må over Horten Moss, blir ikke tunnel billigere på lang sikt samme sted?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ulempen med dette konseptet er at det er tunnel på begge sider som fører til broen, dermed er jo selve broen helt bortkastet. Stenger tunnelen så stenger broen enkelt og greit. Min mening er ikke noe under jorden eller sjøen. Bru/vei hele veien med god nok seilingshøyde

bilde

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er noe som undrer meg.

Her snakker de om en bro basert på kjent teknikk i et relativt beskyttet farvann og dybde med lengde på ca 2,4 nm til en kostnad på ca 60 milliarder.

I Bjørnefjorden (Hordfast E39) som er nærmere 600 m dyp, 3nm eller 3,4 nm bred, heftige vinterforhold og en løsning som ingen kjenner enda, er estimatet 13 milliarder.

 

Er det fordi jeg ikke er politiker at dette ikke går i hop for meg? Noe har jeg ikke skjønt.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Det er noe som undrer meg.

Her snakker de om en bro basert på kjent teknikk i et relativt beskyttet farvann og dybde med lengde på ca 2,4 nm til en kostnad på ca 60 milliarder.

I Bjørnefjorden (Hordfast E39) som er nærmere 600 m dyp, 3nm eller 3,4 nm bred, heftige vinterforhold og en løsning som ingen kjenner enda, er estimatet 13 milliarder.

 

Er det fordi jeg ikke er politiker at dette ikke går i hop for meg? Noe har jeg ikke skjønt.

 

Løsningen for Horten-Moss som er skissert opp mot 60 mrd kroner inkluderer to relativt lange tunneler (og minst én litt kortere?), og tilføringsveier som skal gå fra E18 i vest til E6 i øst. Hva inkluderer estimatet på ca. 13 mrd for Hordfast?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Mye fordi brua også har dobbelt jernbanespor.

Og fordi den må ha lange tilførselstunneller i begge ender for å unngå tett bebygde områder. Den på Hortensia kommer opp i dagen ved Borre hvor den knyttes til RV19.

På Mossesia går tunellen nesten til E6.

Men jeg tror ikke hverken 60 mrd for Oslofjordbrua eller 13 mrd for er realistisk.

Det er gjerne sånn at man overestimerer det man på politisk hold ikke vil ha og underestimerer det man vil ha.

Til sammenligning kostet Øresundsbron 30 mrd DKK.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjørnefjordtunnelen vil også ha en lang tunnel under Øyane og inn forbi Midtøya. Denne starter før flytebroen nå land. Grunnen er nok at den skal komme likt eller bedre ut enn det indre alternativet i beslutningdokumentasjonen.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Kostnadene ved ferjetrafikk er ofte lavere enn å bygge bro eller undersjøisk tunnel. Til tross for en ofte lavere kostnad blir ferjetrafikken mange steder lagt ned. Der privatbilismen er tilstrekkelig utviklet, vil en bro eller en tunnel gi folk større frihet til å reise når de ønsker.

http://no.wikipedia.org/wiki/Ferje

 

Siden 1960-tallet har det vært ulike ideer om fast forbindelse over Oslofjorden for å erstatte fergeforbindelsen. I mars 2008 la Statens vegvesen frem en rapport som anbefalte tunnel dersom den faste forbindelsen skulle realiseres. En tunnel vil koste om lag 5 milliarder[6] og være firefelts, i motsetning til en bro som vil koste om lag 15 milliarder.[7] En eventuell tunnel vil bli 17 kilometer lang grunnet krav fra EU om maksimalt 6 % stigning, og på det dypeste vil tunnelen være 325 meter under havflaten.[8]

En konseptvalgutredning offentliggjort i november 2014 antar at byggekostnadene for bro vil være 35-60 milliarder kroner [9]og for tunnel 15-25 milliarder kroner.[10]

 

Horten – Moss 200 biler pris hemmlige

http://basto-fosen.no/

 

  • Lengste fergetur mellom Moss – Horten må ha vært med gamle «Bastø II», den gikk fra Moss den 22. februar 1922, ble sittende fast i isen og brukte fem dager på turen til Horten. Samme tur tar idag 30 minutter.

 

Ny elektrisk ferge mellom Lavik og Oppedal 150 millioner krone 120 biler.

Mens fergen er på vei over fjorden blir de to batteripakkene på land ladet fra strømnettet. Når de bruker lengre tid på hente inn strømmen, er kapasiteten i strømnettet stor nok. Og når fergen klapper til kai, blir strømmen overført fra landbatteriene til fergebatteriene.

Selve ladingen av fergebatteriene tar bare ti minutter.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Denne-fergen-er-fri-for-utslipp-2790597.html

http://www.sinusmagasinet.no/artikler/2014/februar/en_el-ferge_som_verden_aldri_foer_har_sett/1017

 

Det blir plass til 120 biler i den nye gassdrevne monsterferga til transportgiganten Torghatten Nord. Pris ???

http://www.nrk.no/nordland/gassferge-tar-120-biler-1.7241761

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi bør se bort fra både tunnel og ferge. Bro blir nok dyrest men med de størst muligheter så lenge det blir minst 4 felts samt tog trase.

 

Nordmenn kan ikke lage tunneler det ser vi gang på gang rundt i landet, ikke minst Oslofjordtunnelen. Stengt støtt og stadig.

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Er enig i at tunnel og ferge ikke er løsningen, men problemet med den skisserte broen er at den inneholder tunneler i begge ender, hvilket ikke er bra. Bru hele veien eller jevn noen hus med jorden og bygge skikkelig 4 felts vei frem til bruen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...