Jump to content

Bru over Oslofjorden


REM

Recommended Posts

Det er helt urealistisk å tro at man vil bygge en slik bro der Oslofjorden er på det bredeste. Kostnadene vil bli astronomiske, og byggeperioden uakseptabel.

Nei, bygg brua over Storsand som det sørligste traseen på kartet viser. Her får man høyden gratis fra topografien på begge sider. Dette vil bli en storslått seilingsportal inn til den kanskje fineste hovedstaden i Europa.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

helt enig at og bygge broen over ved Horten / Moss er utfordrene men ingen umulighet.. En meget stor risiko ved bro ved Horten er at skipene som skal inn til slagen ligger for anker rett utenfor.. og det har skjedd og vil skje at de kan komme i driv.. med de katastrofale følger dette kan ha for broen hvis en slik driver inn...

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Flott bro Horten-Moss med 4 felts vei og jernbane, til en budsjettert kostnad på ett halvt Oslo OL

 

DbSNTOJ1lfIE1I7nAXvSLwSFzmGDkerikCvMqAZF

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at en bro ved Hvitsten omtrent kan bli bra. Med skikkelige commute veier til E6/E18

 

Les utredningene. Mange interessante tanker

Er vel ikke så mye å tjene på det hvis man må helt ned til Svelvik for å komme over fra vestsia. Eller tenker du på en ny bro fra Tofte/Rødtangen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jernbanen er tegnet inn under veibanen i dobbeltspor Contraband :yesnod:

jeg personlig ville blitt svært overasket hvis vi hadde hvert så heldige og fått en slik løsning.. til tross for at det koster et knapt OL.. Samferdsel er desverre et tragisk kapitell hvor ordet motorvei ikke var stuerent og innføre i politikken før 2000 tallet.. gud forby..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du får den så billig :nonod: ellers så mangler jernbanen på din bro men du hadde kanskje tenkt deg skinner der hvor småpikene går ? :wink:

Jauda, toget er der det, det henger bare under kjørebanen... Se video fra statskanalen sine hjemmesider

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det blir dyrt okke som. En forsker fra Transportøkonomisk institutt var på skjermen forleden og uttalte noe som at "for hver krone investert i Osloregionen må det investeres 2 kroner i distriktene"! Er kostnaden på brua 7 mildr med søkke og snøre, må departementet hoste opp 21 mldr. Det kan holde hardt. Veiinvesteringene er allerede på en minimum med et betydelig vedlikeholdsetterslep anslått til 45 - 75 mldr.

 

Hvor broa skal ligge er et annet spørsmål som sikkert vil ta år å utrede og ikke minst å behandle politisk. Her vil det bli utstrakt handel med og uten hestekjøtt.

 

Enkelste løsning er vel å plassere broa ved Storesand. Det krever en del investering i veinettet på Hurumsiden. Allerhelst med en ny bru over Drammensfjorden. Nytten ved dagens tunnell er begrenset. Det tar i dag faktisk lengre tid å kjøre Drøbaktunnellen enn i gjennom Oslo. Unntatt på fredag ettermiddag da.

 

Jeg tror at vi vil vente leeenge på denne broa... Båtelskere rundt Håøya og Sandspollen kan bare senke skuldrene og nyte rødvinen i solnedgangen uten partikkelforurensing fra biltrafikken.

Link to post
Share on other sites

En tidligerere, frittalende veidirektør uttalte at den samfunnsmessig beste investeringen man kunne foreta, var å putte pengene i veiprosjekter i Osloregionen. Det vil nok ikke politikerne høre. Bedre med en bro til en ubebodd øy på vestlandet. Hels hemat kalles det!

Link to post
Share on other sites

Det som tråden begynte med er en av mange ting Veivesenet ser på. De har også et alternativ så langt sør som Slagentangen. Det er veldig viktig at den brua plasseres riktig. Plasseres den over eksisterende tunell vil den ha lite effekt og fergene vil fortsette å gå samt at Horten og Moss drukner i stadig økende trafikk.

Her er litt bakgrunn:

http://www.vegvesen.no/_attachment/327062/binary/572791

Den er riktignok noen år gammel. Trafikken har økt mye siden da.

Link to post
Share on other sites

Brualternativet ved Oscarsborg har en del av oss vært med å stoppe før, og vi vil gjøre det igjen. Det kommer til å bli massivt bråk denne gangen også. Et alternativ lenger ut som ikke ødelegger så store friluftsområder kan selvfølgelig være mer akseptabelt.

Link to post
Share on other sites

Det som tråden begynte med er en av mange ting Veivesenet ser på. De har også et alternativ så langt sør som Slagentangen. Det er veldig viktig at den brua plasseres riktig. Plasseres den over eksisterende tunell vil den ha lite effekt og fergene vil fortsette å gå samt at Horten og Moss drukner i stadig økende trafikk.

 

Helt riktig Mulligan.. om en bro legges slik at man må oppom sande for og kunne komme seg over vil Horten- Moss Sambandet bestå i beste velgående i all framtid.. Og bygge en bro nord for Jeløya er totalt waste of money og vil ikke kunne demme opp noenting for trafikken sydfra.. man må huske på at Vestfold er det meget tett befolket og det bare øker på.. med storinnrykk fra byn..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Helt enig Fabricius. Alternativet med bro over håøye/oscarsborg er uaktuelt etter mitt syn. Sågar meningsløst. Heldigvis tror jeg alle her på forumet inkludert flertallet av politikere er enig i det samme. :yesnod:

 

Enten må det bli bro fra storsand, eller fra Horten om en skal være noe realistisk vedrørende kostnader.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det koster men er helt enig i at en bro fra vestfold over til østfold, sågar Sverige kunne være en god løsning.

 

Problemet er at det er urealistisk, sågar Horten/moss i dagens situasjon og med nåværende regjering som tenker 20 år for sent i alt de foretar seg.,

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Morsomt å se hvor lenge denne tråden har fått stå i båtforumet, og ikke flyttet til OT umiddelbart. Siden denne tråden er overhodet ikke båt relatert selv om den tiltenkte broen er tegnet inn til å gå over båtplassen til en av formets "grand old man", ... Tenkte at nå er det på tide å stille spørsmålet.. .

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis det blir snakk om noe som ligner på det gamle alternativet som vi stoppet i 1990, med ei bru rett på nordsiden av Kaholmene, er jo dette i høyeste grad båtrelevant. Det handler jo om trivselsgrad for tusenvis av båtfolk i indre Oslofjord.

Link to post
Share on other sites

Tråden omhandler vandalisering av det største og mest benyttede rekreasjonsområde som båtfolket har i Oslofjordområdet og antagelig det mest benyttede utfartsområde for båtfolket i hele Norge. Den nordlige trasseen vil gjøre store deler av Furuhlomen, Rognholmen, Bergerholmen, Sandspollen og Kaholmen/Oscarsborg uegnet som nattehavn. I tillegg vil veien skjære tvert gjennom Håøya og gjøre denne uegnet som rekreasjonsområde. Søndre del av Håøya er unik og fredet pga. barskogsreservatet med mange sjeldne og spesielle plantearter.

Å hevde at dette ikke er båtrelevant vitner i beste fall om mangel på kunskaper

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...