Jump to content

Bru over Oslofjorden


REM

Recommended Posts

Viktig å merke seg at den eksisterende tunnelen er bygget slik at det er lagt til rette for utvidelse til et tunnelløp til. Kostnadene ved å lage et nytt tunnelløp vil derfor være "forsvinnende" små fremfor å bygge bro. Et annet moment er byggetid; en bro, uansett trassè, vil ta mye lengre tid å få på plass. Med to løp vil stengninger bli mindre aktuelt da man kan føre begge retninger i samme løp i perioder.

Veiforbindelse mellom Spikkestadbakkene og Kjellstad (den dårlige veien mot Drammen) ble ferdig planlagt av Statens Vegvesen Buskerud for 25-30 år siden, men myndighetene har dessverre ikke ønsket å gi utbygging prioritet tidligere. Denne trassèen har nå fått finansiering så vidt jeg vet.

Bro mellom Verket og Svelvik for kobling mot E18 i Sande har også ligget ferdig på tegnebordet like lenge. Her har det kommet stadig nye krav til høyde fra kystverket, noe som gjør gamle broplaner utdaterte. Landtrassèene burde dog fortsatt være aktuelle.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Helt vanvittig å bare tenke på å bygge bru fra Hurum og ikke over Horten/Moss. Hadde det vært 4 felts vei helt til Hurum så kanskje, men så lenge det bare er en kjerrevei vil det alternativet bli helt idiotisk.

 

Just presis :yesnod:

 

 

Ikke alle er like fornøyde med denne tunnelen som deg, og hvor mange ganger i løpet av et år er den stengt?

 

http://www.tu.no/bygg/2013/10/29/havarikommisjonen-slakter-sikkerheten-i-oslofjordtunnelen

 

Har de forresten også forlenget bompengeinnkreving med ytterligere tre år som det var snakk om?

 

Just presis.

 

Det vi vet er at tunnelen aldri burde vært bygd. Det burde vært bygd bro. Har selv hytte i området. Tunnelen er patetisk, en vet knapt når den er åpen uten å lete med lys og lykte på nettet. Helt bortkastet penger. Det er ikke ofte men er helt enig med Mouche denne gangen :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Vi bor på Hurum og har slekta i Moss. Vi må være utrolig heldig som havner utenom stegningene. Jeg bygger på egne erfaringer og ikke på statistikk. Uansett hva de høye herrer kommer fram til dkal jeg leve godt med det. Men mitt tusentips er at bro eller annen fjordkrysning blir lenger sør.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bruen må bygges over Moss/Horten og ikke inne i fjorden.. Dette vil avlaste trafikken over dagens tunnel under fjorden ved Drøbak og gjennom Oslo, det er ingen grunn til å tvinge trafikken sørfra, vestfra og østfra nordover til Buskerud.. Krøtterstien fra Lierstranda og til tunnelen er ikke bygget for annet enn trehjulssykler og som en katastrofe å regne..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at det kan være greit om man setter seg inn i planprosessen på slike store samfunnsinvesteringer. Pt er det vel en KVU det jobbes med. Det var et meget kraftig politisk signal at statsråd Arnstad stoppet prosessen med å bygge et tunnel løp til - slik det faktisk er åpnet for i Stortingsvedtaket på Oslofjord tunnelen. Og etter den er det både en KS1 og KS2 før endelig innstilling til Stortinget. Det tar noen år. Også er det sikkert noen verneverdige meitemarker eller dypvannssandkrabber som det må tas spesielt hensyn til. Fylkesmannens miljøvernavdeling er flinke til å passe på de utrydningstrua artene ( noen miljøkonsulenter mener vel snart at kun mennesker er eneste ikke utrydningstrua art på denne jord snart :wink: )

 

På et overordnet plan tenker jeg at en broforbindelse er klart det beste. Man bør tenke 50 års perspektiv på slike prosjekter. Broen må være høy nok til at skipstrafikken kan passere (70 meter ca er anslått), ha en vinkel som gjør den brukbar også for tog/tungtransport (hvilket ikke Oslofjordtunellen er ut i fra dagens krav). Videre må den være teknisk byggbar innenfor en samfunnsøkonomisk kostnadsmodel. De fleste her inne kan lese sjøkart - ta en kikk på dybdene mellom Horten og Moss.

 

Om man legger inn de kriteriene blir ikke alternativene faktisk så veldig mange.

 

Uansett vil et slikt prosjekt ha stor samfunnsnytte. Det vil øke fleksibiliteten i hele regionen og trolig påvirke både bosettingsstruktur og etableringsstruktur.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det blir et nytt tunnel løp, stigningen blir jo like bratt hvis den skal gå nogenlunde parallelt med den eksisterende tunnel.

Har kommet ut av tellinga alle de gangene jeg har stått i kø pga stengt tunnel, bor i Oslo og har hytte på Filtvet. Astor må jo hatt griseflaks som bare har opplevd dette en gang på 16 år.

Nei la oss heller få bro! Vil heller stå i kø på en bro å nyte utsikten i frisk luft enn å bli gasset ihjel i en røykfull tunnel ved et eventuelt uhell.

 

Og hvilken "Perleport" en bro vil være inn oslofjorden :wink:

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.nrk.no/mr/flytebro-pa-todalsfjorden-1.11344558

 

og

 

 

 

239067.jpg

VERDENS LENGSTE: Akashi-Kaikyo-broen i Japan er med et fritt spenn på 1991 meter verdens lengste hengebro. Totallengden på broen er 3911 meter.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da ligger det ann til nytt tunnelløp i første omgang.

2014 vil de legge fram forslag til hvor fjordforbindelsen vil komme.

 

Fra Østlandets blad.

 

 

Jegstad: Nytt tunnelløp før bro

 

 

AV:

TORBJØRN ENDAL

PUBLISERT

19.11.2013 11:56

SIST OPPDATERT

19.11.2013 12:00

 

E-post

Skriv ut

Følg Østlandets Blad på Facebook:

 

 

 

FOLLO: Vi må bygge en rømningsvei til den eksisterende tunnelen uansett, da er vi på god vei til et løp nummer to.

 

Det sier Høyrepolitiker og stortingsrepresentant Nils Aage Jegstad. Han mener det er mer realistisk med et nytt tunnelløp enn en bro.

Vi har en dispensasjon på Oslofjordtunnelen som går ut i 2019, etter det må tunnelen ha rømningsvei, forteller han.

 

De siste årene har tunnelen vært stengt over 300 ganger i året.

Mye av dette er planlagt vedlikehold. Med en ny tunnel vil oppetiden bli mye bedre, fordi man da kan sluse trafikken gjennom det løpet som ikke skal vedlikeholdes, tror politikeren.

 

Han kan ikke se at en bro vil bli prioritert.

Det er så mange store prosjekter rundt Oslo allerede. I tillegg jobbes det med en konsekvensutredning om en forbindelse mellom Moss og Horten. Det er mye som skal klaffe før en bro kan bygges, mener Jegstad.

 

«Broen 3»

Forrige uke presenterte Hurum kommune og Buskerud fylkeskommune en broløsning mellom Hurum og Drøbak de kaller «Broen 3».

 

Vi ønsker å belyse hvor bra en slik løsning vil være for hele Norge. Vi har hatt en del ulykker i Oslofjordtunnelen og mange er engstelige for å kjøre gjennom den. En broløsning vil være det beste alternativet, det vil også kunne inkludere en jernbane, sier ordfører Monica Vee Bratlie i Hurum kommune til NRK.

 

Hun tror ikke kostnadene ved en bro vil bli særlig mye høyere enn en ny tunnel, på grunn av at vedlikeholdet ved en bro er betydelig mindre.

 

Bro bør ligge ved Moss

Statens vegvesen jobber nå med en utredning der de ser på både et nytt tunnelløp og en bro over fjorden. Denne utredningen skal være ferdig sommeren 2014. Thore Vestby, ordfører i Frogn, vil vente på denne rapporten før han tar stilling til bro eller nytt tunnelløp.

Vi har ikke grunnlaget for å bestemme oss ennå. Men en slik bro ser ut som et fint alternativ og kan være realistisk.

 

Vestby mener en eventuell bro bør ligge lengst mulig sør.

Utredningen vil vise hvor en bro vil kunne bygges.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

 

VERDENS LENGSTE: Akashi-Kaikyo-broen i Japan er med et fritt spenn på 1991 meter verdens lengste hengebro. Totallengden på broen er 3911 meter.

 

 

Messina Strait er designed for ett fritt spann på 3300 meter, nå blev prosjektet stoppet tidl i år,men vi får se om det kommer igang igjen !

 

budsjett ligger på ca 53 Milliarder NOK :smiley:

 

Hardangerbron fritt span 1310 meter kostade ca 2,5 Milliarder NOK som jæmførelse

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Er vel mer relevant å se på hvor stor del av tiden tunnelen er stengt fremfor antall ganger?. Om en regner en halv time i snitt vil altså 300 timer tilsvare under 2% av tiden, eller at den er stengt hver 50iende gang man skal igjennom. Så hvis avvikling er et poeng ville jeg heller brukt penger nærmere Oslo sentrum...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Et nytt tunelløp må i så tilfellebygges med vendetuneller.

Denne Jegstad ser ikke ut til å ha fått med seg at det er mer enn en dipensasjon her. Tunellen er også for bratt. Etter 2019 er den ikke tillatt.

Den er nok tillatt. Men å bygge nye tunneller med slik stigning er ikke tillatt.

Kristiansundtunnellen har 10% stigning.

 

Tror du de vil stenge alle tunneller som blir for bratte?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...