Jump to content

Behov for VHF sertifikat?


All In

Recommended Posts

Det er nå jeg ønsker meg en "liker" knapp. :thumbsup:

 

Hehe, der var vel litt blærete formulert, la oss bare håpe han lytter på 16 så han kan hjelpe andre i nærheten om det trengs, og bruker ch 16 *før* han prøver mobilen, da har han en viss sjanse for å få umiddelbar hjelp av båter i nærheten også.

Link to post
Share on other sites

Hehe, der var vel litt blærete formulert, la oss bare håpe han lytter på 16 så han kan hjelpe andre i nærheten om det trengs, og bruker ch 16 *før* han prøver mobilen, da har han en viss sjanse for å få umiddelbar hjelp av båter i nærheten også.

Synes det var veldig greit jeg, noen ganger må det sies rett ut.

Som en av de som sitter der å "passer" ch16, og de andre kanalene, har jeg hatt mye moro av å lese en del komentarer på emnet VHF, men - heldigvis - de fleste har forståelsen i orden.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

sant det,noen ganger må det sies rett ut,derfor sier jeg også rett ut at jeg har vhf og gir blanke F.. i kurset. jo flere som har vhf desto større sikkerhet. kan jo hende jeg kan redde noen som roper om hjelp innforbi min vhf rekkevidde. skal jeg da for ordens skyld spørre om dei vil bli redda av en konsesjons fri vhf hjelper? GLEM DET.

Link to post
Share on other sites

sant det,noen ganger må det sies rett ut,derfor sier jeg også rett ut at jeg har vhf og gir blanke F.. i kurset. jo flere som har vhf desto større sikkerhet. kan jo hende jeg kan redde noen som roper om hjelp innforbi min vhf rekkevidde. skal jeg da for ordens skyld spørre om dei vil bli redda av en konsesjons fri vhf hjelper? GLEM DET.

 

Du mener kanskje at du ikke har giddet å ta sertifikatet? Kurset er det mange som dropper, stoffet er jo veldig greit å lese seg til på egenhånd. Men du kan kanskje fortelle oss - rett ut - hvorfor du tror vi andre synes det er greit med gratispassasjerer som deg? Siden du har båt er det åpenbart ikke pengene det står på, kun manglende sosiale evner?

Link to post
Share on other sites

Får man vimpel ved bestått VHF-kurs? Hvis ikke-hadde jo vært kult med en vimpel flagrende på båten med tekst feks:

 

"Jeg har VHF-sertifikat. Har du? Eller snylter du bare?"

 

Man får ikke vimpel, nei, men et sertifikat, man kan jo evt. heise det opp i flaggstanga :giggle: Ellers er det vel først og fremst konsesjonen som koster ...

Link to post
Share on other sites

Telenor har jo en økonomisk agenda med dette, og forstår utsagnet deres.

 

Er det noen som vet om dette er et stort overskuddsforetagende for Telenor? Ikke noen veldedig organisasjon akkurat, og konkurranse har de ikke...

 

Tviler forøvrig på at det er mye penger å tjene på at folk demonterer radioene sine ...

Link to post
Share on other sites

quantumduck-wow! så flinke du er,har du diplomet hengende på veggen også?trøst deg med at vi er mange vhf brukere uten kurset "der ute" som er standby og lytter på 16 både om vinter og sommer da båten blir brukt mer enn gjennomsnittet.det verste av alt er at du ikke får gjort noe med det annet enn å irritere deg selv og brenne unødv enegi.bedre du ikke ser på alle oss som snyltere men heller ser på oss som en nyttig ressurs og som en del av nettet til vhf.blir ikke lettere for dette systemet fremover så lenge mob dekn event sattelitt tlf stadig eter seg innpå båtbrukerenes behov med bedre og bedre dekning.

Redigert av s-e-h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når synes jeg kanskje dette tar av, og ber dere holde litt igjen. Ser hvertfall nå nytten av å ha startet denne tråden. Den startet ensbetydende, men nå ser man to sider. Gratispassasjer? Jaja, mulig det. Men til innlegget som beskriver at det er null interesse for kurs innerst i Oslofjorden, og at andre måter å tenke på kanskje er løsningen. Jeg var der en gang jeg også. Kjøpte båt med VHF installert. Men å puttre innaskjærs var ikke det som skulle til for å gå på et VHF kurs. Det mener jeg ikke er noe behov for. Kun korte dagsturer. Men VHF hadde nok blitt brukt om nøden skulle melde seg. Men nå når jeg har kommet opp i størrelse, og vil få et helt annet båtliv, vil bruken stå mye mer sentralt. Og derav også ta sertifikatet.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om dette er et stort overskuddsforetagende for Telenor? Ikke noen veldedig organisasjon akkurat, og konkurranse har de ikke...

 

Tviler forøvrig på at det er mye penger å tjene på at folk demonterer radioene sine ...

Det er ikke overskudd i det, og nei har ikke konkuranse, det er en oppgave de er satt til å gjøre av Justisdepartementet.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Noen som kan si hvilket VHF fabrikat som duger? Fastmontrt eller handholt? Og ja,jeg skal ha lisens og ta sertifikat. Har bestilt boka Mayday.

Har du plass, så kjøp en fastmontert - større utgangseffekt, og flere kanaler.

Fabrikat, kjøp fra en av de annerkjente, og kanskje fra en butikk i dit nærområde som kan hjelpe deg om den skulle gå i stykker.

Har du en kartplotter som skla kobbles opp mot radioen, så kjøpe en fra samme produsent - de "snakker" gjerne best/lettest sammen - men alle kan kobbles opp mot hverandre.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

quantumduck-wow! så flinke du er,har du diplomet hengende på veggen også?trøst deg med at vi er mange vhf brukere uten kurset "der ute" som er standby og lytter på 16 både om vinter og sommer da båten blir brukt mer enn gjennomsnittet.det verste av alt er at du ikke får gjort noe med det annet enn å irritere deg selv og brenne unødv enegi.bedre du ikke ser på alle oss som snyltere men heller ser på oss som en nyttig ressurs og som en del av nettet til vhf.blir ikke lettere for dette systemet fremover så lenge mob dekn event sattelitt tlf stadig eter seg innpå båtbrukerenes behov med bedre og bedre dekning.

 

Det var da usedvanlig så vanskelig dette var å forstå da, jeg blåser vel i om du ikke har kurset - har ikke tatt kurs selv, så lenge du klarer å betjene utstyret ditt.

 

Det jeg lurer på er hvorfor i all verden du ikke klarer å betale konsesjonen din, men velger å la andre betale for deg? Har du økonomiske problemer som gjør det vanskelig for deg å klare deg selv?

 

Og nei ... koster meg ikke en kalori å underholde meg selv med dette i denne tråded ...

Link to post
Share on other sites

quantumduck-wow! så flinke du er,har du diplomet hengende på veggen også?trøst deg med at vi er mange vhf brukere uten kurset "der ute" som er standby og lytter på 16 både om vinter og sommer da båten blir brukt mer enn gjennomsnittet.det verste av alt er at du ikke får gjort noe med det annet enn å irritere deg selv og brenne unødv enegi.bedre du ikke ser på alle oss som snyltere men heller ser på oss som en nyttig ressurs og som en del av nettet til vhf.blir ikke lettere for dette systemet fremover så lenge mob dekn event sattelitt tlf stadig eter seg innpå båtbrukerenes behov med bedre og bedre dekning.

Vårherre har mange å se over.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er rimelig at de som har båt betaler for dette sjøl, og ikke belaster skattesedlene til folk som bor i innlandet.

 

Nå vet ikke jeg hvordan totalbildet her er rent økonomisk, men de fleste av oss med VHF betaler vår skjerv gjennom konsesjonsavgiften. Og det er ikke bare fritidsbåter som har nytte av kystradiosambandet. Dessuten er det vel noe form for redningstjeneste i innlandet også? Femunden, Mjøsa? De kan sikkert kalles opp på ch 16 de også selv om det ikke er en dråpe saltvann i i mange mils omkrets. (Edit: nei, jeg har ikke fastmontert vhf i kanoen ...)

 

Du får trøste deg med at det du eventuelt betaler over skatteseddelen bidrar til at frityrtorsken og tranflaska koster noen øre mindre :o)

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, lisens og sertifikat henger ikke sammen. Fred. Olsen eier mange båter og har VHF-lisens på alle sammen. Men er slett ikke sikker på om han har VHF-sertifikat.... :smiley:

 

Men for at apparatet skal kunne brukes på en lovlig måte må det betjenes av en med et gyldig sertifikat. Det er det skipper og navigatører som har.

Link to post
Share on other sites

Jo, lisens og sertifikat henger ikke sammen. Fred. Olsen eier mange båter og har VHF-lisens på alle sammen. Men er slett ikke sikker på om han har VHF-sertifikat.... :smiley:

 

Men for at apparatet skal kunne brukes på en lovlig måte må det betjenes av en med et gyldig sertifikat. Det er det skipper og navigatører som har.

Det er feil. For å betjene apparatet på en "lovlig" måte skal det være en med sertifikat til stede. Dvs. hvem som helst kan betjene apparatet. "Tilstede" er jo også et relativt begrep. (-:

Link to post
Share on other sites

Feil selv! Det står "under tilsyn" i teksten. Det betyr å være i samme rommet og følge med. :tongue:

Tjo ...

 

Her er fra Telenor sine sider .....

 

 

Sitat fra "regelverket"

Må jeg ha et radiosertifikat for å få lisens for en maritim VHF-radio?

Ansvarlig radiotelefonist om bord behøver ikke å være eieren. Det er nok at det alltid er minst en til stede som er sertifisert til å betjene installert radioutstyr. Det er likevel alltid eieren som skal søke om lisens.

--------------------------------------------------------------------------

Hvis du spør (jeg har gjort det)

Så får du svar som "i nød så skal du bruke alle tilgjengelige hjelpemidler" - "det skal jo være en tilstede" eller "det viktigste er at du kan bruke utstyret riktig og kjenner reglene"

"det er viktig å ha lisens - da kan vi hjelpe best mulig, samt du får tilgang til xxx tjenester osv"

Konklusjonen min er etter kun en sesong med VHF (har ikke sertifikat):

  1. Utrolig kjekt å ha når man beveger seg litt ut av fjorden
  2. Ser helt klart nytten med MMSI - gjerne i kombinasjon med AIS(brukte den mye) dvs. har lisens
  3. Sett deg inn i regelverket/bruk
  4. Ta sertifikat når man har/tar seg tid til det.
  5. Ikke la manglende sertifikat være til hinder for å anskaffe en VHF

:clap:

Redigert av Fairline-38Targa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...