Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?

sap_2000

Recommended Posts

Dette er lokal-ruta vår fra Stavern til Naverfjorden, men i tok gjerne leie enda legre inn i godvær....

Helt ærlig er jeg litt bekymret for denne nymerkede leia. Dette er IKKE en farbar rute når været står på. Du blir kastet "pokkerivold" i brenningene !

Dette er ei "Godværs-rute" !!!

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Helt ærlig er jeg litt bekymret for denne nymerkede leia. Dette er IKKE en farbar rute når været står på. Du blir kastet "pokkerivold" i brenningene !

Dette er ei "Godværs-rute" !!!

Deler bekymringen din. En ting er at man blir kastet rundt. en annen ting er at man har sekunder å gjøre det på om F.eks motoren stopper pga tette filtre i frisk vind.

Takker så mye. Nye utfordringer er topp. Prøv deg på Fiesund syd fo Risør på vei sydover om du ikke har vært gjennom der før. Trangt, men det går greit med lite vind.

Takker for tipset :-) Har vært det, men det er over 20 år siden som sneip.

Kan man gå gjennom der og ut på sydvestsiden?

Mener at vi gikk inn og ut samme vei....?

Langøykilen er supert sted. Kan også anbefale skutevikkilen og Schweigårdsholmen. Jeg har feriert i Kragerø i 41 år.

(iPad)

takker :-)

Scwegårdsholmen var vi også endel ganger i barndommen.

Kjørte vannski etter gummibåtene rundt i sundene der når vi var alene der. Til tider gikk tauet litt over land når vi rundet hjørnene, hehe

Noen bilder.

bilde

Innseilingen til Langøykilen

bilde

Så inn i neste polle

bilde

Første test av vinsjen bak.

bilde

Flott sted, men trangt innløp

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Takker for svar :-)

Vi får se på været om vi stopper der på vei sydover i morgen :-)

I dag har vært en lat dag. Vi tok en jolletur rundt i de trange sundene og frisket opp minnene fra gamledager når vi hadde jollerally en 3-4 gummibåter etter hverandre.

bilde

Var en svanefar som ikke likte Yamaha 5hk 2-takt. Hver gang junior i nabobåte fyret opp, inntok svanefar en brysk holdning og markerte reviret sitt.

bilde

Dette er det trangeste sundet jeg vet om og ca 15cm dypt. Utløp mot NW. 20cm bredere enn jolla og man lar strømmen ordne resten.

bilde

Så rundt hjørnet og inn det nordlige utløpet. Her kan det gå små tresjekter, men de må bukte et par ganger rundt hjørnet.

bilde

Så gjennom dette sundet, rundt øya vi ligger på og runden var komplett :-)

Jeg ble litt rastløs i dag, og de andre båtene hadde behov for proviantering, så jeg foreslo en liten sightseeing med vår båt for å handle litt på Valle.

bilde

bilde

Anlegget på Valle er blitt veldig flott med årene. Bunkers, restaurant, gjestehavn, søndagsåpen butikk, iskiosk og noe båtutstyr.

Bryggeanlegget var nytt av året.

Så tok vi en sightseeing gjennom sundene mellom N siden av Risøy og kirkeholmene, rundt Langøy og Kreppa ut og tilbake til Langøykilen.

bilde

bilde

bilde

Kreppa

bilde

bilde

"Elefantrumpa"

bilde

Så inn mot Langøykilen igjen

bilde

bilde

Inn i den andre pollen er det litt trangt, men dypt nok. Gikk litt godt over mot SB til ære for bildet.

Kom inn en flott GB36 i den skjeldene akterkabinutgaven i dag. Både praktisk og meget pen utgave :-)

Ble sittende der å prate en times tid i sted :-)

bilde

Dagens track.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Skal gjøre det :-)

Vi går om en times tid mot Risør.

Vennebåt 1 har hatt en lekkasje som gradvis har blitt værre. Gått fra 5 liter i døgnet til 50-100. Mer ved kjøring. Vi lå med hue under alle skott i noen timer i går. Ser ut som en gammel skade i området rundt rorstammen som er jallareparert med glassfibermatter.

Et område på 30x30 hvor glassfiberen de har lagt på har sluppet fra

underlaget og "svetter ut vann" på alle kanter.

Har alltid vært en liten lekkasje under i akterkabinen, men den har blitt værre i år, og spes de siste dagene..

Vi må få tak i en autolensepumpe i første omgang og ta os et dykk å se om vi kan se noe fra utsiden.

Slik det er på innsiden, tror jeg det blir vanskelig å få tettet noe midlertidig da det svetter inn vann under trykk som jeg er redd vil grave seg gjennom tec7 før det herder.

Men blir det værre, må vi nok prøve, samt få den heist den og slipe av litt på utsiden for å se hva som egentlig er gjort.

Uansett blir det nok litt glassfiberarbeid på oss etter ferien :-)

Mvh. SAP

Takker :-)

Det var ikke liv i Maja når vi gikk, Embla så fikk ikke hilst.

Nå nærmer vi oss sydenden av Jomfruland med kurs for Risør i første omgang. Vi vil innom Sjøsenteret å få tak i en autolensepumpe i første omgang. Vinden er fra vest nå, så blir nok ikke noe særlig sjø :-)

bilde

Mvh. SAP

Det var hyggelig Wiking26ac :-)

Skal lese gjennom tråden din senere. Svaner er vakre, men hissige og utakknemlige dyr.

Nå er vi på inn mellom Grønnholmskjæra, den østlige innløpet til Risør.

Vennebåt 1,2 og 3 dro på syd av Jomfruland med kurs for Lyngør da det er meldt endel vindøkning utover.

Vi går og kikker litt forbi Risør først.

Jeg var uomtenksom og hadde ikke sikret speilreflekskameraet mitt ordentlig, så når bølgene fra vennebåtene i halvplan på 15 meters avstand traff oss i siden gikk kameraet (60d) med objektiv (15-85 IS) i gulvet. Nå lager det bare skrapelyder og jeg tipper speil og lukkemekanismen gikk til helv....

Håper objektivet greide seg, men det er litt leamikk inni der også med bildestabiliseringen

Lesson learned!

Hadde litt lyst, men tror ikke jeg skal prøve meg på det trange østlige innløpet til Perleporten.

Har gått der med en W35, men da var det ikke mye vann igjen under skrogsidene. Var en liten renne som drevene fikk plass i.

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

So vanlig masse bra bilder og god reisebeskrivelse.

Tror du hadde kommet igjennom det Nord/Østlige innløpet med ett nødskrik.

ser veldig lite annen båt på bildene dine. er det lite båt, selv om vi allerede skriver 01.07?

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Julie: fungerer smør fra innsiden?

Dette er noen glassfibermatter som er løsnet fra underlaget (den opprinnelige skrogstøpen) og vannet svetter ut på alle kanter.

Skal få tatt et bilde når jeg treffer de igjen etterpå.

Jeg har lyst til å få dratt de med gjennom blindleia og til Ny Hellesund for å se på det gamle kystfortet og ta Olavsundet.

Så skal frøken stril hjem i opp mot en ukes tid. Jeg vurderer å gå over til DK alene og at hun hopper på der. Plaske litt rundt på NE kysten og så hoppe over til Bästkusten og så hjem.

Det er greit med båter, men vi holder oss unna de værste høla.

Jeg er mest glad i Sørlandet og er ikke helt på G med Bohuslänkysten, E6 overprisede havner og servicetilbud etc.

Dessuten synes jeg Sørlandet fra Kragerø og sydover har langt flere perler. Både ytterst i havgapet på fine dager, og lengre inn i skjærgården. Synes liksom det er mer sjel her nede.

Gjelder bare å vite hvor de fine perlene er da det er fort gjort å misse de på kartet da det ofte ikke ser ut som det er mulig å komme inn disse stedene.

Hver sin smak, men virker som om mange drar på svenskekysten fordi "alle" andre gjør det, billig flesk og sprit.

Jeg liker meg der også, men typisk så blir det 3 turer på Sørlandet før det blir en svensketur.

Det virkelige Sørlandet i mine øyne er fra Risør og sydover.

Mariell: hadde nok ikke greid å la være å prøve innløpet på en smørdag, hehe.

Liker å klemme meg (båten) inn trange steder, lol

Nå ligger vi innerst i tranga i Risør. Frøken handler litt. Jeg skal fylle litt vann og har egentlig lyst til å vaske båten fra topp til dollbord.

bilde

Vakker by

bilde

Sikkert tegn på at man er på Sørlandet. Pilssnora mangler dog....

bilde

bilde

Her ligger vi nå

bilde

Takk for tipset Bitteliten :-)

Vi skal jo forbi Arendal så Maritim er med i planene.

Hvor går turen deres i år?

Hva med å komme ned på Sørlandet en liten tur og så evt en putretur over Skagerak i 6,3 knop, lol ?

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...