Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Ikkeno problem med overfylte havner og alene.. i Skagen. Det klarer du lett. Lag en god plan på forhånd. Å legg ut fendere og tauverk så det er klart før du siger inn. Jeg vet du klarer det utmerket. Å jeg fikk mye hjelp når jeg kom inn.. :-)

Btw.. flotte bilder. . Som vanlig. Gøy å følge. . :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Sist gang du krysset Skagerak sov du......start gry-tidlig og kom i havn før måkene står opp. Da er det altid plass å få !

Tanken på en slik tur helt alene må vel være en drøm i seg selv :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du gjør ventetiden kortere SAP ! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Det var hyggelig sagt, VannTro :-)

Synes det vakre Sørlandet fortjener litt reklame også :-) virker som Sørlandet de senere år er havnet mer i skyggen av masseinntoget til svenske vestkysten og danske NØ kysten.

 

Vi er jo heldige her i sør Norge som har disse tre flotte kystene innen rekkevidde :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det var hyggelig sagt, VannTro :-) Synes det vakre Sørlandet fortjener litt reklame også :-) virker som Sørlandet de senere år er havnet mer i skyggen av masseinntoget til svenske vestkysten og danske NØ kysten. Vi er jo heldige her i sør Norge som har disse tre flotte kystene innen rekkevidde :-)

 

Takker og bukker, men jeg har aldri sett noen "dokumentere" på samme måten som deg, en fantastisk tur langs sørlandet med alt det har å by på, i bilder "tracks" og tekst !

Her hadde et hvert "malende" medie virkelig hatt masse "snadder" å rapportere hjem om, beskrevet på en måte med bilder og tekst som virkelig hadde satt fart på båtlivet i Norge !!!

 

Føler nesten jeg er på tur selv......

Du kan være helt sikker på at i 2014 får du selskap !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ikkeno problem med overfylte havner og alene.. i Skagen. Det klarer du lett. Lag en god plan på forhånd. Å legg ut fendere og tauverk så det er klart før du siger inn. Jeg vet du klarer det utmerket. Å jeg fikk mye hjelp når jeg kom inn.. :-)Btw.. flotte bilder. . Som vanlig. Gøy å følge. . :-)

Jo, da det går nok bra som du sier. Mulig jeg er litt preget av indre oslofjord hvor mange (ikke alle) sitter og glor og håper på fiasko, hehe.

Kombinasjonen vindfang og 12 tonn+ blir en utfordring om den kommer fra feil retning. Har ikke sjans til å holde igjen når det blåser virkelig friskt.

 

Tilleggingen i seg selv er ikke noe problem, men tiden etter man går fra førerplassen for å begynne å feste en tamp. Tenker her på om man råker ut for endel mer enn normalt Junivær.

 

Nå har jeg fått på fjernkontroll på thrusterene, så det hjelper mye når jeg er alene. Paralell vind gir endel flying frem og tilbake til girspaken intil springet er festet.

 

Må kanskje begynne å mekke på en fjernkontroll til gir og ror også ;-) selvfølgelig med interface til plotter, radar, AIS og autopilot samt med satelittforbindelse så båtferien 2014 kan foregå fra stua hjemme, lol ;-)

 

 

 

Sist gang du krysset Skagerak sov du......start gry-tidlig og kom i havn før måkene står opp. Da er det altid plass å få !

Tanken på en slik tur helt alene må vel være en drøm i seg selv :thumbsup:

 

Er glad i å stå opp om morgenen, og ja; tur over skagerak gjennom natten midtsommers i gode forhold er nesten verdt hele DK turen alene :-)

 

Ingen problemer. Jeg har sejlet en del alene i Sverige i sommerferien og der var som regel hjælp når jeg skille bruge det. I øvrigt virker det ikke som om der er helt så fuldt i havnene som vanligt.

 

Godt å høre at folk som oftest hjelper til MA :-)

Læsø og de andre populære havnene i nord er vel ganske godt fylt opp vil jeg tro?

 

 

Du må jo innom Flekkerøya for å oppdatere drivstoffbørsen! :-))

Må jo nesten det. Et løfte er et løfte :-)

Vennebåtene som snudde i Ny Hellesund i dag skulle dra innom der. Kan høre hvordan det gikk :-)

 

Ble litt brååtom besøket hos deg polakken skulle levere varer der jeg parkerte doningen, ,,

men hyggelig å hilse på deg i fødebyen min, så får vi se om du er i området når jeg kommer meg tilbake til sørlandet :-):-)

Koselig at du kom innom i dag :-) du kom jo med et voksent kjøretøy :-)

 

Jeg heller nok litt til å gå rundt neset til Korshavn og Farsund når jeg først er her nede. Tenker litt at DK ikke løper fa meg med det første.

Formen er heller ikke helt tilbake i 100 etter runden jeg hadde for noen dager siden, så har forsømt pliktene under dørken litt.

Jeg ville gjerne brukt litt mer tid på forbredelser og teknisk sjekk enn jeg har til rådighet nå om jeg skulle gått til skagen i morgen.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har noen bilder fra Kystfortet på Helgøya i Ny Hellesund også.

 

Vi gikk en tur opp der i kveldingen i går.

Anbefales virkelig om man er litt interessert i krigshistorie. Unger synes også det er kjempegøy å går rundt i bunkerene som munner ut i kanonstillinger i fjellsiden.

Nydelig utsikt i flott vær er det også.

 

Fortet ble påbegynt av tyskerne i 1942 og var i drift i 1943. For et blodslit med mekanisk arbeid det må ha vært.

Et idyllisk sted å traske rundt på nå en varm sommerkveld 70 år etter, men forestiller meg hvordan det var der ute en beinkald forblåst januarnatt i 1943....

 

Mer info her: http://www.sogneguiden.no/norsk.asp?txt=hellesund

og her: http://www.sogneguiden.no/kystfort-infoskilt.pdf

 

Har ikke all verden av bilder å legge ut da det er litt mye ansikter på mange av de jeg tok.

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

bilde

Pollen syd for Olavsundet.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

bilde

Sett mot nord. Omtrent midt i bildet, rett under trærne lå vi

 

 

 

bilde

En liten bit av Ny Hellesund

 

 

 

bilde

Her lå vi. Tyskerbrygga var belagt av bl.a voksne vestlendinger på vei østover.

 

 

bilde

Topografisk skjermdump av Helgøya - Fra NaVida

 

 

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

-å sitte på et berg å se utover havet, landskapet, berga, bølgene, sjelefred.....

 

Jeg må nok komme meg sørover til neste sommer. Tusen takk for fantastiske bilder og turbeskrivelse.

 

Angående vestlendinger på tur, du ser vel en og annen plog fra Fosnavåg, rederbygda i vest.

Link to post
Share on other sites

Da spør jeg samme spørsmålet som Alex Rosen stilte da han første gang ankom Lindesnes Fyr: Hva er diameteren på tårnet ? :giggle:

 

Det fikk Nils Reidar i Mandal til å forte seg ut og måle diameteren på Ryvingen, i tilfelle den samme Alex dukket opp der.

 

Sjekk svarene her: ( spol til 14 minutter )

 

http://www.taretv.no/?p=3491

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastiske bilder av en vidunderlig skjærgård du kommer med!

! :yesnod:

Enig i at det er flotte bilder, og jeg ser at de er tatt med iPad----- kan du kort forklare hvordan man legger inn bilder fra padden? Jeg har appen som skulle gjøre det mulig, men har enda ikke klart det:(

Mvh

Figaro

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...