Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Men hva med tyngdekraften? Aksel vil vel ligge lavt i i cutlesslagerene. Skjønner det er snakk om lite, men likevel. Skulle liksom funnet nullpunktet, men det er vel ikke så lett uten kiler og cutless lagerene på plass...

 

Hvis du har klaring i cutlesslagrene kan du måle det med et måleur. Hvis du ikke har måleur får du det på BT for en slikk og ingenting. Så nøye som du tydligvis er må du ha deg et sånt :giggle:

Demonter flensene, sett nåla på måleuret kl 12 på flensen og løft akselen opp. Vandringen på nåla er klaringen i lageret. Obs, du må kanskje ha med noe stålskrot å sette magnetfoten i. Tilsvarende kan du måle på lageret bak, men det er så langt fra koblingen at det vil ikke spille inn på opprettingen. Hvis klaringen er anseelig bør du bytte lager. Hvis ikke retter du høyden på motoren til midt i klaringen. Det kan du gjøre med en linjal eller maskinvinkel på den ene flensen og bladsøker på den andre.

 

 

Aksel kommer inn i 8 graders vinkel ift til motor. Ved belastning og x-antall hundre kilo press forover vil da aksel bli dratt enda mer ned i fremre cutlesslager om motoren gir seg noen mm fremover i motorfestene.

Bare skallen som tenker litt.

 

Blir det ikke motsatt da? Sitter ikke gearflensen høyere enn motorlabene? I tilfelle vil motoren tilte om de fremre labbene og bli løftet bak samtidig som akselen presses oppover. Den vil jo imidertid bli holdt nede av fremre cutlesslager. Hvis jeg tenker riktig på denne tiden av døgnet da :sleep:

Link to post
Share on other sites

Girflensen sitter lavere enn motorfester. Giret har drop-down og 8 grader nedvinkel.

Teorien var at OM motoren svikter noen mm fremover ved belastning så blir aksel dratt ytterligere ned i fremre lager. Tror kompisen (kapt gjelseth) har klokke, men skal se etter en slik til båtverktøykassa neste gang jeg er på BT :) takk for gode tips.

 

Håper det ikke er noe og opprette så vi ikke kåler det til, hehe. Neida ;-)

Link to post
Share on other sites

Har 2 stk små Ocean LED liggende, men er i tenkeboksen da jeg antagelig burde supplert med én litt større i senter....

Får sjekke ebay da ;-)

Tenker du at den i midten skal være uavhengig av de andre slik at den kan tennes ved behov? Som feks... Ummm... Lystring av krabber? :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg blir med jeg SAP! Har måleur og greier jeg, men jeg føler vel at om vi skulle gjort dette skikkelig å få trofaste verdier så må akslingen ut. Det er vel heller ikke her problemet ligger, for du har jo ikke vibrasjoner som du sier. Om flensen er skjev så går det an å plane den der den sitter, men det tar tid!

 

Vi skjekker opprettingen av motor/ evt. justerer å monterer den nye koblingen så håper ihvertfall jeg at støyen blir mindre fra drivlinja. Fra skipperen av skuta og for den sakens skyld...... :-P

Redigert av Kaptein Gjelseth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har puslet litt med båten i dag.

En av dagens gjøremål var å sjekke impeller samt bytte drivreima til sjøvannspumpa.

 

Kjøpte ekstra reim hos Cummins i fjor til den nette sum av 17-1800 kr for en liten reim. Gispet når jeg hørte prisen.

 

Det er ikke noe strammehjul og reimen er av type serpentine "stretchy belt" fikk jeg forklart.

 

Når jeg i dag sammenlignet ny mot gammel reim, så var den nye noen mm lengre. Jeg hadde fått feil reim mao på tross av at jeg oppga motornummer.

 

Begynte å studere delenumre og fant ut at det er 2 forskjellige reimer til QSB 5,9.

 

Reima som satt der i dag hadde et Cumminsnumner men også et annet nummer som jeg tror beskriver dimensjonene: 4PK844.

 

Reima jeg fikk på Cummins stod det ikke en gang Cummins på. Den var av fabrikat "Bando" og var påtrykt nummer 4PK845.

 

Begynner så å søke litt rundt og finner Bando-reima til 15-20 USD.

 

Søker så på nummeret som stod på reima jeg allerede hadde, 4PK844 og får en haug med treff bl.a på reim til AC kompressorer på endel BMW biler.

 

Finner den på Ebay til 10 pund og oppover. Merket er Continental som også er en stor dekkprodusent.

 

bilde

Ny og gammel reim. Den nye var noen mm for lang.

 

bilde

Ny reim kjøpt hos Cummins til 17-1800,-

Merke Bando og 4pk845

 

 

bilde

.

bilde

Reima som satt på motoren.

Merket med Cummins delenumer og nummeret 4pk844

 

bilde

Reim fra Continental funnet på ebay til 10 pund med gratis frakt.

Nummer 4pk844 og er serpentine elastisk.

 

 

Jeg trykket hvertfall "kjøp nå" på reima. Skal bli spennende å se. Skulle ikke forundre meg om det er eksakt samme reim til 1/20 av prisen.

 

Reima jeg fikk feil på Cummins skal uansett byttes.

 

Tidligere fant jeg ut at en sinkplugg kostet 7-800 hos Cummins. Samme type sinkstav med plugg koster en tidel hos Boatzinc.com og er av merket Martyr.

 

Jeg kjøper gjerne originalt, men ikke når prisen er 10-20 gangeren.

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik ser fronten på motoren ut (rappet bilder fra nettet).

 

bilde

Sjøvannspumpereima er den lille til høyre.

 

bilde

Ikke noe strammehjul, men reima er visst elastisk.

 

Eldre motorer har en tannreim med strammehjul som på bildet under.

bilde

 

Usikker på hva som er fordelene med hva....

 

 

Ellers tok jeg ut impelleren for inspeksjon i dag.

Den var ny i April i fjor, men har kjørt ca 400 timer, så ville sjekke den. Har en ny en liggende i reserve.

 

bilde

Her ser man også nippelen til slangen som forer pakkboksen med vann fra trykksiden av impellerpumpa.

 

Kjøpte i fjor en avdrager for denne impelleren som skrus inn i gjengene på enden av impelleren. Kostet 10-15 pund ca. Da gikk den ut som en lek og man slipper å bruke tang eller skrujern med fare for å ødelegge både impeller og ripe opp huset.

 

Impelleren var helt uten sprekker og riper så satt den inn igjen. Sprayet impeller og hus med silikonspray så den ikke slites de sekundene det tar før den får sjøvann når båten skal ut.

Vingene var litt bøyde pga at den har stått i en posisjon hele vinteren, men de rettet seg greit ut igjen etter litt tid.

Til neste år så skal jeg ta ut impelleren etter konserveringen. Glemte det i høst.

Link to post
Share on other sites

Hei Ståle og takk så mye for alt du tar deg tid til :thumbsup:

 

Jeg har et lite spørsmål til dette med sjøvannspumpa.

På siden til Tony( http://www.sbmar.com/articles/dealing_with_the_seawater_pump_on_a_cummins_6bta_5.9/ ) så viser han frem at sjøvannspumpa sitter helt nede på motoren og kommer i konflikt med montasjebraketten til motoren(den fremre på samme siden som pumpa) om den skal demonteres. Han viser til og med at man kan legge på en avstandskloss mellom brakett og motorblokk for å få nok klaring til å få av pumpa og at det ikke lar seg gjøre slik det er originalt.

Når jeg ser på bildene dine ser det ut som pumpa sitte mye høyere og at det egentlig ikke bør by på noen problemer(les: demontering av motorbrakett) å skifte denne pumpa ?

 

Vi sees på mandag(jeg ringer for å høre hvor du er og når/om det passer) for øvrig, husk å sende meg sum på delene SAP så jeg får tatt med litt cash.

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei VannTro :-)

 

Den siden og artikkelen du viser til er for 6BT(A), forløperen til QSB 5,9. Samme grunnmotor, men med mekanisk dieselpumpe og 12 ventiler. Det meste "påhengt" utstyr er forskjellig også.

 

Sjøvannspumpa på din er lik som på bildet jeg postet over. Oppe på BB side.

Impelleren går ut bakover. Får den ut med avdrageren uten demontering av pumpehuset heldigvis :-)

 

Vi kan utveksle litt delenummere når vi møtes. Har lagd meg en liste over det vanligste i Notes på iphonen :-)

Vanskelig å finne riktige nummere på nett da Cummins holder kortene tett til brystet.

Link to post
Share on other sites

Så bra SAP :thumbsup: Da ble jeg lettet, jeg synes den 6BT(A) ser rimelig håpløs ut når det gjelder pumpeplassering og Tony skriver jo også i artikkelen at han gjerne ville vært bøddel om man kunne fått tatt livet av konstruktørene :giggle: Tar med meg notatblokk og skriver delenummere så blekket spruter på mandag.....

 

Nå skal vi en tur ut og se på akterdekk-møblement for skuta :pray:

Link to post
Share on other sites

Skal hilse fra en felles bekjent i Vestby SAP. Han lurte på om du hadde glemt å fly???? Han er for øvrig på Hønefoss i dag med både jet og prop.....

Du må hilse så mye tilbake til Geir :-)

Har blitt litt mye båt det siste året, men børstet faktisk støvet av jet'en og fyrte den opp forleden.

 

Nå fikk jeg jeg lyst til å lufte den igjen, men båten må på vannet først.

Når du postet dette Erikda, så måtte jeg mimre og kikke på litt bilder og video ;-)

 

 

 

 

ubyruzen.jpg

 

 

egytahy9.jpg

 

 

e4a2esut.jpg

 

 

tehyzama.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er helt rått SAP! Geir og jeg er helt enig i at du er detaljorientert! På en positiv måte i forhold til båthold og fly.........

 

Du må stikke innom han når du er i Son. Jeg er nesten nabo med Geir, og må innrømme at det ble kjøp av fly og radio...... Sjøfly må vite....

 

Like moro å følge med på tråden din enda, og lærerikt! :thumbsup:

 

Har lagt ut en tråd om motor og båt å bo i hvis du får tid til å kikke. Gode råd er gode å få meg seg. Reiser til Trondheim på tirsdag for å kikke.....

 

NYT VÆRET! Karma ligger bare et steinkast unna (Kambo), der jeg er havneansvarlig......

 

Sjøl sitter jeg på jobb denne helgen....

 

Har forresten fått radar til C120en jeg kjøpte av deg., 60cm. dome. Blir helsikes svær radar på min vesle 29-fots Tresfjord...... :giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

bilde

Ikke noe strammehjul, men reima er visst elastisk.

 

Eldre motorer har en tannreim med strammehjul som på bildet under.

bilde

 

Usikker på hva som er fordelene med hva....

 

Hei Sap!

Med fare for å virke pirkete :giggle:

 

Remma på den nedre motoren er ikke en tannrem, det er en vanlig kilesporrem, eller V-rem. Remma på den øvre motoren blir kalt flere ting bla. flerkilerem, multi V-rem osv. Noen kaller den flatrem, men det blir feil. Flatremmer hører "oldtiden" til og har gått ut på dato. Den ble mye brukt i gamle dager f.eks. når de hadde verksteder og produksjonslokaler hvor man hadde en drivende enhet og roterende aksler i taket. Kraft ble hentet ut til hver maskin fra akselen i taket med en flatrem. Du kan se prinsippet på gode gamle Flåklypa Grand Prix. Flerkileremma skiller seg fra flatrem med små riller som treffer i et spor på remskiva.

 

V-rem har vel vært den mest anvendte remma i flere tiår, men flerkileremma tar over mer og mer. Årsaken er vel at den kan overføre mer krefter enn en gammeldags V-rem. Den kan også brukes på remskiver med mindre diameter siden den er brei og tynn og kan bøyes i mindre radier. Friksjonskraften er fordelt på alle de små rillene, mens på V-remma blir friksjonskraften kun overført på de to flankene på siden av remma. Tannrem, som du var inne på, har tverrgående tanning (til forveksling lik remma på bildet) som treffer i et tverrgående spor på remskivene. Tannremma kan overføre ganske store krefter pga. at tennene griper rett ned i et spor, og ikke bare er avhengig av friksjonskraften som de andre remmene. Den store fordelen med tannremma er imidlertid at man kan "time" to remhjul i forhold til hverandre slik at de roterer synkront uten sluring, derav bruken som registerrem. Remma på bildet er en tannet V-rem. Hensikten med den tanningen er kun at remma skal være mer fleksibel og kunne brukes på mindre diameter.

 

Håper det belyste litt om årsaken til valg av rem :smiley:

Link to post
Share on other sites

Avdrageren til Cummins Qsb er strengt tatt bare en vanlig gjenget bolt med et T-håndtak i enden, så stort enklere kan det ikke bli. Cummins bruker Sherwood vannpumper på denne motoren, og 2700 impeller er fingjenget (1,5mm) M16 om jeg husker rett. Eldre årganger har tomsgjenger. Merk at en bare løsner impelleren den første cm på denne måten, impellerhylsen er selvfølgelig ikke helgjenget.

 

Det er bare å sjekke om sin egen impeller er gjenget i ytre del, så kan en lage sin egen versjon uavhengig av motortype. Flere motorer skifter vannpumpe/impellertype i løpet av produksjonstiden, så dette kan variere.

 

Ser ellers fram til Qsb tråden som noen nevnte engang. Av det jeg leser på siden foran kan en åpenbart spare tildels stort på å sette seg inn i motor og deler, all ære til deg sap_2000.

Redigert av cruiser (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har titta på den og prøvd den. Fungerte ikke no særlig hos meg. Litt underdim slik at kloa ikke fikk skikkelig tak. Også vanskelig å trekke ut impelleren på trange steder da du ikke har noe skikkelig å ta tak i.

jeg endte opp med denne fra Maritim.

http://www.maritim.no/content/mma/products/04/462/46275/gwi500x500/13962-21.png

Fungerte bra, og du kan skru impelleren ut kontrollert.

Link to post
Share on other sites

Det kunne vært fint med en egen Cummins QSB 5.9 tråd :-)

Har ikke tenkt på det en gang da det har vært lite å lese om denne motoren her på BP.

Nå har jo VannTro fått seg slik motor, og du har kanskje en også Cruiser?

Flere med QSB motor her inne?

 

Om noen har lyst til å starte en tråd, så er det bare å kopiere relevant info fra denne tråden :-)

 

Der er endel impellere som har gjenger i enden og avdrageren er som Cruiser sier bare en gjenget bolt med håndtak (nylon i dette tilfellet).

Ta en kikk på reserveimpellerene deres og mål/ test hvilken dim som passer.

Noen impellere (nyere?) til 63p vet jeg har. En båt jeg så på med 63p hadde gjenget impeller på den ene motoren, men ikke dn andre...

 

Takk for detaljert og god forklaring ang reimer Komodo :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...