Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Påfallende mange impellerhavarier skjer ved eller kort tid etter sesongstart. Definitivt verdt å prime pumpa med vann eller silikonspray før utsett eller etter opplag.

På eldre, litt. slitte motorer kan impelleren ha problemer med løftehøyden ved første oppstart. Et lite pådrag på motoren i fri kan da være nødvendig for å få systemet i gang.

Jeg synes det er såpass mye jobb å ta ut impelleren, at jeg likegodt kan sette inn en ny når den først er ute. Byttet i fjor, bytter ikke i år. Bytter igjen neste år, men hvis de da ser bra ut øker jeg til tre år mellom skift.

Bytta impellere i fjor. Brukte vel innnpå ei helg på den på Stb side. Tror ikke den hadde vert bytta før, men den så faktisk ut som ny da den hadde fått ligge litt og rettet ut vingene. Ingen tegn til sprekker eller sliteskader. Motorene var da gått 480 timer

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å bytte hvert 5. år. På Volvo sine følger det med en liten tube med riktig type smøring for formålet uten at jeg helt husker hva det er for noe. Da jeg overtok båten var det vel mest flaks at motoren hadde kjøling når jeg så de gamle impellerene.... Byttet da etter 3 år, men de så like fine ut, så jeg er nok tilbake på 5 år igjen nå.

 

Fikk tørrkjørt aggregatet på ny impeller for et par år siden - sugde ikke vannet raskt nok. Da gikk den nye impelleren fløyten etter veldig veldig kort tid, så tørrkjøring er ikke å anbefale. Det var ikke så mange sekunder det gikk.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for veldig hyggelig møte i dag SAP !

Jeg hadde absolutt ikke tenkt å bli værende i 3 timer, men det virket ikke som noen skulle "kaste meg ut" og det var veldig artig å se løsningene på din Integrity 346, som vi i å for seg var enige om at var veldig like, men likevel ganske forskjellige fra Clipper 36. Likte veldig godt både salong-løsningen i kabin og sittegruppen på fly. Der mener jeg de har truffet bedre enn Clipper !

Jeg føler nesten at jeg har fått en liten "mentor" når det gjelder Trawler generelt og Cummins spesielt. Veldig hyggelig at det er en som er i "samme sko" og har vært der en stund.

Ellers får du sende en hilsning til fruen og beklage at jeg la beslag på mannen i så lang tid :blush: og si at hun har vært heldig med valget !

Nå har jeg fått pakket om noen verktøykasser og laget en liten pakke med zink og filtre(takker for hjelpen) som blir med til Stavanger på onsdag.

 

Lykke til med snarlig sjøsetting, så snakkes vi !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei VannTro.

Det var så hyggelig og prate med deg om båt og alt annet vi var innom, så da flyr timene fort :-) gleden var på min side. Jeg kommer gjerne en tur på besøk når VannTro er kommet hjem.

Frøken var nok bare glad for å bli kvitt "gnagsåret" en stund ;-)

 

Takk for IM om kalesjeløsning. Skal prøve å få utredet det nå i sommer med en løsning som passer båten.

 

Sæbø: Nei. Frostvesken du ser som er tappet ut er fra konserveringen i høst.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med sjøsatt båt :clap:

Det tikket nettopp inn en e-post fra Marine Trafic som sladret på deg :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for det VannTro.

Herlig følelse å være på sjøen igjen :-)

Rusler mot hjemmehavnen nå :-)

 

Hadde avtale om utsett 1300 i dag og når jeg kom hjem i går så var motorlabbene plutselig kommet.

 

Så vi heiv oss rundt i går kveld og byttet 2 labber jeg ikke var helt fornøyd med.

 

Løsnet hele motoren, demonterte R&D koblingen, fikk ut labbene med et nødskrik og monterte de nye.

så full oppretting, inn med koblingen og på med aksel.

 

Var så spent og nervøs at jeg nesten ikke fikk sove i natt. Ville alt funke, hadde jeg glemt eller oversett noe...?

 

Heldigvis var uroen ubegrunnet :-)

 

 

bilde

I går kveld.

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Hjemlige trakter i sikte :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Du verden, her var det fort gjort med "labbe-bytte". Flink og ivrig kar han kompisen din :yesnod:

Kanskje jeg kunne friste han med et motorrom med mere takhøyde :giggle: '

Fint at alt fungerte bra da, ble du forresten kvitt de metalliske lydene du ikke likte med ombyggingen av "drivlinjen" ?

 

P.S.

Gasskabelen fra morse.kontrollerne mine ende opp i en aktuator som sitter montert på styrbord side i motorrommet. Grunnen til at det er gjort på denne måten er at de ikke vil ha elektronisk kontrollboks på flybridgen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tar med meg en kaffepose på henteturen Bjørn, nå synes jeg noen må bidra litt. Du har jo snart servert 10-15 liter til forbipasserende kaffetørste Østlendinger :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Så bra :-)

Det kan jo hende at utformingen på systemet hos deg gjør at det blir stående væske rundt pumpen og at den da egentlig ikke går tørr?

Så ved "tørrkjøring" på land i år at det kommer frostvæske ut av hylsa nesten umiddelbart etter at motoren er startet, så det virker som at frostvæska blir stående i pumpa og slangene fra sjøvannsfilterne.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Det er godt for da er pumpa smurt ved prøvestart og første oppstart etter sjøsetting.

Som sagt, hos meg var det knusktørt i pumpehuset i våres så hadde jeg gjort det samme ville det blitt mye unødvendig slitasje. Ikke så rart egentlig da pumpa er montert høyt og begge slangene har fall før/ etter pumpa. Oppfordringen må bli at folk gjør seg kjent med hvordan dette funker i sin båt.

 

Fått sjøsatt ennå Oivindg?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har hatt meg et par kosedager i båten og stelt med Cumminsen.

I og med at jeg gjør ting selv liker jeg å dokumentere arbeidet og deler etc med bilder, samt å føre inn i loggbok og servicehefte.

 

Først ut var girolja og filter på ZF 63A kassa.

Manualen skift av olje og filter hvert år eller 300 timer (det som kommer først).

Byttet forrige gang i fjor sommer før ferien, samt før avgang i NL i April 2013.

 

yreje3ar.jpg

Klar til dyst.

 

ymuredut.jpg

Først ut med filteret og sjekke etter spor av metallspon. Heldigvis null :-)

Filteret er egentlig et finmasket nettingsil i stål. Kan sikkert brukes igjen om det er fritt for spon og clutchlamellrester, men valgte å bytte da jeg har et par stk på lager.

Olja var fin og klar og så egentlig helt lik ut som når den ble helt på i fjor, men, men.

 

umy8uqub.jpg

Bruker Pela vakuumpumpe og stikker slangen ned via filterhuset. Der er det et rør som leder rett til bunn av kassa.

Man kjenner godt at slangen stanger i bunn av kassa, så man får ut hver dråpe med suger.

 

2egutame.jpg

Inn med ny olje. Fant denne Castrol ATF DX-III olja til fornuftig pris hos Maritim. Oppfyller ZF 04D spec'en som foreskrives til ZF 25-85.

ZF 63A tar akkurat 4 liter.

 

 

 

uha5adur.jpg

Nytt filter og o-ringer monteres på brakketten (i mangel av bedre ord) og inn med filter.

Snedig festeinordning på filteret. Det er en stor o-ring over "braketten". I toppen av filterhuset på kassa er det et spor. Når man strammer lokket mot braketten presses den store o-ringen ut i sporet og tetter og låser filteret på plass. Bolten ned fra lokket går bare ned i braketten over filteret.

 

 

8a2atevu.jpg

Her er delenummeret til filteret. Samme filter på ZF45 - 85. I norge koster disse ofte det hvite i øyet, men fåes på eBay (stort sett fra USA) til under halv pris.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Flott SAP, her var hele oppskriften på gearoljeskift med delenummer og alt :thumbsup:

 

Mekanikeren jeg snakket med i dag sa for øvrig at frostvæska skal skiftes med intervall på 6-8 år.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fått sjøsatt ennå Oivindg?

Jepp, ble sjøsatt halv ni i morges. Alt fungerte greit, med unntak av en halv liter vann i vannutskilleren på styrbord maskin etter et kvarters gange. Satser på at det er restene etter fjorårets lekkasje som har blitt skvulpet ut av kriker og kroker i tanken i forbindelse med løft.

 

Artig å følge med på rapportene dine. Jeg elsker detaljer, men er dessverre ikke noe flink til å dokumentere underveis.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...