Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Noen impellere (nyere?) til 63p vet jeg har. En båt jeg så på med 63p hadde gjenget impeller på den ene motoren, men ikke dn andre...

Originale impellere til 63P lages nå med gjenger, ja. Forenkler jobben betraktelig. Volvo lager et verktøy som er ei hylse med gjenger utvendig og innvendig. Denne skrus inn i impelleren, og en M8 (?) bolt skrus inn i midten for å presse mot akslingen i pumpa, slik at impelleren jekkes ut. Så hvis man har 63P er det bare å passe på at man kjøper impellere med gjenger, og at de monteres med gjengene i rette enden.

 

Volvo leverer bare med én M8 bolt, som er for kort for å få impelleren helt løs, men ved å kjøpe inn bolter i forskjellige lengder kan jeg skru impelleren helt ut. Og inn igjen, siden det er så trangt at man kan presse en trekloss mellom skruehodet og neste "utvekst" på motoren. Så det eneste momentet som krever håndmakt hos meg er å vri den nye impelleren på plass før skruingen kan begynne. Siden det er så trangt på 63P, er en fastnøkkel med mikroskralle fra Biltema gull verdt også.

 

Alt i alt gjør dette impellerskift nesten til en kosejobb, selv om det er veldig trangt på styrbord motor, men ikke på langt nær så hyggelig som i en trawler. :-)

Redigert av oivindg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har titta på den og prøvd den. Fungerte ikke no særlig hos meg. Litt underdim slik at kloa ikke fikk skikkelig tak. Også vanskelig å trekke ut impelleren på trange steder da du ikke har noe skikkelig å ta tak i.

 

Takk for tilbakemelding :smiley:

Ser at Stålmarken og Nordan 27 (Sæbø sin tråd) har samme erfaring, så da lar jeg være å kjøpe meg den selv. Linket til den siden den tidligere har fått positiv omtale her inne. Men jeg ser jo helt klart at Volvovarianten som Oivind beskriver må være den beste hvis man bare har gjenger i impelleren.

 

Bytter dere impeller ofte? Jeg har ennå ikke byttet impeller på båten vår. Motoren er nå 10 år og nærmer seg 1000 timer. Jeg har hatt impelleren ute en gang og sett på den for et par tre år siden, men den så like fin ut så jeg satte den tilbake. Ny reserve ligger selvsagt om bord.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

På den båten jeg hadde(Fjord 880) satt en FordSabb 2728T. Der ble impeller byttet 2 år etter at jeg overtok båten. Den var da 7 år gammel og moden for skifte.

Jeg trodde at impellere normalt hadde godt av å bli skiftet etter sånn ca. 5 år, men jeg vet SAP måtte skifte sin ved overtakelse av båten(Integrity 346) og den var vel da hverken spesielt gammel eller hadde mange timer. Jeg tror derfor det er litt forskjellige gummi-kvaliteter på impellerne som selges og at man derfor har litt ulik erfaring her.

 

Når det gjelder en egen tråd for Cummins QSB 5.9 så støtter jeg selvfølgelig opp om det, men jeg lurer på om det kan bli litt "smalt" med en tråd for bare denne modellen ?

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Impelleren som satt i båten min hadde bare 70 timer, men båten hadde stort sett stått lagret innendørs i 3,5 år så jeg ba om at alle oljer og filtre byttes samt impelleren. Ville ikke ha noe krøll på veien hjem.

 

Impelleren var kraftig deformert, så det viste seg lurt å sjekke.

Sjekket impelleren nå. 1 år gammel og 400 timer. Så ny ut med null sprekker i vingerøttene eller slitasje ytterst.

 

Smurte den med silikonspray og satte den inn igjen.

Uansett lurt å smøre impeller og pumpehuset slik at den ikke går tørr i de sekundene det tar å få frem vannet igjen etter vinteripplag.

 

Neste år skal jeg plukke den ut før vinteren.

Link to post
Share on other sites

Smurte den med silikonspray og satte den inn igjen.

Uansett lurt å smøre impeller og pumpehuset slik at den ikke går tørr i de sekundene det tar å få frem vannet igjen etter vinteripplag.

 

Er du sikker på dette med å smøre impelleren? Jeg husker en gang i min spede ungdom at jeg byttet impeller på en påhenger. Etter 10 minutters tid mistet vi kjøling på motoren med påfølgende varmgang. Jeg hadde da smurt impelleren med fett i et forsøk på å være ekstra nøye, men fikk klar beskjed fra noen i den eldre garde at impeller alltid skal være tørr. Jeg ser poenget ditt med å unngå å brenne impelleren, men det kan man også unngå ved å helle vann i sjøvannsfilteret. Det er mulig at litt silikonspray på impelleren ikke er nok til at den mister sugeevnen. Vet du om dette er en vanlig prosedyre på verksteder bortover?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at div fett og oljer ikke er bra for o-ringer og impellere.

 

 

Står i cumminsmanualen min at ved lagring skal impeller ut, sprayes med silikonspray og lagres i en plastpose og ute fra lys og UV.

 

Mekanikkere har jeg sett bruker det som står nærmest for å få den lett inn. Crc, wd40, fett, zalo, motorolje etc, men mistenker de gir blanke f....

 

Vet ikke om impelleren min er neopren eller nitril.

 

Tørrkjøring dreper hvertfall mange impellere ifm med konserving og oppstart etter vinterlagring.

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sherwood skriver selv "Use a non petroleum lubricant (silicon or soapy water) to help slide the impeller into the housing"

 

Samme non petroleum uttrykk går igjen hvis nødvendig med "fett" for midlertidig låsing av o-ring på lokket.

 

Satser på at de som produserer vannpumpene vet best.

Link to post
Share on other sites

Uten å ha arvet så enormt mye av kunnskapen, hadde jeg en far som gikk under klengenavnet "Reodor Felgen". Det han ikke hadde av kunnskap når det gjaldt mekanikk og elektronikk var det svært få andre som innehadde. Der i gården var olje på gummi som ikke var ment for å tåle olje fy og fy. Impeller ble alltid lagret mørkt innsatt med silikonspray.

Noen av tingene han gjorde har festet seg.....

Link to post
Share on other sites

De gamle er som regel (ikke alltid) eldst ;-)

Har også en far som satt seg bedre inn i ting han intresserte seg for enn de fleste andre jeg kjenner VannTro.

 

Føler meg heldig som hadde en jeg kunne snappe opp praktisk og teoretisk info fra i ung alder. Var alltid med og puslet med båten, installerte utstyr osv. Gull verdt for en teknisk interessert og båtgal sneip :-)

Dette med silikonsprayen har jeg derifra.

 

Men man skal alltid være nyskjerrig, søke ny kunnskap og lytte til andre da vitenskap og utvikling går videre :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, vi får rappe tråden til SAP ørlite, men JA, her har det blitt Clipper 36 Sedan i beste trawlerstil. Du får ta en titt på tråden igjen så ser du at det skjedde mye mens du hadde litt uheldige omstendigheter Astor. Kjøpet ble vel annonsert i dette innlegge: https://baatplassen.no/i/topic/101270-nye-vanntro-skal-kjoepes-tips-til-baat-rund-40-fotimport/?p=1580248

Siden du har vært en av inspiratorene for vår interesse for trawler, får jeg kaste inn denne linken også: https://baatplassen.no/i/topic/101270-nye-vanntro-skal-kjoepes-tips-til-baat-rund-40-fotimport/?p=1581185

 

Takker masse for gratulasjon Astor, da gjenstår vel innmelding i NTK :yesnod:

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurte litt på dette med tørrkjøring av impeller etter vinteropplag dere nevner. Står det ikke frostvæske i hele systemet inkl sjøvannspumpa og rundt impelleren om vinteren? Eller tapper dere ned dette. Ser av konserveringsskjema på noen som driver med slikt at det "står sjekk av impeller". Er det noe poeng å gjøre det om høsten? Skal jo ikke kjøre så mye da. Jeg tar denne sjekke Om våren og har levd i den tro at det da står frostvæske rundt impelleren gjennom vinteren, eller har jeg bomma..

Link to post
Share on other sites

Kommer litt an på hvor pumpa står høydemessig ift til resten av systemet, vannlåser på slanger etc.

 

Hos meg var det ikke en dråpe i pumpehuset.

De fleste drevinstallasjoner tømmer seg også selv.

Påfallende mange impellerhavarier skjer ved eller kort tid etter sesongstart. Definitivt verdt å prime pumpa med vann eller silikonspray før utsett eller etter opplag.

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er såpass mye jobb å ta ut impelleren, at jeg likegodt kan sette inn en ny når den først er ute. Byttet i fjor, bytter ikke i år. Bytter igjen neste år, men hvis de da ser bra ut øker jeg til tre år mellom skift. Jeg starter maskinene på land og lar de gå noen få sekunder, for å sjekke at de virker før sjøsetting. Ser ut som det går greit på mine maskiner uten å skade impellerne.

Link to post
Share on other sites

Så bra :-)

Det kan jo hende at utformingen på systemet hos deg gjør at det blir stående væske rundt pumpen og at den da egentlig ikke går tørr?

 

Skulle ha benyttet sjansen til en kjapp oppstart selv når jeg først hadde impelleren ute... Det skal jeg huske på neste gang, evt når jeg har av reima til sjøvannspumpa :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så bra :-)

Det kan jo hende at utformingen på systemet hos deg gjør at det blir stående væske rundt pumpen og at den da egentlig ikke går tørr?

 

Skulle ha benyttet sjansen til en kjapp oppstart selv når jeg først hadde impelleren ute... Det skal jeg huske på neste gang, evt når jeg har av reima til sjøvannspumpa :-)

 

Jeg har et par meter slange fra sjøvannsfilteret bort til vannpumpa. Jeg tror det blir stående frostvæske i disse gjennom vinteren. Kan hende den "smører" impelleren litt også.

Link to post
Share on other sites

Byttet sinkene på motor på slutten av dagens økt.

 

bilde

Tappet først ut frostvæska fra bunn av IC

 

Det er tre sinker på denne motoren. To i intercooler og én i varmeveksler.

 

bilde

IC

 

bilde

VV

 

Forrige og første gang jeg sjekket sinkene var i ferien i fjor da vi lå i ferskvann i Nidelva (ville ikke ha saltsøl).

Da var den i bunn av intercooler ganske spist, mens den i toppen var ok. Varmeveksleren var midt på treet.

 

Nå så det omtrent likt ut. Den i bunn av IC var ganske kjørt.

 

Rekkefølgen på sjøvannet er; impellerpumpe - bunn av IC - topp av IC - giroljekjøler (uten sink) - varmeveksler - eksosbend.

Toppen av intercooler tømmer seg nok litt for vann ved stilleligge, så det forklarer nok lite tæring på sinken der. Skjønner ikke helt hvorfor den i bunn av IC går mye fortere enn den i varmeveksler som bare har en sink. Kan en forklaring være at den er mot slutten av kretsen?

 

bilde

De gamle sinkene

Fra Venstre: topp IC (gjenbrukt i fjor), bunn IC, varmeveksler.

 

Byttet alle nå, men skrudde av de gamle sinkene fra pluggene så jeg senere kan kjøpe kun sink fra Boatzink.com samt ha løse plugger til evt systemrens senere og evt ved ferskvannskjøring og konservering før vinteren.

 

Skal ta en ny kikk litt utpå sommeren.

 

Begynner å nærme seg klart til sjøsetting nå :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...