Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Båten forblir nok ren nå som begge papirfabrikkene i området er stengt ned. Merkbart mindre møkkete båt hos oss, og golden teak olja holder lenger. I år hsr jeg bare olja en gang i løpet av sesongen. Litt sånn du tror det ikke før du ser det.

 

Godt å høre :-) har polert alt nå i høst i håp om at ting ikke skal feste seg så mye ila vinteren. Slipper jo nedbøren heldigvis.

Tar nok endel av flatene på nytt uansett, kjenner jeg meg selv rett....

 

 

Flotte bilder fra opptaket ditt i Son sapp_2000. Håper du er fornøyd med opplegget etter at jeg skrøyt så mye av det tidligere. Selv skal jeg ha Trudelutt på land på onsdag, men jeg klarer meg med at Sverre bruker trucken. Trudelutt skal stå ute under presenning, men misunner deg litt over å stå under tak.

 

Veldig fornøyd :-) fikk et par mindre båter litt vel nærme på ene siden. Såpas a jeg ikke kommer opp langs skrogsiden. Håper de skal tidlig ut eller at de kan flyttes noe (står på traller) så jeg får gnikket over til våren.

Vi ses vel der nede LarsH :-)

 

Det stemmer sap, det står både Bohemen og Nærsnes på akterspeilet..........vi brukte høstferien til å levere i opplag hos Marex på Fevik. En fantastisk uke i strålende sol og ledige plasser overalt.

Leste om at du skulle nedover husker jeg. Høsten har jo vært fantastisk i år :-) måtte neste sessong bli like bra...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Godt du er fornøyd med Sonskilen. Trudelutt skal på land på onsdag, og i løpet av en uke fra da, må jeg se til å få på plass presenningen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har endelig fått lest hentetråden din fra ende til ende. Fikk ikke fulgt med på «direkten» da du foretok denne eventyrlige og spennende reisen.

Fantastisk mye gode råd og «supply» fra sidelinjen. Jeg tar av meg hatten for all informasjonen du fikk lagt inn imens du var underveis. Ikke minst alle de flotte bildene med de informative kartutsnittene med track og kurser som som du lar oss få ta del i. En flott og lærerik tråd.

Slenger meg på horden med gratulanter over nyskuta og ønsker deg og dine god seilas videre
med «Karma».

Link to post
Share on other sites

Nydelig båt Nærsnes og bilder er aldri feil :-)

Tråden utviklet seg jo litt for å si det forsiktig.

 

Takk for hyggelig tilbakemelding Navid :-)

Det var virkelig en opplevelse jeg aldri vil glemme og det skal folket her på BP ha æren for.

 

Selv om vi til tider var mokk alene i mørket i relativt dårlig vær følte vi at halve BP passet på oss med gode råd og innspill :-)

 

Slenger inn et par bilder selv som varmer litt nå i den mørke høsten.

 

bilde

Solnedgang over Sandvika, Juni

 

bilde

Ankret opp på vestiden av Læsø i Juli

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei Sap_2000 først og fremst vil jeg si! For en fantastisk hentetråd!

Jeg har hørt om den men ikke lest den!

 

Jeg syntes det var på tide og lese den nå, gikk i seng kl 0010 nå er klokken 0330 og jeg er ferdig med tråden din !! Takk for det , opp på jobb om 2,5 timer !!

 

Snakk om og bli hektet!

 

Så leste jeg jo hele tråden og fikk se bilder av den i Risør og Arendal .

 

Jeg beundret båten din begge plasser , i Arendal lå jeg en brygge lenger ut for deg. Jeg gikk sammen med barna mine og beundret båten din og tenkte at en slik skal man skaffe seg om 40 år :)

 

Jeg så ingen ombord da jeg var der, og ikke visste jeg da at det var din båt!

 

Men skulle våre veier krysses denne sesongen så skal jeg jammen meg finne deg :)

 

Godt nyttår og gratulerer med seieren som var fortjent

Redigert av srs (MaSa) (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for hyggelige ord MaSa :-)

Beklager virkelig at nattesøvnen gikk føyken, men kan si at jeg selv ikke greide å legge ned padda før dere var trygt i havn i Kristiansand den mørke høstkvelden ;-)

 

Jeg er jo ikke så mye eldre enn deg, og må si at jeg ikke hadde sett meg selv i en saktegående trawler for noen år siden. Var litt bekymret for saktegående "gubbebåt" når jeg handlet men fikk en ordentlig omvending når vi fikk brukt båten i praksis allerede på den lange veien hjem fra NL.

 

Vanskelig å beskrive, men det gir en "lite skip" følelse. Jeg "kjører" ikke båt lenger, men pleier å si at man beveger hytta istedenfor. Det tar den tiden det tart å komme fra A til B og vi koser oss vel så mye underveis som i havn. Målet er ikke lenger å komme frem, men det å være underveis samt at man ikke trenger å tenke på forbruket (mulig jeg er for gjerrig, hehe).

Den følelsen liker jeg. Båten kan gå flere døgn uten å bunkre så rekkevidden er der bare man tar tiden til hjelp.

 

I det dagelige utenom ferien farter vi jo mest rundt her i vestfjorden mellom alle øyene i Asker og Bærum som ligger minutter unna hjemmehavn selv i trawlerfart.

Skal ikke stikke under en stol at jeg gjerne hadde gitt på ned til Tjøme eller Hvaler første og siste dag på ferien om jeg kunne, men når valget ikke er der så er det bare noe man innfinner seg med :-)

 

Håper vi treffes til sommeren. Vi har pratet om å holde babord ut oslofjorden neste år, så får vi se hvor vi havner etterhvert :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Om du ser noe kjent på dette bildet, så stemmer nok det SoBo :-)

En av mine favorittsteder fra barndommen når vi var på båtferie. Et paradis for en sneip i jolle som elsker å utforske trange sund :-)

 

 

bilde

 

 

Vi tok en liten mimretur i år også

bilde

 

.

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det var artig SoBo :-)

Neste gang våte kurser krysses får vi ta det igjen, ok :-)

 

Legger alltid merke til P36er da jeg selv tilbragte mye av oppveksten i P35, men visste ikke at dette var deg i sommer. Må innrømme at tanken har slått med i etterkant når jeg har sett gjennom bilder nå som jeg følger den flotte tråden din :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for hyggelige ord MaSa :-)

Beklager virkelig at nattesøvnen gikk føyken, men kan si at jeg selv ikke greide å legge ned padda før dere var trygt i havn i Kristiansand den mørke høstkvelden ;-)

 

Jeg er jo ikke så mye eldre enn deg, og må si at jeg ikke hadde sett meg selv i en saktegående trawler for noen år siden. Var litt bekymret for saktegående "gubbebåt" når jeg handlet men fikk en ordentlig omvending når vi fikk brukt båten i praksis allerede på den lange veien hjem fra NL.

 

Vanskelig å beskrive, men det gir en "lite skip" følelse. Jeg "kjører" ikke båt lenger, men pleier å si at man beveger hytta istedenfor. Det tar den tiden det tart å komme fra A til B og vi koser oss vel så mye underveis som i havn. Målet er ikke lenger å komme frem, men det å være underveis samt at man ikke trenger å tenke på forbruket (mulig jeg er for gjerrig, hehe).

Den følelsen liker jeg. Båten kan gå flere døgn uten å bunkre så rekkevidden er der bare man tar tiden til hjelp.

 

I det dagelige utenom ferien farter vi jo mest rundt her i vestfjorden mellom alle øyene i Asker og Bærum som ligger minutter unna hjemmehavn selv i trawlerfart.

Skal ikke stikke under en stol at jeg gjerne hadde gitt på ned til Tjøme eller Hvaler første og siste dag på ferien om jeg kunne, men når valget ikke er der så er det bare noe man innfinner seg med :-)

 

Håper vi treffes til sommeren. Vi har pratet om å holde babord ut oslofjorden neste år, så får vi se hvor vi havner etterhvert :-)

 

Nattesøvnen gikk fyken og jeg forsov meg en time, ble ringt etter idag gitt....første gang det skjer!

 

Nei må vel si at jeg ser ikke for meg selv i en trawler ennå, men absolutt en gang i fremtiden :) Ungene mine er faktik ikke bestandig tålmodige nok til liten fart, for unge ennå.

 

Vi er selv lite på vestfold siden og mot østfold, har det altfor fint utenfor stuevinduet her med bamble/kragerøskjærgården til helgeturene, men blir en tur i ny og ne til strømstad/koster.

 

I år vurderer vi en tur nedover svenskekysten,kanskje vi møtes.Så over til danmark og opp norske kysten fra kr.sand/arendal ... Men dette bestemmer værmeldingen..

 

Ifjor hadde vi tidlig ferie men i år har kona sen ferie så da blir langferien lagt til marerittiden 2 siste i juli og 1 i august :/

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jo da, MA :-) du har helt rett som vanlig :-)

 

Og jeg har begynt arbeidet allerede. Slipet ned noen steder der primer hadde løsnet, lagt på ny primer og bunnmaling på de steder slik at overflaten er blitt helt jevn.

Så skal jeg bunnmale hele båten samt en ny runde med vask, polering og voks/ forsegling. Går nok noen timer.

 

bilde

 

I går aften malte jeg thrusterpropellene med rød bunnmaling. Bare jåleri, men det vil se pent ut for fiskene, da ;-)

 

bilde

 

Eller så kom denne saken med DHL i dag. Den ble sendt i går fra UK så det gikk hurtig :-)

Skal få hjelp av en god kamerat når den skal monteres og sjekke oppretting på motor/ aksel samtidig. Det har jeg ikke sevtillit nok til å gjøre alene...

 

bilde

 

Jeg har en båt foran meg i hallen, og jeg har ikke sett eieren der ennå :-(

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Skal få hjelp av en god kamerat når den skal monteres og sjekke oppretting på motor/ aksel samtidig. Det har jeg ikke sevtillit nok til å gjøre alene...

 

Et lite tips, når du måler mellom flensene kan det være lurt å turne aksel eller gearflensen 180 grader og se om du har samme klaring. Hvis ikke har du en skjevhet i aksel eller flens, den får du ikke rettet bort :wink:

 

Det blir spennende å høre om du oppnår ønsket resultat med koblingen din. Jeg velger å drøye å montere min, ønsker å se om andre tiltak gir effekt først :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker for tips.

Hadde tenkt å rotere aksel for å sjekke flens og aksel.

Men hva med tyngdekraften? Aksel vil vel ligge lavt i i cutlesslagerene. Skjønner det er snakk om lite, men likevel. Skulle liksom funnet nullpunktet, men det er vel ikke så lett uten kiler og cutless lagerene på plass...

 

Aksel kommer inn i 8 graders vinkel ift til motor. Ved belastning og x-antall hundre kilo press forover vil da aksel bli dratt enda mer ned i fremre cutlesslager om motoren gir seg noen mm fremover i motorfestene.

Bare skallen som tenker litt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...