Jump to content

Kullos alarmen virker....


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Må vi ikke ta helt av her. For det første står det; "TMZ skriver at sannsynlig dødsårsak er eksosforgiftning."

For det andre er det mye annet som også er farlig. Dersom dieselvarmeren er så farlig som enkelte beskriver her, og at man bare overlever ett minutt, så betyr det at ungene som spiller kort i forkabinen kan stryke med på høylys dag dersom man ikke har tatt sine forhåndsregler.

 

Spørsmål til Bitteliten; Om varmeren blir montert i rom (lufttett) utenfor kupeen, tekker frisk luft(altså co fri) fra utsiden på båten, og man har alarm, sjekket dieselvarmeren årlig etc. Er det da egentlig farlig? Og om så er tilfelle, hvorfor er dette farligere på natten en på dagen?

Det er helt riktig det, ashfirelate, men det er heller ikke usannsynlig!

Det denne tråden har fortalt meg er at dieselvarmere kan ha feil og mangler som kan være farlig, og kanskje deler som skulle hatt en annen kvalitet. At en tråd som denne, med den fokus som har vært på svakheter og feil montering, kan bidra til at produktet blir bedre i fremtiden er jo å håpe på. Forbrukers kjennskap til produktet de kjøper er kanskje den beste garanti for at produktet holder mål.

Jeg har lest på engelske forum tilfeller av at kullos har trukket inn i båten ved uheldig vindretning, som f.eks. medvind, og fått alarmen til å slå ut. Så det er langt fra bare dieselvarmeren som er synderen her, og beviser at alarmer som virker er en nødvendighet, og vil sikkert alltid være det.

Link to post
Share on other sites

 

Men slike dieselbrennende ovner med pipe, de fås jo også med vannkappe om man vil ha vannvarme, er ikke de trygge? Eller i alle fall så trygg som en ovn overhodet kan bli? Ikke avansert teknologi som kan feile eller rare patenter osv... og koster vel kanskje mindre også.

Har en slik Glembring dieselovn. Med H-pipe opplever jeg den som veldig stabil og grei, selv i sterk kuling fra alle retninger. Men velges den enklere pipen som ser ut som et rør med ett annet rør utpå har jeg ved flere anledninger opplevd at det har slått ned og slukket flammen i ovnen. Med det resultat at det oser ut dieseldamp og diverse gasser kun naturfaglærere vet hva er. Så etter H-pipa ble montert sover jeg trygt og godt med Glembringen brennende. CO-alarm er selvfølgeligt en nødvendighet, men erfarer at dieselovnen virker mer stabil enn disse luftvarmerne. Hører stadig folk i havna klager på at de soter ned, stopper eller får feilmeldinger. Takke meg til noe enklere, som fungerer :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Før jeg kjøpte Eber, så snakket jeg med en fisker fra Østfold. Han hadde to ganger opplevd å få båten fullstendig nedsotet innvendig av ovner med pottebrenner. Han skulle f#"¤%& ta ikke ha slik dritt mer! Han kjøpte Eber, større enn min D4.

 

Så slik kan man holde på. Tross alt, en Eber, slik som jeg har, er utstyrt med en del funksjoner som stanser dieseltilførselen om feil oppdages. En Eber, slik som jeg har, er en pottebrenner med ekstra sikkerhet innebygget. Eller tar jeg feil?

 

Uansett hva man bruker så vil alle produkter ha bebov for service, vedlikehold og bruk i hht. fabrikantens anvisning. Den perfekte dingsen er ikke funnet opp enda.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til hvordan Eber er konstruert, men vet at Glembringen har termosikring som skal stenge av dieselen hvis flammen slukker. Har aldri prøvd den funksjonen, men ja, har opplevd nedsoting av interiøret på grunn av nedslag. Det var før H-pipa kom. Hos meg brenner den konstant fra oktober til mai, kun med et par korte stopp for å hakke ut koksdannelser i bunn og rense dysenåla. I de gamle treskøytene jeg potlet med før i tiden sto det som jo alltid en pottebrenner av ett eller annet slag (mye Refleks). Disse brant også over lengre perioder i strekk.

 

Klart, at pottebrenneren er perfekt vil være å ta litt hardt i, også den kan feile om man ikke følger litt med. Vedlikehold er viktig uansett. Men ut fra "folkesnakket" kan det virke som en tendens at folk har mindre problemer med pottebrennere enn luftvarmerne. Mulig dette er fordi luftvarmerne er mer vanlige enn pottebrennerne i dag, men kan ikke huske det var så mye klager før i tiden heller, så noe må da pottebrennere ha for seg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har nå funnet bedre plassering til CO-alarmen i salongen og skal kjøpe en CO-alarm til hver lugar med dieselvarmeruttak.

CO-varsler er en billig livsforsikring, men sover uansett trygt med Eberen på døgnet rundt. Er rimelig sikker på det er flere som dør på fjellet enn i båten i påsken, så fyrer med god samvittighet :wink:

Link to post
Share on other sites

Interessant og litt skummel lesing dette. Må nok få en alarm i nybåten, men lurer litt på hvordan en Wallas-varmer fungerer i forhold til Eberspächer og Webasto, mtp på CO forurensing. Regner egentlig med at det ikke er noen stor forskjell, men om det er en forskjell så hadde det vært kjekt å vite.

Link to post
Share on other sites

Samme prinsipp. En innelukket forbrenning som varmer opp eit areal som komfortlufta passerer.

Alle campingvogner med propanbrennere, og pottebrennere i båt har samme prinsipp. Allt er forbrenning og har forskjellige dødelig gasser. Fordelen med dieselvarmere vs pottebrenner osv er at dieselvarmeren fordeler luften bedre slik at du vil lettere få utslag på alarm uavhengig av sensorplassering.

 

 

redigert: sentralfyr i hus (som det sikkert er slutt på )... verksted/kjøpesenter, butikker, til og med kontorlandskap har dieselfyr i kjelleren som varmer opp lufta til ventilasjonssystemet. Akkurat samme prinsipp, går fyren sprekk så kommer forbrenningsgasser i ventilasjonssystemet.

Hvor mange oppholder seg under 1minutt fra utgang og har alarm på lomma?

Det går meir og meir over til naturgass. Og varmepumper har fått sin del av jobbene. Dieselfyr er forbudt for å få "grønt sertifikat ..." osv.. som bedrifter ønsker seg.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hos meg brenner den konstant fra oktober til mai, kun med et par korte stopp for å hakke ut koksdannelser i bunn og rense dysenåla. I de gamle treskøytene jeg potlet med før i tiden sto det som jo alltid en pottebrenner av ett eller annet slag (mye Refleks). Disse brant også over lengre perioder i strekk.

 

Her traff du hodet med spiker'n! Du foretar et vedlikehold. Samme søren hva man har for noe, så er det ikke evigvarende. Man bør foreta et vedlikehold. En annen kompis av meg kakket hull i potta på Refleksen da han skulle ha ut koksen, han hadde fått en diesellukt i båten, rustet hull. Ny potte og brenneren fungerte igjen. Shit happens der også.

 

I fjor vinter hadde vi et usikkert strømopplegg fra brygga. I de kalde periodene gikk Eber kontinuerlig mens jeg var på jobb i to- til tre uker i slengen. I den forrige båten hadde vi en mindre Eber i ni år, den gikk da vi installerte den ny, og den gikk da vi solgte båten. Ni år uten et feilslag.

Link to post
Share on other sites

Eg trur eineste "trygge" opplegget for varme er å installere dieseldrevet vannvarmer i separat boks adskilt frå innvendig båt, og lede vannslanger inn til båt igjennom egnede gjennomføringer. Og så benytte radiatorer og defrostere.

 

Har bare en liten bak del hvis en bruker Defrostere trenger de litt strøm .

Og varmluft kanalene var ypperlig til å tre to vannslanger inni fra vannvarmeren

 

Vill slå et slag for Gasspeisen

dickinson.jpg

 

http://www.go2marine...-new-p9000.html

 

Som etter min mening er "sikrere" med sin lukket forbrenning inn/ut over dekk

og gassen fram i 10mm Asi316, enn en gasskomfyr.

 

Men alt utstyr SKAL ha vedlike hold.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er ikkje meir lukket forbrenning på slike en det er på dieselvarmer. Men de har klar fordel at de ikkje bruker strøm, så vist båten er konstruert slik at man får fordelt varme greit uten kanaler og vifte, så har man god løsning.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Når angsten blir større enn lysten er det naturlig å ta konsekvensen av det.

For noen betyr det å kun bruke dieselvarmer på dagtid.

 

Det er helt greit. Hvis man føler seg betydelig tryggere av den grunn så er det fint.

Man blir ikke co forgiftet av en varmer som ikke brukes.

Brannfaren er også redusert.

 

Men i den grad man skal være bekymret for co forgiftning, den faren til stede også på dagtid.

F.eks. etter kaffekoppen på ettermiddagen, må bare ta en liten strekk.... ble så deilig trøtt....

Å stole på at en selv oppdager en oppkonsentrering av co er gjerne litt optimistisk.

 

Å sørge for at varmeren bruker frisk luft til oppvarming er en god barriere.

Ikke minst basert på de erfaringer som deles her i forhold til sprø eksosslanger.

Som flere har vert inne på, installasjonen er av stor betydning for å minimere risikoen ved bruk.

 

Det har vert pekt på at eksosslangen med original lyddemper er et svakt punkt.

Finnes det en eksosinstalasjon som er vesentlig bedre?

Link to post
Share on other sites

Poenget er at Eber har integrert lyddemper i denne slangen. Demperen får ikke bøyes. Mener det står i monteringsanvisningen. Jeg strevde en del under monteringen for å holde demperdelen rett.

 

Ellers kan man bruke en vanlig, helst rustfri, metallslange. Og så kan man henge på en rustfri lyddemper. Varmeren eksos vil bråke en del uten demper.

Link to post
Share on other sites

Det er ikkje meir lukket forbrenning på slike en det er på dieselvarmer. Men de har klar fordel at de ikkje bruker strøm, så vist båten er konstruert slik at man får fordelt varme greit uten kanaler og vifte, så har man god løsning.

 

Ikke enig i det, her greier alle og se at brennkammeret er i orden før en tenner opp.

Og Dobbel "sikkring" på eksosrøret da det går inni inn-luftrøret til brennkammret.

 

Og den har en Data vifte under som en kan kjøre, for å øke effekten på luft strømmen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hulda er nok inne på svaret. Eg kjøpte ny eksosdemper i fjor sommer, men fikk ikkje med noko papir. Eg tenkte at dette var fleksible stålslanger heile veien. Så eg har nok muligens skyld i episoden ved å bøye for mykje...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

llers kan man bruke en vanlig, helst rustfri, metallslange. Og så kan man henge på en rustfri lyddemper. Varmeren eksos vil bråke en del uten demper.

 

Ja stålslange er tingen , men ikke DENNE den ble reine trompeten, må ha en som er "glatt " innvendig.

 

2516_m.jpg

 

Her kan en høre resultatet

https://baatplassen.no/i/topic/47668-staaltraaden-traaden-for-metallbaater/page-10

 

Så jeg måtte skifte til som var "glatt " innvendig men "bøyelig" sjekk bøye radius.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Synes denne tragiske saken godt illustrerer faren forbundet med co forgiftning.

Det er også verdt å merke seg at det, tilsynelatende, hender på dagtid.

Og uten bruk av dieselvarmer....

 

Ser at seatronic har denne varsleren som gir alarm også ved lave konsentrasjoner over tid.

 

Er det forresten noen som vet hvilken eksostemperatur en slik dieselvarmer opererer med?

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja faren er like stor med parafinvarmer, eller like liten om du vil...

 

På den måten at sannsynligheten for at du forgiftes av slik varmer er liten.

Spesielt hvis monteringen er slik at en eksoslekkasje ikke suges inn i båten.

 

Jeg synes det er flott at Sæbø har delt opplevelsen sin med oss. Supert også å høre at co alarmen fungerte.

 

Litt leit med denne voldsomme moraliseringen, men for mange er det nok en uvant tanke at varmeren går døgnet rundt.

Hadde det vert en elektrisk kontakt i en lampe som feilet, med ulmebrann og røykvarsler som utløste tror jeg tonen hadde vert en annen.

 

Faren for elektriske feil har "alle" lært seg å leve med...

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Johannes: Det er det jeg også har prøvd å få frem. Statistisk sett er det marginal risiko for at dieselvarmeren skal begynne å sende karbonmonoksid inn i båten. Og om det skulle skje, har man CO-varslere på plass. Det er langt flere momenter man heller burde bekymre seg for på en båttur enn en potensiell dieselvarmerfeil.

At folk knapt tør starte varmeren noen timer på dagtid for å få en lunk i båten får være deres valg, så får vi andre heller kose oss i varm båt døgnet og året rundt.

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg synes det er flott at Sæbø har delt opplevelsen sin med oss. Supert også å høre at co alarmen fungerte.

 

 

 

 

 

Så enig så enig. Det er slik vi andre også lærer.

Jeg har utført en test med den vanlige røykvarsleren. Holdt den bak eksosrøret på bilen med motoren igang. Den forble taus.....Det var ikke jeg klar over at den ikke trigget på eksosgasser. Så moralen blir nok både CO varsler og røykvarsler i båten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...