Jump to content

All aktivitet

Oppdateres automatisk

  1. Igår
  2. Gullfisk

    Lufting av Bosvik vannsmurt pakkboks

    Tror ikke det er lufteskrue. Tror det bare er settskrue for å holde hylserørert fast i klemma som er festet i skroget.
  3. Har du forsøkt å ventillere den? Jeg erfarte ganske raskt at slike høyeffekt dynamoer genererer mye mer varme enn hårfønere. Jeg ladet med 760Ah AGM batterier og Mitsubishi 115A alt fra 100A+forbruk i starten, og ned til 85-90A+forbruk drifts varm. Målte aldri temperatur på den. 55A var veldig lavt. Vi har gått for 4x200Ah Lifepo4. Hvert batteri med 200A intern BMS for å kunne håndtere all ladestrøm og tilnærmet maksimal belastning. De er koblet sammen på samleskinner med like lange kabler. Tanken er å unngå negative domino effekter ved feil i anlegget. Hos oss er motor rommet enda litt trangere enn hos deg. I tillegg har jeg dobbelt isolert hele rommet. Fantastisk med tanke på støy, men kjølinga nå består hovedsaklig av forbrenningslufta. Har derfor valgt å holde nede ytelsen på Balmar XT-250 frem til motoren går på 1600 rpm. Så nå yter den vel kald på vei ut fra havn ca. 60A på tomgang, og 110A på 1550. Men ved 1600 så økes felt strømmen til 73%, og da havner vi fort opp i ca. 180A ved 2100 rpm. Men etter som dynamoen blir varm, så havner vi på rundt 150-160A kontinuerlig. Øker jeg feltstrømmen mer, så begynner wakespeed regulatoren å regulere ned feltstrømmen en god del for å ikke få balmar’en over 92 grader. Her mener jeg at det skal være mulig å hente ut mer, for dynamoen har jeg hatt oppe i 210A (og det var heller ikke full feltstrøm). Men kjølingen står ikke i stil med slike ytelser hos oss, og dessuten så har jeg 200A Argofet, så taket er derfor satt til 200A. Vi får se om jeg legger litt arbeid i kjølingen etterhvert, for det er tydelig at kjøling er nøkkelen om man vil ha ut mer kontinuerlig. Foreløpig så har vi dekket behovet, så det er ikke høyt prioritert. Dessuten så lader vi banken på mindre enn 5 timer når vi ligger på landstrøm. Det skal derfor godt gjøres å gå tom for strøm ombord. Men det klarer vel ikke du heller med 2x200A Delco når alt er optimalisert. 😀
  4. De var av på min gamle, men jeg så meg ikke i stand til å komme til bak der. Det var styrbord motor. Men mekaniker på Volvo Penta verksted på Hasseltangen klarte å lure det ut. Ikke spør meg hvordan. Tror han hadde 7 ledd på armen.
  5. mons

    Lufting av Bosvik vannsmurt pakkboks

    Ja. Skruen er for å slippe ut luften slik at man ikke tørrkjører og får varmgang. Gummi blir vakker med silicon. Den bensinstasjonene selger til dørlister er lettvint.
  6. Denne sinken byttes hvert år? Bare å skru sinken ut av et hull i vekslerene?
  7. Eika

    Kjøpe stor båt til lav pris?

    Er du i Skien nå, så ligger vi rett bak Henrik Ibsen med en p50, vi kjører ned slusa i 10-11 tiden tenker jeg. Så da kan du få sett over fort og gærnt
  8. Hei, Har en Bosvik vannsmurt akseltettning i en Skilsø 34. Ser at der er en settskrue med låsemutter i akterkant (se bilde). Er dette en lufteskrue som jeg kan løsne ved sjøsetting i stedet for å løsne slangeklemmene og stikke skrujern under gummien? Ser også at gummien har en del krakkeleringer. Burde den smøres inn med noe for å holde den myk så den ikke krakkelerer mer?
  9. Takk @Seilars, ja det blir spennende å se hvordan dette barker i vei . Det synes ikke så godt på bildene, men original-dynamoen er allerede byttet ut med en 200A Delco Remy 28SI, den er de-rated til 100A (som den leverer kontinuerlig). Har hatt den én sesong, og tilsvarende dynamo skal også opp på braketten. Håper det er bedre driftsforhold der oppe i høyden, og at den kan levere enda litt mer enn hva den første dynamoen gjør. Selve dynamoen leverer som den skal altså, men plasseringen av den, nederst i hjørnet av motor-rommet og "klin inntil" motor-blokka, er ikke optimalt. Men den originale 115A dynamoen leverte bare ca. 55A ved samme plassering og samme temperatur (målt 95 grader på statoren), så det er jo en klar forbedring allikevel. Forbruks-banken blir 720Ah LiFePo4 (DIY), fordelt på to batterier. Halvparten står der allerede og har gjort det siden 2016, men nå står det i parallell med 440Ah AGM som skal ut. Dynamo-kabelen fra den første dynamoen er allerede trukket rett til forbruks-banken, med en dc-dc lader til start-batteriet. Den ekstra dynamoen blir også koblet til forbruk, riktignok med noen justeringer i opplegget. Skal prøve å få skrevet mer om det etter hvert som det blir klart. Balmar har stått på listen min, og jeg så at du skrev litt om den nye dynamoen din for en tid tilbake. Det hadde vært veldig interessant å høre hvordan den yter hos deg. Interessant. Jeg lider av "Kronisk DIY Syndrom", som betyr at jeg først må prøve å løse alle problemer på egen hånd og finne ut av alt selv. Ganske slitsomt egentlig... Da burde jeg snakket med en VP forhandler først da .
  10. Jeg har brukt disse tablettene selv. Nå har jeg aldri kikket ned i vanntanken, men poenget er vel at de skal løses opp i vannet? Og de er jo hvite? Jeg drikker uansett aldri vannet om bord, men bruker det til vask og tannpuss og når jeg koker kaffe og andre ting, for da blir jo vannet kokt i tillegg.
  11. Takk for alle svar. Jeg fikk hjelp i båten herfra til å fastslå årsaken til problemet. Det var vannsøl på en ubeskyttet kontakt etter inntaket til landstrømkontakten. Dette skyldtes at jeg har en høytrykk saltvannspumpe i båten. Uttaket på den oppe i cockpit er ikke langt fra den nevnte kontakten. Iår fikk jeg ikke koplet på slangen i cockpit til denne pumpen uten at det lakk. Dermed sprutet det gjennom det lille mannhull-lokket, som iår ikke lengre var tett, og som sitter i nærheten av koplingen til slangen til saltvannspumpen - som igjen er rett over kontakten jeg nevnte. Ting virker igjen. Takk til deg som stilte opp og klarerte bildet
  12. Skipshunden vår er av det rolige slaget, trenger heller ingen dopauser🙂 Vi har også disse to terroristene, Cola og Mango🙂
  13. Har greid å lirke ut en av to stk 250 liter vanntanker. Skylte ut mange gamle gule tabletter som må ga vært på tanken(e) i årevis. Er det rester av disse jeg skylte ut? Lommelykt-lys ned i tanken før skylling: Nå blir det reint. Tank nr 2 i morgen. Men hva oppnås med å ha massevis av piller på vanntankene? Noen som har noe erfaringer med effekten av tilsetninger i forbruksvannet?
  14. tacan

    Hva er erfaringene med Perkins og VW marine

    Med mine telepatiske evner så heller jeg mot en engelsk bygd båt med glassfiber, kevlar og carbon Uansett hvilken båt det blir så er det spennende å følge med på turen.
  15. Stemmer - det er tre pluss ut fra laderen, men bare minus og to pluss er tilkoplet. Jeg tenker at utgang 2 er til forbruksbanken, mens en av de to andre går til startbatteriet og den andre går til AGM banken. Begge de to sistnevnte var nok relativt fulladet da bildet ble tatt, så lite strømtrekk. Men jeg forstår ikke hvorfor man får opp tre outputs på appen når bare to pluss er tilkoplet. Og jeg forstår heller ikke hva montøren har gjort med remote utgangen. Han har bare satt i en plugg med en liten ledning imellom.
  16. Martininello

    Myra 21 restoration. Need you help please.

    Thanks! You are right! The tip should look like a nail or something. I'm not sure about the base which rests on the deck. The table is quite heavy! A photo of the original galley would be nice. Any Myra 21 owners or ex-owners?
  17. Kalle123456

    Plastpest?

    Takker for gode tips👍
  18. Jeg skifter olje osv. stort sett akkurat når det passer meg. Men anoder skifter jeg lenge før de er helt borte :-) Men når motoren begynner å dra på årene blir det viktigere å skifte/sjekke giroljen. Man vil ikke ha noe vann der. Ei heller i drivstoffsystemet.
  19. Ikke bare er det trivelig med en 4-beint matros ombord, men greit med en ekstra hånd (labb) når det skal mekkes motor. Her den forrige hunden, den brune labradoren Japp som valp.
  20. Vi har med en liten blandingshund, Cocker/Puddel mix på 10,5 kilo. Fordel at hun ikke røyter. Trives veldig bra i båt, så lenge vi ikke kjører i mye sjø, trives også på Sub når vi skal en tur i land og ikke har med jolle. Må passe på varmt duradekk i solsteiken, lett å skade poter
  21. Her er eit praktisk tips frå Erling Tambs. Tambs var ein av dei første norske langturseglarane. (Fritidssegling.) Store beundrere av Tambs Erling Tambs (født 1888), som hadde forsøkte å gjøre noe av det samme i "Teddy", en nokså lik båt. Han var fra Larvik og la i vei med sin gravide kone Julie og en hund som het Nødprovianten. https://www.dagsavisen.no/fremtiden/nyheter/2017/11/10/disse-to-vil-gi-ho-ho-gutta-kongelig-feiring-pa-80-arsdagen/
  22. Chilli Solbris

    Benji.

    Du ser nå ut til å ha god oversikt over gjenstående arbeidsoppgaver synes jeg! Du kommer nok i mål!!
  23. J-Å

    WIFI styring av Dieselvarmer

    Du kan også plugge på en Shelly Plus Addon og en DHT22 på den igjen, så kan du sjekke (og evt. styre etter) temperatur og luftfuktighet.
  24. Har endelig løst problemet. Det var defekt tidsrele. Tidsrele som skulle sette strøm på magnetventil i de nødvendige sekunder, slippe vann inmn i skålen og så stenge ved å kutte strøm til ventl - var defekt. Så når jeg endelig fikk tak i riktig tidsrele for å erstatte det gamle som var mer enn 20 år gammelt så var alt i orden. Det er nok ikke mange som vil få tilsvarende problemer her inn på tråden. Er nok ikke så vanlig med 230v toaletter i lystbåter her på bjerget :-)
  25. Trapp (Jack Russell, 4 år) koser seg i båten, men er ikke veldig glad i krengning når vi seiler. Han har ingen problemer med jolleturer til land for å gå på do. Som JRT har han litt jakt- og konkurranseinstinkt og hører av og til ikke fars stemme når det kommer hunder forbi i havn. Han hopper selv ned fra båt til brygge når han blir båtvant utover i sesongen, så han må ha på sele når vi ligger til brygge. Hvis ikke kan han stikke av. Han har falt i vannet to ganger, en gang fra baugsprydet og en gang akter. Han hoppet opp på benken bak, skled over benken, ned på badeplattformen og videre i vannet. Det gjorde han litt forsiktig i en periode, men etter en ukes tid var han tilbake i vanlig form. Jeg har ikke noe problem med å anbefale en JRT som båthund, men man må bare være klar over at de er store hunder i liten innpakning, og de er smarte. De kan finne på å prøve å lure deg om du ikke passer på.
  1. Vis mer
×
×
  • Create New...