Jump to content

Dieseltilsetning – evne til å emulgere vann i diesel


Lundefugl

Recommended Posts

Hei folkens.

Jeg har selv brukt dieseltilsetning i mange år, men først og fremst på bil. Jeg begynte å bruke dieseltilsetning etter anbefaling fra motorverksted. Dette motorverkstedet solgte en tilsetning ved navn Autol. Produsenten av Autol lover stort sett samme egenskaper som alle andre produsenter av dieseltilsetninger på markedet. De gangene jeg ikke har hatt Autol på tanken synes jeg at motoren har hatt en litt mer ”uryddig” gange enn ved bruk av tilsetningen, så jeg har derfor brukt denne.

 

Mine tidligere båter har alle hatt dieseltank med ”jur” slik at evt vann enkelt kunne sjekkes/tappes ut. Den båten jeg nå har, har ikke ”jur” og jeg vet derfor ikke om det finnes vann i tanken. Eneste indikatoren er vannutskiller (Racor-filter).

Siden flere av dieseltilsetningene promoterer evnen tilsetningen har til å emulgere vann i dieselen, prøvde jeg ut dette med et enkelt eksperiment.

 

Jeg fylte diesel i 4 glass og tilsatte 3 dåper vann i hvert glass, deretter tilsatte jeg ulike dieseltilsetninger i hvert glass og ristet godt. Følgende dieseltilsetninger ble kjøpt:

  • Statoil dieseltilsetning
  • Autol
  • Hammerdown
  • QMI

Resultat:

  • Statoil dieseltilsetning: Ingen observert evne til å emulgere vann. Vanndråpene ble felt ut etter få sekunder :thumbsdown:

 

  • Autol: Ingen observert evne til å emulgere vann. Vanndråpene ble felt ut etter få sekunder :thumbsdown:

 

  • Hammerdown: Ingen observert evne til å emulgere vann. Vanndråpene ble felt ut etter få sekunder (hadde store forventninger til denne, da flere medlemmer på båtplassen anbefaler denne. I tillegg reklamerer leverandøren for akkurat denne egenskap) :thumbsdown:

 

  • QMI: Alt vannet ble emulgert og blandingen forble stabil over tid :thumbsup:

Siden Statoil sin dieseltilsetning er anbefalt for Volvo sine D-motorer, sjekket jeg også hvordan en blanding av denne sammen med QMI oppførte seg i mitt lite vitenskapelige eksperiment J. Samme resultat som med kun QMI, alt vannet ble emulgert og blandingen forble stabil over tid.

 

Ja, jeg vet at denne testen ikke er vitenskapelig på noen måte. Andre egenskaper enn evnen til å emulgere vann er ikke testet, så disse egenskapene vil jeg ikke uttale meg om. Det er uansett liten tvil om at brukere av nevnte tilsetninger bruker mye penger uten at dette hjelper dem med å fjerne vann fra tanken hvis det var hensikten.

 

PS! Jeg selger ikke noen av disse produktene, ville kun finne dette ut for min egen del, men tenkte jeg kunne dele det med dere.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldrig brukt noen tilsettninger i drivstoffet og har (derfor?) ikke hatt noen problemer. Ble også advart mot det av vår utmerkede lablærer på ing.h.skolen i Bergen for ca 100 år siden, og det sitter nok i bakhodet. Men god drivstoffhygiene er ikke å forakte. Vær kritisk til hvor en bunkrer, Bruk alltid trakt m/filter (Maritim) ved fylling. Tapp/sug ut av bunn på tanker høst og vår. Skiift dieselfilter minst hver høst. Går man lange strekk i løpet av sesongen, skift oftere.Glemte en liten men viktig sak. Hva tror man dieselpumpa synes om den emulgerte vanndiselen? For ikke å snakke om br.ventilene.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det Statoil forbrenningsforbedrer du snakker om? Den skal nok ha andre egenskaper enn å emulgere vann i dieselen.

 

 

 

 

 


Glemte en liten men viktig sak. Hva tror man dieselpumpa synes om den emulgerte vanndiselen? For ikke å snakke om br.ventilene.

 

 

Det er nok ikke bedre med bare vann.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dieselolje er en hygroskopisk væske og den vil alltid inneholde vann, hvor mye er avhengig av temperaturen. Når den avkjøles vil fritt vann bli skilt ut og legge seg i bunn av tanken. Når den oppvarmes vil den absorbere vann fra lufta over. Tilsetter du en emulgator og lar den stå over vinteren vil mengden vann som kan opptas øke men oljen vil absorbere vann til den er mettet. Jeg vil fraråde bruk av tilsetningsstoffer i diesel som skal lagres, særlig hvis den inneholder biodiesel. Du har vannutskiller som fjerner evt fritt vann så lenge motoren går, resten må du leve med. Tilsetting av "dieseldyrdreper" er derimot anbefalt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan tilføre at det er forskjell på vannutskillere. Den må være rett dimensjonert for å fungere godt.

Tilsetningsstoffer fungerer som regel greit (uten å skade motoren) hvis dieselen blir brukt opp med det samme (som i en personbil). Jeg ville aldri ha fyllt opp tanken før vinteropplag men heller startet sesongen med ny ren diesel og minimalt med vann. Diesel er datovare.

Link to post
Share on other sites

Har en trengt på å starte en diselmotor i kulda bør en ha vinterdisel på tanken eller varm båt.

Forskjellen på vinter og Sommer diesel ved minus ca.10

bilde

 

Anleggsdieselen - ofte kalt "røddiesel" eller "grønndiesel" - inneholder ikke biodiesel. Anleggsdiesel (Marinediesel) er fritatt for avgifter og er - som navnet tilsier - forbeholdt maskiner og kjøretøyer som ikke er ment for veitrafikk.

Kan derfor lagres.

Den vanlige dieselen - den som er ment for biler, lastebiler, busser og andre kjøretøyer som går ute på veiene - er derimot tilsatt noen opptil 7 % biodiesel.
Er ferskvare kan ikke lagres
Biodiesel kan oksidere, noe som innebærer en ekstra risiko for vanlig diesel (heretter kalt "biodiesel").

 

Ellers har de fleste godt av å lese denne

http://www.dinside.no/854483/hvor-lenge-kan-du-oppbevare-bensin-og-diesel

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Personlig har jeg god erfaring med QMI. Har selv yanmar common rail. Har hatt problem med mye vann i Diesel, som resulterte i ujevn gange. Etter utall skifte av filter etc, var det ikke annen rå en å skru ned diesel filter å fulle dette halv fullt med QMI. Startet opp motor, og etter dette forsvant ujevn gange på motor. Forøvrig tok jeg ut dyser å sendte dem til sjekk 1 år etter uten att det var tegn til skader på dyser. For bilverksted er det ganske vanlig å gi diesel filter en mirakel kur. Forte/ Tunap er også velkjente merker som brukes av verksted. Fikk selv tips fra bilverksted som kurerte common rail motorer med samme prinsipp. Når det gjelder Yanmars utalelse, er det ikke i samsvar med feks motor levrandør, som i mitt tilfelle er BMW. Yanmar BY= BMW YANMAR. Pga redusert svovel nivå, bruker jeg konsekvent qmi i Diesel, etter at jeg fikk god erfaring med stoffet. Dette smører også Diesel, uten og kokse betydelig på dyser.

 

I mitt tilfelle anbefalte yanmar verksted dyse bytte på 6 x 6000= 36000,- som jeg fikset med 3 dl qmi i filter. Som nevnt tok jeg dyser ut for sjekk, uten å påvise skade.

 

Er utdannet, og jobbet mange år som maskinist, så forsjell på Diesels smøre/svovel nivå, vann etc og hva som er skadelig for motor, har jeg erfaring med.

 

Brukte selv BIO CONTROL mot diesel dyr, da jeg fikk påvist diesel med bakterier. Diesel dyr trenger vann for å lage bråk!!!. Det resulterte i filter skifte, hvor alt gikk tett etter kort tid. Dette pga biologisk reaksjon på Diesel.

 

anbefaler folk med diesel bil, å prøve en dasj med qmi på diesel tank, og hør hvor roligere motor går. Dette pga smøring i qmi. Om folk tror på høyere effekt/ lavere forbruk etc, kan nok ikke diseltilsetting ha noe effekt.

 

Har også erfaring med qmi smørolje tilsetting. Kan fortelle det virker på slitte motorer, men mirakler vil nok ikke skje.

Link to post
Share on other sites

 

  • Hammerdown: Ingen observert evne til å emulgere vann. Vanndråpene ble felt ut etter få sekunder (hadde store forventninger til denne, da flere medlemmer på båtplassen anbefaler denne. I tillegg reklamerer leverandøren

 

Rart! Jeg testet hammerdown når jeg begynte å bruke dette, fylte en halvliter med diesel blandet med hammerdownpå en brusflaske og tilsatte vel rundt 10% vann. Ristet, og vannet forsvant og holdt seg borte. Skal se om jeg finne rflasken igjen, det er sikkert 5-6 år siden så det hadde jo vært rart å se om vannet fortsatt er emulgert...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

Rart! Jeg testet hammerdown når jeg begynte å bruke dette, fylte en halvliter med diesel blandet med hammerdownpå en brusflaske og tilsatte vel rundt 10% vann. Ristet, og vannet forsvant og holdt seg borte.

Og den suppa lar dere stå i brennstoffpumpe og dyser fra høst til vår. :nonod:

Da bør en ihvertfall ikke lure på hvorfor en røklegger havna.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og den suppa lar dere stå i brennstoffpumpe og dyser fra høst til vår. :nonod:

Da bør en ihvertfall ikke lure på hvorfor en røklegger havna.

 

Ja, og fra vår til høst. Har aldri røyklagt noe som helst jeg! Skjønner ikke problemet? Vannet emulgeres inn i så små dråper at det ikke får kontakt med metallflatene, så jeg kan ikke se hvilke skader dette skulle gjøre. Vanlig diesel uten emulgator tar også opp litt vann, kanskje det er like ille hos deg?

 

Var ute og sjekket flaska i garasjen nå. Ikke en dråpe som har skilt seg ut, til tross for at den har stått der i 3-4 år. Ser ut som helt normal diesel.

 

Ellers så dukker det ikke opp mange liter vann i tanken bare fordi man tilsetter en emulgator, for de aller fleste så er det kun noen få tilfeldige dråper som emulgeres. Om tanken lekker inn flere liter vann i året er det reparasjon som skal til, ikke emulgator. Men det skjønner du vel, roger-jo?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Skal jaggu prøve QMI dieseltilsetning på min Ford Kuga. Ved belastning slik som i oppoverbakker og ved forbikjøring har motoren en rå metallisk klang som ikke er normal.....

Noe "klakker" og med Statoil-kort og minimum 5% biodiesel som drivstoff har den vel ikke vondt av et forsøk.....

(motoren har hatt slik lyd siden bilen passerte 20.000 km. Har nå gått 85.000 km)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Ellers så dukker det ikke opp mange liter vann i tanken bare fordi man tilsetter en emulgator, for de aller fleste så er det kun noen få tilfeldige dråper som emulgeres. Om tanken lekker inn flere liter vann i året er det reparasjon som skal til, ikke emulgator. Men det skjønner du vel, roger-jo?

Jeg vil oppdage det ganske fort når jeg sjekker bunndreneringene på tankene om uønsket vann har kommet inn, skjønner du vell.

Men det vill jo ikke dere merke før det har langt over 10% vann på tanken og det er mye vann det og da kommer det i vannutskilleren hvis den fins.

Den som tror at den suppa er balsam for brennstoffpumpe og dyser i vinterdvale skjønner lite. .

 

Hvorfor har nesten alle pumper og dyser som må skiftes rustskader?.

Har du ikke fritt vann i bunn av tanken er det heller ikke skadelig vann i dieselen.( diesel uten lurium tilsetning)

 

Vil en Commom Rail tåle den suppa??

 

Du kan jo fylle på 1 og 1 % vann til på flaska de, og finne ut når den blir metta.

Ha en trivelig kveld.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Bra at saken engasjerer.....

Takk, dette var interessant info for meg siden jeg i morgen skulle kjøpe en flaske med "StatOil Diesel Tilsetning". Nå slipper jeg og kjøpe det pga. din ukjente forskerspire. Takk for tipset. Hvor får jeg kjøpt QMI Tilsetningen?

Jeg kjøpte den lokalt her i Stavanger hos et firma som heter Rettedal bilkontroll: http://www.bilkontroll.no/

Men det er sikkert en forhandler i nærheten av deg? Jeg ser de har nettbutikk hvis ikke.

 

Statoils forbrenningsforbedrer inneholder ikke emulgator, så at den ikke emulgerer vann er jo bra :lol:

Jeg vet, men testet alle 4 tilsetningene jeg hadde tilgjengelig. Dette var også grunnen til at jeg til slutt testet Statoil's tilsetning og QMI sammen pga forskjellige egenskaper, jeg ønsker å bruke begge på min D-motor. Blandingen ble forresten meget klar og fin uten noen form for reaksjon mellom disse.

 

 

Jeg har aldrig brukt noen tilsettninger i drivstoffet og har (derfor?) ikke hatt noen problemer. Ble også advart mot det av vår utmerkede lablærer på ing.h.skolen i Bergen for ca 100 år siden, og det sitter nok i bakhodet. Men god drivstoffhygiene er ikke å forakte. Vær kritisk til hvor en bunkrer, Bruk alltid trakt m/filter (Maritim) ved fylling. Tapp/sug ut av bunn på tanker høst og vår. Skiift dieselfilter minst hver høst. Går man lange strekk i løpet av sesongen, skift oftere.Glemte en liten men viktig sak. Hva tror man dieselpumpa synes om den emulgerte vanndiselen? For ikke å snakke om br.ventilene.

Mye har skjedd på 100 år pettersand :giggle: Det er flott at du ikke har hatt problemer, men det finnes de som får problemer med vann i tanken og dieseldyr. Dette er forebyggende vedlikehold for min del. Jeg har nå, relativt ny båt med ren tank og ønsker å emulgere det lille vannet som evt tilkommer og kjøre dette gjennom forbrenningssystemet. Jeg har ingen betenkeligheter med det, da båten brukes året rundt. Hensikten med eksperimentet mitt var å finne den beste emulgatoren. QMI fungerte best. Siden du nevner ing.h.skolen i bergen kan jeg jo nevne at jeg er utdannnet Siv.ing innen maskinteknikk, så helt grønn på området er jeg ikke :wink:.

 

 

Rart! Jeg testet hammerdown når jeg begynte å bruke dette, fylte en halvliter med diesel blandet med hammerdownpå en brusflaske og tilsatte vel rundt 10% vann. Ristet, og vannet forsvant og holdt seg borte. Skal se om jeg finne rflasken igjen, det er sikkert 5-6 år siden så det hadde jo vært rart å se om vannet fortsatt er emulgert...

Ja, det ville vært interessant å se. Jeg ringte til og med leverandøren for å høre om det var noe feil med "batch'en" som jeg hadde fått, men fikk bekreftet at det var slik det skulle være. Fikk forklart at det måtte kraftig omrøring til (vedvarende) for at vannet skulle emulgeres. Tror ingen med vanlig lystbåt har mixer montert i tanken? Hammerdown krever nok spesialutstyr som lager emulsjonen (emulsjonsdrift). Ved laminær strømning oppnås ikke emulsjon og i bunnen av tanken, der vannet befinner seg, er det det i beste fall laminær strømning.


Jeg vil oppdage det ganske fort når jeg sjekker bunndreneringene på tankene om uønsket vann har kommet inn, skjønner du vell.

 

Bare for å presisere igjen, jeg har ikke mulighet for å drenere tanken for å sjekke vann. Den har ikke noe laveste punkt. Synes det er et dårlig design, skulle gjerne hatt dreneringsmulighet i bunn.

Link to post
Share on other sites

 

 

Bare for å presisere igjen, jeg har ikke mulighet for å drenere tanken for å sjekke vann. Den har ikke noe laveste punkt. Synes det er et dårlig design, skulle gjerne hatt dreneringsmulighet i bunn.

Klart du har.

Mange muligheter her er en variant.

https://baatplassen.no/i/topic/65570-er-dieseltankene-feilkonstruerte-siden-de-lagrer-vann/

 

Bra du bruker båten hele året,.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Klart du har.

Mange muligheter her er en variant.

https://baatplassen.no/i/topic/65570-er-dieseltankene-feilkonstruerte-siden-de-lagrer-vann/

 

Bra du bruker båten hele året,.

Den var fin den.....takk for link, men tror det blir en utfordring å plassere stigerøret så nøyaktig at du får opp dråper med vann, til det trengs "jur". På den annen side så kan det fungere hvis bunnen i tanken heller en del og man har en forholdsvis kraftig pumpe som suger ut vannet. Men vil jo helst slippe å modifisere noe som helst, derfor prøver jeg Statoil+QMI-varianten. Takk for tips!

Link to post
Share on other sites

Vi med Hammerdown lager en diesel-Hammerdown blanding på en halvlitersflaske og heller på tanken derfra. Da er dette ferdig ristet og blandet, og den blandingen blander seg med resten av tanken som en hvilken som helst dieselskvett. Egentlig ganske rimelig "spesial utstyr" . Har aldri sett vann eller dieseldyr på mine tanker.

 

Det er nok flere som bruker lurium enn som er klar over det. Flere fyllestasjoner har slikt i tankene sine fra før uten at de snakker så høyt om det.

Link to post
Share on other sites

Vi med Hammerdown lager en diesel-Hammerdown blanding på en halvlitersflaske og heller på tanken derfra. Da er dette ferdig ristet og blandet, og den blandingen blander seg med resten av tanken som en hvilken som helst dieselskvett. Egentlig ganske rimelig "spesial utstyr" . Har aldri sett vann eller dieseldyr på mine tanker.

 

Det er nok flere som bruker lurium enn som er klar over det. Flere fyllestasjoner har slikt i tankene sine fra før uten at de snakker så høyt om det.

Du har ikke forstått noe av det jeg skrev vedr. spesialutstyr for emulsjonsdrift og vedvarende mixing. Men bare fortsett med flaska di du og rist i vei. Hammerdown og andre tilsetninger er kostbare greier, og hvis du tror du kan fjerne vann med den så bare kjøp i vei :smiley:.

Link to post
Share on other sites

Just presis. Det er slik det er beskrev brukt. Du må blande det med diesel FØR du heller HD på tanken.

Kanskje det er DET trådstarteren også skulle ha gjordt FØR han publiserte slike resultater.

Hva med BRUKSANVISNINGEN for de andre preparatene han "testet"??

Tror resultatene ville ha sett LITT anderledes ut da!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

 

Ja, det ville vært interessant å se. Jeg ringte til og med leverandøren for å høre om det var noe feil med "batch'en" som jeg hadde fått, men fikk bekreftet at det var slik det skulle være. Fikk forklart at det måtte kraftig omrøring til (vedvarende) for at vannet skulle emulgeres. Tror ingen med vanlig lystbåt har mixer montert i tanken? Hammerdown krever nok spesialutstyr som lager emulsjonen (emulsjonsdrift). Ved laminær strømning oppnås ikke emulsjon og i bunnen av tanken, der vannet befinner seg, er det det i beste fall laminær strømning.

 

Som sagt så sjekket jeg flasken i går, og det var fortsatt ingen tegn til vannutskilling etter at den hadde stått stille et par år. Jeg har ikke opplevd noe problem med å blande inn Hammerdown hos meg, og har ikke sett en dråpe vann i tank eller vannutskiller i de 6-7 årene jeg har brukt Hammerdown. Så jeg velger å tro at den gjør jobben sin. Jeg synes også motoren har fått en finere gange, men det er litt vanskeligere å måle enn vann/ikke vann.

 

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke fikk emulgert vann ved bruk av Hammerdown, det rimer dårlig med alle tilbakemeldinger fra fornøyde Hammerdown brukere her på forumet opp gjennom årene. Men så lenge du har funnet noe du trives med og jeg har noe jeg trives med så går det vel greit? :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

PS! Jeg selger ikke noen av disse produktene, ville kun finne dette ut for min egen del, men tenkte jeg kunne dele det med dere.

Akkurat DET begynner jeg å lure på. Hvis du vil dele dine erfaringer med oss m.h.p. slike stoffer, hadde det vært lurt å, som jeg sa, lese bruksanvisnig for vedkommende stoffer, og bruke dem etter det. I hvert fall med den utdannelsen du nevner å ha.

 

Bra at saken engasjerer.....

.... Siden du nevner ing.h.skolen i bergen kan jeg jo nevne at jeg er utdannnet Siv.ing innen maskinteknikk, så helt grønn på området er jeg ikke :wink:.

 

Hammerdown krever nok spesialutstyr som lager emulsjonen (emulsjonsdrift). Ved laminær strømning oppnås ikke emulsjon og i bunnen av tanken, der vannet befinner seg, er det det i beste fall laminær strømning.

Bevegelsen i mindre båter vil gi "omrøring" nok, såfremt du bruker HD som er MYE beskrevet her på Bp. På større skip, er det en annen sak, som jeg tipper at leverandøren vil kunne svare på her.

 

Du har ikke forstått noe av det jeg skrev vedr. spesialutstyr for emulsjonsdrift og vedvarende mixing. Men bare fortsett med flaska di du og rist i vei. Hammerdown og andre tilsetninger er kostbare greier, og hvis du tror du kan fjerne vann med den så bare kjøp i vei :smiley:.

Dette siste innlegget viser en negativ holdning til HD i utgangspunktet, som jeg ikke skal kommentere.

Som du ser, er det MANGE her som har gode erfaringer med HD.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...