Jump to content

Dieseltilsetning – evne til å emulgere vann i diesel


Lundefugl

Recommended Posts

Det er vel mange som ikke har brukt Hammerdown eller annet lurium i mange år og som heller ikke har hatt problemer.. Men er man sterk i troen(overtroen), så vil nok Hammerdown hjelpe på det meste..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt merke til at alle disse QMI agentene bruker diverse bil-og båtforum flittig til å reklamere gratis for sine produkter. Det kan virke som om det er tilfellet også her, med masse skryt om ett produkt og tilsvarende totalslakt av alternativene uten engang å ha lest bruksanvisningene for disse...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men er man sterk i troen(overtroen), så vil nok Hammerdown hjelpe på det meste..

Regner med du har litt egenutviklet superenkel forskning som underbygger dine påstander? Eller er det bare ukvalifisert synsing?

 

Begynner å bli noen år siden, men prøvde ikke du å få ut noen rapporter vedr dette produktet? Hvordan gikk det? (Ikke umulig at treskallen min er litt feilkoblet...:-)

Link to post
Share on other sites

Dette kan man lese i referanser på qmi sine hjemmesider ang.båt. Hehe.Virker visst inn på utveksling også dette.

 

 

"Det mest bemerkelsesverdige var imidlertid at hastigheten ved 2600 økte fra 9,5 til 11,4 knop, stabilt over 2 timer. Kjølevannstemperaturen sank fra 95 °C til 90°C under turen, og motoren løp uanstrengt ved toppfart så vel som ved lavere hastigheter. Så vel vibrasjoner i båten, som generelt støynivå, sank betraktelig under alle hastigheter, og ved sakte styrefart mot havn var motoren knapt nok hørbar."

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli noen år siden, men prøvde ikke du å få ut noen rapporter vedr dette produktet? Hvordan gikk det? (Ikke umulig at treskallen min er litt feilkoblet...:-)

Joda stemmer det, jeg var innom Marintek i Trondheim i forbindelse med ett 14 dagers kurs jeg var på og sjekket da opp om det fantes rapporter på dette produktet, men biblioteket der fant ikke noe, den ansatte søkte etter dette for meg, uten hell.. Etter dette ble jeg nærmest hudflettet av Motordoktoren for dette forsøket, og konklusjonen var vel at dette var en hemmelig rapport...Så da kokte dette bort i ei solid smørje av hammerdown og diesel. Tror dette var i 2006..

 

Jeg hadde også en båt med to 41a motorer og to helt separate diesel systemer.. Forsøkte hammerdown på en av motorene, men kan vel ikke si jeg merket noen stor forskjell. Dog ble båten solgt før jeg fikk testet noe mer enn en tank.. Det er nok ikke grunnlag for hverken den ene eller andre konklusjon..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Hammerdown etter oppskriften på min common rail motor. Fylte begge tanken i fjor høst. I våres var det motorstopp, vann og grums på begge tankene og i Racorfilteret. Sommersesongen gikk i dass. Har skiftet dieselpumpe og venter på fem nye ejektorer. :cryin:

 

Dieselen jeg tappet fra tankene var blakk og det skilte seg ut litt vann etter hvert som jeg lot den stå. Jeg er overbevist om at emulgatoren har dratt med seg vann in i høytrykksystemet som har ødelagt pumpe og injektorer. Heretter blir det ingen emulgator hos meg. Jeg har montert avsug på tankene og skal fjerne vannet den veien heretter! :smash:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hjerteskjærende lesning "NilsPils",

 

La meg stille spørsmålet på er annen måte.

 

Hvilken motorfabrikant tillater sin motor å kjøre på "luriumtilsettning" som er så bra at

en kan fylle på 1000 l diesel og 100 l vann pluss litt ferdigblandet "lurium"???

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hvis man har så dårlig tankopplegg at det kommer inn 100 liter vann uten at man oppdager det så må det reparasjoner til! I NilsPils sitt tilfelle så må det ha kommet MYE vann inn i tanken, og det er grenser for hvor mye vann selv Hammerdown kan takle. Oss andre derimot som tidligere kanskje tappet av en halv dl vann i året kan ha stor nytte av en slik emulgator for å unngå dieseldyr. Emulisjonsdrift er noe helt annet, og forutsetter anlegg bygget for dette. Ikke helt ukjent på store skipsmaskiner for å redusere NOx utslipp. Mne det har lite med våre ønsker om å unngå dieseldyr å gjøre, da snakker vi om mikroskopiske vannmengder som det likevel er greit å unngå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis man har så dårlig tankopplegg at det kommer inn 100 liter vann uten at man oppdager det så må det reparasjoner til og det er grenser for hvor mye vann selv Hammerdown kan takle.

Nå var det vel en her som sa at 10% innblanding med vann var ingen problem og det blir vell 100 vann på en 1000 l tank.

 

Hvordan skal en med "lurium " på tanken registrere om fritt vann kommer inn, er det på 11% vann eller 25% vann innblanding??.

 

Det spiller vel ingen rolle om vannet kommer inn ved bunkring eller lekk tanklokk det blir jo borte vekk og til slutt er resultatet HAVARI.

Så enkelt er det.

 

Når vil en med "Lurium" registrere fritt vann på tanken?.

Og hvilken motorfabrikant tillater emulgert vanninnblanding i fritidsflåten?.

 

Ja, jeg er vrien og mener at skal en ha en driftsikker motor i båten er det uten turbo og commen rail,

bra på land for der er en trygg når noe stopper.

 

Og drener vannet fra tanken hvis det skulle komme noe inn er bra......

En tank uten vann er en tank uten diseldyr.

Så enkelt er det

 

Over og ut.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det spiller vel ingen rolle om vannet kommer inn ved bunkring eller lekk tanklokk det blir jo borte vekk og til slutt er resultatet HAVARI.

Så enkelt er det.

 

Når vil en med "Lurium" registrere fritt vann på tanken?

 

Veldig godt spørsmål. Er det noen som kjenner til tilfeller av havari der bruk av emulgator er årsaken til havariet? Det burde vel være lett å bevise om så er tilfelle?

 

Fritt vann på tanken registreres vel like lett med som uten "lurium". Og med tilstrekkelig mengde vann stopper motoren, med eller uten. Men dette trenger ikke føre til motorhavari, hvis man bare får vannet kjapt ut av pumpe og dyser igjen.

 

Ellers er jeg veldig enig i dine betraktninger om enkle båtmotorer. Jeg har en enkel og grei motor, direkteinnsprøytet med mekanisk pumpe og ingen elektronikk, turbo eller common rail. En enkel sliter som starter lett og tåler det meste. Havari kan jo fortsatt forekomme, men jo færre finesser desto færre mulige feilkilder. Dessuten bruker jeg båten året rundt, så en eventuell opplagsproblematikk bekymrer meg ikke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

Fritt vann på tanken registreres vel like lett med som uten "lurium". Og med tilstrekkelig mengde vann stopper motoren, med eller uten. Men dette trenger ikke føre til motorhavari, hvis man bare får vannet kjapt ut av pumpe og dyser igjen.

 

Jeg har en enkel og grei motor, direkteinnsprøytet med mekanisk pumpe og ingen elektronikk, turbo eller common rail. En enkel sliter som starter lett og tåler det meste. Havari kan jo fortsatt forekomme, men jo færre finesser desto færre mulige feilkilder. Dessuten bruker jeg båten året rundt, så en eventuell opplagsproblematikk bekymrer meg ikke.

Nå er vi snart enige.

Er da konklusjonen,, med "lurium" vil en registrere fritt vann på tanken mellom 11 og 25 % vann.

Og denne blandingen er kun for steinknuser motorer som er i drift hele året,

Og IKKE for COMMON RAIL da EN vanndråpe er HAVARI på disse motorene.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og IKKE for COMMON RAIL da EN vanndråpe er HAVARI på disse motorene.

 

En aldri så liten overdrivelse? :-)

 

Markedet er fullt av slike motorer, både til lands og på vannet. Etter din teori må det være tusenvis av havarerte motorer, eller tror du alle er helt frie for en vanndråpe?

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er da konklusjonen,, med "lurium" vil en registrere fritt vann på tanken mellom 11 og 25 % vann.

Og denne blandingen er kun for steinknuser motorer som er i drift hele året,

Og IKKE for COMMON RAIL da EN vanndråpe er HAVARI på disse motorene.

 

Det har jeg ingen forutsetninger for å uttale meg om. Jeg har på det meste registrert opp mot en halvliter grums/vann på tanken, dette var før jeg begynte med Hammerdown. Jeg har nå engang kun en båt jeg bruker, så da tok jeg utgangspunkt i denne. Erfaringer med Commonrail og Hammerdown får andre ta seg av. Men hvis det virkelig er slik du sier at en dråpe vann er nok til å ta knekken på en commonrailmotor så må da Hammerdown være suvent for disse også, i og med at du da eliminerer fritt vann i dieselen? Det forundrer meg at vi ikke har hørt om flere havarier på commonrailmaskiner hvis det bare skal en dråpe vann til. De aller fleste som ikke bruker tilsetningsstoffer vil til enhver tid ha en mindre mengde vann i tanken, så da burde vel 95% av commonrail eierne være kun en krapp bølge unna fullstendig motorhavari? Skremmende tanke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis man har så dårlig tankopplegg at det kommer inn 100 liter vann uten at man oppdager det så må det reparasjoner til! I NilsPils sitt tilfelle så må det ha kommet MYE vann inn i tanken, og det er grenser for hvor mye vann selv Hammerdown kan takle. Oss andre derimot som tidligere kanskje tappet av en halv dl vann i året kan ha stor nytte av en slik emulgator for å unngå dieseldyr. Emulisjonsdrift er noe helt annet, og forutsetter anlegg bygget for dette. Ikke helt ukjent på store skipsmaskiner for å redusere NOx utslipp. Mne det har lite med våre ønsker om å unngå dieseldyr å gjøre, da snakker vi om mikroskopiske vannmengder som det likevel er greit å unngå.

Hva menes med "så dårlig tankopplegg"? Jeg har to tanker på hver 150 liter. Vannet har utvilsomt kommet inn ved siste tankfylling før vinteropplag. Tideligere har jeg overhodet ikke hatt vann i vannutskilleren. Nå var det halvfullt i glasset og rundt en halv liter(?) frittt vann i hver tank. Jeg har sjekket tetningene i tanklokkene grundig og til og med trykktestet kjøleren for returdiesel. Ingen mulige lekkasjer her. Den ene tanken ble kjørt halvtom fØr vinteren. Den andre stod helt full over vinteren.

 

Heretter ingen lurium på tankene mine. Jeg kommer til å sjekke minst etter hver tanking.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

"En dråpe vann" var fra en artikkel skrevet av Sandnes Elektro-Diesel.

Komprimere vann ved 1800/2000 bar er noe dritt.

Vi merker at det er økende problemer med havarerte dieselpumper/dyser fra common rail-motorer,

Sandnes Elektro-Diesel er et av tre verksteder i Norge som kan reparere og gjøre en full testkjøring.

mener jeg de skrev.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Heretter ingen lurium på tankene mine. Jeg kommer til å sjekke minst etter hver tanking.

 

Et helt greit valg det. Hvis du vet at tanken er fri for vann til enhver tid så er det ingen grunn til å tilsette noe som helst. Men er det noen grunn til å anta at skadene på din motor skylles emulgert vann som følge av Hammerdown innblanding og ikke fritt vann? Du må jo ha kjøpt veldig mye dyrt vann på den siste tankingen før vinteren for at dette skulle kunne oppstå?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En aldri så liten overdrivelse? :-)

 

Markedet er fullt av slike motorer, både til lands og på vannet. Etter din teori må det være tusenvis av havarerte motorer, ?

Ikke min teori, men registrerer at bare Redningsselskapet har bokført 1277 Framdrifthavarier 1 Mai til 31 August.

og Sandnes Elektro-Diesel var bekymre for økningen i havarier.

Det er sikkert noen mørketall.

Så får du spørre Naf og Viking og de andre om tall fra de.

 

Så når Sandnes Elektro-Diesel er bekymret som lever av å reparere, så burde ihvertfall båteiere tenke seg om en og to ganger.

 

Kanskje noen burde lage en tråd " hvordan forebygge for å prøve å unngå motorhavari uten lurium."

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det var dine ord.

 

Min mening er at 1277 Framdrifthavarier er 1277 for mye og det tallet går ikke ned uansett hvor mye lurium en putter på tanker og motorer.

Skremmende for de som opplever slik. En hyldest til RS.

 

En burde heller dra lasset sammen og finne enkle rutiner som en kan følge, men det blir sikkert kjedelig lesing for sarte lurium sjeler.

En god start er å lese motormanualen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

De ytterst få gangene jeg har hatt vann i dieselen har det plutselig kommet store mengder (=flere liter) så jevnlig kontroll av vannutskiller hadde nok ikke hjulpet stort. En gang er jeg 100% sikker på at jeg betalte diesepris for det vannet. Nevnte det for bunkersanlegget neste dag og de blånekta så intenst på at vannet kunne komme derfra at jeg er helt sikker på at de ikke hadde rent mel i posen, eller kanskje ren diesel i tanken... Men det visste jeg jo allerede før jeg nevnte det for de :blush:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...