Jump to content

Seiler med fenderne ute


Kappa

Recommended Posts

Da må jeg ha vært tidlig ute. Jeg monterte ankervinsj i 1991, og den fungerer fremdeles 100%! Den kunne jeg ikke vært foruten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har jeg mannskap med er fenderne ganske så raskt oppe, men er jeg alene må jeg vente til jeg har fått heist seil, justert autopilot osv. før jeg kan forlate cockpiten for å ta dem opp.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Har jeg mannskap med er fenderne ganske så raskt oppe, men er jeg alene må jeg vente til jeg har fått heist seil, justert autopilot osv. før jeg kan forlate cockpiten for å ta dem opp.

omvendt rekkefølge funker også, pleier å rydde unna det som skal vekk før seil heises.

Link to post
Share on other sites

Seilte noen titalls nautiske mil med ankeret på slep her om dagen også. Det var noe trangt på ankringsplassen, så jeg måtte løpe i cockpit for å justere seil og kurs før jeg hadde fått ankeret helt opp. Innen jeg kom meg tilbake ble jeg selvfølgelig avbrutt av ett eller annet, og deretter glemte jeg helt av det. Har også hendt at jeg har latt ankeret ligge rett under vannlinja "i et halvt minutt" for å få vekk mudder for så å glemme helt av det. *gruff* ... finnes det noen kur mot dårlig hukommelse?

 

Mange (deriblandt oss) lar fendere henge på hekken når de ikke er i bruk - men mange av argumentene for å ta opp fenderene fra båtsidene gjelder jo vel så mye om fendere som henger til pynt på hekken.

 

Barn som hjelper til ... ja, flott det når det fungerer ... men dattra på under året tar det nok litt tid før blir i stand til dét, treåringen er heller ikke helt der enda og kan ta opp fendere (han kan holde roret, men bare dersom vi følger veldig godt med og gir veldig klare instruksjoner på hvilken vei han skal ta roret), og tiåringen ... ja, han burde ha hjulpet til, men enten har han allergi mot ordet "hjelpe", eller kanskje han bare har bestemt seg for å ikke samarbeide. Når ungene slåss under dekk, så sklir "ta opp fendere" raskt nedover i prioriteringslista.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppvasken ble nevnt over - ja, det står også høyt på prioriteringslista, viktig å få stuet ting inn i skapene før ting går i dørken.

 

Vi hadde en liten minitur for noen uker siden, med utgangspunkt i Moss. Svigerforeldrene mine hadde vært på ferie med Ryanair, og vi har ei venninne i Moss, så venninna hentet svigerforeldrene på Rygge og ble med på båttur. Hun var ikke båtvant. Det blåste litt, så jeg slengte ut noen seil. Det blåste litt mer, så jeg strevde mye med å justere seilene slik at ikke båten skulle krenge så mye, jeg var jo bekymret siden ingen hadde tatt oppvasken og siden jeg hadde mange landkrabber ombord (og ditto mye løsøre som var plassert rundt omkring på bord og benker). Til slutt sa jeg bare - "nei, nå gir jeg opp og tar oppvasken i stedet!". Hun: "men ... men ... skal du ikke fikse båten?" ;-)

Link to post
Share on other sites

 

Mange (deriblandt oss) lar fendere henge på hekken når de ikke er i bruk - men mange av argumentene for å ta opp fenderene fra båtsidene gjelder jo vel så mye om fendere som henger til pynt på hekken.

 

Hvor skal kulefendrene oppevares. Henger 4 svære kuler på hekken til Mariell. Hvor ellers? I køya?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Normalt mengde tauverk for bruk på akterdekket er kveilet + ett par kveiler og henger innvendig på akterdekket.

Normal mengde tauverk for bruk på fordekket er kveilet og henger på rekka rundt fordekket..

+ noen 100 meter lagret ombord for just in case.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Alt folk bryr seg med..

Hehe..dette blir verre og verre for hvert år som går....

Har endelig fått ny moring og bøye hjemme....ha det bre "båtforeningen" jeg holder/holdt til i 8 år nå...så mye kameraderi.klikkeri

og Hotel Cæsar opplegg .....folk smiler til deg for så å snakke dritt bak ryggen et minut senere..alle om alle virker deet som om....

Det å feie for sin egen dør for en utvidet betydning her.. hehe :lipseal::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fenderne tar jeg opp i det jeg tøffer ut av båthavna, men jeg legger dem bare opp på dollbordet. Har ingen holdere å sette dem i, så dollbordet er det naturlige stedet. Men jeg ser at de bør vaskes ja...

 

Forøvrig var det bare to små fendere som hang der når jeg fikk båten. Jeg synes det så litt puslete ut, så jeg har hengt opp to til. Aberet er at de to ikke er samme type, så jeg har altså tre forskjellige fendertyper og størrelser.

 

Ser kanskje ikke så pent ut, men innkjøp av nye fendere står ikke øverst på prioriteringslista ettersom jeg tross alt har nok av dem.

Link to post
Share on other sites

Fenderne tar jeg opp i det jeg tøffer ut av båthavna, men jeg legger dem bare opp på dollbordet. Har ingen holdere å sette dem i, så dollbordet er det naturlige stedet. Men jeg ser at de bør vaskes ja...

 

Forøvrig var det bare to små fendere som hang der når jeg fikk båten. Jeg synes det så litt puslete ut, så jeg har hengt opp to til. Aberet er at de to ikke er samme type, så jeg har altså tre forskjellige fendertyper og størrelser.

 

Ser kanskje ikke så pent ut, men innkjøp av nye fendere står ikke øverst på prioriteringslista ettersom jeg tross alt har nok av dem.

Forskjellige og kanskje møkkete fendere ser ikke bare stygg ut,men understreker at kapteinen på fartøyet ikke har

rett "bestikk" til enhver tid....slurvete med andere ord. :wink:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Forskjellige og kanskje møkkete fendere ser ikke bare stygg ut,men understreker at kapteinen på fartøyet ikke har

rett "bestikk" til enhver tid....slurvete med andere ord. :wink:

Eller at kapteinen har riktig fokus, som vel ikke kan være knallrene fendere og polishglans .

 

Ikke alle som gnukker inntil andre båter i ferien. ;-)

Link to post
Share on other sites

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor alle kjøper så puslete fendere?

 

Selv synes jeg mine ikke er større enn de må være hvis de skal kunne gjøre jobben sin på en fornuftig måte, men sammenlignet med iallefall 60-70% av de andre båtene i havne ser det ut som jeg har gigant fendere :lol:

Link to post
Share on other sites

Her var det mange meninger, ... Sikkert mange som har druknet for å plukke opp fendrene unødvendig.. Jeg har båt i glomma mye strøm ikke mye lurt å klatre rundt på båten der før man er i vann med mindre strøm.. Ikke sikkert det hjelper med vest eller bortsett fra deg selv, så har du en båt som driver nedover strømmen. Noen båter er herk å gå rundt blant annet comet Commander..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...