Jump to content

Fornybar diesel til fritidsbåter - 2G Marine!


Eco-1 bioenergi

Recommended Posts

Det må vel være mulig skulle jeg tro, men som Tom Rør sier så lurer jeg på hva miljøvernerne ville si da.

 

Når det gjelder HVO så er vel ikke EN 15940 som TS refererer til ferdig godkjent enda.

 

 Hei Stian69,

 

Takk for gode spørsmål og for interessen.

 

Vi har dialog med VP sentralt i Sverige. De kommer snart med en norsktekstet versjon av sin godkjenning. Skal legge denne ut her når vi mottar denne. LaSa har allerede fått litt erfaring med vårt produkt 2G MARINE/POLAR. Ganske snart kommer vi også med en fin nyhet som handler om en spennende VP-motor :smiley:

 

EN15940 er en den europeiske standarden for BTL - drivstoff. Det er i alle tilfeller opp til hver enkelt motorprodusent om de ønsker å sertifisere drivstoffet inn i sin portefølje. 

 

2G MARINE er vesentlig renene enn fossil diesel.

Link to post
Share on other sites

Pga den lave svovelandelen blir det tilsatt et smøreadditiv i diesel. Testen for smøregenskaper kalles HFRR og du vil finne dette på et sertifikat på diesel om du ber om det.

Verdien skal være lavere enn 460.

Kanskje Eco1 kunne lagt ut sertifikat på sin HVO?

Etter det jeg har sett av HVO så er egenvekten helt nede på nivå med parafin og har lavere brennverdi enn diesel.

Forbruket vil derfor øke.

 

Hei,

 

Vedr. smøreegenskaper som ble spurt om tidligere: smøreegenskapene skal være under 460 for EN590.

 

2G MARINE er µm 450, altså innenfor spesifikasjonskravet på diesel.

 

I de tester som er gjennomført på 2G MARINE - fornybar diesel viser det seg ikke å medføre økt forbruk, snarere tvert i mot. Hvor vidt man måler energien i et drivstoff kommer an på om man velger å måle volumetrisk eller gravimetrisk :wink:

Link to post
Share on other sites

Og hva med manglende svovel for eldre motorer? :wink:

Hei Lars,

 

2G Marine har tilsvarende smøreegenskaper som den fossile dieselen du kjøper på marinaen i dag. Et høyere cetan-nivå bidrar til god kraftutnyttelse. Ettersom fornybar diesel ikke inneholder svovel og aromater slipper man i tillegg lukt og mørk sot fra eksosen :wink:

Link to post
Share on other sites

Men er EN 15940 ferdigstilt?

Etter hva jeg kan se hos CENS så er den standarden fortsatt under utvikling og ikke godkjent.

 

Hei igjen Stian69,

 

EN15940-standarden er foreløpig i TS-status. Det er uansett opp til motorprodusentene i alle tilfeller å godkjenne bruken på sine motorer, ala hva VP nå har gjort. Det er viktig at "de flinkeste i klassen" går foran og viser at dieselmotoren ikke kun er tvunget til å drifte på fossil energi. 2G MARINE er innenfor dieselspek i f.eks USA, så der selges produktet som vanlig diesel og er automatisk godkjent på alle dieselmotorer. ASTM D975 - standarden gir jo solide føringer for hva som kan forventes av drivstoffet i Europa.  

 

Det som er en liten utfordring i Norge er at markedet er så lite at motorprodusentene i USA/Europa ikke kaster seg etter å gi en rask godkjenning. Teknisk sett er det ingen betenkeligheter da 2G MARINE er et hydrokarbon på samme måte som fossil diesel. At drivstoffet i tillegg gir lettere start, er fornybart, gir mindre slitasje på motor og filter, betydelig mindre eksos, lukt og partikler er bare en bonus :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Stian69,

 

EN15940-standarden er foreløpig i TS-status. Det er uansett opp til motorprodusentene i alle tilfeller å godkjenne bruken på sine motorer, ala hva VP nå har gjort. Det er viktig at "de flinkeste i klassen" går foran og viser at dieselmotoren ikke kun er tvunget til å drifte på fossil energi. 2G MARINE er innenfor dieselspek i f.eks USA, så der selges produktet som vanlig diesel og er automatisk godkjent på alle dieselmotorer. ASTM D975 - standarden gir jo solide føringer for hva som kan forventes av drivstoffet i Europa.  

 

Det som er en liten utfordring i Norge er at markedet er så lite at motorprodusentene i USA/Europa ikke kaster seg etter å gi en rask godkjenning. Teknisk sett er det ingen betenkeligheter da 2G MARINE er et hydrokarbon på samme måte som fossil diesel. At drivstoffet i tillegg gir lettere start, er fornybart, gir mindre slitasje på motor og filter, betydelig mindre eksos, lukt og partikler er bare en bonus :yesnod:

 

Altså - Motorprodusentene godkjenner 2G MARINE etter spesifikasjonen til drivstoffet. I dag har allerede svært mange motorprodusenter for ulike markeder godkjent fornybar diesel etter ENts15940 - fordi de godkjenner spesifikasjonen (Volvo Trucks, Scania, Volvo Penta, Mitsubishi Marine engines, CAT, Peugeot, Mercedes, Fendt, Valtra og mange flere for det europeiske markedet). Som sagt, godkjenning i USA er ikke nødvendig da 2G MARINE er innenfor spesifikasjonskravet på alle dieselmotorer.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

At drivstoffet i tillegg gir lettere start, er fornybart, gir mindre slitasje på motor og filter, betydelig mindre eksos, lukt og partikler er bare en bonus :yesnod:

 

Det er godt nok for meg. Ikke at mitt forbruk utgjør noen forskjell i bedriftsregnskapet til noen men slike argumenter, hvis de viser seg å stemme i praksis, er godt nok til at jeg også kan betale noen kroner ekstra pr. liter, om det er nødvendig. Så får vi håpe produktet holder og at det blir lett tilgjengelig. 

 

Men en ting er viktig, det må ikke lukte uggent. Dieselbiler lukter fælt og vi har byttet til bensinbiler, diesellukt og dieseleksoslukt i båt går såvidt an, men kun fordi jeg ikke har noe reelt valg. 

 

I god miljøprofil kjøpte jeg engang en miljøolje til den gamle to-takteren på jolla. Det lukta fælt det... så fælt at miljøengasjementet mitt gikk i null der og da ;-)

 

En annen gang fikk kona fylt diesel på bilen sin som fikk den til å lukte gatekjøkken i lang tid etterpå, heller ikke noen stor suksess. 

-----

 

Så Eco-1 bioenergi, hvordan er det med lukta? Jeg kan leve med fordelene du beskriver, ja endog betale ekstra for de, men lukta trumfer alle andre faktorer. 

Link to post
Share on other sites

Det er godt nok for meg. Ikke at mitt forbruk utgjør noen forskjell i bedriftsregnskapet til noen men slike argumenter, hvis de viser seg å stemme i praksis, er godt nok til at jeg også kan betale noen kroner ekstra pr. liter, om det er nødvendig. Så får vi håpe produktet holder og at det blir lett tilgjengelig. 

 

Men en ting er viktig, det må ikke lukte uggent. Dieselbiler lukter fælt og vi har byttet til bensinbiler, diesellukt og dieseleksoslukt i båt går såvidt an, men kun fordi jeg ikke har noe reelt valg. 

 

I god miljøprofil kjøpte jeg engang en miljøolje til den gamle to-takteren på jolla. Det lukta fælt det... så fælt at miljøengasjementet mitt gikk i null der og da ;-)

 

En annen gang fikk kona fylt diesel på bilen sin som fikk den til å lukte gatekjøkken i lang tid etterpå, heller ikke noen stor suksess. 

-----

 

Så Eco-1 bioenergi, hvordan er det med lukta? Jeg kan leve med fordelene du beskriver, ja endog betale ekstra for de, men lukta trumfer alle andre faktorer. 

 

 

 

Hei Pinkvin,

 

2G MARINE er tilnærmet luktfri, i motsetning til vanlig fossil diesel, da fornybar diesel ikke inneholder svovel og aromater (lukt og farge). Vi har fått gode tilbakemeldinger fra brukere om redusert lukt fra eksosen. 

 

Ta gjerne en tur innom vår stasjon på Holmen i Asker og prøv selv. Tilbakemeldingene fra kundene der er at det er flott å slippe å ta med seg diesellukten inn i bilen, slik som gjerne skjer ved tanking av fossil diesel.

Mvh. ECO-1

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hei Pinkvin,

 

2G MARINE er tilnærmet luktfri, i motsetning til vanlig fossil diesel, da fornybar diesel ikke inneholder svovel og aromater (lukt og farge). Vi har fått gode tilbakemeldinger fra brukere om redusert lukt fra eksosen. 

 

Ta gjerne en tur innom vår stasjon på Holmen i Asker og prøv selv. Tilbakemeldingene fra kundene der er at det er flott å slippe å ta med seg diesellukten inn i bilen, slik som gjerne skjer ved tanking av fossil diesel.

Mvh. ECO-1

 

Høres veldig lovende ut og takk for invitasjonen men får nok ikke prøvd før det dukker opp på ei pumpe på min ferd med båten. Dieselbilene er byttet ut med bensinbiler så motoren i seilbåten er eneste dieselemotoren jeg har tilgjengelig ;-)

 

Satser på at det dukker opp ei pumpe med dette på en marina så en får prøvd det. Kjekt med alternativer. 

Link to post
Share on other sites

Har du dokumentasjon eller ikke?

 

Han har hatt åtte innlegg etter at Bitteliten første gang spurte om dokumentasjon. Kaffelars, Stian og du har også etterlyst dette, og han har svart på alle mulige slags spørsmål, untatt spørsmål om dokumentasjon. Konklusjonen er vel ganske klar.

Link to post
Share on other sites

Han har hatt åtte innlegg etter at Bitteliten første gang spurte om dokumentasjon. Kaffelars, Stian og du har også etterlyst dette, og han har svart på alle mulige slags spørsmål, untatt spørsmål om dokumentasjon. Konklusjonen er vel ganske klar.

 

 

Hei,

 

Vi oppfordrer alle interesserte til å etterspørre markedsaktuell godkjennelse og dokumentasjon fra VP. LaSa representerer Volvo på flere områder i Norge, har erfaring med 2G MARINE - Fornybar diesel fra Eco-1 og har kontakt med VP AB i Sverige. Det er alltid opp til motorprodusent å utstede den etterspurte dokumentasjon fra markedet. Per i dag er dokumentasjonen fra VP på svensk og som nevnt blir det i disse dager laget en norsk oversettelse. 

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke utstede dokumentasjon på vegne av motorprodusent det forstår alle. Men det er ikke det det er snakk om, det som er av interesse er se hva motorprodusenten (VP) har uttalt. Du påstår at  "Volvo Penta har godkjent drivstoffet siden 2014 og anbefaler bruk av dette drivstoffet fremfor bruk av fossil diesel B7."    Hva med en kopi av denne godkjenningen, selv om den skulle være på svensk? 

Link to post
Share on other sites

Hva skjer med dette produktet om (når) regjeringen fjerner skatteincentiver?

Hvor mye 2 generasjon HVO tilgjengelig og hvordan er vi sikret at dette er 2 generasjon og ikke 1 generasjon?

 

Hei Stian69,

 

Regjeringens planer for introduksjon av fornybare drivstoff i samfunnet står etter vår oppfatning som et viktig og (forhåpentligvis) varig punkt. Det var Stortinget som i okt 2015 fjernet veiavgiften på biodrivstoff. Når politikerne har blitt konfrontert med fremtidsutsiktene til fornybare drivstoff og avgiftsregimet har svarene vært i retning av:

 

1) Fortsette insentiver for bytte til fornybare alternativer

 

2) Øke avgift på fossil energi

 

Annet enn dette kan ikke vi, eller andre aktører i markedet, svare for. Vi håper selvfølgelig at fornybar energi står solid på dagsordenen hos kommende regjeringer.

 

Vedr. 1. gen/2. gen biodrivstoff og forskjeller:

 

Det er, så vidt vi vet, ikke tilgjengelig 1. gen (biodiesel EN14214) på marinaer i Norge. Biodiesel har forøvrig et markant gulskjær.

 

2. gen/Fornybar diesel vil være tilgjengelig om ikke altfor lenge. Flere aktører benytter dette i dag på eget pumpeanlegg. 2G MARINE er uten farge/gjennomsiktig. Det er tilstrekkelig fornybar diesel tilgjengelig for å dekke etterspørselen, også når denne stiger.

 

Det skal i alle tilfeller opplyses om hvilket produkt man kjøper.

Link to post
Share on other sites

Du kan ikke utstede dokumentasjon på vegne av motorprodusent det forstår alle. Men det er ikke det det er snakk om, det som er av interesse er se hva motorprodusenten (VP) har uttalt. Du påstår at  "Volvo Penta har godkjent drivstoffet siden 2014 og anbefaler bruk av dette drivstoffet fremfor bruk av fossil diesel B7."    Hva med en kopi av denne godkjenningen, selv om den skulle være på svensk? 

Hei Oliver,

 

Vi har dialog med motorprodusentene og gjennomfører også tekniske undersøkelser og utslippstester for flere produsenter. Vi har ikke anledning gjennom slike avtaler å svare for motorprodusentene. Det håper jeg du forstår. I god tid innen vi lanserer fornybar diesel - 2G MARINE, som et tilgjengelig produkt for småbåtene, vil motorprodusentene som ønsker å gi markedet et alternativ til fossil diesel utstede dokumentasjon på dette.

 

Vi laget denne tråden etter forespørsel fra båteiere som ønsket å benytte et alternativ til fossil diesel. Vi ønsker tilbakemeldinger og tips om gode lokasjoner for å utplassere stasjoner. Kom gjerne med oppfordringer til å kontakte marinaer eller båtforeninger dere benytter som dere mener har en fin lokasjon.

 

Vi har til og med ministasjoner som kan utplasseres hos båtforeninger som har 8kvm tilgjengelig med enkel tilgang til strøm.

 

Ønsker dere alle en god helg!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Dette høres rart ut Eco-1. Først, er ikke I tvil om at dette er et bra product, Men så lenge hverken Volvo Penta eller du legger ut noe fra VP så tror jeg det er mange som verger seg. Jeg var I Stenungsund I 2012 eller 2013. Då fortalt Mekanikeren at vi I norge var heldige som ikke hadde biodiesel I marine diesel. Han frarådet meg også å fylle I Sverige. I Sverige er også D4 og D6  satt opp med finere forfilter også pga disse problemene. I sverige har ikke båteiere noe valg og det er myndighetene som har tvunget dette igjennom I miljøkampens navn, og de bryr seg lite om hva slags problemer dy dytter over på oss. Jeg er klar over at dette ikke er lignende produkter, men problemstillingen er sammelignbar. Tenk litt over at noen av disse motorene htotalhavarert for noen år siden og det er vel alldri kommet noen offisiell forklaring. Men VP hevdet at dette måtte ha noe med drivstoffet å gjøre. Tror ikke det er mange som vil gamble med motoren sin før dokumentasjon er på plass

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...