000 Startet 21.Mai.2016 Del på Facebook Startet 21.Mai.2016 (redigert) Les og ta notat av innholdet. Kansje akkurat du lærer noe nytt. få også med part 2 Redigert 21.Mai.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Joda, når en er allergisk mot diesel er det ikke vanskelig å finne argumenter for at bensin er bedre. Jeg for min del har nå litt mer sansen for å ha 2-3 minutt på å forlate båten i tilfelle brann enn 1 mikrosekund i tilfelle bensineksplosjon... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Du har åpenbart ikkje lest artiklene. Som for øvrig er meget jordnære og korrekt i innhold Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Har nok det, for noen år siden... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
TerjeØ Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Jeg leste ikke hele artikkelen, men jeg lærte meg masse!!! Jeg har hele tiden sett på timer maskinen har gått og ikke tenkt på at en maskin som går mer kan faktisk være i mye bedre stand akkurat grunnet av at maskineriet er blitt brukt for lite! Reparasjons kostnadene er det ikke så mange som tenker på, så tror jeg også båt folk gjør mye selv. Men at en bensin motor holder like lenge som en diesel maskin? Hmmm det tror jeg ikke noe på, diesel maskiner har jo sterkere og trykkere gods/deler. Vist du ser på biler også så er det diesel biler som klarer seg lengst. Men uansett mye bra å lese der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Ja gjør de det?? det var jaggu nytt for meg! Ta deg en tur på et bilverksted og sjå hva slags motorer biler som er inne for motortrøbbel har. Dieselmotorer alle som en. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Men at en bensin motor holder like lenge som en diesel maskin? Hmmm det tror jeg ikke noe på, diesel maskiner har jo sterkere og trykkere gods/deler. Vist du ser på biler også så er det diesel biler som klarer seg lengst. med effektuttaket i nyere dieselmotorer så er nok denne marginen spist opp.....? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
TerjeØ Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Det mener jeg ja. Men skal ikke si meg 100% sikker på det. Var inne på finn nå og søkte på brukt biler som jeg dro km stand til 200k+ km å sjekket både bensin og diesel. Fikk 1200 flere treff på diesel maskiner vs bensin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 (redigert) Ja men kjære vene. Nå er vi inne i akkurat det som det stod om som alle 'glemmer' når det snakkes om diesels fortreffelige egenskaper. Det handler om effekt. En gammel diesel tung som et vondt år og effekt som en middels gressklipper vil sjølvsagt vare lenger enn mannen. En moderne diesel er slett ikkje slik. Den er liten lett og høy effekt og tilnærmet samme turtallsområde som en bensin. Likedan hopper du til konklusjoner uten å ta hensyn til annet enn at du fant flere dieselbiler i 200" km . Det blir rett og slett forferdelig usaklig. Det er visst å fronte sine egne fordommer basert på gamle myter som gjelder. Eg oppfordrer til å senke skuldrene littegrann, prøve legge bort egne fordommer og lese begge artiklene. Ikkje det at alt nødvendigvis stemmer 100% med hvordan verkstedmarkedet fungerer her på berget men objektivt sett er hva som skrives rimelig spot on. Lik det eller ei. Likevel er eg heilt sikker på å få hør en masse ja, men... spesielt fra de om ikkje gadd lese. vel vel. Redigert 21.Mai.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 .. trenger vel ikke være høyt effektuttak heller ... kjenner folk med Landcruiser som har fått totalhavari pga samme feil .. http://www.nrk.no/livsstil/ny-toyotafeil-kan-stoppe-bilen-1.7480123 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Ja derav min oppfordring til å besøke et bilverksted og sjå kor skoen egentlig trykker. Feil på bensinmotorer i dag eksisterer nesten ikkje i sammenligning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne_ Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 "Før i tiden" gikk jo mercedes-dieslene i drosjer borti millionen km uten overhaling, men det er vel rett som Knurrbart sier at det var mindre effektuttak pr slagvolum da. En 2,4 liter hadde vel noen og seksti hester hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 .. og toyota sin 2,2 liter D4D ca 180.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
kjeros Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Ta deg en tur på et bilverksted og sjå hva slags motorer biler som er inne for motortrøbbel har. Dieselmotorer alle som en. Kan dette ha en sammenheng med at "alle" kjøpte dieselbiler etter at Jens Stoltenberg velsignet denne teknologien? Fram til hybrid- og elbilene overtok for et par år siden, har diesel vært markedsleder. Kanskje ikke så rart at dieselbiler utgjør volumet på et bilverksted? Så vidt jeg husker, var det biler med motortrøbbel på bilverkstedene for 20 år siden - den gang var det beninmotorer som var markedsleder. Artiklene du viser til er nesten 20 år gamle. Det er heller ikke noe overraskende påstander forfatteren kommer med. Du er åpenbart negativ til dieselmotorer, og det har du selvsagt rett til å være. Men det blir svært usaklig å skjære alle over en kam. Diesel er et svært fornuftig valg til mange båter. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 (redigert) At de er 20 år gamle endrer ingenting , eller jo dieselmotoren har blitt enda skjørere. Nei det er ikkje spesielt nytt innhold for mange av oss men for noen kan det være greit å få det skriftlig. Ei heller forstår eg kordan du tenker at eg er negativ til dieselmotoren generelt.?? Hverken eg eller artikkelen eg linker til er negativ til diesel. Slett ikkje og på ingen måte. Den setter bare litt dagslys på realitetene om hva som passer til hva så får alle og enhver ta stilling til hva som passer best til sitt bruk. Kansje litt meir basert på fakta fremfor gamle myter og egen manglende forståelse for mekanikken i det. Ellers kan du ha et poeng mht fordelingen av dieselbiler vs bensin. Pr i dag er det dobbelt så mange dieselbiler til salgs på finn.no som bensin. Likevel er det myykje større andel dieselbiler med trøbbel enn hva markedsandelen skulle tilsi. Nå er heller ikkje min markedsandel fra finn tatt hensyn til alder. Det er nå stort sett nyere biler man finner på verksted. Redigert 21.Mai.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Er kanskje litt i det at det er dyrere og kjøre båt med bensin.. eller er det ikke det lenger?' Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ElGapitan Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Nå kan det jo virke som det er mer problemer med katalysator og rensesystemer enn selve dieselmotorer.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjeros Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 (redigert) At de er 20 år gamle endrer ingenting , eller jo dieselmotoren har blitt enda skjørere. Nei det er ikkje spesielt nytt innhold for mange av oss men for noen kan det være greit å få det skriftlig. Ei heller forstår eg kordan du tenker at eg er negativ til dieselmotoren generelt.?? Hverken eg eller artikkelen eg linker til er negativ til diesel. Slett ikkje og på ingen måte. Den setter bare litt dagslys på realitetene om hva som passer til hva så får alle og enhver ta stilling til hva som passer best til sitt bruk. Kansje litt meir basert på fakta fremfor gamle myter og egen manglende forståelse for mekanikken i det. Jeg tror vi er i ferd med å oppleve det samme med bensinmotorene. Volkswagen drar i dag ut 150 hk fra sin 1,4 TSI og 300 hk fra en 2,0 TSI. Min påstand er at dette ikke gir holdbare motorer. Siden du i flere innlegg i denne tråden poenterer at dieselbiler står på verkstedet med motortrøbbel, regnet jeg med at du er negativ til diesel. Forøvrig er jeg helt enig i dette: ...så får alle og enhver ta stilling til hva som passer best til sitt bruk. Kansje litt meir basert på fakta fremfor gamle myter og egen manglende forståelse for mekanikken i det. Redigert 21.Mai.2016 av kjeros (see edit history) Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 (redigert) Vel.. for oss som har levd litt.. Gamle diesel Mercedes-Benz biler var dratt frem her som eksempler fra 70`tallet, som gikk en 1 mill. og ja det gjorde de, og det gjør etterkommerne også, med både dobble og tripple effektuttak i forhold til "gamledager". Motoringeniørene tar ikke bare ut mer effekt, men de lager motorer som tåler det også! I Båtmagasinet ble det skrevet med bekymring når TAMD 41 kom og den gamle 3,6l ble skremt opp i 200hk, den motoren ble fohåndsdømt nord og ned, den kunne umulig vare like lenge som tidligere modeller. Så kom 3,6litern i KAD42-43-44-300... Noen mener 41 motoren er det beste Volvo har laget, noen mener 300 er det med 272hk. I artikkeln står det at marine diesler trenger overhaling på 1500T, men det er vel høyst uvanlig og direkte sprøyt, har tidligere hatt Volvo med 2400timer, gikk som en klokke toppstand. Det er skrevet her inne om Yanmar som har kjørt 5000timer og fortsatt er i bruk. Men det er riktig som artikkelen skriver at de fleste motorer i båt står seg ihjel. Diesel motorene har flere dyre komponenter som kan feile: turbo, dieselpumpe, dyser. Men hvis vi skal sammenlikne med bilverden, har så og si alle bensin biler nå også turbo (som haverer) begyner å få avanserte dyser (som feiler), og alle uansett diesel/bensin, har en haug med elektronik. 15-30år gamle bensin båtmotorer av Volvo/mercruiser eller "what ever" er nærmest uselgelige(utslitte), men en 15-30år gammel diesel kan ha mange år igjen. Når Volvo kom med KAD 42 sammenliknet de med sin egen V8 bensin, KAD 42 var overlegen, også i aks. Har vært på ferie med folk med bensin V8, forbruket er hinsides... At det likevel ikke koster så mye av det totale utgiftene på båt kan nok stemme, men du dæven og det svir der og da ved pumpene :wink: Redigert 21.Mai.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 ja for å nyansere litt hva som står angående det med at en diesel også gjerne trenger overhaling ved 1500 timer er ikkje pga driftstimene i seg sjøl men på kalendertimene dette medfører mht et gjennomsnittlig bruk av fritidsbåt. Dette stemmer jo meget godt med at ting står seg i hel. Til mindre det blir brukt til færre driftstimer får en. Dette er meir kritisk på en diesel da en overhaling på en slik koster eller kan koste enorme summer og mange ganger mer enn hva en heilt ny longblock bensinmotor koster ny. La oss nå si at den gamle v8'n er oppbrukt etter 15 år, noe de sjelden er men likevel. Dog trengs det nok en ny forgasser og oppgradert elektronisk tenning. Vel Ja da kan man gå handle ny for 25 000.- ny gasser og tenning inkludert. En diesel er jo en potensiell utgiftsbombe med alle sine dyre deler. Jada det koster mere ved pumpa her i landet men for de aller fleste av oss så vil dette totalt sett utgjøre en mindre andel likevel. Regnestykket blir andre veien på servicen. Noe vinner en annet taper man. For øvrig er denne bilsammenligningen et sidespor og ikkje så kjemperellevant da bilen blir brukt hver dag og effektuttaket minimalt. Det er ikkje uten grunn at vi nå ser stadig større båter med påhengsmotor også her i norden. Ja gjerne to motorer bakpå. Dieselmotoren har rett og slett blitt for dyr. Og små diesler er ikkje det heilt store. ja for de som lurte, eg kjører dieselbil og bensin innenbords i båten. Det er det eneste fornuftige i min båtstørrelse Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 At de er 20 år gamle endrer ingenting , eller jo dieselmotoren har blitt enda skjørere. Nei det er ikkje spesielt nytt innhold for mange av oss men for noen kan det være greit å få det skriftlig. Ei heller forstår eg kordan du tenker at eg er negativ til dieselmotoren generelt.?? Hverken eg eller artikkelen eg linker til er negativ til diesel. Slett ikkje og på ingen måte. Den setter bare litt dagslys på realitetene om hva som passer til hva så får alle og enhver ta stilling til hva som passer best til sitt bruk. Kansje litt meir basert på fakta fremfor gamle myter og egen manglende forståelse for mekanikken i det. Sakset fra artikkel #2: There is something about diesel engines -- they seem to have a certain mystique about them. I never really felt that way, perhaps because I used to build race car engines, but apparently a lot of people do. My view is that they are dirty, smelly, noisey and cause a lot of vibration. They're also expensive and there is very little about them that you can repair yourself. Given the choice in most instances, I'd choose gas. Whether its the deep, throaty growl of a Detroit Diesel, or just a status thing, I really have no idea. Begge disse sitatene viser jo tydelig at de såkalte "realitetene" er sett med vasstrukne bensinøyne... Men du står jo fritt til å betale dobbelt opp for drivstoffet, overhale motoren din dobbelt så ofte og leve med eksplosjonsfaren, bare ikke påstå at dette er noe balansert og nøytral info. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Javel. Egen erfaring: Har en Ford Lehman fire sylindret diesel på 90hk. Den er 25år gammel, starter ved berøring av nøkkel, og ingen røyk. Den har 3500timer. Virker ikke som tidsinnstilt bombe ihvertfall? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Sakset fra artikkel #2: Begge disse sitatene viser jo tydelig at de såkalte "realitetene" er sett med vasstrukne bensinøyne... Men du står jo fritt til å betale dobbelt opp for drivstoffet, overhale motoren din dobbelt så ofte og leve med eksplosjonsfaren, bare ikke påstå at dette er noe balansert og nøytral info. Javel. Egen erfaring: Har en Ford Lehman fire sylindret diesel på 90hk. Den er 25år gammel, starter ved berøring av nøkkel, og ingen røyk. Den har 3500timer. Virker ikke som tidsinnstilt bombe ihvertfall? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Likedan hopper du til konklusjoner. Det blir rett og slett forferdelig usaklig. Det er visst å fronte sine egne fordommer basert på gamle myter som gjelder. Eg oppfordrer til å senke skuldrene littegrann, prøve legge bort egne fordommer Sett i lys av hvordan du stempler alle som ikke mener det samme som deg som en del av "hylekoret" synes jeg det du skriver er ganske festelig... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 (redigert) Sakset fra artikkel #2: Men du står jo fritt til å betale dobbelt opp for drivstoffet, overhale motoren din dobbelt så ofte og leve med eksplosjonsfaren, bare ikke påstå at dette er noe balansert og nøytral info. Jada man står også fritt til å betale 10x prisen for en motor samt betale enkvart til halv ny bensinmotor i service jevnlig. Og noe eksplosjonsfare er det ikkje, Det er bare et fiktivt argument brukt av smarte markedsførere. Det er den absolutt største myten om motor som er. Noen har gjentatt løgnen mange nok ganger til at noen og enhver tar åtet gang på gang. Redigert 21.Mai.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.