Jump to content

En fornuftens røst i hylekoret om dieselmotoren i fritidsbåt


000

Recommended Posts

Svart (redigert)

Hvem har eg stemplet?  og hvem snakker om meninger. Det er rimelig objektive tanker og hva som faktisk er lønt og ikkje hva en synes og har hørt.

De to linjene du siterer har ingen sammenheng. Det ene er et tilsvar det andre generelt.

 

Ellers skjønner eg jo at å framstå som negativ, eller rettere sagt framstilt som negativ til diesel til det evige 'diesel i alt er det eneste rette' gnålet fra mafiaen som gjennomsyrer alt her på forumet med sitt 'bedre vitende' vil møte motbør. Det blir som å banne i kirka men noen må si noe. Det er altfor mange etablerte sannheter ute å går som er alt annet enn sannheter. Hvilken agenda som ligger bak er for meg uforståelig. Like uforståelig som nordmenn som holder hardnakket med et  lag i engelsk fotball og kaller det sitt lag..?"   

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Representant for fornuftens røst: Knurrbart

Hylekoret: de som synes dieselmotorer er bra, aka de som mener noe annet enn fornuftens røst, aka Knurrbart

 

Jeg tror du hadde kommet litt lenger ved å ikke gå så innmari sterkt ut fra start, Å kalle folk "mafia" er ikke akkurat måten å konvertere folk på, men poenget er kanskje å få ut det du har på hjertet uten å egentlig bry deg med at folk vil kunne ha motforestillinger? Du har et slikt fint motto: "Når du snakker, gjentar du bare det du allerede vet. Men hvis du lytter, kan du lære noe nytt." Er det til egenrefleksjon kanskje?

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Representant for fornuftens røst: Knurrbart

Hylekoret: de som synes dieselmotorer er bra, aka de som mener noe annet enn fornuftens røst, aka Knurrbart

Ja det er bra du ser meg som dagens representant for fornuftens røst.

Siste linja der blir bare så totalt usaklig og dumt eg veit nesten ikkje ka eg skal svare. Kan ikkje du grønnskollingen heller bare lese artiklene da?? der står det jo tydelig at dieselmotorer er heilt knall. Akkurat som bensinmotoren også er det. Det er valget av motor i hvilken båt og bruk den handler om. r det mulig å være så forutinntatt. Så der fikk du et lite stempel likevel, dog fortjent.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste artiklene for flere år siden, takk skal du ha. :smiley:

 

Ikke noe nytt under solen

 

Edit: for å utdype litt. Artikkelen er tendensiøs fordi den setter opp myter som ved nærmere ettersyn viser seg å ikke være myter i det hele tatt. La oss ta myte nr. 1 som eksempel: Artikkelen hevder at det er en myte at bensin er mer farlig enn diesel, men bruker et eksempel på at "å dø i flyulykke er mer sannsynlig". Det er som å besvare et spørsmål om hva som er tryggest mellom å kjøre eller å sykle med å si at flodhester er det farligste dyret i Afrika. Videre erkjennes det at karbonmonoksidforgiftning er vanligere med bensinmotorer, men at dette først og fremst er et problem med generatorer og dermed skal liksom myten være avkreftet. Som du sier selv knurrbart, kan det lønne seg å lese artikkelen.

 

Edit 2: Om det hadde vært tilgjengelig en bensinmotor som kunne drive min lille seilbåt i skrogfart, til en rimeligere pris enn det dieselmotoren som nå står i den kunne, ville jeg selvfølgelig ha vurdert en slik. Jeg bruker motoren for å komme inn og ut av havna og en lettere motor ville passet meg bra. Dessverre er det ingen gode alternativer til de aller minste dieselmotorene med mindre man ikke tar til takke med reodor felgen løsninger.

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det amerikanske markedet har vel aldri vært like glad i dieselmotorer i  personbiler og fritidsbåter  som vi europeere. Der borte er tilgjengeligheten på autoriserte verksteder for bensinmotorer bedre enn for dieselmotorer og  bensinen billig.  

 

Artikkelen er amerikansk og må kanskje sees i lys av hvordan ting er der. Blir liksom ikke helt samme situasjonen her.

Link to post
Share on other sites

Den siste der tror jeg du må utdype Knurrbart.

Sålangt i denne tråden har du linket til en tendensiøs artikkel under overskriften "En fornuftens røst i hylekoret om dieselmotoren i fritidsbåt". Du har beskyldt folk for å være "mafia", "forutinntatte", "usaklige" og videreformidlere av løgner (og det er bare på side to av denne tråden). Har du noe mer å komme med som vil kunne belyse hva du egentlig ønsker å oppnå med denne tråden?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Javel men hva da med litt  konkrete fakta :

Båter med dieselmotor brenner oftere enn båter med bensinmotor. Det viser en undersøkelse som  UNI Storebrand har gjort. 200 båtbranner er med i undersøkelsen. I syv av ti branner i båter med innebordsmotor, har båtene dieselmotor.

 

Ønsker ikkje annet enn at folk oppdager det er på tide å revurdere gamle myter tenke litt sjøl og finne litt fakta framfor å bare tute på i gammel stil under jeg har hørt fanen.

Det er foreløpig ingen som engang er villig til å se på saken, etablerte 'sannheter' står visst veldig sterkt.

 

Det som er et fakta er at bensinmotor hadde vært et meget meir fornuftig valg for veeldig mange flere enn i dag. Ikkje alle sjølvsagt men mange. Men av grunner det er vanskelig å forstå så skal det visst være diesel. Den avgjørelsen er ikkje basert på realiteter men på ? ja på hva da lurer jeg på

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er tallet fra storebrand justert for den totale andelen båter med diesel vs bensin innenbordsmotor? Har du en kilde?

 

Statistisk sett finnes det flere transvestitter enn nordmenn. Dette er fakta. Kan vi dermed slutte at nordmenn flest er transvestitter?

 

Jeg er villig til å se på alle saker der argumenter legges fram. Å si at ingen er villig til å se på saken er bare sant i din virkelighet. Gi meg et argument og så kan vi diskutere dette framfor å bedrive barnehagedebatt.

Link to post
Share on other sites

xx xxx xx xxxx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxx xx xx xxx xx xxxxxxx xxx xxxxxx xx xxxx xxx xxxx xx xxxxxxxxxxxxx xxxx xxxx xxx xxxxx xxxx xx xxxxxx xxxxx xx xxxx xxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxx xxxxxx xx xxxxx xx xxxx xx xxxxx xxxx xxx xx xx xxxxxxxx xxxxxx xx xxxxxx xxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxx xxxx xx xxx xxxx xxx xxx xxxxx xxxxxxxxxx xxx xxx xx xxxxx xxxxxxx xx xxx xxxxx xxx xxx xxx xxxxx x xxxxxx xxx xx xxxxxx xxxxxxx xxx xxx xxxx xxxx xxx xx xx xxxx xxxxxxxxxxx xxx xx xxxx xxxxx xxx xxxx xx xxxxx xxx xxxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxxx xxxx xx

 

Kommentar fra moderator: Uakseptabelt personangrep slettet.
Link to post
Share on other sites

ja for de som lurte, eg kjører dieselbil og bensin innenbords i båten. Det er det eneste fornuftige i min båtstørrelse

 

hva slags størrelse prater vi om da? 

 

 

There is something about diesel engines -- they seem to have a certain mystique about them. I never really felt that way, perhaps because I used to build race car engines, but apparently a lot of people do. My view is that they are dirty, smelly, noisey and cause a lot of vibration. They're also expensive and there is very little about them that you can repair yourself. Given the choice in most instances, I'd choose gas.  Whether its the deep, throaty growl of a Detroit Diesel,  or just a status thing, I really have no idea.

 

dirty/smelly/noisy passer nok bra på Detriot 2T diesel, men siden artikkelen ble skrevet har det jo skjedd litt på dieselfronten også mtp, effekt/vektforhold

 

uansett, med dagens stadig strengere utslippskrav, så mistenker jeg problemene framover blir de samme uansett drivstoff, stadig mer komplekse motorstyringer, med en myriade av sensorer og greier som kan og vil gå istykker...  :rolleyes:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nei det vil eg ikkje sei. En diesel bråker rister skramler og ryker surt. Hvordan nåken i en skapelig størrelse båt orker dette er meg en gåte.  Var ute i en bavaria her om dagen og det var flott og fint det men på sakte fart det var som å ha en stor lastebil stående rett utføre vinduet.

Link to post
Share on other sites

Jada man står også fritt til å betale 10x prisen for en motor samt betale enkvart til halv ny bensinmotor i service jevnlig.

 

For noe tull!

 

I tillegg til filter og olje har vår yanmar i løpet av 12 års levetid fått ei ny dynamoreim, et rele til start, et sett med sink, samt nye slanger fra dieseltank til motor.

 

Du får ikke rare bensinmotoren for den kostnaden der.

 

Om det er noen som bedriver barnehage debatt så er det jo nettopp du. Kommer jo bare med piss og usakligheter. Jøje meg, har ikkje sett på maken. Hadde vi hatt denne samtalen ansikt til ansikt så hadde du rett og slett fått deg en på kjeften.

Nå er du ufin her Knurrebart :smash:

Link to post
Share on other sites

Det er jo også bensinbåter det er mest av.

Hvis du ser på brukte båter på finn over 24 fot så har de aller fleste med innenbordsmotor diesel. I tilleg har de få med bensin veldig få timer.. Som regel langt under halvparten av de med diesel.

Gå i en gjestehavn i juli å sjekk alle båtene der. Ikke mange med bensin.. Så at flere dieselbåter brenner er helt naturlig.

 

Jeg har selv bensin påhengs og liker bensin, men på en større turbåt blir det veldig dyrt å tanke! Og man gjør det ofte..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at nyere diesler har høyere havari fare en tilsvarende bensinmotor. Commonrail som de fleste leveres med er rett å slett for ømfintlig. Og diesel som blir levert generelt er for dårlig. Ikke uvanlig med full sjau med nye injeksjoner, pumpe ,rør osv. Koster fort en halv tilsvarende bensinmotor. Har en 16 år gammel 4,3 efi og er fornøyd med det. Å hadde den havarert. Hadde det blitt en ny tilsvarende

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Har vært på ferie med folk med bensin V8, forbruket er hinsides... At det likevel ikke koster så mye av det totale utgiftene på båt kan nok stemme, men du dæven og det svir der og da ved pumpene :wink: :wink:

 

Noterer at artiklene i åpningsinnlegget operer med dollar og omtaler prisforskjell i cent per gallon så regner med at vi snakker amerikanske priser og da priser for tyve år siden. Utgiftene den gang til drivstoff enten det var diesel eller bensin var nok nokså moderate sett med norske øyne.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Javel men hva da med litt  konkrete fakta :

Båter med dieselmotor brenner oftere enn båter med bensinmotor. Det viser en undersøkelse som  UNI Storebrand har gjort. 200 båtbranner er med i undersøkelsen. I syv av ti branner i båter med innebordsmotor, har båtene dieselmotor.

Juster de tallene for andelen av dieselbåter i forhold til bensinbåter så kan vi begynne å diskutere. I min lokale båthavn med drøyt 100 båter er der ikke en eneste en med bensin innenbordsmotor og det er nok relativt representativt for for den norske båtstallen, i alle fall her i vest. Nei, fy f&¤%/n, jeg hadde ikke våget å ha bensin innenbordsmotor med den statistikken.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette ble en morsom tråd. Ts hevder forumet opprettholder myter og vil komme med "fakta" for å opplyse mafiaen. Nettsiden han lenker til blir utsatt for kritikk og knurrbart reagerer med et slags anfall av rettferdig harme. Jeg ber om en kilde til noe ts lanserer som fakta og blir truet med vold. Snakk om å gå ned med flagget til topps!

Link to post
Share on other sites

Hvor er popkornet når man trenger det....

Makan til tråd  og mye vås fra begge leirer har jeg ikke sett på lenge.

 

1: Ja, det er større fare for "eksplosjon" i en bensin båt, MEN, hvis man vedlikeholder båten sin og skifter ut gamle morkne fuelslanger og rustne dårlige koblinger, tar en kikk ned i motorrommet før start samt kjører vifte som de alle båter uansett drivstoff burde ha er det null fare for nevnte eksplosjon. 

Og dette er ett ubestridelig faktum, kom gjerne med argumenter i mot det jeg skriver, da skal du jaggu være god :yesnod:

 

2: At det er en sinnsyk forskjell på kjøpspris på en dieselbåt kontra en med bensin motor burde ikke være så vanskelig å være enige i. Det er bare å ta ett kjapt søk på finn.no så ser man fort at det på feks en Windy 8000, skiller alt fra 50 000,- til 150 000,- i forskjell. 

 

Diesel: KAD 44 260hk http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76179449

Pris 375 000,-

 

Bensin: Mercruiser 360hk http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64372955

Pris 299 000,-

 

Jeg vil våge å påsta at begge båtene er ganske så like ellers, ser like strøkne ut begge to og ca samme årsmodell.

Man kan kjøre veldig mye båt for 75 000,- pluss at det er mere sannsynlig å kunne prute på den båten med bensin 8´er....

 

Så kan man begynne å snakke om vedlikehold osv... Her og er det vel liten tvil over hva som er billigst, ta feks en VP AQ271C, dette er en smallblock chevy motor, laget i sikkert millioner antall. Hvor mange KAD motorer skal vi tro det er produsert sånn til sammenligning?? Sier seg selv at deler til nevnte Chevy er mye mye billigere i innkjøp enn til en diesel motor laget i mye mindre antall.

 

Søker man på Ebay, finner man ny vri 8´er til ca 20-30 000,- legg på litt i moms og frakt så har du en ny motor levert på døra de til under 50 båtlapper.

Tørr ikke tenke på hva en ny D serie motor fra Penta koster, men skal jeg tippe starter vel ballet på over 100 lapper.

 

Så, man kan si hva man vil, noen liker mora, andre liker dattera. 

Jeg kommer ikke til å kjøpe meg diesel båt før jeg bikker 30 fot, og da skal det jaggu ikke være en gammel sliten Penta maskin som sitter oppi der.....

Link to post
Share on other sites

Har ennå ikke sett hovedargumentet mitt for å velge diesel...
Her nordpå er det langt mellom pumpene til bensin, 40 nm til nærmeste for min del, diesel selges 'overalt', t.o.m i havna der jeg ligger. Å drasse på et par 20 l kanner hver gang jeg skal utpå med skuta er uaktuelt, derfor diesel.

Redigert av Mox1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jada man står også fritt til å betale 10x prisen for en motor samt betale enkvart til halv ny bensinmotor i service jevnlig. Og noe eksplosjonsfare er det ikkje, Det er bare et fiktivt argument brukt av smarte markedsførere. Det er den absolutt største myten om motor som er. Noen har gjentatt løgnen mange nok ganger til at noen og enhver tar åtet gang på gang.

Helt enig.

Bytta notor i båten min, en 5,7 Mercruiser 260 hk.

Fabrikkny longblock, 28.000 kr, nye manifoiler/risere, dynamo og starter, 10.000 kr.

Totalt med olje osv 40.000 kr.

Hvor mye koster en 260 hk Diesel? 350.000 kr? Pluss all ombygging og nytt drev pga høyere moment?

Jeg kan bytte motor 10 ganger til før jeg er opp i prisen på en ny Dieselmotor.

Drivstoffforbruk er kanskje litt lavere med Diesel, men jeg vil aldri kunne klare å spare inn 300.000 i drivstoff med mindre båten har en levetid på 100 år.

Link to post
Share on other sites

De nyere båtdieselmoterer har fått en lite volum i forhold til antall HK/KW..  Det tror jeg er med på å minske holdbarhet på motoren. I yngre dager hadde jeg en SAAB 2 syl 18 HK. Brukte den hele året og den gikk ca 20000 timer før overhaling-  Dette var i gode gamle dager, Mesteparten av tiden gikk den for full gass (70%). Skiftet kun impeller en gang, og kontrollerte dysene 3 ganger.  "Verdens beste, sikreste motor"

Link to post
Share on other sites

For min del ble regnestykket enkelt. Siden jeg har båten på en innsjø, blir det få motortimer pr år. Jeg regner med å kjøre opp ca 500-600 l bensin pr sesong. Siden det ikke er noe tankanlegg, må drivstoff uansett bringes. Min løsning ble tre fat med en kran og slange på tilhenger. Fyllte disse under "bensinkrigen" for 11,15kr/l.

 

Skulle jeg kjøpt tilsvarene båt med dieselmotor(er), hadde den kostet min. 200k mer. Jeg har to VP 5.0GXI i kjelleren. Skulle jeg kjøpt båt med diesel etter mitt budsjett, måtte jeg ta til takke med en 8-10 år eldre båt, eller gått vesentlig ned i størrelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...