Jump to content

En fornuftens røst i hylekoret om dieselmotoren i fritidsbåt


000

Recommended Posts

Dette ble en morsom tråd. Ts hevder forumet opprettholder myter og vil komme med "fakta" for å opplyse mafiaen. Nettsiden han lenker til blir utsatt for kritikk og knurrbart reagerer med et slags anfall av rettferdig harme. Jeg ber om en kilde til noe ts lanserer som fakta og blir truet med vold. Snakk om å gå ned med flagget til topps!

??

Link to post
Share on other sites

1: Ja, det er større fare for "eksplosjon" i en bensin båt, MEN, hvis man vedlikeholder båten sin og skifter ut gamle morkne fuelslanger og rustne dårlige koblinger, tar en kikk ned i motorrommet før start samt kjører vifte som de alle båter uansett drivstoff burde ha er det null fare for nevnte eksplosjon. 

Og dette er ett ubestridelig faktum, kom gjerne med argumenter i mot det jeg skriver, da skal du jaggu være god :yesnod:

Hvis man vedlikeholder båten sin og skifter ut gamle morkne fuelslanger og rustne dårlige koblinger, tar en kikk ned i motorrommet før start ville man unngått de fleste dieselbrannene også. Og som sagt, jeg foretrekker å ha et par minutt på å forlate båten i tilfelle brann sammenlignet med et millisekund i tilfelle bensineksplosjon...

 

Det er ikke krav til vifte i dieselbåter men med bensin MÅ du kjøre vifte i 1 minutt før du får lov å starte...

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe meg diesel båt før jeg bikker 30 fot, og da skal det jaggu ikke være en gammel sliten Penta maskin som sitter oppi der.....

Så da koker det hele ned til at bensin er det helt uovertrufne drivstoffet under forutsetning av at båten er liten nok. Greit å vite at bensinfolket også velger diesel når det passer de :giggle:

 

Dere må gjerne kjøpe så mye bensinbåter dere bare vil for meg men kom ikke å påstå at praktisk talt HELE Norges lystbåtfolk tar feil når de handler diesel...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bensin i båt er for de som ikke har råd til diesel eller er stein dumme. Men har en først installert det må en jo finne på argumenter for å forsvare valget slik at båtens verdi ikke går i null.

Virkelig en saklig fyr du.... Herregud er det mulig??????

 

SveinHA:

Les hva jeg skriver en gang til.... Nevnte ikke ett ord om brann i diesel båt... Bare hva man kan gjøre for å unga brann i en bensin båt...

Og det er ingen lov i dette land som sier man MÅ kjøre vifte før man starter en bensin båt.... Det er lurt å gjøre og man BURDE gjøre det.

 

Sier ikke at 90% av de med diesel båt tar feil, men argumentene for å velge diesel er ganske tynne.... Da kost nytte verdi ikke blir så gale uansett hva man velger.

Og klart, er en grunn til at alle skip har diesel og ikke bensin.... Men nå snakket vi om vanlige båter, og i mitt hode er det ikke noe vits å kjøpe en båt under 30 fot med diesel, bare for å betale flere hundretusen mer i innkjøp! Det regnestykket går ikke opp uansett hva folket her sier og mener. Det er enkel matematikk.

Hvor mange liter bensin kan jeg kjøpe for de nevnte 75000kr i eksemplet mitt over?

Hvis vi sier at en liter bensin koster 17kr pr liter, da kan jeg fylle over 4400 liter bensin... Si i snitt at båten bruker ca 20 liter i timen, da kan jeg kjøre 220 timer ekstra før jeg tar igjen kosten ved å kjøpe en diesel båt....

Alle med to hamstre mellom øra ser det regnestykket der ikke sant?! Så kommer delepriser osv oppå det igjen.

Og ja, prøv å være litt saklige da folkens... At man er tjukk i huet fordi man mener det ene eller andre og å true med vold sier bare litt om personen som skriver....

Redigert av TimJ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lols :-) ...OP is bias against diesel engines and is nit picking about the pros and cons. The linked article is bias against diesel engines. What was the whole point again?

 

Båten min har deisel. Det er en fritidsbåt som jeg bruker noen maneder i sommerhalvåret. Det funker bra.

 

End of discussion :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

 

2: At det er en sinnsyk forskjell på kjøpspris på en dieselbåt kontra en med bensin motor burde ikke være så vanskelig å være enige i. Det er bare å ta ett kjapt søk på finn.no så ser man fort at det på feks en Windy 8000, skiller alt fra 50 000,- til 150 000,- i forskjell. 

 

Diesel: KAD 44 260hk http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76179449

Pris 375 000,-

 

Bensin: Mercruiser 360hk http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64372955

Pris 299 000,-

 

 

 

Er ikke det nettopp fordi markedet vurderer dieselmotorer som mer attraktive enn bensinmotorer? Enig i at det (i teorien i alle fall) kan være økonomi i å ta deler av innkjøpsprisen over bensinpumpen i stedet for når man kjøper.

Redigert av Arne O. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og det er ingen lov i dette land som sier man MÅ kjøre vifte før man starter en bensin båt....

Må tilstå at jeg ikke kjenner dagens regelverk da innenbords bensin i båt er, og har vært i alle år, fullstendig uinterressant men for noen tiår siden var der krav om forrigling som gjorde det umulig å starte motoren før viften hadde gått i 1 minutt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kan vel tenkes at vifta var like farlig som selve oppstarten. En bekjent av meg hadde for en del år siden en Mørebas med Volvo innenbords bensinmotor og vifte. Der smalt det med det samme han startet viften heldigvis lå båten med land så han berget seg.

Link to post
Share on other sites

Der er egne vifter for bensinmotorer og den smellen der bekrefter bare eksplosjonsfaren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det var slik vifte montert i den første båten vår som var utstyrt med Volvo B16 for traktorbensin. Men den var ikke forriglet, hadde egen bryter. Installasjonen var fra 1968. Disse viftene skal være eksplosjonssikre. Men det kan naturligvis alltid bli en feil. En, som jeg har referert til tidligere, eksploderte grunnet krypstrøm i det originale Volvo fordelerlokket. Og han er pirkemekaniker, og går over den slags. Så uhell kan skje uansett. Bare at slike uhell kan ikke skje med diesel.

Link to post
Share on other sites

 Hva var det du skrev om meg som var så grusomt at Ingar måtte slette det ? Kan ikke huske at du og jeg har hatt noen veldige uenigheter ? Var det bare et utslag av litt fpr mange hundekjeks i slengen, eller føler du at du har en høne å plukke med meg ? Best å få slike ting opp i dagen, og oppklare ev. misforståelser.

 

Jeg kan jo ikke skrive det for da blir det jo slettet vil jeg tro? Men sånn i løse former så kommenterte jeg at du hadde veldig sterke meninger, og det er vel ikke helt feil (?), men at du kanskje ikke er detaljinformert om alt hva du har sterke meninger om eller noe i den duren. Var ikke verre enn det, men åpenbart for sterk kost for sarte sjeler.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Virkelig en saklig fyr du.... Herregud er det mulig

 

SveinHA:

Les hva jeg skriver en gang til.... Nevnte ikke ett ord om brann i diesel båt... Bare hva man kan gjøre for å unga brann i en bensin båt...

Og det er ingen lov i dette land som sier man MÅ kjøre vifte før man starter en bensin båt.... Det er lurt å gjøre og man BURDE gjøre det.

 

Sier ikke at 90% av de med diesel båt tar feil, men argumentene for å velge diesel er ganske tynne.... Da kost nytte verdi ikke blir så gale uansett hva man velger.

Og klart, er en grunn til at alle skip har diesel og ikke bensin.... Men nå snakket vi om vanlige båter, og i mitt hode er det ikke noe vits å kjøpe en båt under 30 fot med diesel, bare for å betale flere hundretusen mer i innkjøp! Det regnestykket går ikke opp uansett hva folket her sier og mener. Det er enkel matematikk.

Hvor mange liter bensin kan jeg kjøpe for de nevnte 75000kr i eksemplet mitt over?

Hvis vi sier at en liter bensin koster 17kr pr liter, da kan jeg fylle over 4400 liter bensin... Si i snitt at båten bruker ca 20 liter i timen, da kan jeg kjøre 220 timer ekstra før jeg tar igjen kosten ved å kjøpe en diesel båt....

Alle med to hamstre mellom øra ser det regnestykket der ikke sant?! Så kommer delepriser osv oppå det igjen.

Og ja, prøv å være litt saklige da folkens... At man er tjukk i huet fordi man mener det ene eller andre og å true med vold sier bare litt om personen som skriver....

 

Alle med to hamstre mellom øra tar med verdien på båten i det den skal videreselges i regnestykket, du skal ikke se bort ifra at du da vil få tilbake de 75000 du ga mer for dieselbåten. Hvordan blir regnestykket for hamsterne da?

Link to post
Share on other sites

Det er fordeler og ulemper ved alt, noen foretrekker diesel, andre bensin, og det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er "best", selv om enkelte ser ut til å tro det.

Generelt sett er det vel slik at;

  • Dieselmotorer er betydelig dyrere i innkjøp enn bensinmotorer
  • Diesel er noe billigere enn bensin, samt at drivstoffforbruket normalt er noe lavere
  • Kan være dyrt å reparere og vedlikeholde, samt vanskeligere å gjøre dette selv
  • Dampen er forholdsvis ufarlig, men en dieselmotor kan likevel ta fyr eller eksplodere under gange

mens

  • Bensinmotorer er betydelig billigere i innkjøp enn en dieselmotor
  • Som oftest lett å reparere selv, med svært billige deler, også for vedlikehold
  • Bensindampen kan eksplodere og utgjør en betydelig risiko

 

For egen del ser jeg på det slik at risikoen for brann, eksplosjon osv. er omtrent lik, begge typer motorer har visse ulemper, som i stor grad kan unngås ved å ta visse forholdsregler og vedlikeholde motoren regelmessig.

Jeg har sett noen båter med dieselmotor stå i fyr og flamme også, det er ikke slik at de ikke brenner.

 

Det viktigste er nok økonomien, det er betydelig billigere å kjøpe og eie en bensinmotor, men dyrere å bruke den enn en dieselmotor.

I så måte kan det være fornuftig å kjøpe bensinmotor dersom man har en mindre båt som ikke brukes så ofte, ettersom de høye innkjøps- og vedlikeholdskostnadene for en diesel ikke kan alltid kan forsvares økonomisk.

På den andre siden, dersom man bruker båten mye, kan det være fornuftig å kjøpe dieselmotor, som generelt sett er billigere å bruke.

 

Så er det jo slik at noen absolutt skal ha diesel, selv om båten står på hengeren mesteparten av sommeren, og noen absolutt skal ha bensin, selv om det kjører land og strand rundt hele sommeren, smaken er som baken, og det får være opp til hver enkelt, generelt sett fungerer både diesel og bensinmotorer helt utmerket.

Link to post
Share on other sites

Alle med to hamstre mellom øra tar med verdien på båten i det den skal videreselges i regnestykket, du skal ikke se bort ifra at du da vil få tilbake de 75000 du ga mer for dieselbåten. Hvordan blir regnestykket for hamsterne da?

 

Med andre ord er det ikke noen avskrivning på dieselmotorer i praksis? Interessant!

 

ps

jeg har ikke en eneste hamster mellom øra, kanskje derfor jeg undret litt på ditt regnestykke.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis vi sier at en liter bensin koster 17kr pr liter, da kan jeg fylle over 4400 liter bensin... Si i snitt at båten bruker ca 20 liter i timen, da kan jeg kjøre 220 timer ekstra før jeg tar igjen kosten ved å kjøpe en diesel båt....

Alle med to hamstre mellom øra ser det regnestykket der ikke sant?! Så kommer delepriser osv oppå det igjen.

Og ja, prøv å være litt saklige da folkens... At man er tjukk i huet fordi man mener det ene eller andre og å true med vold sier bare litt om personen som skriver....

Så "glemmer" du behendig å nevne at bensinbåter også bruker omlag det doble av en dieselbåt pr utkjørt distanse. Da er vi nede på drøyt 100 timer før du har tatt igjen merkosten for en dieselbåt. Jeg har vel ikke loggført 100 timer så langt i år, men vil garantert gjøre det ila. sessonoen. Merkostnaden er altså spist opp ila. den første sessongen, og neste sessong går du da med tilsvarende i tap, og neste sessong, og neste........

En bensinmotor i denne samenheng er ikke istand til å dra skinnet av pølsa er nå min påstand, eller hvilken bensinmotor vil du anbefale i min båt? Trenger omlag 1450Nm nede ved 1600 omdreininger omtrent.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har hatt dieselinnboard og bensinoutboard.

 

Eneste skikkelig dyre av disse i drift av båtene jeg har eid er dieselbåten. Det er pga skyhøye reparasjonskostnader og ofte mye som må oppgraderes eller skiftes.

Bensinbåter koster mer i drivstoff, men det er en svært liten del av kostnadene ved å eie en båt. Så de gleder jeg meg nesten bare over.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Skal nivået på debattene på Baatplassen bli slik at man sier at hvis vi hadde vært "face to face", så skulle du fått en på kjeften?

Er det innafor?

Hvis man møter motbør i en tråd, så er det vel ikke så voksent å komme med denslags utsagn?

Hvem snakker om motbør, er du blind eller bare idiot. Det var snakk om tilnærmet ren trolling og fullstendig usaklige kommentarer i innlegg etter innlegg etter innlegg. Denne personen likte visst ikkje  det han ble servert. Det hetes man skal ikkje skrive  noe på nett man ikkje ville sagt ansikt til ansikt med noen. Dette var et slikt tilfelle der kommentarene var langt over den grensen og ville ikkje blitt tolerert og har ingenting med å true med vold av motbør å gjer i det heile tatt på noe plan. Det var en påminnelse om å oppføre seg som folk.

 

Bensin hadde  vært lønt for 90% av båter under 30 fot. Lik det eller ikkje men det er vel ikkje alle som evner å tenke sjøl og bare folger saueflokken.

 

Hva koster en 250-300 hk diesel? 300 350? Hva koster en 250-300 bensinmotor. 25 35 ?

Hva koster servicen på nevnte diesel?   10 15"?     Hva koster servicen på bensinen borti 1000 kr kansje

jada dieselen er rundt 10 kr literen mens bensinen er 14

Så kansje en bruker 10 tusen mer i bensin på en sesong om en virkelig bruker båten myye. Hver dag.

 

Så vil jo noen hevde at ja men dieselmotoren får en høyere annenhåndsverdi. Ja det skulle da bare mangle men større investering koster også penger. Bare rentene på de 300 000 ekstra en brukte da en kjøpte motoren dekker inn kostnadsdifferansen på drivstoff og vel så det.

 

Så nå da båten har blitt gammel så kan en lett bare kjøpe en heilt ny bensinmotor og selge båten med ny motor til en lavere pris enn sin dieselvenn samt ha spart mange penger og dieseldyrplager.

En båt med ny motor til en billigere peng enn en båt med gammel dieselmotor burde da være attraktivt nok det?  Nei ikkje for saueflokken sjølvsagt. Den kan visst eksplodere.  Rare greier har hverken sett bil ellr båt eksplodere noen gang. Ei kjenner eg noen som har sett det. Vet noen russebiler som tok fyr engang men det var på grunn av lekkende olje i en luftkjølt motor.

Ja også var det en ny seilbåt som tok fyr. Men det var under seil og det var byssa som satte fyr i gardinene.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Diesel: KAD 44 260hk http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76179449

Pris 375 000,-

 

Bensin: Mercruiser 360hk http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64372955

Pris 299 000,-

 

Jeg vil våge å påsta at begge båtene er ganske så like ellers, ser like strøkne ut begge to og ca samme årsmodell.

Man kan kjøre veldig mye båt for 75 000,- pluss at det er mere sannsynlig å kunne prute på den båten med bensin 8´er....

 

Hvis vi tar noen forutsetninger kan regnestykket se slik ut:

 

  • 100 driftstimer per år
  • 30 liter/t i snitt for bensinbåt
  • 15 kr/l for bensin
  • Beholder båten i fem år
  • Gjenkjøpsverdi:
    • Båt med KAD: 325.000,-
    • Båt med Merc: 199.000,-

 

Båt med Merc:

Verditap: 100.000,-

Drivstoff for fem år: 15x30x100 = 225.000,-

Kostnad: 325.000,-

 

Båt med KAD:

Verditap: 50.000,-

Drivstoff for fem år: 225.000,-/2 = 112.500,- (kilde: Innlegg #41)

Kostnad: 162.500,-

 

 

Regnestykket er selvsagt basert på gjetninger og antagelser, men det skulle ikke være så galt. Snarere konservativt. Det er et faktum at båter over en viss størrelse med stor innenbords bensinmotor synker som en stein i pris.

Link to post
Share on other sites

Joda, men innlegget ditt gir inntrykk av at du mener det ikke er avskrivning på bensinmotorer? Interessant!

Du får nesten spørre hamsterne! :yesnod:

 

Nå har vel ikke jeg hevdet noe slikt, men uansett;

 

1. kjøp av deiselmotor til 200.000 med 50% avskrivning gir en restverdi på 100.000 og en avskrivning på 100.000

 

2. alternativet er kjøp av bensinmotor til 100.000 også med 50% avskrivning som gir en restverdi på 50.000 og en avskrivning på 50.000

 

Med andre ord gir kjøp av en dieselmotor en avskrivning som er 50.000 større enn ved kjøp av en bensinmotor

 

Selv en hamster, eller to, skjønner at en avskrivning på 50.000 er mindre enn en avskrivning på 100.000?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hamsterne dine, Mouche, forutsetter at verditapet i % er likt på en diesel og bensinmotor, det vet alle hamstere med litt kunnskap ikke stemmer.

Jeg skrev også at beløpet skulle inn i regnestykket, ikke stå for seg selv, men det gadd du selvfølgelig ikke lese.

Komodo har i innlegget over laget et slikt regnestykke over de nevnte eksempler. Les og lær! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...