Jump to content

En fornuftens røst i hylekoret om dieselmotoren i fritidsbåt


000

Recommended Posts

1. kjøp av deiselmotor til 200.000 med 50%

 

2. alternativet er kjøp av bensinmotor til 100.000 også med 50% avskrivning

 

Tror du bommer litt her Mouche. Som Klovn er inne på forutsetter du identisk prosentvis tap på en bensing og dieselmotor :nonod:

 

I tillegg til at en bensinmotor ser ut til å være nærmest verdiløs etter få år, ser det ut til at den drar med seg verdien på båten ned i gjørma. Dobbelt ulempe altså.

Link to post
Share on other sites

Hamsterne dine, Mouche, forutsetter at verditapet i % er likt på en diesel og bensinmotor, det vet alle hamstere med litt kunnskap ikke stemmer.

Jeg skrev også at beløpet skulle inn i regnestykket, ikke stå for seg selv, men det gadd du selvfølgelig ikke lese.

Komodo har i innlegget over laget et slikt regnestykke over de nevnte eksempler. Les og lær! :yesnod:

 

La oss ikke splitte hår, men tenke litt praktisk. Det jeg reagerte på var din noe "lettvinte" påstand overfor et annet medlem at "de pengene får du vel igjen ved salg" og min påstand at nei, det får du ikke, og jeg har forklart hvorfor. Selv ikke en dieselmotor unngår et verditap ved økt alder!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror du bommer litt her Mouche. Som Klovn er inne på forutsetter du identisk prosentvis tap på en bensing og dieselmotor :nonod:

 

I tillegg til at en bensinmotor ser ut til å være nærmest verdiløs etter få år, ser det ut til at den drar med seg verdien på båten ned i gjørma. Dobbelt ulempe altså.

 

Igjen påstås det noe som at; en bensinmotor går til null verdi mens en dieselmotor holder seg i verdi, og det er en påstand som er noe drøy, understatement!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det stemmer selvsagt som du sier Mouche, at den merkostnaden på 75.000,- som KAD-båten var dyrere, så mye får du muligens ikke igjen når du selger. Men om du får tilbake halvparten, så vil det sammen med drivstoffregnskapet gjøre at du kommer ut i pluss.

 

Edit: Ser nå at jeg muligens har vært litt vel konservativ i mitt regnestykke. Både når det gjelder optimisme for hva man får igjen for båten med bensinmotor, bensinpris, og differanse på drivstofforbruk.

 

 

Lagt til:

 

Igjen påstås det noe som at; en bensinmotor går til null verdi mens en dieselmotor holder seg i verdi, og det er en påstand som er noe drøy, understatement!

Nei, Mouche, det er ikke det jeg påstår. Jeg sier bare at en dieselmotor faller mindre i verd, ikke at den ikke faller.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå hatt bensinmotor både innenbords og utenbords fra 4-170 Hk samt en rekke dieselmotorer fra 10-730 Hk. Og en ting er nå helt sikkert bensinmotor til noe annet en gressklipperen og gummijolla blir akke aktuelt for min del. Bensin og vanskelig å få tak i, dyr er den, det går mye av sorten og den er ekstremt brannfarlig.

Link to post
Share on other sites

- Hvem snakker om motbør, er du blind eller bare idiot. 

 

- Det hetes man skal ikkje skrive  noe på nett man ikkje ville sagt ansikt til ansikt med noen.

 

- Det var en påminnelse om å oppføre seg som folk.

 

 

 

Ironien treffer meg som et slag i trynet

Link to post
Share on other sites

Hvem snakker om motbør, er du blind eller bare idiot. Det var snakk om tilnærmet ren trolling og fullstendig usaklige kommentarer i innlegg etter innlegg etter innlegg. Denne personen likte visst ikkje det han ble servert. Det hetes man skal ikkje skrive noe på nett man ikkje ville sagt ansikt til ansikt med noen. Dette var et slikt tilfelle der kommentarene var langt over den grensen og ville ikkje blitt tolerert og har ingenting med å true med vold av motbør å gjer i det heile tatt på noe plan. Det var en påminnelse om å oppføre seg som folk.

.

Med all respekt, så stryker vel du ganske skikkelig i det å oppføre seg som folk. Det er vel ikke god oppførsel å kalle folk for idiot heller?

Så du ville om du traff meg ansikt til ansikt ,kalt meg for idiot?

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke på tide å avslutte denne pissekonkurransen?

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

, dieselgutta blir så himla sure og desperate når realitetene får litt dagslys.

Angående realiteter og dagslys; kan du ikke heller kommentere regnestykket mitt litt lenger opp?

 

Og bare for å understreke, jeg er nok tilhenger av diesel unntatt til jolla, men jeg er ikke sur :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har et tilsvarende regnestykke satt opp lenger opp.

 

Ja kjære moderator hva med alle personangrep og personkarakteristikk mot meg ? har ikkje fått anna en drit siden tråden ble startet og i mangel på reelle fakta i saken så gåes det løs på meg. Nei vet du hva. Dra til helvete!

 

Takk for meg

Link to post
Share on other sites

 

Lagt til:

 

Nei, Mouche, det er ikke det jeg påstår. Jeg sier bare at en dieselmotor faller mindre i verd, ikke at den ikke faller.

 

Nei riktig det at det ikke var du, men det ble faktisk hevdet ved å si; "Og det (merprisen) får man igjen ved salg". Min påstand er at man får ikke det igjen ved salg, men kun en del av det.

I regnestykket her bør man vel også ta inn vedlikehold/deler på alternativene og etter det jeg ser hevdet så er det langt billigere å vedlike/bytte deler på en bensinmotor, i alle fall hevdes det ettertrykkelig i linken i åpningsinnlegget, ikke vet jeg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja kjære moderator hva med alle personangrep og personkarakteristikk mot meg ? har ikkje fått anna en drit siden tråden ble startet og i mangel på reelle fakta i saken så gåes det løs på meg. Nei vet du hva. Dra til helvete!

 

Takk for meg

 

såvidt jeg kan se så var det nok du som starta drittkastinga.... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nja, regnestykket for hvilken motor som er billigst, både å eie og å bruke, er vel fort litt mer komplisert enn som så, og kan variere stort mellom hvilken motor man har, hvilken båt man har, hvor mye man bruker den, hvor uflaks man har osv.

 

Ser man bort i fra drivstoffets fortreffeligheter, enten det er diesel eller bensin, så koster dieselmotoren ofte over dobbelt så mye som bensinmotoren ny.

Faller dieselmotoren 50% i verdi over et vist antall år, kan jo bensinmotoren være verdt null, niks, nada etter like mange år, og verditapet er det samme, men jeg innbiller meg at båt uten motor gjerne er billigere enn båt med en gammel bensinmotor, slik at verdiløs er vel sjeldent motoren, uansett drivstoff.

 

Går dieselmotoren i stykker etter 6-7 år, og det forekommer jo, og man må bytte motor, så blir det jo fremdeles dobbelt så dyrt å bytte ut dieselmotoren, i forhold til en bensinmotor, og kostnadene baller på seg.

 

Så er det jo ofte ikke verdien etter 20 år som er vesentlig når man kjøper båt, men hva det koster å kjøpe båten nå, og hva det koster å eie, vedlikeholde, og ikke minst benytte båten.

Det er i min verden liten tvil om at diesel generelt sett er betydelig dyrere å kjøpe og vedlikeholde, men på grunn av spesielle forhold i Kongeriket Noreg er diesel betydelig billigere å benytte.

Man bør jo da også merke seg at det ikke er avgiftsfri diesel i så veldig mange andre land, og at dette faktisk utgjør en betydelig del av regnestykket her.

 

En service på en VP D6 eller annen nyere dieselmotor, koster vel fort også noen titalls båtlapper, mens en nyere bensinåtter fremdeles er forholdsvis billig å sette bort for service.

 

Dersom man ikke hadde hatt avgiftsfri diesel, ville det i stor grad vært det lavere forbruket som ville "tjent inn" en dieselmotor, alle andre kostnader ved en dieselmotor er generelt betydelig høyere enn tilsvarende bensinmotor.

 

Så er det jo slik, som tidligere nevnt, at besparelsen ved å kjøre på diesel, er proporsjonal med størrelsen på båten, og hvor mye den benyttes, for noen lønner det seg, for andre ikke.

Noen båter skal jo også liksom ha dieselmotor, eldre tresnekker, større "yachter", og den slags, mens andre båter nesten må ha bensinmotor. Gamle mahognyracere, sportsbåter som Formula, Cigarette osv. blir ikke helt det samme med en dieselpurke i kjelleren.

 

 

For ordens skyld, er risikoen større for å bli truffet av lyn mens man sitter på tronen, enn å dø i en eksplosjon fra bensindamp i en båt.

Jeg anser det som svært lite usannsynlig at båten går i luften selv om den har en bensinmotor, men det kan skje, og man bør selvfølgelig ta forholdsregler for å unngå det, dog er ofte eksplosjonen fra dampen generelt sett ikke noe verre enn en dieselmotor som eksploderer, og tar det fyr brenner glassfiber like godt uansett hva det var som startet brannen.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klart diesel er best vet om en Ford motor fra 1977 som  ble ble byttet ut fordi smo. forbruket ble vell høyt,

i  ca. 2010 vell 74000 timer i 7 - 8 knop. 

Utgifter filter, smo og en og annen dyse. 

Byttet han til bensinmotor?  nei han fant en pent brukt båtmotor samme merke og årstall til 25 lappe.

 

Hadde noen brydd seg og sjekket hvorfor vi har ca. 340 båtbranner her i året så kunne en funnet ut

hva som er farlig i båt og hvorfor de brenner. men ingen bryr seg. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Dette kan sikkert diskuteres til månen detter ned. Men for min del er det allfall veldig fornuftig med bensinmotor i båten.

Den gang jeg kjøpte båten. Var tilsvarende båt med diesel 100 000 kr dyrere. I tiden jeg har hatt båten. Har det blitt utført normalt vedlikehold. Og i tillegg skiftet manifolder å risere. Total kostnad på dette på 5 år er hele 11000 kr. Nå skrur jeg selv. Men med tilsvarende diesel med samme vekt og effekt. Måtte det blitt en nyere commonrail motor. Jeg kan nærmest garantere at vedlikeholdskostnadene hadde Vært minst det doble. Med min bruk. Har jeg brukt en 10-15000 i fuel pr sesong. Dvs at jeg kan kjøpe nærmere 10 år Før jeg har spart inn evt kjøp av samme båt med diesel

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Hadde noen brydd seg og sjekket hvorfor vi har ca. 340 båtbranner her i året så kunne en funnet ut

hva som er farlig i båt og hvorfor de brenner. men ingen bryr seg.  

 

Jeg tipper at den elektriske installasjonen, samt gassinstallasjoner, utgjør en større andel branner enn bensinmotor.

Videre er det jo som tidligere nevnt slik at diesel også brenner. Diesellekkasje som ikke oppdages kan føre til brann i enkelte tilfeller, og en del eldre turbodieselmotorer hadde ofte dårlig kjøling av turbo osv. som sammen med glassfiber ikke alltid er en heldig kombinasjon.

 

Totalt sett ville jeg nok påstå at faren ikke er noe større med bensinmotor enn med dieselmotor.

Som andre har nevnt kan det oppstå eksplosjoner av bensindampen, mens diesel har en tendens til å ta fyr uten de store eksplosjonene, og man har i mange tilfeller noe mer tid på seg til å hoppe i sjøen. 

 

Det var forøvrig registrert 813 båtbranner i 2015, opp fra 343 i 2014, men dette går opp og ned og økningen behøver ikke å bety annet enn at fjorårets båtsesong var bedre.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Det var forøvrig registrert 813 båtbranner i 2015, opp fra 343 i 2014, men dette går opp og ned og økningen behøver ikke å bety annet enn at fjorårets båtsesong var bedre.

Da vet du mer enn  Finans Norge     https://www.fno.no/statistikk/skadeforsikring/Kvartalsvise-statistikk-publikasjoner/skadestatistikk-for-landbasert-forsikring/   

343 i  2014  og 339 i 2015,  men  at en ikke har noen som kartlegger hvorfor er skremmende. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...