Napoli Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Dette kan sikkert diskuteres til månen detter ned. Men for min del er det allfall veldig fornuftig med bensinmotor i båten. Den gang jeg kjøpte båten. Var tilsvarende båt med diesel 100 000 kr dyrere. I tiden jeg har hatt båten. Har det blitt utført normalt vedlikehold. Og i tillegg skiftet manifolder å risere. Total kostnad på dette på 5 år er hele 11000 kr. Nå skrur jeg selv. Men med tilsvarende diesel med samme vekt og effekt. Måtte det blitt en nyere commonrail motor. Jeg kan nærmest garantere at vedlikeholdskostnadene hadde Vært minst det doble. Med min bruk. Har jeg brukt en 10-15000 i fuel pr sesong. Dvs at jeg kan kjøpe nærmere 10 år Før jeg har spart inn evt kjøp av samme båt med diesel Dette er nøyaktig samme vurdering som jeg gjorde på Nimbusen. Det er forskjellige vurderinger og behov. Dersom jeg brukte båten mye mer vIlle jeg kanskje kjøpt diesel. Argumentet til dem som bor nord for sinsenkrysset om at det er vanskelig å få fatt i bensin skal jeg notere bak øret dersom jeg velger å ta nimbusen 60-70 timer nordover.... Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Da vet du mer enn Finans Norge Hmm, det var jo nettopp der jeg fant tallene, men det ser ut som de tallene jeg sitter å ser på er estimerte tall etter at halve året er forløpt, og ikke de endelige tallene for 2015, som du har lenket til, så du har helt rett. Det er jo pussig at man bommer såpass på estimatene, enda mer pussig at jeg får opp estimerte tall, jeg må ha trykket på noe feil ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Jeg vurderer både bensin og dieselbåter for tiden. Hadde jeg fortsatt med samme båtbruk som nå, med mye småturer i sola og mye tomgang/5-6 knop ville bensin vært ok. Kunne tatt 2-3 langturer i året også. Langtur herfra er 70 nautiske mil og opp.. Går fort mye bensin på en sånn tur. Problemet med å kjøpe en bensiner i 26-27 fot er at jeg er redd det blir en brems mot å dra på tur med båten.. Vurderer fortsatt begge typer drivstoff! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Jeg undrer meg litt over at TS drar i gang denne tråden når han egentlig ikke ønsker debatt og diskusjon rundt temaet. Han er jo bare ute etter å fortelle at han har rett. Ja, og at alle andre er idioter, da. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
TerjeØ Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Jeg vurderte aldri noe annet en diesel når jeg kjøpte båt. Men det er jo så klart grunnet bensin prisen. Så har man jo hørt at diesel er drift sikkert. Det siste var grunnet at alle sa jeg burde finne en båt med diesel motor. Har vel alltid tenkt at bensin var uaktuelt uansett bruk haha. Foruten speed og vannsport selvfølgelig. Tror det er mye vanskeligere å få solgt båt med bensin motor også ? Men uansett jeg liker å høre nye tanker rundt dette. Min motor kan jo havarere så kanskje jeg skulle vurdert bensin da. ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 . Han er jo bare ute etter å fortelle at han har rett. Ja, og at alle andre er idioter, da........og de som ikke skjønner det skal få seg en på trynet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Ja ja er vel slik en kan bli om en puster for mye bensingass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
steyr t Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Jeg har reparert båtmotorer nå i mange år,og har merket meg følgende: De siste ti årene har jeg nesten utelukkende dieselmotorer i bukken. Før det var det omvendt. Dieselmotorene er også mye dyrere å overhale. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Jeg har reparert båtmotorer nå i mange år,og har merket meg følgende: De siste ti årene har jeg nesten utelukkende dieselmotorer i bukken. Før det var det omvendt. Dieselmotorene er også mye dyrere å overhale. Spent på om alle de som har hevdet det motsatte av hva du her sier er din egen erfaring vil stå frem å si deg i mot! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Spent på om alle de som har hevdet det motsatte av hva du her sier er din egen erfaring vil stå frem å si deg i mot! Mener du det er noen som har hevdet at steyr ikke utelukkende har skrudd på dieselmotorer de siste ti årene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stradivarius Svart 22.Mai.2016 Del på Facebook Svart 22.Mai.2016 Det er jammen en del merkelig argumentasjon å lese her! Det skulle vært interessant om noen av dem som mener at bensinmotorer taper seg raskere i pris enn dieselmotorer, til tross for at bensinmotorer i utgangspunktet er vesentlig billigere, kunne sette opp en tabell med pris som funksjon av alder. La oss f.eks. tenke oss at en ny båt med dieselmotor koster 2 400 000 kroner og en tilsvarende ny båt med bensinmotor koster 2 000 000 kroner. Er det da slik at båten med bensinmotor synker mer i pris det første året? Se følgende eksempeltabell: Alder | Pris (d) | Pris (b) 0 år | 2400000 | 2000000 1 år | 2350000 | 1900000 2 år | 2300000 | 1800000 3 år | 2250000 | 1700000 4 år | 2200000 | 1600000 5 år | 2150000 | 1500000 Her ser vi at prisdifferansen øker med tiden. Hvor lenge fortsetter prisdifferansen å øke? Det skulle vært interessant å se om noen av dem som mener at det er bedre butikk å kjøpe dieselmotor kunne sette opp en tabell som viser dette. Det er nemlig ikke mulig, selv om man fritt kan velge tallene, å lage en slik tabell hvor den ene prisen konsekvent faller raskere enn den andre. Før eller siden må denne trenden snu og hvis den ikke snur ganske tidlig, betyr det at innkjøpsprisen på bensindrevne båter blir så gunstig at det er umulig å spare penger på å velge diesel isteden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 Mener du det er noen som har hevdet at steyr ikke utelukkende har skrudd på dieselmotorer de siste ti årene ? Nei, men at det hevdes dieselmotorens overlegenhet på alle sett og vis og at dens soliditet, holdbarhet og sikkerhet gjør at den slår bensinmotoren på alle fronter. I så fall underlig at reparatøren bare har dieselmotorer inne for ja, nettopp, reparasjon. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 I så fall underlig at reparatøren bare har dieselmotorer inne for ja, nettopp, reparasjon. Det er jo ikke mer underlig enn at der praktisk talt ikke finnes bensinmotorer i båter, i alle fall i svært beskjedent antall. Litt statistikk på motorsalg bensin vs disel innenbords her til lands hadde gjort seg. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 Bensin er tingen helt klart. Støyen og Larmen fra diselmotoren og stanken er mer enn grunn nok til å velge bensinmotor. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 Tror det er kun en båt med innenbords bensinmotor her i havna. Det er en rib med V8 bensiner. Og en ting er helt sikkert det er den båten i havna som bråker desidert mest av alle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 Bensin outboard er i allefall overlegen på vedlikeholdskostnader i forhold til diesel innboard. Det er sjakk matt. Dersom dieselmotorer fra Volvo Penta hadde kostet lite å drifte så hadde jeg eid en dobbelinstallasjon i en Windy Khamsin i dag. Vi valgte å droppe større båt pga at vi har dårlig erfaring med en Volvo Penta D-motor. I tillegg har vi dårlig erfaring med 3 ulike båtverksteder i Oslo-området. Lang historie kort, var det enkelt å bare selge og kjøpe noe enkelt. At jeg bruker 10.000kr mer i året i bensin/drivstoff skal bli en fryd. Og det er ofte langt hyggeligere å støtte en båtmarina enn et båtverksted. Andre ulemper med diesel: *redsel for skitt i tanken (dieseldyr etc) *redsel for om anleggsdieselen i Norge smører godt nok -sleng på et middel så ordner det seg! *motor må ha turbo og overladning for å være sterk. *veier helt utrolig mye (på godt og vondt) *mye moment gjør drevne svake og at de må dimmensjoneres bedre enn de er pr i dag *bråker mer ved stille gange Ulemper med bensin: *Høyere pumpepris på sjøen *folk nevner høyere brannfare -har ikke opplevd dette Bensin er mer eksklusivt, komfortabelt og sportslig. Jeg lurer på hvorfor omtrent ingen Windy Khamsin er solgt med bensin. Hadde det vært en på markedet så hadde jeg kjøpt den. Om jeg hadde vært ufornuftig å tatt meg råd til en Windy Zonda ny så skulle den ha hatt dobbel 2x430 bensininnstallasjon. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 Jeg har reparert båtmotorer nå i mange år,og har merket meg følgende: De siste ti årene har jeg nesten utelukkende dieselmotorer i bukken. Før det var det omvendt. Dieselmotorene er også mye dyrere å overhale. Jeg har samme inntrykk som deg! Vi har mest Mercruisere og Volvo-motorer hos oss. Reparasjonskostnadene ved dieselmotorene er generelt veldig høye og tiden da dieselmotoren var en enkel konstruksjon er definitivt forbi. Bensinmotorene er langt billigere å serve og skulle man få et havari finnes det longblocker å få tak i for en nærmest symbolsk sum. Jeg er enig i at det er mange forskjellige båter som definitivt er best egnet for diesel (større, tyngre båter, deplasementskrog osv.), men når det gjelder de minste daycruiserne med dieselmotor så mener jeg definitivt at mange av disse kunne definitivt vært bedre tjent med å ha en 4,3 bensin V6 fremfor for eksempel 1,7 dti som var veldig populær en periode. Vi har mange av disse båtene i opplag hvert år, mange av de er kjørt under 10 timer i sesongen og da er det definitivt ikke håp om spare inn dieselkostnadene, men for de som bruker båten mye gir dieselen foreløpig et fortrinn. Når den avgiftsfrie diesel forsvinner blir nok regnestykket litt annerledes for mange, men oppfatningen blant mange, at diesel alltid lønner seg er definitivt feil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taremakken Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 (redigert) At det nesten ikke finnes bensinbåter med innenbords er det vi i beste fall kan kalle pølsevev. De finnes i tusener på tusener ..... Selv om salgstall viser at det selges mest nye Dieselmotorer, så eksisterer jo bensinbåtene for det, de forsvinner jo ikke med en gang. Og argumenter som at bensin er vanskelig å få tak i? Hvor bor du hen i landet da? Redigert 23.Mai.2016 av Taremakken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 Hvorfor er det ingen turbåter over 30 fot på Finn med bensinmotor, finner du en er den nesten ny. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Taremakken Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 Hvorfor er det ingen turbåter over 30 fot på Finn med bensinmotor, finner du en er den nesten ny. Kan det hende at bensin og dieselmotorer er beste egnet til to forskjellige formål? På store tunge ting som går seint er Diesel overlegen, se på traktorer og anleggsmaskiner. Men på mindre ting som går fort, er bensin overlegen. Lite Diesel i eks racing, motorsykkel eller ikke minst utenbords? Så at det i Norge er lite bensin over 30 fot er naturlig, ikke for det at Diesel er best, alltid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 (redigert) Av båter til salgs på Finn nå. 8 - 22 fot: 4000 med bensin, 260 med diesel. 30 - 70 fot: 70 med bensin, 1450 med diesel. Lagt til: Segmentet mellom 22 og 30 fot har jeg utelukket for å få fram forskjellene tydeligere. I dette segmentet er fordelingen ganske lik, men med overvekt på diesel. Redigert 23.Mai.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 På store tunge ting som går seint er Diesel overlegen, se på traktorer og anleggsmaskiner. Men på mindre ting som går fort, er bensin overlegen. En ting til; på store og virkelig tunge båter som også skal gå fort er også diesel overlegent. For å løfte REM sitt spørsmål tidligere i tråden, hva ville være et fornuftig bensin-alternativ i båten hans, en 43 fot Fairline? Båten veier kanskje 15 tonn, har kanskje en maksfart på 25-30 knop, og det sitter to VP TAMD 74 i båten (hvis jeg husker riktig). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Taremakken Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 Det viser jo bare at de har forskjellige bruksområder og ikke hva som er best. Skal en følge enkeltes argumentasjon så er Diesel ubrukelig siden det det er desidert flest båter med bensinmotorer på Finn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taremakken Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 En ting til; på store og virkelig tunge båter som også skal gå fort er også diesel overlegent. For å løfte REM sitt spørsmål tidligere i tråden, hva ville være et fornuftig bensin-alternativ i båten hans, en 43 fot Fairline? Båten veier kanskje 15 tonn, har kanskje en maksfart på 25-30 knop, og det sitter to VP TAMD 74 i båten (hvis jeg husker riktig). Det er jo på sånne båter Diesel er overlegen. Men på mindre båter er Bensin bedre. Sånn er det bare, det er to totalt forskjellige motoregenskaper. Fordelen med Bensinmotor er jo at de har mye større effektregister. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 23.Mai.2016 Del på Facebook Svart 23.Mai.2016 Det er jo ikke mer underlig enn at der praktisk talt ikke finnes bensinmotorer i båter, i alle fall i svært beskjedent antall. Litt statistikk på motorsalg bensin vs disel innenbords her til lands hadde gjort seg. Jeg noterer at de som synes å faktisk drive med reparasjon av båtmotorer er av en litt annen oppfatning enn deg, men jeg er heller ikke overrasket over at også i denne tråden sloss alle for seg, sitt og ikke minst hva man har/har valgt "come hell and high water"! Minner meg om mannen som ikke kom hjem om natten og hans forklaring til kona var at han kom sent, hadde glemt nøkkel til huset og derfor la seg til å sove på sofabenken i hagestuen for ikke å vekke sin kone. Men, sa kona, den benken solgte vi jo for tre år siden. This is my story and I'll stick to it, sa mannen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.