Jump to content

En fornuftens røst i hylekoret om dieselmotoren i fritidsbåt


000

Recommended Posts

Dette kan sikkert diskuteres til månen detter ned. Men for min del er det allfall veldig fornuftig med bensinmotor i båten.

Den gang jeg kjøpte båten. Var tilsvarende båt med diesel 100 000 kr dyrere. I tiden jeg har hatt båten. Har det blitt utført normalt vedlikehold. Og i tillegg skiftet manifolder å risere. Total kostnad på dette på 5 år er hele 11000 kr. Nå skrur jeg selv. Men med tilsvarende diesel med samme vekt og effekt. Måtte det blitt en nyere commonrail motor. Jeg kan nærmest garantere at vedlikeholdskostnadene hadde Vært minst det doble. Med min bruk. Har jeg brukt en 10-15000 i fuel pr sesong. Dvs at jeg kan kjøpe nærmere 10 år Før jeg har spart inn evt kjøp av samme båt med diesel

Dette er nøyaktig samme vurdering som jeg gjorde på Nimbusen. Det er forskjellige vurderinger og behov. Dersom jeg brukte båten mye mer vIlle jeg kanskje kjøpt diesel. Argumentet til dem som bor nord for sinsenkrysset om at det er vanskelig å få fatt i bensin skal jeg notere bak øret dersom jeg velger å ta nimbusen 60-70 timer nordover....

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Da vet du mer enn Finans Norge

Hmm, det var jo nettopp der jeg fant tallene, men det ser ut som de tallene jeg sitter å ser på er estimerte tall etter at halve året er forløpt, og ikke de endelige tallene for 2015, som du har lenket til, så du har helt rett.

 

Det er jo pussig at man bommer såpass på estimatene, enda mer pussig at jeg får opp estimerte tall, jeg må ha trykket på noe feil ?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer både bensin og dieselbåter for tiden. Hadde jeg fortsatt med samme båtbruk som nå, med mye småturer i sola og mye tomgang/5-6 knop ville bensin vært ok. Kunne tatt 2-3 langturer i året også. Langtur herfra er 70 nautiske mil og opp.. Går fort mye bensin på en sånn tur. Problemet med å kjøpe en bensiner i 26-27 fot er at jeg er redd det blir en brems mot å dra på tur med båten.. Vurderer fortsatt begge typer drivstoff!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg undrer meg litt over at TS drar i gang denne tråden når han egentlig ikke ønsker debatt og diskusjon rundt temaet. Han er jo bare ute etter å fortelle at han har rett. Ja, og at alle andre er idioter, da.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte aldri noe annet en diesel når jeg kjøpte båt.

Men det er jo så klart grunnet bensin prisen.

Så har man jo hørt at diesel er drift sikkert.

Det siste var grunnet at alle sa jeg burde finne en båt med diesel motor.

 

Har vel alltid tenkt at bensin var uaktuelt uansett bruk haha. Foruten speed og vannsport selvfølgelig.

 

Tror det er mye vanskeligere å få solgt båt med bensin motor også ?

 

Men uansett jeg liker å høre nye tanker rundt dette.

Min motor kan jo havarere så kanskje jeg skulle vurdert bensin da. ?

Link to post
Share on other sites

. Han er jo bare ute etter å fortelle at han har rett. Ja, og at alle andre er idioter, da.

.......og de som ikke skjønner det skal få seg en på trynet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har reparert båtmotorer nå i mange år,og har merket meg følgende: De siste ti årene har jeg nesten utelukkende dieselmotorer i bukken. Før det var det omvendt.  Dieselmotorene er også mye dyrere å overhale.

 

Spent på om alle de som har hevdet det motsatte av hva du her sier er din egen erfaring vil stå frem å si deg i mot! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er jammen en del merkelig argumentasjon å lese her! Det skulle vært interessant om noen av dem som mener at bensinmotorer taper seg raskere i pris enn dieselmotorer, til tross for at bensinmotorer i utgangspunktet er vesentlig billigere, kunne sette opp en tabell med pris som funksjon av alder. La oss f.eks. tenke oss at en ny båt med dieselmotor koster 2 400 000 kroner og en tilsvarende ny båt med bensinmotor koster 2 000 000 kroner. Er det da slik at båten med bensinmotor synker mer i pris det første året? Se følgende eksempeltabell:

Alder | Pris (d) | Pris (b)
0 år  | 2400000  | 2000000
1 år  | 2350000  | 1900000
2 år  | 2300000  | 1800000
3 år  | 2250000  | 1700000
4 år  | 2200000  | 1600000
5 år  | 2150000  | 1500000

Her ser vi at prisdifferansen øker med tiden. Hvor lenge fortsetter prisdifferansen å øke? Det skulle vært interessant å se om noen av dem som mener at det er bedre butikk å kjøpe dieselmotor kunne sette opp en tabell som viser dette. Det er nemlig ikke mulig, selv om man fritt kan velge tallene, å lage en slik tabell hvor den ene prisen konsekvent faller raskere enn den andre. Før eller siden må denne trenden snu og hvis den ikke snur ganske tidlig, betyr det at innkjøpsprisen på bensindrevne båter blir så gunstig at det er umulig å spare penger på å velge diesel isteden.

Link to post
Share on other sites

Mener du det er noen som har hevdet at steyr ikke utelukkende har skrudd på dieselmotorer de siste ti årene ?

 

Nei, men at det hevdes dieselmotorens overlegenhet på alle sett og vis og at dens soliditet, holdbarhet og sikkerhet gjør at den slår bensinmotoren på alle fronter. I så fall underlig at reparatøren bare har dieselmotorer inne for ja, nettopp, reparasjon.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I så fall underlig at reparatøren bare har dieselmotorer inne for ja, nettopp, reparasjon.

Det er jo ikke mer underlig enn at der praktisk talt ikke finnes bensinmotorer i båter, i alle fall i svært beskjedent antall. Litt statistikk på motorsalg bensin vs disel innenbords her til lands hadde gjort seg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bensin outboard er i allefall overlegen på vedlikeholdskostnader i forhold til diesel innboard. Det er sjakk matt.

 

Dersom dieselmotorer fra Volvo Penta hadde kostet lite å drifte så hadde jeg eid en dobbelinstallasjon i en Windy Khamsin i dag. Vi valgte å droppe større båt pga at vi har dårlig erfaring med en Volvo Penta D-motor. I tillegg har vi dårlig erfaring med 3 ulike båtverksteder i Oslo-området. Lang historie kort, var det enkelt å bare selge og kjøpe noe enkelt.

 

At jeg bruker 10.000kr mer i året i bensin/drivstoff skal bli en fryd. Og det er ofte langt hyggeligere å støtte en båtmarina enn et båtverksted.

 

Andre ulemper med diesel:

*redsel for skitt i tanken (dieseldyr etc)

*redsel for om anleggsdieselen i Norge smører godt nok -sleng på et middel så ordner det seg!

*motor må ha turbo og overladning for å være sterk.

*veier helt utrolig mye (på godt og vondt)

*mye moment gjør drevne svake og at de må dimmensjoneres bedre enn de er pr i dag

*bråker mer ved stille gange

 

Ulemper med bensin:

*Høyere pumpepris på sjøen

*folk nevner høyere brannfare -har ikke opplevd dette

 

Bensin er mer eksklusivt, komfortabelt og sportslig. Jeg lurer på hvorfor omtrent ingen Windy Khamsin er solgt med bensin. Hadde det vært en på markedet så hadde jeg kjøpt den.

Om jeg hadde vært ufornuftig å tatt meg råd til en Windy Zonda ny så skulle den ha hatt dobbel 2x430 bensininnstallasjon.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg har reparert båtmotorer nå i mange år,og har merket meg følgende: De siste ti årene har jeg nesten utelukkende dieselmotorer i bukken. Før det var det omvendt.  Dieselmotorene er også mye dyrere å overhale.

 

Jeg har samme inntrykk som deg! Vi har mest Mercruisere og Volvo-motorer hos oss. Reparasjonskostnadene ved dieselmotorene er generelt veldig høye og tiden da dieselmotoren var en enkel konstruksjon er definitivt forbi. Bensinmotorene er langt billigere å serve og skulle man få et havari finnes det longblocker å få tak i for en nærmest symbolsk sum.

 

Jeg er enig i at det er mange forskjellige båter som definitivt er best egnet for diesel (større, tyngre båter, deplasementskrog osv.), men når det gjelder de minste daycruiserne med dieselmotor så mener jeg definitivt at mange av disse kunne definitivt vært bedre tjent med å ha en 4,3 bensin V6 fremfor for eksempel 1,7 dti som var veldig populær en periode. Vi har mange av disse båtene i opplag hvert år, mange av de er kjørt under 10 timer i sesongen og da er det definitivt ikke håp om spare inn dieselkostnadene, men for de som bruker båten mye gir dieselen foreløpig et fortrinn. Når den avgiftsfrie diesel forsvinner blir nok regnestykket litt annerledes for mange, men oppfatningen blant mange, at diesel alltid lønner seg er definitivt feil 

Link to post
Share on other sites

At det nesten ikke finnes bensinbåter med innenbords er det vi i beste fall kan kalle pølsevev.

De finnes i tusener på tusener .....

Selv om salgstall viser at det selges mest nye Dieselmotorer, så eksisterer jo bensinbåtene for det, de forsvinner jo ikke med en gang.

Og argumenter som at bensin er vanskelig å få tak i? Hvor bor du hen i landet da?

Redigert av Taremakken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det ingen turbåter over 30 fot på Finn med bensinmotor, finner du en er den nesten ny.

Kan det hende at bensin og dieselmotorer er beste egnet til to forskjellige formål?

På store tunge ting som går seint er Diesel overlegen, se på traktorer og anleggsmaskiner.

Men på mindre ting som går fort, er bensin overlegen.

Lite Diesel i eks racing, motorsykkel eller ikke minst utenbords?

Så at det i Norge er lite bensin over 30 fot er naturlig, ikke for det at Diesel er best, alltid.

Link to post
Share on other sites

Av båter til salgs på Finn nå.

 

8 - 22 fot: 4000 med bensin, 260 med diesel.

 

30 - 70 fot: 70 med bensin, 1450 med diesel.

 

Lagt til:

Segmentet mellom 22 og 30 fot har jeg utelukket for å få fram forskjellene tydeligere. I dette segmentet er fordelingen ganske lik, men med overvekt på diesel.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På store tunge ting som går seint er Diesel overlegen, se på traktorer og anleggsmaskiner.

Men på mindre ting som går fort, er bensin overlegen.

 

En ting til; på store og virkelig tunge båter som også skal gå fort er også diesel overlegent.

 

For å løfte REM sitt spørsmål tidligere i tråden, hva ville være et fornuftig bensin-alternativ i båten hans, en 43 fot Fairline? Båten veier kanskje 15 tonn, har kanskje en maksfart på 25-30 knop, og det sitter to VP TAMD 74 i båten (hvis jeg husker riktig).

Link to post
Share on other sites

En ting til; på store og virkelig tunge båter som også skal gå fort er også diesel overlegent.

 

For å løfte REM sitt spørsmål tidligere i tråden, hva ville være et fornuftig bensin-alternativ i båten hans, en 43 fot Fairline? Båten veier kanskje 15 tonn, har kanskje en maksfart på 25-30 knop, og det sitter to VP TAMD 74 i båten (hvis jeg husker riktig).

Det er jo på sånne båter Diesel er overlegen.

Men på mindre båter er Bensin bedre.

Sånn er det bare, det er to totalt forskjellige motoregenskaper.

Fordelen med Bensinmotor er jo at de har mye større effektregister.

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke mer underlig enn at der praktisk talt ikke finnes bensinmotorer i båter, i alle fall i svært beskjedent antall. Litt statistikk på motorsalg bensin vs disel innenbords her til lands hadde gjort seg.

 

Jeg noterer at de som synes å faktisk drive med reparasjon av båtmotorer er av en litt annen oppfatning enn deg, men jeg er heller ikke overrasket over at også i denne tråden sloss alle for seg, sitt og ikke minst hva man har/har valgt "come hell and high water"!

Minner meg om mannen som ikke kom hjem om natten og hans forklaring til kona var at han kom sent, hadde glemt nøkkel til huset og derfor la seg til å sove på sofabenken i hagestuen for ikke å vekke sin kone. Men, sa kona, den benken solgte vi jo for tre år siden. This is my story and I'll stick to it, sa mannen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...