Jump to content
terron

Landstrøm og valg av skilletrafo

Recommended Posts

terron   
terron

Etter å ha lest diverse steder har jeg bestemt meg for å montere skilletrafo på landstrømsanlegget i båten (skal få aut.inst. til å gjøre dette). Har noen erfaringer med følgende produkt?

 

Se link her

 

Lurer også på om det faktisk er riktig som firmaet skriver at landjord altså ikke skal tilkoples?????

Bostedskommune: Vestfold, Horten Båtfabrikat/modell: Viknes 830 2006 Navn: Armeria Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.

Dette ser ut til å være en helt kurant trafo. Er det 10 eller 16A versjonen du skal ha? Har du fått noen pris?

 

Og ja, - jord fra land skal følge kabelen ombord i båten, men kuttes ved inntaket til trafoen. Får du installatøren til å koble etter skjemaet nedenfor (mangler kun sikring inn på trafoen der), skulle du være sikret i alle bauger og kanter og oppfylle alle regler.

 

min_landstrom_kobling.png

 

Lars H.

Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Saga27 1986 Navn: Trudelutt Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: - Kallesignal: LA4608 MMSI: 257713920 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
roaldbj   
roaldbj

Noratel har rykte for å levere gode produkter. Jeg synes at databladet (LSkomplett.pdf 420.03 kB] så fint ut med gode installasjonsforklaringer for jordingssystem.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Bonus   
Bonus

Noratel er en meget kjent og erfaren produsent av trafoer. Jeg synes spesielt databladet var veldig godt skrevet. "No nonsense", men konkret informasjon for en normal dødelig.

 

Når trafoen i tillegg har softstart, ville jeg ikke nølt med å kjøpe en slik.

Bostedskommune: Østfold, Moss Båtfabrikat/modell: Windy 37 Grand Mistral HT Navn: Bonus V Båttype: Motor Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Lotus   
Lotus

Og for de som vil ha det mye enklere samt en mye rimeligere løsning og med færre kilder til feil, ja de gjør akkurat som på tegningen under.

min_landstrom_kobling.png

 

Akkurat like lovlig.

Akkurat like sikkert i saltvann

Færre duppeditter som kan gå i stykker.

Tar mindre plass og veier mindre.

Lager ingen varme.

 

Og ikke minst: Veldig mye rimeligere. Null skilletrafo koster faktisk null kroner.

I tillegg krever null skilletrafo null skilletrafomontører.

Og null skilletrafo gir også null skilletrafofeil.

Og null skilletrafo gir null problemer med softstartproblematikk.

 

Er det ikke fint at direktoratet gir deg lov til å ha et enkelt og sikkert anlegg?

 

:smiley:

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
shaukaas   
shaukaas

Men hva koster herligheten?

Bostedskommune: Rogaland, Stavanger Båtfabrikat/modell: Hanse 320 Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: NOR13510 Kallesignal: LG3600 MMSI: 257771990 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.

Må du for en hver pris dra inn konseptet med lokal jord UTEN skilletrafo i denne tråden også Lotus? :headbang: Er det ikke mange nok tråder som behandler det opplegget? Her har trådstarter allerede bestemt seg for skilletrafo og lurer på om denne trafoen er grei og hvordan en kobler jord ved bruk av skilletrafo.

 

Lars H. :smiley:

Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Saga27 1986 Navn: Trudelutt Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: - Kallesignal: LA4608 MMSI: 257713920 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Lotus   
Lotus

Nå er jo akkurat dette to sider av nøyaktig den samme problemstilling. Hva er da problemet?

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
BMP   
BMP

Betalte ca kr 4.000,- for 16A utgaven.

Bostedskommune: Nordland, Bodø Båtfabrikat/modell: Bavaria 40 AC Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LK8011

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
logget av   
logget av

Jeg kjenner ikke til Noratel trafoen i detalj, men jeg har lagt til meg en vane å sjekke om det er forbindelse mellom kapslingen i trafoen og terminalen for landstrøm beskyttelsesjord. (Hvis en slik terminal finnes slik som i mange marine kvalitet skilletrafoer). Som jeg skrev i et annet innlegg så er det ikke noe forbud mot å koble til landstrømjord.

 

Man kan derfor risikere at en ferdig kapslet trafo har en terminal for "lanstrømsjord", og at denne terminalen er koblet til trafoens kapsling. Dette har med at en metallkapsling anses for å være en del av den utsatte anleggsdelen. Uansett så bør man ikke ha denne forbindelsen, og personlig synes jeg derfor en glassfiberarmert plastkapsling er bedre.

 

Hvis man da monterer en trafo med metallkapsling i en båt med elektrisk ledende skrog så får man ikke utnyttet alle egenskapene man er på jakt etter. Disse båttypene er trebåt, stålbåt og aluminiumsbåt. Jeg tror de gamle forskriftene sa at isolasjonsmotstanden skal tilsvare minimum 50 MOhm.

 

Er trafoen kapslet i et elektrisk ledende materiale, skal beskyttelsesjord på sekundærside være tilkoblet kapslingen. Jordledningen fra land skal da som Lars skriver, kun føres inn i kapslingen og isoleres.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
roaldbj   
roaldbj

Jeg har "både i den ene og den andre tråden" her på BP fortalt om min installasjon av Victron skilletrafo.

Her er mye teknisk informasjon: http://www.victronenergy.com/isolation-tra...-3600va-7000va/.

Jeg har nå til enhver tid 115 volt spenning mellom jord og L/N. Jeg er svært fornøyd. Ingen har påpekt at min montering er feilaktig.

Da er jeg komfortabel.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
JRK   
JRK

Hei terron,

 

Velkommen i det gode selskap. Etterhvert vil du sette stor pris på å slippe å tenke på hva nabobåten eller landstrømsanlegget måtte ha av jordfeil.

Ingen fare for galvanisk tæring pga landstrøm. Hverken zink, propell, motor kan skades. Ingen fare for at noen får strømstøt fra din båt.

 

Det hadde vært fint om flere hadde gjort dette samtidig, da måtte det vel mulig å oppnå rabatt.

Båtfabrikat/modell: Viksund 340 /2007 Navn: Solan Båttype: Motor Kallesignal: LE 6104 AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Lotus   
Lotus
Hei terron,

Velkommen i det gode selskap. Etterhvert vil du sette stor pris på å slippe å tenke på hva nabobåten eller landstrømsanlegget måtte ha av jordfeil.

Men Terron, kanskje du bør vurdere om det er like greit å være i et annet godt selskap der man heller ikke trenger å tenke på hva nabobåten eller landstrømsanlegget måtte ha av jordfeil. For de som har lokalt jordplan trenger heller ikke å tenke på dette. Det er knekkende likegyldig hva nabobåter og bryggestrøm har av feil. De trenger heller ikke å tenke på feil i skilletrafoen eller tusenlappene som flagrer ut av lommeboken til deg som velger å få installert skilletrafo. Bare for å ha nevnt det altså, hvis penger, plass, varme og slike ting faktisk betyr noe.

 

Betyr ikke slike ting noe for deg, er det bare å si: Løp og kjøp. Du får en bra løsning, men den kunne vært bedre og billigere.

Og så slipper du å gruble over om din montering av skilletrafo er feilaktig utført.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
roaldbj   
roaldbj

Hvor lenge har du tenkt å "ødelegge" denne tråden Lotus? :crazy::eek::wflag:

Jeg trodde i min enfoldighet med å redigere trådtittelen at vi skulle hindre denne destruktive utviklingen.

Kan du gi meg et råd om hvordan vi skal formulere en tittel om skilletrafo som innebærer at vi ikke får slike destruktive innlegg? :sailing::fishing::wflag:

Det er faktisk noen som ønsker råd om skilletrafo uavhengig av dine standard kommentarer, som gjentas, og gjentas, og....

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
logget av   
logget av

Jeg kan garantere at jeg har hele elektrikerbransjen i ryggen når jeg sier at skilletrafo er den beste tekniske løsningen på jordingsproblematikken i båt både med hensyn til elsikkerhet og beskyttelse mot korrosjon relatert til landstrøm.

En tråd som omhandler kun skilletrafo burde få lov til å leve sitt liv med fokus på hvordan en skilletrafo skal, kan eller bør installeres.

 

Nå er jo tegningen til Lars i innlegg 2 et eksempel på god praksis for en sikker løsning, så det meste er jo allerede beskrevet.

Det er jo bare å stille spørsmål i forhold til denne tegningen, så er det enkelt å gi konkrete svar hvis noe skulle være uklart.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
hermansen   
hermansen

Jeg har et spørsmål til koblingsskjema vist ovenfor.

 

1) Dersom en monterer en slik i en båt, må du da ha egen jordingsplate eller kan du bruke "den lette metoden" dvs motor/drev som normalt fungerer som jord i båt ?

 

2) Det står i PDF filen til Noratel "Båten kan ha et "flytende" jordingssystem tilsvarende IT-nettet på land – i så fall skal ingen jordforbindelse tilkobles transformatoren. Punkt M skal ikke tilkobles." Hva betyr det ? Hvilke følger har det for 220v og eventuelle jordingsfeil ?

 

/Øystein

Bostedskommune: Rogaland, Sandnes Båtfabrikat/modell: Askeladden Z7 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Håp   
Håp

Klusser litt med tegningen til Lars og spør om det er godt nok - og lovlig - å ikke ha forbindelse til midtuttaket.

 

min_landstrom_koblingtn.jpg

 

Og jordforbindelsen til laderen som jeg har markert med en gul kladd - er den nødvendig? - og i tilfelle hvorfor?

Bostedskommune: Rogaland Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
logget av   
logget av

Det ville være enklere å svare kort på spørsmålene om de endringene som ønskes blir begrunnet. Systemet som Lars har tegnet er godt nok for de aller fleste, og ønsker man noe annet må det være en god grunn. Det hele handler om man kan sansynliggjøe en forbedring, noe som er mulig med enkelte forutsetninger og for spesielt intreserte. De fleste vil falle av lasset tror jeg.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Håp   
Håp

Er det god nok grunn at trafoen ikke har midtuttak?

Bostedskommune: Rogaland Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
logget av   
logget av

Jeg gjør regning med at spørsmålet ditt har bakgrunn i den modifiserte tegningen som viser et isolert terra anlegg. Spørsmålet er vel da hvilke krav som stilles til et slikt anlegg hvor det ikke finnes en tilbakekoblet jord til sekundærsiden i trafoen og hvilke formål dynaplaten har i dette tilfellet.

Det stilles så vidt jeg vet ikke noe krav til dynaplate i et slikt anlegg, men det stilles krav til potensaialutjevning av utsatte anleggsdeler eller berøringshindre samt isolasjonsovervåkning med akustisk alarm som varsler når en fase ligger til jord. (Det stilles kanskje også et krav til at mannskapet har en dokumentert kunnskap for å drifte anlegget, men her er jeg litt usikker om hvilke krav som gjelder).

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
BMP   
BMP

Flytened gjord er da helt normalt på båter.

Bostedskommune: Nordland, Bodø Båtfabrikat/modell: Bavaria 40 AC Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LK8011

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Håp   
Håp
(Det stilles kanskje også et krav til at mannskapet har en dokumentert kunnskap for å drifte anlegget, men her er jeg litt usikker om hvilke krav som gjelder).

 

 

Oops..... :sweat::sweat:

 

Bortsett fra det blir det vel likt løsningen Lotus forfekter, bare hakket sikrere mot at man drar ombord en likestrømskomponent via landstrøm??

Bostedskommune: Rogaland Båttype: Seil Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
logget av   
logget av

Nei det blir ikke det samme for fasene er galvanisk skilt og det kreves overvåkning som gir alarm ved første feil.

Det samme systemet kan benyttes uten skilletrafo, men da kreves en potensialutjevning mellom skrog eller båtjord og landjord.

 

Man kommer liksom ikke ut av problemet uansett. :sweat:

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×