Targa 23.1 Startet 17.Januar.2013 Del på Facebook Startet 17.Januar.2013 Fikk brev fra Volvo Penta i Sverige der det står at det under visse omstendigheter kan oppstå korrosjon på "avgasröret om en avgasriser är monterad". Dette kan bl.a. gjelde din motor (som er produsert i 2008) står det videre. Om du ikke på egen hånd kan klarlegge om at motoren ikke er utrustet med avgasriser så kan du se bort fra dette brev, om det er noen uklarheter så kontakt ditt autoriserte Volvo Penta service verksted og bestill tid for inspeksjon av din installasjon. Referer til Service Bulletin 44-1 nr.100. Inspeksjonen utføres uten kostnad for deg. Vi anbefaler deg å kombinere inspeksjonen med den årlige servicen. PS! Det er ikke eksosriser på min D4. God service fra VP Kommentar fra moderator: Lagt til: Du kan sjekke om din motor er berørt ved å legge inn serienummeret her.Se også denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Januar.2013 Del på Facebook Svart 17.Januar.2013 Er dette det samme problemet med tæring på eksosrør for drev-versjonen av D4/D6 som er omtalt på forumet tidligere? På vår D6 370 innenbordsversjon er det en riser i rustfritt/syrefast materiale, Etter denne kommer det en eksosslange i gummi. Jeg ser ikke for meg at det skal korrodere her. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kire Svart 17.Januar.2013 Del på Facebook Svart 17.Januar.2013 gjelder kun båter med drev dette. Fikk melding fra mitt forsikringsselskap om dette her om dagen Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Januar.2013 Del på Facebook Svart 17.Januar.2013 Bedre sent end andrig, åbenbart. Jeg fik konstateret tæring på risere for snart tre år siden og har efterfølgende fået skiftet to gange. Men - dog uden beregning. Grundigt beskrevet her i andre tråde. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 17.Januar.2013 Del på Facebook Svart 17.Januar.2013 (redigert) gjelder kun båter med drev dette. Fikk melding fra mitt forsikringsselskap om dette her om dagen Dette er vel blitt et så stort problem at Forsikringsbransjen tvinger fram en handling fra VP. Redigert 17.Januar.2013 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 17.Januar.2013 Del på Facebook Svart 17.Januar.2013 Ja, dette er jo en gammel sak. Men Volvo er jo eksperter på å dysse ned ting, og nå tvinger det seg fram..Svenske faen.. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 18.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2013 Bedre sent enn aldri Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Januar.2013 Del på Facebook Svart 18.Januar.2013 Bedre sent enn for sent Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 18.Januar.2013 Del på Facebook Svart 18.Januar.2013 Fått dette brevet eg og. Har ikkje tenkt mer på det. Men burde vel latt et firma sjekket det opp. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 19.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Om du tar med deg brevet og ser bak på styrbord side og sammenligner med bildene i brevet, ser du om du har eksosriser (eksosløfter) eller ikkje Hils far din Sitér dette innlegget Link to post
Lars E. Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Gjelder dette alle årsmodeller av d4 og d6. Har selv 2 stk d4 fra 2006? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 (redigert) Dette gjelder forøvrig alle modeller, men VP sender kun ut brev til de som fortsatt ligger innenfor reklamasjonstiden. Har selv en D6 fra 2005 som jeg har byttet på for egen regning. Min var ikke veldig tæret, men jeg valgte å bytte uansett. Bedre føre var. Med tanke på om det er raiser eller ikke, er selve problemet at eksosrøret korroderer innvendig. Så jeg vil anbefale alle med drevutgave om å sjekke ut dette. De nye eksosrørene leveres med en gedigen sink, og forhåpentligvis bedre legering... Redigert 19.Januar.2013 av Scand Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
annki Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Scand Baltic det er lurt å være føre var . Men alle med D4-D6 og drev MÅ sjekke dette. Vet om eksosbend der det har tæret hull på EN sommer!!!! Så alle må sjekke dette for så og bytte bend til nye med sink. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Det er i en sådann stund enkelte mekanikere på et visst VP-verksted burde gremmes. Husker svært godt da jeg var med da verkstedet tok servicen på D6 motoren i Grandezzaen. Når han var ferdig spurte jeg om han ikke skulle kontrollere bendet for tæring. "Nei, det er helt unødvendig, det gjør vi aldri". Jeg viste til owners manual hvor det er både tekst og bilde om at dette skal sjekkes. -neida det var ikke nødvendig å sjekke, var fortsatt svaret... Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 19.Januar.2013 Del på Facebook Svart 19.Januar.2013 Kan ikke noen legge inn brevet her slik at vi som ikke har fått brevet kan se det? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 (redigert) Min båt utfører denne reparasjoner nå. D6 motoren løftes for å få fikset det. Min er 2005 mod og alle (forsikringsselskap og forhandler) sier det ikke dekkes av garanti eller forsikring. Det koster rundt 20-25 000kr. Spennende å høre fra andre i samme situasjon. Tullete at forsikringsselskap Norwegian Broker ikke dekker fabrikasjonsfeil når det heller ikke dekkes av Volvo. Noen med tips annet enn at det koster å være kar og ha båt? ;) Redigert 20.Januar.2013 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
oivindg Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Jeg synes ikke at det er rimelig at forsikringen skal dekke fabrikasjonsfeil, spesielt ikke de som dukker opp etter sju år. Volvo Penta burde ordnet opp i dette. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
oivindg Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Er det noen som vet om det finnes en komplett liste over slike problemer på Volvo Pentamotorer? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Brigg Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Kanskje ikke en komplett oversikt, men mye info finnes i denne tråden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lingefan Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Motoren er kjøpt ny i Norge, så Volvo burde vel ordnet opp ja, i alle fall hvis det nå beskrives som fabrikasjonsfeil. Hva er egentlig forventet levetid, og skal man være redd for at båten skal synke til enhver tid? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
oivindg Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Kanskje ikke en komplett oversikt, men mye info finnes i denne tråden. Er ikke alle som har D-motorer. :) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Brigg Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Siden dennet tråden i utgangspunktet omhandler en servicekampanje på D4/D6 fokuserte jeg på disse motorene. Volvo Penta har produsert ett utall ulike motortyper over en periode på snart hundre år. Jeg vil utvise respekt for den som tar på seg jobben med å utarbeide en komplett oversikt over alle feil disse motorene er/har vært beheftet med. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
oivindg Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Volvo Penta har produsert ett utall ulike motortyper over en periode på snart hundre år. Jeg vil utvise respekt for den som tar på seg jobben med å utarbeide en komplett oversikt over alle feil disse motorene er/har vært beheftet med. Jeg tenkte på utbedringer som har blitt iverksatt av VP. Jeg har også sluttet å la meg overraske over hva folk har samlet av info og lagt ut på nettet, så jeg tenkte det var verdt å spørre. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Eureka Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Jeg er temmelig sikker på at dette er et service kontrollpunkt. Som jeg nevnte tidligere, så erfarte jeg at vpmekanikeren avviste dette som kontrollpunkt for 2 år siden. Dersom en mekaniker har unnlatt å kontrollere dette ved service tidligere, og det året etter at garantien har gått ut, oppdages betydelig tæring, såpass at det sannsynligvis har pågått over flere år, burde ikke da man få det dekket? Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 20.Januar.2013 Del på Facebook Svart 20.Januar.2013 Hvor lenge skal et eksosbend vare? 5-8-20år? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.