Jump to content

Service kampanje Volvo Penta D4 og D6 med drev og eksosriser


Targa 23.1

Recommended Posts

Til Lingefan.

Sitter motoren kronglete til?

Veit at eksosrøret er til kampanjepris, så det koster faktisk ikke all verden.

Resten er arbeidspenger.

Synes 20-25000 høres mye ut, hvis da ikke det er vanskelig å komme til motor da.

På min SUN tok det kun to timer å gjøre hele jobben (bare for å nyansere litt).

Link to post
Share on other sites

Til Lingefan.

Sitter motoren kronglete til?

Veit at eksosrøret er til kampanjepris, så det koster faktisk ikke all verden.

Resten er arbeidspenger.

Synes 20-25000 høres mye ut, hvis da ikke det er vanskelig å komme til motor da.

På min SUN tok det kun to timer å gjøre hele jobben (bare for å nyansere litt).

Motoren er veldig stor i forhold til båt (Marex 270 Estremo) og Volvoverkstedet sier de må ut med motoren for å komme til. Så det koster jo litt timer. Det samme må en Ghibli samme sted med D6350.

De sier det kan være en del arbeid. Mener å ha betalt regning på kr 3000 inkl. mva for eksosslange, pluss at jeg skal bytte styresylindre, trimsylindre og en hel del annet som er avtalt. Så jeg har til nå betalt deler for kr 16000, og det blir sikkert mer siden jeg har bedt om å bytte gasswire, sjøvannsfilter og shims i drev. Alt dette er foreslått fra forhandleren jeg nå har vinteropplag hos. De er autorisert Volvo-verksted.

Redigert av Lingefan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel det eksosbendet på høyre side av motor helt akter. Delvis kledd i et varmebeskyttende materiale og er videre koblet til en kraftig gummisak. Tæringen oppstår i nedre del av metallet hvor gummimuffen er tredd på, slik jeg forstår det. Et synlig tegn på at noe kan være galt, er saltrand nedover den sorte gummimuffa. Blir det alvorlig tæring, så er det ikke lenger noe for slangeklemma å klemme gummimuffa mot, og ting sprekker opp, og du har eksos og masse sjøvann inn i motorrommet.

Dette er et sjekkpunkt i følge brukerhåndboka, men Gulliksens mekaniger, VP-verksted, avviste ihvertfall for 2 år siden at det var noe de pleide å sjekke for tæring ved service, selv om jeg viste han boka. Vi har heller ikke fått noe brev i posten, så om det er den lokale VP som ikke gjør jobben sin, vet jeg ikke. Skal innom dem på mandag og høre.

Link to post
Share on other sites

Ikke alle D4 og D6 har risere.

Det kommer an på installasjonen og båttype og hvor dypt drevskjoldet sitter.

Er toppen av drevskjoldet over vann, er det typisk ikke installert riser.

 

Riseren er bare et annet type eksosbend ut av turboen. Riserversjonen går et stykke opp før den snur 180 grader og går ned til eksosslangen fra skjoldet.

Begge versjoner ender like dypt da slangen fra skjoldet er like lang.

Grunnen til at de uten risere ofte ikke har tæringsskader er de ligger høyere i vannet og enden på bendet er over vannflaten ved stilleligge.

 

De med riser ligger dypere og har da ofte enden på bendet konstant liggende i vann. Blir det tæret nok, har ikke slangeklemmen på slangen over bendet noe og klemme på og det gir etter. Skjer det kan båten gå ned på få minutter og jeg tipper det allered har skjedd noen ganger, og derfor VP' kampanje nå.

 

Dype singelinstallasjoner har oftest riser. Lett og se om man tar en kikk på bendet. Saltrenner nedover eksosslangen, og rust tæring i overgangen er det man kan se etter fra utsiden.

Link to post
Share on other sites

Eksobende er det røret som kommer fra skjoldet og opp til eksosriseren, Det er eksosbende som kan tære vist båten er veldig tung i hekken for da ligger rustfrittstål og støpemetall under vann, og da skjer det ein reaksjon der det svakaste matrialet blir tært opp, Så på det nye eksosbende er det montert ein zinkplugg i som skal skiftes ved hver service, motor må fram/ut for å kunne bytte eksosbende.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Leita i arkivet mitt og jaggu fant jeg ikke et bilde av motoren. Nå må dere rett meg om jeg tar feil, men det er vel den som er kledd i sølvgrått varmebestandig materiale bakerst til venstre, på bildet, på motoren. Den som står bak veivhusventilasjonsfilteret.

 

[img=https://baatplassen.no/bildearkiv/32/32664/15.07.2011_031.jpg]

Ja, det stemmer med bildet i brevet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert hundre slike motorer, og jeg mener det er fullt mulig å inspisere dette uten å ta frem motoren. Når det er sagt kan det i noen tilfeller være lette å ta frem motoren enn å ikke gjøre det.

Det dere snakker om har jeg også hørt om for en stund siden.

 

En forklaring jeg har hørt er at denne gummimuffa inneholder nok grafitt til å lede krypstrømmer mellom denne syrefaste riseren og bendet som er skrudd fast i skjoldet.

 

Forøvrig mener jeg å huske at hvis man har mindre høyde enn 17cm mellom vannlinje og eksosåpning ut fra turbo skal man montere riser.

Link to post
Share on other sites

Får vel bare sett etter saltrenner og evt rust/ irr i skjøt mellom gummimuffe og bendet/ riser.

Ikke en fullgod sjekk, nei...

 

Hvis båten er på land og drevet er av, kan man kanskje se noe med et stetoskopkamera som dytter opp eksosen utenifra?

Slike kamerar fås bl.a på Claser'n til en overkommelig penge.

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har montert hundre slike motorer, og jeg mener det er fullt mulig å inspisere dette uten å ta frem motoren. Når det er sagt kan det i noen tilfeller være lette å ta frem motoren enn å ikke gjøre det.

Det dere snakker om har jeg også hørt om for en stund siden.

 

En forklaring jeg har hørt er at denne gummimuffa inneholder nok grafitt til å lede krypstrømmer mellom denne syrefaste riseren og bendet som er skrudd fast i skjoldet.

 

Forøvrig mener jeg å huske at hvis man har mindre høyde enn 17cm mellom vannlinje og eksosåpning ut fra turbo skal man montere riser.

 

 

Det er fult mulig å kontrollere for tæringer uten å ta fram motoren, det eg snakka om var for å bytte eksosbend, då må du fram med motren minst 10 cm for å klare å få ut bende og ut boltene. Det er heilt umulig å få ut boltene uten å ta motoren fram,

 

 

Puffen, vist skjoldet er over vannflaten vil motoren ligge så høgt at ikkje reiseren er i kontakt med vannet og vil derfor ikkje været eit problem mtp tæring. Vist den ligger heilt i vannskorpa må den kontrolleres, dette gjør du enkelt med å ligge ein gjennomsiktig slange i sjøen og fylle den heilt opp å få ut alt av luftbobler, så holder du tommelen på slangen i den enden du tar inn i båten og tar slangen ned i bunn i motorrom og så opp over i motorommet. Då er det bare til å måle høden i fra vannet og opp til toppen av motoren, er det mer enn 30cm opp til toppdekselet trenger du ikkje å bekymre deg , er det under må eksosbende byttes

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg har byttet eksosbendet med ny type i høst. Dette er en singelinstallasjon som ligger dypt og har riser.

 

Problemet er nok som det skrives av andre her at riser er i syrefast og genererer galvanisk korrosjon hvor eksosbendet blir taperen.

Er egentlig forundret over at VP ikke sender denne melding til eiere av båter over 5 år da risikoen jo er enda høyere. .

Det ble laget en tråd rundt dette for ca 1 år siden (tror jeg) med overskrift om at det er reel fare for at båten går ned

 

Jeg mener dette nok en gang føyer seg inn i rekken av konstruksjonsmessige "brølere" fra VP som kundene deretter får veltet i fanget. Her kan det hende prisen blir høy.

 

Sammenligner man med bilbransjen må jeg si at de er mange ganger mer proffe når det gjelder lignende problemer. Har selv en bil som snart er 8 år gammel og der kom det innkalling for en liten fillesak for ikke så lenge siden. Alt så langt som jeg har ment er reklamasjon på denne bilen har de fikset med "No charge" og et smil. VP har ALDRI gitt meg medhold i noe som helst. Jeg opplever kampen mot de som så håpløs at jeg heller blar opp og blir ferdig.

 

Tilbake til båt, det påståes her at båtverksteder ikke har sjekket dette og i mange tilfeller tror jeg heller ikke de har det.

Har selv gjort 2 forskjellige verksteder oppmerksomme på problematikken (de visste det ikke!!!). Disse har i ettertid avdekket flere med korrosjon og fått gode inntekter på dette.

 

At det skal være nødvendig å betale 20-25k for dette virker for meg noe drøyt. Det skal nevnes at jeg klarte selv å bytte bendet på 5 timer (Da var båten på land og drevet av og jeg er ingen trollmann). Bend med tilhørende deler kostet under 5k på kampanjepris. (Det burde de hatt på alt:))

 

Sjekking av bendet:

Dette kan kun gjøres skikkelig ved å demontere gummimuffe mellom bend/riser.

PRØV IKKE Å LØSNE DENNE MED BÅTEN PÅ VANNET!!! DA SYNKER DEN.

Denne er nok normalt grei å komme til på singelinstallasjon og styrbord motor ved dobbel. Kan muligens være trangt på babord motor vil jeg tro.

Du kan nok klare å sjekke dette ved å benytte et Endodkop/Boreskop men jeg tviler på at det de har på Biltema, Clas Ohlsson o.l. duger her. Jeg tror også at du nok med denne metoden kan slå fast at det ikke er OK men det er nok verre å slå fast at det er OK med sikkerhet uten å løsne muffa.

 

Ellers er det helt korrekt at det står i vedlikeholdsbeskrivelsen som følger motoren at dette skal sjekkes (årlig mener jeg).

Mener å huske at VP hadde lignende problemer på KAD for noen år siden? Disse ble vel etter hvert løst på KAD men man klarer igjen kunststykket å "gjeninnføre" dette på D-serien... :(((

Link to post
Share on other sites

Båttype er Marex 350.

Som sagt så ligger motor nokså dypt, singelinstallasjon med drev.

Egentlig veldig likt de fleste andre med denne typen installasjon.

Dette betyr at vannlinja ligger nokså høyt inne i eksosrøret.

Har ikke målt eksakt men det ser ut som ca midt på gummimuffe.

 

Båten har ligget i sjøen de første 4 år, deretter på land hver vinter.

 

Selvfølgelig har det blitt utført service på "merkeverksted" de første 5 år, den beste garanti for at alt er strøkent sier noen.

Jeg har mistet trua på de fleste av de for lenge siden...

Det eneste som garantert virker hos mange av disse er kassa-apparatet.

 

Oppdaget problemet med korrosjon for 3 år siden men har levd med dette ved hjelp av en midlertidig reperasjon.

 

Som sagt, nå er det byttet og jeg har troen på at holder lengre denne gangen.

 

Skal prøve å riste av meg frustrasjonen over VP og glede meg over en flott sommer, for det MÅ den bli iår...

Link to post
Share on other sites

Når Yanmar eller Mercruiser lanserer en fullt ut konkuransedyktig motorserie med tilsvarende ytelser og pris har VP lagt grunnlaget for sin egen falitt gjennom måten de har fulgt opp alle mangler ved de første seriene. Dette med eksosbendet og lokket på sjøvannsfilteret er muligens over grensen for grov uaktsomhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...