Jump to content

Service kampanje Volvo Penta D4 og D6 med drev og eksosriser


Targa 23.1

Recommended Posts

Don Camillo, jeg er temmelig sikker på at det er tidspunktet for når motoren/ båten første gang ble solgt, som skal være meldt inn og registrert i VPs database, som gjelder for når garantitiden begynner å løpe.

Grandezzaen vår har byggeår ihht HINnummer 2006, bygget for salgt i 2007, men første gang solgt og registrert ut av lager til importør, Yamaha Norge, våren 2009. Den er altså registrert solgt i vp sitt register i 2009. Garantitiden løper fra det tidspunktet. Båten var overligger i to sesonger.

 

Siden Grandezzaen står på land tok jeg meg en titt på akterspeilet. vannlinjen/ bunnstoffet er omlag 6 cm over toppen av skjoldet. Saltrand har jeg sett ihvertfall i sesong og temmelig sikkert på to sesonger. Må nesten komme meg til lokal VP jeg også. Det løser seg nok, tenker jeg.

 

Angående båtpressen, så er jeg helt sikker på at de har følerene ute og følger med på denne tråden/ forumet for å få inspirasjon til artikler mm.

Link to post
Share on other sites

Nor Star/ Eureka,

Jeg må sjekke, men båten ( og motorer) er 2006 modell, men ble lagret innendørs i utstillingshall helt frem til 2010 da forrige eier kjøpte den. Jeg kjøpte den så i august i fjor av han. Garantien begynte sikkert å løpe fra den ble levert lokal leverandør som utstillingsbåt.

 

Link to post
Share on other sites

Motoren min har 338 timer, selv om den er 2005 mod. I 2011 var den ikke sjøsatt og i fjor hadde den 250 timer. Jeg mener en motor bør holde seg ok i 10 år og 1000 timer med vanlig vedlikehold. Dette er fritidsbruk til og med. Men her er det kanskje "sug og svelg, god helg - vær så god betal".

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Visst du får problemer med volvo ang dette ville jeg henvendt meg til forhandler , da det egentlig er de som har solgt båt og er ansvarlig i henhold til garanti/reklamasjon overfor deg.

De prøver mange ganger å skyve deg over til volvo da det er de som har levert motor , men dette er forhandler sin oppgave.

Har selv hatt problemer med garanti overfor volvo og tok da kontakt med båtforhandler og ba de ordne dette da det ikke var min jobb å purre volvo. Ga beskjed om at båten er kjøpt hos dere og dere står ansvarlig i henhold til norsk kjøpslov

Link to post
Share on other sites

Dette er bilder sakset fra et Engelsk forum.

 

Dette er en båt med twin installasjon hvor akterspeilet lå forholdsvis høyt i vannet ift en dyp enkelinstallasjon.

Ved utvendig inspeksjon så det tilsynelatene OK ut.

 

Her var de i etterkant meget lykkelige over at de likevel tok seg bryet med og sjekke ordentlig ved demontering.

Bildene taler for seg... :eek:

 

2013-01-08_12.01.26_resized_(1).jpg

 

2013-01-08_12.01.16_resized_(1).jpg

 

2012-12-19_14.22.40_resized.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sitter tredd over der hvor skaden er på bildet.

Snakket med vp mekaniker i dag å han viste meg et eksosrør som hadde hull helt nede ved i bendet. Grunnen til det skjer i følge han er at vannspeilet er helt oppe ved gummiovergangen på noen båter og dermed reagerer eksosrøret med eksosbendet fra turbo som er i syrefast.

Eksosrøret er i aluminium som blir det edleste metallet her derfor oppstår dette.

Du må ta av gummimuffe får å inspisere.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord gir de f... i de som er over 5 år, men har akkurat samme problem pga deres feildesign/ materialvalg/ kombinasjon.

Håper ikke noen i den nevnte gruppe finner båten sin på bunnen i sommer.

 

Må si jeg vil prioritere ny bruktbåt uten VP D4/D6 så langt det er mulig...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er jo ganske interessant dette her. Fint om noen som har kvalifisert faglig kompetanse på 5årsregelen kan mene noe her.

 

Dette er jo ikke en tæring som har skjedd over natten og har sannsynligvis startet innenfor garantitiden, om så idet båten settes på sjøen. Tæringen har sannsynligvis vært alvorlig allerede innenfor garantitiden.

Om en motor i dag er 5 år og 4 måneder gammel når tæring, som ellers innenfor garantitiden ville ført til utbedring dekket av garanti, ble avdekke på grunn av servicemeldingen. La oss si at den for 5 måneder siden, 1 måned igjen av garatitiden, var på høstservice uten at tæring ble oppdaget på grunn av dette ikke er kontrollert. Da var jo feilen like fult til stede innenfor garantitiden.

 

Jeg antar at Båtmagasinet er på hugget i denne saken og at det kommer noe i neste utgave.

Link to post
Share on other sites

Har fått avslag på dekning av hele eller deler av kostnaden, med begrunnelse at motorene er nesten 7 år gamle. Vel, vel. Da blir det konferering med advokat på mandag. De slipper ikke så lett

 

Smart valg.

Om du også har vært generøs og har hatt servicer på VP verksted opp igjennom, kan du også stille spørsmål ved hvorfor de ikke selv har avdekket dette tidligere. Sannheten er at de aldri sjekker, selv om det er et eget punkt i arbeidslista. Og dette har de visst om lenge...

Dette er et så viden kjent problem med stort omfang, så at de prøver og vri seg unna på formaliteter er bare til og :puke: av.

 

Eldre D4/6 blir ikke mer fristende for meg hvertfall...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Må si jeg vil prioritere ny bruktbåt uten VP D4/D6 så langt det er mulig...

 

Skiftet 2 eksosbend på Yanmar'en min, hadde den i 6 sesonger....

 

Hittil er det 2 sesonger med samme eksosbendet i Volvoen (motoren 6 år), skal nok ta en sjekk når den trilles ut av innelageret. Volvoforhandler har hatt servicene på denne hele veien.

 

Men hvor lenge skal et eksosbend normalt vare?

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yanmar, Volvo, CMD.. Uansett motortype, så er det ingen tvil om at båtfolket som regel må ta regningen for dårlige/ feilkontruksjoner hos produsent.

 

Alle feilkilder som har skapt hodebry på D3, D4 og D6, viser en produsent som er tar svært lett på kvalitetsikring. Jeg gidder ikke liste opp, det har vært gjort såå mange ganger før.

 

I dag er disse produktene langt bedre, og det viser jo godt hvor lang veien har vært for å få et tilfredstillende produkt.. Kundene lider, og mange familier er skremt bort fra båtlivet pga høye servicepriser, og uventede driftskostnader.. De biter seg skjøl i ræva til slutt!

Link to post
Share on other sites

Sammenlikner man med en del andre bransjer er de ikke seriøse men dette forteller vel egentlig kun at det er for liten konkurranse.

Er det ikke krav til å informere markedet når man avdekker alvorlige mangler?

 

Det mest alvorlige her er slik jeg ser det at VP ikke sender ut en varsel til alle eiere, uansett alder.

 

Ser man på bildene lenger opp i denne tråden er det her mulighet for brekkasje hvis ikke skadene er oppdaget ved en god oppfølging.

denne oppfølgingen er man ikke garantert selv med service på merkeverksteder. I alle fall ikke frem til nå..

Dette er jo potensielt skummel med tanke på å få U-båt.

 

Det finnes nok en del båteiere som ikke engang kan veien ned til motoren.

Eneste løsning hvis dette ryker av midtfjords er f.eks seilstøvel og strips men man skal være modig (kanskje dum) for å krype ned bakerst i motorrommet for å tette dette i stedet for å bruke tiden til å ærklære "mayday" og evakuere kjærring med småtroll.

 

Forundrer meg er at ikke Båtliv, Båtmagasinet, Redningsselskapet m.fl "kjører" VP hardt på disse tingene.

 

Nå er mitt bend helt nytt så jeg skal neppe bekymre meg mye mer over dette men jeg kjenner en irritasjon over håndteringen fra VP sin side.

 

Jeg bare venter på det neste som viser seg å ikke holde mål.

Link to post
Share on other sites

Er ingen ekspert i jus, men det finnes en del paragrafer som kan virke relevante.

 

"Den som ved grov uaktsomhet har satt andres liv og helbred i fare f.eks. Eller eiendom for den saks skyld."

 

Det er som pelsjegern sier, det faktum at de ikke varsler som er toppen av galskapen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...