Jump to content

Service kampanje Volvo Penta D4 og D6 med drev og eksosriser


Targa 23.1

Recommended Posts

Her er hvad jeg fik at vide fra en kompetent VP-mekaniker om årsagen til tæringen:

 

De første generationer af D-serien var forsynet med eksosbend i aluminium. I samlingen mellem eksosbend og gummislange sidder en lille plast-overgang. Mellem denne overgang og gummislangen er der plads til at der kan aflejre sig salt. Kombinationen af salt, varmt vand og eksosgasser er en livsfarlig cocktail for eksosbend i aluminium.

 

De næste generationer har en anden legering (spørg mig ikke om detaljerne i dette...)

 

Der kom så en opdateret version i syrefast stål, men her var der på nogen serier et problem med at gummimuffen ikke sad tæt på røret så der var en utæthed, noget med vulkaniseringen at gøre.

Link to post
Share on other sites

Har vært mye på reise siste ukene, men i dag fikk jeg tatt en tur nedom båten og tatt en kikk i motorrommet. JEG HAR definitivt raisere på mine eksosrør. Faen så innerst i helvete. Der er det trangt. En motor må ut, og en må fram. En kompis har tilgang på en kamerasonde. Vi starter med å ta av drevene, og se om det er mulig å tre inn sonden for en innvendig inspeksjon. Men jeg tviler sterkt på at det blir mulig å unngå skifte av bendene, utfra de erfaringene jeg har lest her. Motorene er 2006 mod. så det er ingen reklamasjonsrett, men jeg vil definitivt høre hva VP har å "bidra med" før jeg setter igang et bytte.

Link to post
Share on other sites

Hvad angår inspektion, så tror - med tryk på tror - jeg, at en eventuel tæring vil vise sig som hvide saltstriber ned langs røret og som vand i motorrummet. Jeg mener også at huske, at det er det, man skal se efter ifølge manualen. Jeg tror, at disse symptomer kommer langt inden der er fare for at bendet ryger helt af.

 

Med andre ord: har du ikke hvide saltstriber og/eller vand i motorrummet, så ville jeg tage det relativt roligt. Måske man kunne henvende sig til Volvo og høre om en sådan udvendig inspektion var tilstrækkelig?

Link to post
Share on other sites

Sjekket på min ved å ta av drevet å brukte kamera med sonde , det gikk fint det men da oppdaget vi at det ikke var montert plastmuffe over eksosrøret som går fra drevet opp mot bendet på motor. Skal sitte en plastmuffe i overgangen og denne har ikke fulgt med alle motorer sier de på volvo.

Demonterte slangen og bendet fra turbo å fikk i denne plastmuffa og det gikk veldig greit ca 1 times jobb. Mekanikeren sa at det såg utrolig bra ut ang tæring , fant ingen antydning til dette.

Båten min er fra 2007 og står på land om vintern og blir kjørt i ferskvann i min 1 time før frostvæske kjøres igjennom.

Link to post
Share on other sites

Hvad angår inspektion, så tror - med tryk på tror - jeg, at en eventuel tæring vil vise sig som hvide saltstriber ned langs røret og som vand i motorrummet. Jeg mener også at huske, at det er det, man skal se efter ifølge manualen. Jeg tror, at disse symptomer kommer langt inden der er fare for at bendet ryger helt af.

 

Med andre ord: har du ikke hvide saltstriber og/eller vand i motorrummet, så ville jeg tage det relativt roligt. Måske man kunne henvende sig til Volvo og høre om en sådan udvendig inspektion var tilstrækkelig?

hvis det er vann i maskinrommet så er det vel rimelg nære på ? Pr. nå e det tørt

Link to post
Share on other sites

Altså: Jeg har kun min egen erfaring at tære på. Da jeg fik konstateret tæringen havde værkstedet ikke tid til at reparere, da det var midt i sommerferien, så jeg skulle vente en uge. Men de sendte mig afsted på en uges ferie og gav mig besked på at holde øje med det, men ikke gå i panik. Nu har jeg jo også alarmer på lænsepumperne og det var sådan jeg konstaterede det: At alarmen gik i korte perioder.

 

Men jeg så ikke hvordan de så ud da de blev afmonterede og hvor meget der var tilbage eller ikke tilbage.

 

Og som sagt: Manualen beskriver at man skal inspicere bendet udefra og se efter saltstriber. Ikke andet.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er mig du spørger, så var der ikke nogen midlertidig reperation. Jeg sejlede fra Danmark til Marstrand, fik konstateret skaden og holdt derefter en uges ferie i skærgården inden jeg returnerede og fik det fixet. Når jeg kommer til en PC skal jeg finde et billede af den defekte riser så man kan se de typiske saltspor.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg inspisert. Ingen grunn til å lure mer, og ingen grunn til å bruke kamerasonder eller anna. Såg først noen svake striper, og så kikket jeg i bakkant av bendet ved slangeklemma og der var det ei skikkelig "kake" med kvitirr. På styrbord motor klarer jeg ikke å komme til å kikke, men det spiller ingen rolle. Det blir en telefon til Gulliksen i morgen, og så får vi ta det derfra. Jeg skal garantert "kjøre" VP på dette.

Link to post
Share on other sites

Puffen, om du ikke klarer å komme til med øynene, så funker det ofte å strekke inn ei hand og fotografere med kompaktkamera eller god mobil. Teleskopisk tannlegespeil fra Biltema er fast inventar i både bil og båt hos meg.

 

Og om man først flytter motoren, kan det jo være aktuelt å vurdere bytte av gearkabel.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår det slik på dette forumet at tæringsproblematikken gjelder alle årsmodeller av D4 og D6.

På et engelsk båtforum finner jeg følgende:

 

Its within these serial numbers on sterndrive boats only. If your transom shield is partially above the waterline you are not affected by this campaign, but if the transom shield is fully submersed you need to get the exhaust checked.

 

DPH 2004015848 - 2004033937

2006020777 - 2006041849

A153126 _ A209119

 

DPH 400 - D4 - D6

2006041419

2006041420

A169163 - A195917

 

Betyr dette at ovennevnte nummerserie® er innenfor reklamasjonstiden, men at problemet uansett gjelder alle?

Link to post
Share on other sites

Hvis noen skal "kjøre VP" på dette vil jeg bli med. Om det er en feil må de rydde opp, uansett alder. Min er kjøpt ny i Norge og fikses nå, jeg kan gjerne sende regning til Volvo på deler og litt av jobben. Urimelig at forbruker skal ta hele regningen dersom de vil ha kunder som kjøper Volvo igjen.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Mange "negative" svar her.

 

Har ringt VP verksted og fått denne beskjeden ang brevet som er sendt ut:

 

Dersom øverste del av skjoldet bak er over vannlinja er ein utanfor fare.

Dersom skoldet er under eller i vannlinja er ein i faresona og ein må måle vannstanden på motoren. F.eks med ein slange.

 

Dersom det viser seg at motoren sitter for dypt når det gjelder dette problemet, må bendet byttes. Minst ein dags arbeid. Men alt vert dekka av VP. Så skjønner ikkje all klaginga her.

Link to post
Share on other sites

Som sagt tidligere : Inspektion af eksosbends er en del af den jævnlige vedligeholdelse som er specificeret i manualen. Disse holder ikke evigt (surprise - det er der ikke noget, der gør...) så på et tidspunkt ruster de væk. På alle motorer. Sad but true. Så uanset om man har en af disse fejlbehæftede eksemplarer eller ej, så skal man holde et øje med dem.

Link to post
Share on other sites

Da har også jeg fått konstatert begynnende tæring av metall i eksosrør på den ene motoren. Tydlige hvite saltstriper nedover fra nedre slangeklemme og nedover røret.

Skal levere inn båten i slutten av uken og det er gitt et grovestimat på rundt 30 k for jobben (2 x D4 260) !!!!

Det lokale VP verkstedet som bla hadde 200 t service i fjor sier at dette må jeg betale selv. Motorene er 2006 mod og ble ikke sjøsatt før 2010. Veldig dårlig av VP å fraskrive seg ansvar på motorer som har kun gått 250 timer og kun vært på sjøen i 2,5 år.

Er det noe vi kan gjøre med dette eller er det bare å spise av feriebudsjettet for 2013?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...