Jump to content

Service kampanje Volvo Penta D4 og D6 med drev og eksosriser


Targa 23.1

Recommended Posts

Ja det er hel utolig at VP ikke er mer opptatt av helse og skkerhet..

 

Til sammenligning så fikk min far denne uka beskjed fra Toyota om at han måtte komme innom for kontroll av hengerfestet på sin 2003 avenis. De med avtagbar krok får ny da det har vært en svakhet på disse. I tilegg blir det skiftet et stag ifm. styringen. Alt gratis...

 

Hvorfor og hvordan er det mulig å være så useriøse som VP. Må det gå mange liv??

Link to post
Share on other sites

Det ble nevnt at på en båt ble det avdekt manglende eksosklaff mot tilbakeslag. Var det ikke en grandezza31 eier her for et år eller to siden som hadde fått fylt alle sylindere med sjøvann via eksos ved plutselig fartreduksjon og motorstopp... Lott ot...men noe jeg plutselig kom på..

 

Puffen, jeg tror nok det er en paragraf som ikke er anvendelig i dette tilfellet.

 

Hva med skipper worse?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om den er anvendelig, men det er et relevant og vesentlig poeng i forhold til det faktum at de ikke varsler om dette. De HAR sendt ut varsel til de med motorer som er mindre enn 5 år. Dette handler om mer enn økonomi og reklamsjonsrett etter kjøpsloven.

De HAR erkjent at det finnes en svakhet med mulige store konsekvenser.

Link to post
Share on other sites

Faktisk så har dere båt eiere...meg innbefattet et eget ansvar med og sjekke at alt er ok nede i kjelleren.

 

Når jeg ser bilder som viser lekkasje mellom gummi belg og eksos rør, så taler bildet for seg selv.....her har det vært lekkasje over tid. (jeg vil tippe mere enn 2 mnd bruk)

 

Det står i brukerhåndboken at man skal sjekke motor og motor rom daglig......problemet er kanskje at de forhandlere som selger båten ikke er flinke nok til og informere kunden om hva som er nødvendig.

Eller så gidder vi ikke og lese boka.

 

En liten motpol til nok en tråd som blir vel hausa opp.

 

 

Mvh Cmb91.

 

P.S...jeg har kastet bensin på bålet nå.....men argumenter med hva dere egentlig gjør med vedlikehold nede i kjelleren;)

Redigert av cmb91 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Puffen, jeg er enig i deg med momentene du trekker frem, helt klart. Jeg mener det burde bli sendt ut varsel til alle som er registrert med aktuelle motorinstallasjoner, i databasen til VP. Både gjennom salgsregister og serviceregisteret til den enkelte lokale godkjente VP-verksted. Dette burde være et varsel til både de som har eldre og yngre installasjoner enn 5 år. Vi har ikke mottatt varsel tross at alt er registrert i VP sitt register, for utskriften som angår vår motor og drev har jeg sett. Og dette er jo nettopp en av grunnene til at man med fordel skal bruke et godkjent verksted, få med seg nødvendige oppdateringer og servicemeldinger. Men det er åpenbart at meldingsrutinene har sviktet, særlig siden mange tok merkeverkstedservicen på høsten før opplag og dernest setter den på sjøen til våren og neste besøk hos verkstedet blir om 7-8 måneder.

 

Oppfordringen i sådann stund til oss alle er å finne frem avkryssningsskjemaet fra de foregående verkstedservicer og se etter om punktet for kontroll av dette har en hake foran seg. Jeg tenker at dersom du

kan vise til en servicehistorikk mtp dette skjemaet, hvor det enten viser seg at punktet er unnlatt kontrollert eller at det er merknader på det, så har man nok en bedre sak om det nå, etter garantiutløp, viser seg at det er alvorlig tæring. Om ulykken er ute og røret kolapser, så er det åpenbart at det er mekanikeren ved verskedet som ikke har gjort jobben sin.

 

Jeg vet ihvertfall med sikkerhet at dette ikke ble kontrollert høsten 2010, da jeg selv var til stede under høstservicen, hvor jeg påpekte kontrollpunktet, som ble avvist med " det pleier vi aldri kontrollere".

 

Og det siste blir også et svar på foregående innlegg. Minner også om at det faktisk ikke nødvendigvis er synlig fordi hele det feltet som er tæret er dekket med et kraftig gummirør.

 

Men når det er sagt, så er jeg nå klar over faren for tæring, jeg har registrert at vannlinjen er 4-5 cm over skjoldet og konkludert med at dette må undersøkes. Om jeg tross dette unnlater å undersøke mere, bruker

båten gjennom hele sesongen og i august synker den, ja da har jeg bare meg selv å takke.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I de aller fleste tillfelle med tæring på eksosrøret på d4 og d6 begynner det med lekkasje og salt rand nedover røret.

 

At Volvo ikke får info ut til alle aktuelle båtkunder, er ikke Volvo sin skyld.

Her er det selger som har sviktet.

 

Salg og info under garranti tiden skal rapporteres til Volvo sentralt.

Dette gjelder alle merke leverandører.Hvis kunde a som er registrert hos forhandler ikke melder ny eier i garranti tiden, så er sansynligheten stor for at ny eier ikke får melding om service kampanje.

Og hvis du tar all service selv, så er det vanskelig og få mehold fra fabrikk.

 

Eureka, du har et poeng med at hvis du leverer båten til et godkjent pro verksted....så er sansynligheten mye større for at din båt blir tatt tak i hvis det er kampanje på utbedringer.

 

Jeg vil påstå at de virkelige seriøse aktørene i markedet er klar over de fleste feil som oppstår på sine og andres merker.

 

Som noen har sagt før, båtbransjen har mye eller alt og lære av bil bransjen.

 

Mvh Cmb91

 

Redigert av cmb91 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lyspunktet i det hele er jo at dette kommer på et tidspunkt hvor det ikke er kø hos verkstedet. Det ville vært værre om det var i mai/ juni.

 

Uansett, her er det snakk om en designfeil fra VP, siden to metaller som ikke tåler hverandre, er i kontakt uten beskyttelse. Ved å nå levere nytt design med offeranode, erkjenner de en feil som ikke skulle vært der fra begynnelsen av.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du mener det du skriver anbefaler jeg deg å anmelde Volvo Penta for dette, for da er det et klart brudd på produktansvarsloven paragraf 2.1

 

Det er interessant å se hvilke forventninger som finnes til produkters egenskaper med tanke på at de skal være feilfrie, evigvarende og vedlikeholdsfrie. Uansett hvordan de brukes.

 

I hvilken grad har eiere påsett å følge service manualen?

 

"Ihenhold til Volvo Penta D4/D6 servicemanual skal eksosrøret kontrolleres minimum hver 200 driftstime eller hver 12. måned. Kontrollen står beskrevet i servicemanualen på side +/- 70 avhengig av årsmodell. Kontroll må gjøres av røret innvendig etter demontering av eksoslange og båten må da stå på land." Sitat brev fra Norwegian Broker

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du mener det du skriver anbefaler jeg deg å anmelde Volvo Penta for dette, for da er det et klart brudd på produktansvarsloven paragraf 2.1

 

Det er interessant å se hvilke forventninger som finnes til produkters egenskaper med tanke på at de skal være feilfrie, evigvarende og vedlikeholdsfrie. Uansett hvordan de brukes.

 

I hvilken grad har eiere påsett å følge service manualen?

 

"Ihenhold til Volvo Penta D4/D6 servicemanual skal eksosrøret kontrolleres minimum hver 200 driftstime eller hver 12. måned. Kontrollen står beskrevet i servicemanualen på side +/- 70 avhengig av årsmodell. Kontroll må gjøres av røret innvendig etter demontering av eksoslange og båten må da stå på land." Sitat brev fra Norwegian Broker

 

Dette er interessant. Motoren min sitter slik at den må ut for å skifte eksosbend, vi får håpe det kan kontrolleres uten å ta ut motoren hvert år. Det er ikke bare for et selskap å innføre nye dyre servicerutiner for at forsikring skal gjelde. Jeg fikk også SMS fra Norwegian Broker, men visste om dette fra min dyktige opplagsmekaniker VP autorisert selv om motor er 8 år snart. Man kan kanskje ikke forvente all verdens av 7-8 år gamle motorer som koster ca en BMW 5-serie som ny.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg synes produktansvarsloven som Bitteliten henviser til, er svært relevant i denne saken.

Hva skal man forvente av et produkt hva angår evigvarende, feilfrie etc. ?

 

Et rør som sitter innvendig i båten, og som har forbindelse direkte til sjø, har jeg større forventninger til enn 5 år. På samme måte som en skorsteinspipe i hus. Aktsomheten ved bruk kan self. etterlyses, men som andre har påpekt i tråden, så har selv ikke merkeverksted sett noe behov for sjekke dette punktet.

Skal man følge brukermanualen til punkt og prikke må man nesten bo i båten. Den skal startes hver 14 dag, og totalinspiseres hver gang den har vært startet. Hvem gjør det ?

Link to post
Share on other sites

Hej Undergrunden og velkommen på BP!

 

Jeg foreslår, at du laver et søg på D3 her på Baatplassen. Der er skrevet en del om denne motor, atlernativt kan du jo oprette en ny tråd om emnet, så får du flere svar end hvis du spørger inde i denne tråd, der handler om noget helt andet. Husk at læse reglerne inden du poster.

 

Her er en link til en tråd som giver dig et sted at starte:

 

https://baatplassen.no/i/topic/53357-mangler-400500-rpm-paa-vp-d3-190-etter-reparasjon/#entry741942

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...