Jump to content

Service kampanje Volvo Penta D4 og D6 med drev og eksosriser


Targa 23.1

Recommended Posts

Snakket med lokalt VP-verksted forleden og avtalte at jeg tar en første sjekk på tilstanden selv siden båten står på land.

 

 

Til illustrasjon så ser en her at vannlinja, som ligger der malinga er, er relativt høyt oppe på Grandezza31. Jeg har ikke sjekket med vannslangemetoden enda.

18.02.2013_003.jpg

 

 

 

Grandezza31 har forøvrig upåklagelig god plass på begge sider av motoren. Nesten så det er plass til mannskapskøyer på hver side.

18.02.2013_007.jpg

 

 

Her et bilde av overgangen mellom gummibelg og røret som tæres. En kan se noen saltrander nedover røret. Sist tørket av ved St. Hans.

18.02.2013_009.jpg

 

Det ble en del mikkmakk for å få belgen til å slippe både oppe og nede. Eksosklemmen tok jeg helt av og de satt nesten som limt fast. Men ved å klemme sammen på belgen midt på, så ble det nok bevegelse til at det slapp til slutt. Deretter roterende bevegelser. Dog går ikke belgen tilstrekkelig oppover for å inspisere det nedre røret utvendig.

Må jeg ta av den syrefaste delen, hva det nå heter på fagspråket, i overkant av belgen for å få av belgen helt, eller er det bare å bruke mye makt og tvinge den av etter at den er tukket så langt ned som mulig, slik jeg har gjort her? -her må dere som har gjort dette før komme med innspill...

18.02.2013_017.jpg

 

Lurte kameraet til så jeg fikk tatt noen bilder nedi. Det slo meg at dersom jeg mister noe nedigjennom her, så blir det dyrt å få det opp igjen.

 

Det ser vel ikke så gale ut innvendig. Kanten er hel og det er ikke synlige groper eller hull. Så da spørs det om hvordan det ser ut fra utsiden. Men da må jeg få av mannskiten..

18.02.2013_022.jpg

 

 

Så slik står det fortsatt, inntil jeg får den helt av.

Båten har vært på sjøen mellom april/mai og oktober/november siden den ble kjøpt våren 2009.

En del nedfall/ støv kom det når jeg styrte på. Derfor er jeg spent på hvordan det ser ut på utsiden.

Link to post
Share on other sites

Denne saken viser igjen at VP ikke informerr kundene sine om alvorlige feil. Først når andre aktører som forsikringsbansje og offentligjøring i presse legger på press, kommer det info fra VP. Og selvfolgelig gir de intykk av å ha gjort så gpdt som mulig. Når blader som Båtmagasinet ikke har ryggrad til kritikk så blir det hele litt underlig, kan forstå at de lever av annonseinntekter, men det fåt være grenser. Båtliv har denne gangen gjengitt saken i full bredde og all honnør til dem for det.

Link to post
Share on other sites

Eg gikk inn på volvo penta norge og søkte på motornummeret mitt. Der sto det ikkje noko om att eg måtte få det sjekka. Prøvde og legge inn eit anna motor serienummer, då kom det opp att ein skulle sjekke eksosbendet med ein forhandlar. Håpar derfor att alt er ok med min eksos. Har D6 2008 mod.

Link to post
Share on other sites

Har en Bavaria 27 m d4 levert i romjula 2007 altså litt over 5 år,fikk blank avslag i dag fra vp.Har heller ikke fått noen

info om at dette er et problem.Snakket med Gulliksen å de fortalte at skrivet kom 10.12 i fjor.

Hadde jeg visst det var et problem så var jo 10.12 innenfor 5 år.Lite profft av vp dette.

Link to post
Share on other sites

På min motor, D6 2012 mod. er det en såkalt kampanje på impreller og å eksosriser. Snakket med en godkjent Volvo penta dealer, og han sa at impreller skulle byttes, og at eksosriser kun skulle sjekkes. Min båt er kun gått 4 timer å har ligget på vannet i ca 2 mnd. så de finner neppe noen feil på denne eksosriseren. Men hvis det finnes en ny og forbedret versjon av denne eksosriseren, så burde Volvo tilby seg å bytte denne med en gang. Det å ikke bytte den må vel bare være å utsette problemet.

 

Link to post
Share on other sites

Nå et det ikke alle d4 med drev som har risere. Jeg har to i min bavaria, og de har det ikke. Motorene står såpass nuvuzaru.jpghøyt i forhold til vannlinjen. Hvis man er usikker (noe jeg var pga manglende kompetanse) så send motornumret til en forhandler for bekreftelse... Så nå får jeg sove igjen...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

fikk opp dette på 9 språk da eg la inn serienummeret på min motor her

http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx

 

4877-1776 Service Kampanj: 4877-1776 D4/D6 AQ avgasrör. OBS. ENBART OM AVGASRISER ÄR INSTALLERAD!! SB 44-1-100

 

4877-1776 Service Campaign: 4877-1776 D4/D6 AQ exhaust pipe. PS. ONLY IF EXHAUST RISER IS INSTALLED!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Det med at det kun er nyere motorer er bare tull!

Det finnes mange eldre som er så korrodert at de snart synker hvis det ikke blir byttet ut.

Mange av disse hører ikke noe fra VP.

 

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at det fra dag en har stått i servicemanualen at dette skal sjekkes men hva hjelper det når dette alikevel ikke blir gjort, selv ikke av VP sine egne verksteder. Kasseapparatet er nok det som fungerer best hos mange også i denne businessen.

 

Her er det mange uvitende båteier tror jeg.

 

Det som er bra med denne diskusjonen er vel at bransjen og båteiere nå blir oppmerksomme på problemet.

 

Som jeg tidligere har nevnt og fortsatt mener er de lite proffe i forhold til bilbransjen til å håndtere slike problemstillinger.

 

Mangel på konkurranse er nok årsaken...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...