Jump to content

Prosjekt: Draco 2000 DC II


Draco20DC

Recommended Posts

Hei båtfolk

 

Da starter jeg en egen tråd på denne båtensom jeg kjøpte av trådstarter for en stund siden.

 

Har slitt litt med tenningsproblemer, men det ser ut som om ting har ordnet seg sånn nogenlunde nå...

 

Det står en AQ151 med 290 SP drev i båten, og nå har jeg klart å få 5000 rpm og 31 knop ved å vri på fordeler. Er dette riktig fart og turtall tro...?

Sliter litt med å fatte at den trenger 20 grader fortenning for å gå normalt, men jeg skal nok komme til bunns i dette... :-) Hadde den på verksted og der ble regreim og fordeler satt i korrekt i følge karen som gjorde det. Men jeg fikk nesten ikke start, og båten stoppet på vei hjem! Vrei på fordeler og fikk fyr igjen, men da med 20 grader fortenning. Den kan selvfølgelig ha hoppet over en tann da jeg forsøkte å starte den... den feis i gasser og var ikke god i det hele tatt...

 

PLaner for skuta i vinter er legge gulv av alm-staver i cabin og på dørken.Det tror jeg blir helt konge! Bordbensfeste, bordben og bord skal monteres under dekk. Er det noen som har noe slikt liggende...? Jeg tror jeg skal trekke om taket inne i kabinen, men det er ikke prioritert. Seter bak skal trekkes om i samme skai som stolene, og puter i cabin skal trekkes om i navy blue. Det skal jeg få min gamle mor til å gjøre!! :-)

 

Det lekker litt fra det ene vinduet i cabin. Det blir nok en utfordring. Ikke lett å se hvor det kommer fra...

 

All teak i båten skal pusses helt ned og oljes.

Jeg skal gjøre noe med den svarte, stygge dashen i båten, men jeg er litt usikker på hva. Tar gjerne i mot forslag på dette. Det skal integreres en kartplotter i den.

 

Det er to små rom helt akter i båten over hekken. Disse rommene lekker vann inn i båten. Det kan se ut som om sjøten mellom skrog og everbygning ikke er tett. Noen som har erfaring med dette?

 

JEg skal inspisere tanken i vinter også. Har en følelse av at den ikke er helt tett. Lukter litt bensin når jeg går i båten med kalesjen på, men det er kanskje vanlig med gamle båter..?

 

Ellers blir det vanlig konservering og inspeksjon av drev og motor. Drevet er jeg litt spent på. Forrige eier hadde ikkke sjekket dette med annet enn oljen. Den så bra ut. Vi krysser fingre...

 

Mer kommer senere når prosjektet er skikkelig i gang...

Link to post
Share on other sites

Bensinlukt skal det IKKE være i noen båter - hverken nye eller gamle.

 

Sjekk slangen fra påfyllingslokket til tanken. Er et velkjent syndrom på Dracoer at den ryker. Var en stor Dracos om fylte 500 liter besnin i bunnen av båten på Hankø for noen år siden. De ble pent skjøvet ut på vannet og fylt med skum......

Link to post
Share on other sites

AQ 151a har 5100 rpm som maks, så du skal være fornøyd med 5000. (B og C versjonen har 5500 rpm). Lær deg å demontere kjølesystemet samt bytte kamreim/sette opp register/tenning selv. "Livsviktig" å fjerne årsaken til bensinlukten. Ellers risikerer Dracoen i beste fall å bli toppet med skum som Bitteliten antyder. Den eksplosjonsfarlige bensingassen blir liggende i bunn av båten akkurat som propangass :nonod:.

 

Alm er et nydelig virke, men husk at alm er noe "urolig" i fuktig klima. Fikk vite dette av møbelsnekker'n som lager nytt spisebord og stoler til kjøkkenet. (Denne almen har tørket i 50 år) ... Mvh Styrbert

Link to post
Share on other sites

OK.

Takk for innspill. Bensinlukt skal sjekkes ASAP.

Hva kan man gjøre for å hindre almen i å "leve" så mye? Hadd tenkt til å lime tynne lekter på eksisterende plater og lage pene nater. Vil ikke dette gi rom for noe bevegelse???

 

Ingen som har noen ideer om hvordan jeg best tetter lekasjen akter? Sikaflex eller silikon kanskje?

 

Powertrimmen klarer ikke holde motor oppe. Den siger ned etter kun noen sekunder. Hvor skal jeg begynne å lete etter årsak tro? Dette vil jeg gjerne ha svar på, om noen vet? Er det en lekasje i en slange kanskje? Synes det var litt olje i bunn av båten...

Link to post
Share on other sites

Stabil almedørk......Jeg ville nok limt strimler på maks 5mm ned på en passe tykk kryssfiner plate som er kapslet inn i epoxy. Bruk epoxy til nating også.

 

http://westsystem.no/index.php?sideID=50703&ledd1=48562

 

Når det gjelder tanken er den laget av aluminium. Det er ikke veldig vanlig at det lekker fra selve tanken med mindre den har blitt stående i sjøvann og fått tæring. I så tilfelle kan det skjæres ut og sveises inn nytt materiale.

 

Mest sansynlig har du lekkasje i enten påfyllingsslangen, lufteslangen eller bensinforsyningen til motor. De to siste var etter det jeg vet en periode av type "opel slange". Det vil si gummislange med vev rundt. Sprekker og har forårsaket endel Draco branner oppigjennom årene. Ikke sikker det gjelder din båt. Men alle bør sjekke slangene i gamle bensin båter :cryin:

 

 

Og tanken er 160 liter. Linker igjen til den ultimate kilde for Draco informasjon :flag_da:

 

http://dracoclub.dk/Brochurer/2000-Daycab-2gen.pdf

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill og svar igjen folkens;)

Dette forumet er det råeste jeg har vært borti hittil!

Moyja: jeg har en hvit tank, og en svart sylinder med slanger ut av. Jeg trodde den hvite var til flapsene, men da er det vel den svarte saken som må byttes...?

Hva koster dette tror du? Og er det en grei sak og montere?

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri brukt alm limt som tynne staver med nater. Det går sikkert bra hvis du limer med riktig lim og forsegler overflaten godt? Dette finner du også mye om ved søk. Alt treverk lever. Alm lever tydligvis litt mer ukontrollert. Det har også stor betydning hvor på stokken trevirket er skåret ut. Han som eier saga vet sikket hva som gir deg det beste utgangspunkt. Kanskje noen trebåtentusiaster vet noe om alm til dørk?

 

Lekkasje: Har jeg ikke peiling på. Kanskje ta av fenderlist, tette - så på med ny fenderlist?

 

Sig i powertrim: Dette står det mye om på Baatplassen, bare å søke i vei - gammel eller ny versjon av pumpe, snu ventiler i pumpa, bytting av pakning i stempel osv. Drevia har tidligere hatt kampanjer på stempler og pumpe. Mye blod, svette og tårer kan dukke opp når du skal begynne å skru på gamle volvo drev. Men som den dyktige og praktiske båteier du er - får du det til :smiley:

 

Kan ikke gi deg bedre svar, men alt er skrevet om i lange baner tidligere, bare du søker i Sareptas krukke som Baatplassen er

 

Mvh Styrbert

Redigert av Styrbert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det lekker vann inn i mellom flensene til skrog og overbygg? Jeg boret ut alu naglene, løftet delene fra hverandre med vinduskiler av tre, renset og monterte sammen med nytt tettemiddel. Fenderlisten må av for denne prosedyren og det er litt jobb men så er det ikke noe "lapping" av lekasje heller.

Redigert av Moyja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Smart!...

Jeg skal ta en skikkelig test av dette når jeg får den på land...

Har sjekket litt mer, og det virker som om det bare er akter det lekker, men er ikke sikker.

En del endre ting som bekymrer meg mer for øyeblikket:

 

Trimpumpa er gåen

Det er et eller annet tull med sylinder 1 og 2. Det er sot på underside av det svarte dekselet over forgasserne. Ser tydelig forskjell på de to innsugene...

Snakket med to verksteder, og begge snakket om 10000+

synes det lukter bensin i båten...

F€&@&€¥£$%#

Link to post
Share on other sites

Her må det gjøres noe.. Er det tepper her orginalt. Tror ikke jeg vil ha det egentlig...

Noen som har noe annet?

draco_049.jpg

draco_050.jpg

 

Dette ser jo ikke akkurat "fresht" ut... Har sett noen som har laget noe fra en passat-dash...

Det så ganske kult ut... Tegninger eller instruksjon??? Noen ???

draco_051.jpg

 

Og dette er jo bare helt krise!!!

draco_052.jpg

 

Velvel... AMn skal jo ha noe å holde på med når den ligger på land også... :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hallo båtfolk

 

For de av dere som har interesse av det kommer det nå en liten oppdatering.

 

Båten ligger nå på land ved siden av min garasje. Vannet som kom inn i båten viste seg å komme fra omtrent over alt!! Må nok til med vinduskiler og splitte skjøten mellom dekk og skrog for å få tettet det skikkelig. For så vidt en grei jobb det, men ikke akkurat noe jeg hadde sett for meg at jeg skulle bruke tid på... :headbang:

Alt av innredning og kledning i cabin var vannskadet og fult av sopp :headbang: . Har revet ut alt og begynt med pussejobben. Skal gå over med klor og vaske skikkelig ned i hele cabinen. Kona er allergisk mot muggsopp, så da er det enten å få den helt rein, eller glemme å ha henne med på tur :confused:

 

Drevet på denne båten tror jeg aldri har vært av... låsen som forhindrer drevet å sprette opp var knukket, og var festet med en svart plaststrips. Dette må fikses... Oljen i drevet så fin ut, så dette er jeg ikke bekymret for... Drevleddene som sitter fast i drevet var rustne. Har det noen betydning? Ser ut som overflaterust. Skal gå på med stålbørste og pusse skikkelig. Skal det egentlig være "grease" i belgen???

 

Har fjernet "sky´en" på sofasokkelen akter. Den var begynt å gå opp i kantene, og så sliten ut. Litt upraktisk med hvitt der man har beina også...

 

Bilder på hva som skjer:

img_1977.jpg

Her liggern fint.. :-)

 

img_2028.jpg

En liten regnskur, og det så slik ut i forpiggen... Jadda!!!

 

img_2031.jpg

Dette er ikke bra! Slik var det rundt hele. Det var forsøkt tettet fra innsiden. Ingen god idé!!

 

img_2053.jpg

Noen som har en slik låsemekanisme liggende til et 290-drev. Her er ting knukket... må jeg kjøpe hele mekanismen, eller får jeg tak i bare ødelagt del tro...???

 

img_2056.jpg

Skal dette egentlig være blankt og fint, og ikke rustent???

 

Tror nok at planene for dørken må vente litt. Jeg må ha de mest prekære tingene i orden før jeg går på med lipgloss og eyeliner... :yesnod:

Fortsatt veldig i tvil om jeg skal skru av toppen selv og forsøke å fikse den dårlige kompresjonen på sylinder 1 og 2, eller om jeg skal betale 10 000 + og få noen som faktisk vet hva de driver med til å gjøre det...

Noen som har vært igjennom dette før som kan forklare hvor stor jobb det er? Jeg har fått med meg at jeg må skru av en masse deler for å få den av (kjøleanlegget, manifold, pumper av forslkellige art osv) men er det noe som kan gå skikkelig galt???

 

Alt av interiør skal syes om. Det viste seg at en venninne av kona er seilmaker, og har utstyr. Litt flaks så har jeg alt i boks for en flaske rødvin.. :yesnod: eller 20 :cheers_wine:

Skal gå for marineblått, og ikke sky, men et kjukt bomulsstoff. Omtrent som kalesjen tenker jeg. Det skal bli så fint så...

 

Velvel.. Jeg holder dere oppdatert ut over høsten og vinteren

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke unormalt med rust på akselen, så lenge det ikke er slakk i kyssene er det ikke noe problem.

 

Revershakene kan kjøpes fra Volvo, vanskelig å se på bildet hvilken del du trenger, men dersom det er selve hakene, så er det to av disse, og de koster ca 500,- nye pr. stk (dersom du trenger begge).

Delenummeret er det samme som på alle AQ drev : 814391

 

Å ta av toppen på en slik motor er så rett frem som det kan få blitt, og tar ikke mange timene, problemet er hva det er som er årsaken til svikt i kompresjonen.

Dersom du ikke har skrudd noe særlig på slikt før, bør det nok settes bort til noen som har vært borti det før, og som kan se eventuelle feil.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe slakk.. Det sjekket jeg.

Regnet med at det ikke var helt krise med litt rust, selv om naboen mente det ikke så bra ut.. :tongue:

 

Når det gjelder rev-hakene, så ser det faktisk ut som om jeg var litt rask. Tror ikke de er knukket av, men det er en fjær som sitter på den ene siden som er knukket. Må si jeg ikke helt forstår mekanismen. Det kommer en stang ut på baksiden av mekanismen som er koblet til giret men jeg har ikke helt forstått hva den skal forhindre... Regner med at den skal forhindre motor i å sprette opp ved revers, men tillate dette dersom man drar på et skjær.. Mulig ting er så irra/malt fast at det ikke fungerer skikkelig..?? Skal titte mer på det i morgen..

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe slakk.. Det sjekket jeg.

 

Det er viktig å vri akselen i alle retninger samtidig som man kjenner etter den minste antydning til slakk eller låsing i kryssene.

De er normalt bra selv om det er litt rust på de ytre flatene på kryss/aksel. Ta litt vannfast fett på aksel/kryss før du monterer drevet igjen, så holder det sannsynligvis i mange år enda.

 

 

Når det gjelder rev-hakene, så ser det faktisk ut som om jeg var litt rask. Tror ikke de er knukket av, men det er en fjær som sitter på den ene siden som er knukket. Må si jeg ikke helt forstår mekanismen. Det kommer en stang ut på baksiden av mekanismen som er koblet til giret men jeg har ikke helt forstått hva den skal forhindre... Regner med at den skal forhindre motor i å sprette opp ved revers, men tillate dette dersom man drar på et skjær.. Mulig ting er så irra/malt fast at det ikke fungerer skikkelig..?? Skal titte mer på det i morgen..

 

Det sier seg selv at når båten går forover står drevet å skyver på båten, mens når man setter det i revers drar drevet båten bakover, dersom det ikke er noe som holder igjen drevet vil proppelen kjøre drevet rett opp istedet for at båten går bakover, noe som er vanlig når revers sperren ryker.

Når drevet tiltes/trimmes frigjøres sperren slik at det er mulig å trimme drevet. Sperren er også en sikring mot skjær, selv om drevets aluminiumshus sannsynligvis ryker før sperren.

Det er ikke unormalt at revers sperren er litt problematisk, men en god rengjøring, og kanskje noen nye fjærer osv. gjør som regel susen. Alle delene er fortsatt å få kjøpt fra Volvo.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...