Draco20DC Svart 11.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2011 (redigert) Nå blei det mørkt gitt... :-) Liten økt i båten. Motorommet plager meg litt. Det er fullstendig kaos med ledninger og dritt... Er det noen som har et bilde av et skikkelig strøkent motorom med samme motor som meg? Hadde vært morro å sett hvordan det kan se ut. Her er mitt: Haleluja... Teip er vel ikke helt 10-4...?? Regner med at dette er minus eller jord. Trodde den var svart jeg...???? Dette er vel heller ikke helt etter boka...? Skal dette røret ende noe sted? Det er fra luftingen rett over ripa på babord side. Det er kappet rett før ryggputen akter på babord side... Blower... Skal ikke den suge luft fra under tanken eller i bunnen av motorrom?? Nå suger den luft "under taket" i motorommet... Regner med at det egentlig skal være en ludteslange koblet til denne?? Gammel og ny pumpe tl powertrim. Nedre del av pumpehuset er snudd i forhold til orginal. Jeg snudde denne slik at den ble lik orginalen. Funker det, eller??? Braketten til trimpumpen hadde jeg tenkt å kjøpe ny, men den kostet nesten 800 penger. På med drill og stålbørste, og litt spraylakk jeg hadde. Ble så bra så... Kan jeg bruke denne oljen i pumpen. Type ATF...? -egentlig til automatgir. Halvsyntetisk... Hæ!!! Roter jeg..????? Ryddigere enn dette er ukoselig!! :-) Synd å måtte kjøre rundt med dette et år til, men nå får det være nok utgifter til båt på en stund!! BAksiden av ryggstøtten akter, full av muggsopp!! :-( holdt på å glemme dette: Ser ikke så mye ut, men den lille slarken som var der forsvant. Det var en lur måt å få styregaffel skikkelig inn på, og samtidig kneppe til et par ganger på styrearmen på innsiden slik at den "beit" langt nede på akslingen Litt press holdt den på plass mens jeg gav styrearmen et par rapp med en hammer. Smack, der satt den. Nå skal det være tett! Redigert 11.April.2011 av Draco20DC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 12.April.2011 Del på Facebook Svart 12.April.2011 (redigert) Her er bildene som viser hvordan releene til tiltpumpen er montert. Relene er montert mot verandre med stål festet i mellom seg alså et på hver side. Redigert 12.April.2011 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco20DC Svart 12.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2011 Også jeg som var sikker på at jeg hadde alle svarene klare på forumet nå, også var det ingen som kunne hjelpe...??? Hmmmmmm... Kom igjenna folkens. Et par hundre mennesker har vært innom her i dag, og ingen kan svare på noe av det jeg spurte om??? Jeg er komplett nybegynner her, og hadde det ikke vært for dere ville jeg ha kjørt hele greia på dynga, men jeg er ikke ferdig med prosjektet enda. Dont cut me off now, please...:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco20DC Svart 12.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2011 (redigert) Og mens jeg skrev det så kom min reddende engel til unsetning!!! Moyja, du er konge! Takk for fine bilder! I morgen skal det skrues igjen!!! Redigert 12.April.2011 av Draco20DC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 (redigert) For og svare i rekke følge på dine bilder. Teip er ikke ok pga varme og olje løser opp limet og det blir et salig kliss og teipen kan gli av. Bruk krympe hylse med lim. Kabelsko, klem skoen godt sammen. Isolasjonen skal ikke være utenfor hylsen og ledningen skal ikke snurres. Varm plastylsen og fjen den, lodde kabelen til skoen. Settpå krympe hylse med lim og du har en kobling du aldrig trenger tvile på. Skrue for og samle ledninger..... sett det på nye båter også. på jord siden er det vel ikke noe som heller i mot løsningen men pent er det ikke. Slamge og vifte, det vil vel være sansynlig at det skal være en slange der som går ned til motorrummet. Den andre fra inntaket ... jeg vet ikke. Snu pumpe huset. det er vel ok, jeg kan ikke se noen grunn for og ikke gjøre det. Atf som pumpe olje. Det er beskrevet i manualen for 290 motorolje sae w20/50 - w15/50 men det anbefales og bruke ATF (må ikke blandes) rotete........ nææææææh det blir ikke rot når man mekker båt bare organisert kaos. Jeg synes du klarer deg bra, bare og stå på. Rom var ikke bygget på en dag. Har verksted boken for motoren din? Hvis ikke ligger den i arkivet vårt. Bare og laste ned Redigert 13.April.2011 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 For og svare i rekke følge på dine bilder. Teip er ikke ok pga varme og olje løser opp limet og det blir et salig kliss og teipen kan gli av. Bruk krympe hylse med lim. Kabelsko, klem skoen godt sammen. Isolasjonen skal ikke være utenfor hylsen og ledningen skal ikke snurres. Varm plastylsen og fjen den, lodde kabelen til skoen. Settpå krympe hylse med lim og du har en kobling du aldrig trenger tvile på. Skrue for og samle ledninger..... sett det på nye båter også. på jord siden er det vel ikke noe som heller i mot løsningen men pent er det ikke. Slamge og vifte, det vil vel være sansynlig at det skal være en slange der som går ned til motorrummet. Den andre fra inntaket ... jeg vet ikke. Snu pumpe huset. det er vel ok, jeg kan ikke se noen grunn for og ikke gjøre det. Atf som pumpe olje. Det er beskrevet i manualen for 290 motorolje sae w20/50 - w15/50 men det anbefales og bruke ATF (må ikke blandes) rotete........ nææææææh det blir ikke rot når man mekker båt bare organisert kaos. Jeg synes du klarer deg bra, bare og stå på. Rom var ikke bygget på en dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco20DC Svart 13.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2011 JEg er egentlig ganske fornøyd med meg selv hittil også, og jeg er MEGET fornøyd med all hjelpen jeg får her inn på båtplassen.no. Har gruet meg i hele vinter tl å starte, men nå er jeg egentlig ganske komfortabel med tingenes tilstand... Mangler bare en pakning til forgasser, så blir det prøvestart... Tusen takk for tilbakemeldingen igjen Moyja. Du er til stor hjelp! Alle dere andre også forresten! Manualen fant jeg på nettet tidlig i vinter, og det er jeg som har lastet den opp til dokumentarkivet. Den manglet nemlig Trenger inspirasjon til å gå på det elektriske. Noen som har et bilde de kan dele med meg av et ryddig og pent motorrom? Kan man for eks. samle alle jord på et sted, og alle pluss på et annet, for så og trekke til diverse komponenter derfra..? ORDEN OG OVERSIKT!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipsreder'n Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 På min Draco 21 SC så går røret fra luftinntaket helt ned i motorrommet.Regner med at det skal det på din 20 foter også :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco20DC Svart 13.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2011 På min Draco 21 SC så går røret fra luftinntaket helt ned i motorrommet.Regner med at det skal det på din 20 foter også :) Er det for å skape sirkulasjon og kjøling under høy fart, og går røret helt ned til kjølen, eler stopper det før? Hva med røret fra blower? Skal det også ned under bunnpanna? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco20DC Svart 13.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2011 (redigert) mye tull og serverfeil her i dag!!! Pokker også! Redigert 13.April.2011 av Draco20DC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
step Svart 13.April.2011 Del på Facebook Svart 13.April.2011 Hei Draco 2000 DC II. Det blir snart båt kjøring på deg. Sånn her har jeg gjort det Er ikke helt ferdig med kabler enda. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco20DC Svart 13.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2011 (redigert) Å ja da Step :-) har siklet på trådene dine. Må innrømme at jeg blir mer motløs enn at arbeidslysten kommer strømmende Nyyydelig arbeid, men desverre HØØØYT over mål for min del... :-) Jeg ser at luftinga di går helt ned til "kjølstokken". Det var nyttig å se. Smart å ha lensegjennomføringen på siden. Det skal jeg vurdere... om resultatet mitt blir halvparten så strøkent som dette er jeg kjempestolt... Noe sier meg at dette ikke bare er en hobby for deg. Aner jeg en proff?... Redigert 13.April.2011 av Draco20DC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 (redigert) Røret fra viften må gå slik som på de fantastiske bildene til step, helt ned under motor. Bensindamp vil legge seg på bunnen, og poenget er å få ut denne før man starter motoren. På dashen på gamle Draco'er pleier det å stå en advarsel om at viften skal kjøres i fire minutter før start pga. eksplosjonsfaren. Det andre røret pleier å gå fra et luftinntak på siden av båten, og bare komme inn på siden i motorrommet, for å få luftgjennomstrømning til motoren i fart, men litt usikker på hvordan det er lagt opp på 20DC. Redigert 14.April.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco20DC Svart 14.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2011 Nå fatter jeg ingenting! aq151 går MED klokka, ikke sant??? JEg driver på med det elektriske og får ikke sjekket... Jeg sjekket pilene på regreima i dag, og de peker mot klokka. Disse er vel angitt for montering slik at reima skal gå i pilenes retning??? Problemet er at dersom den er montert den veien, så passer ingen av merkene til merker på jul og blokk som det står i manualen!!! Snur jeg reima derimot treffer jeg alle merker "spot on"!! HVA SKJER??? Kan reima være feilmerket? HJELP!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fun@sea Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Nå fatter jeg ingenting! aq151 går MED klokka, ikke sant??? JEg driver på med det elektriske og får ikke sjekket... Jeg sjekket pilene på regreima i dag, og de peker mot klokka. Disse er vel angitt for montering slik at reima skal gå i pilenes retning??? Problemet er at dersom den er montert den veien, så passer ingen av merkene til merker på jul og blokk som det står i manualen!!! Snur jeg reima derimot treffer jeg alle merker "spot on"!! HVA SKJER??? Kan reima være feilmerket? HJELP!! Hei igjen Har aldri hørt at en reg reim er laget slik at den bare kan gå en vei, pila viser vel retningen hvis merker på reima skal stemme med hjula? Tror du kan lukke øynene når du ser på reima, se på hjul Husk at veiva går 2 runder mens de andre går 1 runde, her er mulig å få veiva 180 grader feil. Stempelet på sylinder nr 1 skal være på topp når alt står på merkene, også rotor i fordeleren skal stå mot merket der pluggledning går til sylinder nr 1. Da kan du videre se at rotoren går MED klokka til plugg nr 3 så 4 så 2. Hvis dette er riktig så kan du drite i merkene på reima! Håper noen korr. meg hvis de ikke er enige, med dette funka for noen uker siden! :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco20DC Svart 14.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2011 (redigert) TAkk for svar. Jeg vet at alt er satt på riktig i forhold til brukermanual fra VP. Fordeler står på sylinder 1, merket på kammen stemmer, og jeg har sjekket at stempelet er på topp. Begge de andre hjulene står på merkene sine og reima treffer riktig på alle tre merker... Bare stussa litt over at dobbelpilene peker mot svingretningen??? Du mener jeg bare kan fyre opp?? Fåt jeg fyr om veiva er satt 180 grader feil? Redigert 14.April.2011 av Draco20DC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fun@sea Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Hvis da pluggledninger står i rett rekkefølge så hadde jeg vridd om nøkkelen. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fun@sea Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 TAkk for svar. Jeg vet at alt er satt på riktig i forhold til brukermanual fra VP. Fordeler står på sylinder 1, merket på kammen stemmer, og jeg har sjekket at stempelet er på topp. Begge de andre hjulene står på merkene sine og reima treffer riktig på alle tre merker... Bare stussa litt over at dobbelpilene peker mot svingretningen??? Du mener jeg bare kan fyre opp?? Fåt jeg fyr om veiva er satt 180 grader feil? Skulle ikke forbause meg om det harker å går hvis veiva står 180 grader feil, har ikke prøvd! :-) Men hvis alle merker er ok og stempel nr 1 er på topp så er alt gulle godt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fun@sea Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Hvor får vi 180 grader ifra, tror en runde er 360 grader.....jeg skal søke om å få igjen skolepenga mine! :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco20DC Svart 14.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2011 Hvor får vi 180 grader ifra, tror en runde er 360 grader.....jeg skal søke om å få igjen skolepenga mine! :-) hehe... :-) jeg skjønte hva du mente... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 14.April.2011 Del på Facebook Svart 14.April.2011 Dashbord fra Passat.....det var meg det. Se min hjemmeside om extreme makeover av en 2000DC. Følg linken under...... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco20DC Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 (redigert) Feilpost!! Redigert 15.April.2011 av Draco20DC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco20DC Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 (redigert) Dashbord fra Passat.....det var meg det. Se min hjemmeside om extreme makeover av en 2000DC. Følg linken under...... Sett disse, men jeg skulle ønske du hadde noen arbeidstegninger... :-) Redigert 15.April.2011 av Draco20DC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco20DC Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 (redigert) Da har vi svidd av et par tusen til på smådeler. Fytte rakkern så dyrt det er!!! Ny tankgiver er installert, den passet selvsagt ikke i de gamle hullene, så nye måtte bores og gjenges. Grei jobb i alu.. Spent på om måleren klarer å tyde den nye. Ser ut som en litt annen type. Den fra Biltema. Noen erfaringer? Tanken full av silikondrit og vann er tømt. 70!! liter. Hva faen gjør jeg med 70 liter sølevann??? Kjøpte en hevertpumpe på Biltema. Funka perfekt. Innsug og forgassere er montert, nesten.. :-) Motorrom et er grovvasket, olje er tømt men ikke fylt, har begynt å fikse ledningskaoset i dashen og begynner å se enden snart. Det var en liten pakning som skulle sitte mellom trimgiver og aksling på styregaffel. Den glemte jeg! Hele dritten må av igjen... Grrrrrr! Bilder kommer i morgen. Nå er det Redigert 15.April.2011 av Draco20DC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco20DC Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 Arbeidsliste Draco 1. Pakning i gaffel 2. Montere innsug 3. Rydde ut av skuta 4. Vaske motorrom 5. Fikse lydmatter 4. Elektrisk i dash 5. Sette på skive på drevefjær 6. Drevolje 7. Montere drev 8. Fenderlist av 9. Borre ut nagler 10. Splitte skrog 11. Pusse under dekk 12. Topcoat under dekk 13. Tette flens 14. Nye nagler 15. Fenderlist på 16. Vaske ute 17. Vaske inne 18 Polere 19. Bunnstoff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.