Jump to content

Prosjekt: Draco 2000 DC II


Draco20DC

Recommended Posts

Hvis det er noe annet så skulle forgasserene hatt samme belegget innvendig

 

Nja... Der er det bensin hele tiden, og denne silikonen var ikke bensinbestandig. Kanskje varmen fra toppen og lavere konsentrasjon av bensin gjør at den "levrer" seg lettere her... Jeg vet ikke... Det er mindre slimete nå som innsugsmanifolden har vært av og den har stått og luftet seg noen dager...

 

Den røde guffa som hang ned i tanken fra platen som giveren er festet i var skikkelig myk og slimete. Den ble hardere da jeg fik den ut av tanken og la den på papir.. litt samme greia som i innsuget i kontakt med luft altså..

Hva tror du?

Skal fprsøke å ta noen bilder...

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde nok begynt med å sjekke vektene og fjærene i fordeleren, at plugger og pluggledninger er i orden, og at de går til riktig sted osv.

 

Mangel på bensin eller for mye bensin er som regel ikke noe stort problem å oppdage, og det går seg ikke bare magisk til ved å justere tenningen, men det kan selvfølgelig være andre ting som er problemet, men jeg hadde nok begynt der.

 

Går motoren fint på 850rpm med 20 graders fortenning bør du sjekke om fordeleren står riktig i, da det høres pussig ut, men det er vel bare to muligheter for fordeleren så den står nok riktig, men alikevel?

 

Jeg har satt i elektronisk tenning fra pertronix. Så vekter og stifter og alle mulige feilkilder her bør være borte...

Nå har jeg i tillegg bestilt 123ignition for å eliminere alt som har med dette å gjøre...

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Her er jeg med ny servicemanual på AQ151....

En liten ting (selvopplevd nylig) :-)

 

1 mekaniker monterer reg. reim men gir opp å få det til å gå skikkelig.....

2 mekaniker flytter fordeler en tann eller 3 og får det til å gå sånn nesten......

 

Reima ryker......

 

3 mekaniker monterer ny reim riktig med det resultat at det ikke går som det skal i det hele tatt, jeg fikk ikke vridd fordeler nok pga justeringssporet ved festet "tok slutt" :-)

 

Denna fordelern er ikke god å få opp så jeg flytta reima på hjulet, veiv,kam og rotor i fordeler på merket sitt,(pluggledning til sylinder 1) skrudde fast og broom.....litt finjustering og det maler på 8 grader og 850 omdr.

 

Jeg er idiot og ikke mekaniker jeg heller....

 

Ditt siliconproblem.....kansje vaske tank og spyle igjennom 5 liter siliconfjerner frem til forgasser, rengjøring av gassere så tror jeg resten forsvinner av seg selv???

 

Ha en god kveld....og takk igjen

Link to post
Share on other sites

1 mekaniker monterer reg. reim men gir opp å få det til å gå skikkelig.....

2 mekaniker flytter fordeler en tann eller 3 og får det til å gå sånn nesten......

 

Reima ryker......

 

3 mekaniker monterer ny reim riktig med det resultat at det ikke går som det skal i det hele tatt, jeg fikk ikke vridd fordeler nok pga justeringssporet ved festet "tok slutt" :-)

 

Denna fordelern er ikke god å få opp så jeg flytta reima på hjulet, veiv,kam og rotor i fordeler på merket sitt,(pluggledning til sylinder 1) skrudde fast og broom.....litt finjustering og det maler på 8 grader og 850 omdr.

 

Hei og takk for bidrag.

Dette viser vel bare at det finnes "fagfolk" som ikke kan jobben sin. Har bestemt meg nå: Jeg skal ta av varmeveksler og deksler, sjekke alle merker, sette på reima "by The book". Inn med ny fordeler, skru sammen hele greia med nyrensede forgassere og innsug. Bytte shims til ventilene og skru sammen hele dritten igjen. Dersom det ikke funker da, skal jeg lage et stort sanktansbål av faenskapen,,, :headbang:

 

Nelda, da begynner jeg sikkert bare på nytt...

Link to post
Share on other sites

Fikk også pris på en 123 ign. vurderer det her også, når regner du med at du får denne og monterer den?

Hadde vært morsomt å høre hva du mener etter det. :-)

 

Den ligger postkontoret og venter nå.

Skal hente i morgen. Regner med at montering skjer om en ukes tid. Venter på noen pakninger til gasserne mine fra Canada. Ser ut som det drøyer litt. Skal sjekke regreim, sette sammen gassere, montere ny fordeler og montere varmeveksler før jeg får vridd om nøkkelen og testet.

 

Fikk ENDELIG av styregaffelen i dag. Mye frustrasjon. Lagde meg noe trekiler som tidligere foreslått i denne tråden. Det funket til slutt etter 2 bokser CRC, varmepistol to ganger, mer CRC for så la det stå i en uke. I dag slapp det endelig.

 

Potentiometeret (tiltgiveren) røyk! Den var irret helt fast og plastikken var sprø. Fikk sjokk da jeg sjekket på VP hva den kostet. Fikk en til 900 på eBay. Den er på vei nå...

 

Det begynner faktisk å se litt lysere ut nå. Delene begynner å ramle inn i postkassa, og jeg har god tro på prosjektet, selv om jeg hadde tenkt at det skulle være litt mer feinsmecher-arbeid, og ikke så mye skruing... :rolleyes:

img_2990.jpg

 

Endelig ser jeg en liten glipe. Den slapp til slutt den lille jævelen. Måtte gi tapt for overmakten!!

Me Tarzan.

Me strong

Link to post
Share on other sites

I tilfelle noen leser denne tråden... :-)

 

Hele dagen i båten!

Nå begynner det å flaske seg. Har nå gått over regreima og kontrollert alle merker på alle tre jul. Han rasstappen på VolvoPenta-verkstedet sa han hadde satt på reima riktig, men han hadde ikke rørt den. Det så jeg på skruene som holdt dekslet der gradene til fortenninga er. Han har bare vridd på fordeler til 6 grader på tomgang og latet som om jobben var gjort!

 

Regreima var satt på feil vei!!! Ikke rart at merkene ikke stemte! Den var også satt på slik at merkene på de to nederste hjulene ikke traff der de skulle på TDC. Har gått over og kontrollert alle merker, snudd reima, morntert min nye 123ignition :yesnod:, Se bilder under.

 

Et par spørsmål om noen vil være så snille:

 

1. Er kjøleveske grønn?? Det som kom ut av varmeveksler og motor var grønt! JEg er fargeblind, så jeg trodde først den var rustrød.. :crazy:

2. Er det noen som har en smart teknikk for å løfte på plass drevet for montering? Har ikke tenkt til å kjøpe spesialverktøy til flere tusen kroner om jeg kan slippe...

 

img_2995.jpg

Helt på styr i forgoldt til merker...

 

img_2997.jpg

Helt på styr i forgoldt til merker...

 

img_3003.jpg

Dette er bedre...

 

img_3004.jpg

Dette er bedre...

 

img_3006.jpg

123ignition

 

img_3011.jpg

Her synes litt av den silikondritten som henger ned fra "taket" og mer inne ved ventilen... Hva gjør jeg? Bare lar det være..???

Link to post
Share on other sites

I tilfelle noen leser denne tråden... :-)

 

Den blir nok lest ivrig ettersom du har over 3000 visninger av tråden thumbsup.gif

 

Et par spørsmål om noen vil være så snille:

1. Er kjøleveske grønn?? Det som kom ut av varmeveksler og motor var grønt! JEg er fargeblind, så jeg trodde først den var rustrød.. :crazy:

2. Er det noen som har en smart teknikk for å løfte på plass drevet for montering? Har ikke tenkt til å kjøpe spesialverktøy til flere tusen kroner om jeg kan slippe...

 

1. Kjølevæske kan være blå, rød, oransj osv. og selvfølgelig også grønn.

2. 280 drev veier ikke mer enn at du løfter det på plass for hånd. Legg noen planker under slik at du får rette høyden, sett styrefinnen på plankene og sett i boltene, går som regel veldig fint.

 

 

Ellers blir det bra, men den silikonen har ikke noen råd om, annet at jeg ville prøvd å få det vekk, eventuelt med litt tynner eller noe?

Link to post
Share on other sites

Godt å se at vi er flere som knoter med båt om dagen. Har en lei tendens til å bli mere problemer enn tenkt, koste mer enn du har råd til og gi mer bryderi enn det som er bra for hjernen. MEN, detta liker vi, og veit det stort sett går bra til slutt, bare ting får litt tid på seg :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med å fjerne silikon ved hjelp av Aceton. Det tar hanskene også vanligvis.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Godt å se at vi er flere som knoter med båt om dagen. Har en lei tendens til å bli mere problemer enn tenkt, koste mer enn du har råd til og gi mer bryderi enn det som er bra for hjernen. MEN, detta liker vi, og veit det stort sett går bra til slutt, bare ting får litt tid på seg :flag_bp:

 

Det er dette jeg liker med Båtplassen.no!

Støttende og hjelpsomme folk. Håper du kommer i mål du også. Snart er det kos og båtliv for alle penga!! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Dagens oppdatering.. :yesnod:

 

Styregaffel og hjelm er av, og smørekanalene til overste del av akslingen var helt gjengrodd av dritt. Trykkluft hadde ingen effekt. Ståltråd og en god slump tålmodighet gjorde susen. Fettpressa er testet,og den smører så fint som bare det! :cheers:

 

img_3028.jpg

 

JEg har bare funnet to smørepunkter på motor så langt. Noen som har peiling på hvor mange det skal være?

 

Skal snart montere trimpumpa, og lurer på hvorfor det er satt inn to releer til denne. Det ser ut som om de er koblet sammen. Jeg er fullstendig amøbe når det kommer til elektronikk!!

Er det vanlig med et rele for opp og et for ned, for det er slik det er nå??? Ser veldig hjemmesnekra ut egentlig... Har du peiling JarleB?

img_2969.jpg

img_2970.jpg

 

Dette trenger jeg hjelp av dette eminente forum til tror jeg...

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å bytte alt som er i forbindelse med tettinger på styregaffel(V-ringer og plasthylser.) om du ikke har tenkt. Kjedelig om du skulle oppdage vannintrengning. Det er kanskje deler for 500,-. Jeg kjøpte mine deler på drevdelar.se. Kjempe service.

 

Nye plastforinger er på plass. Tror ikke det er noe mer enn dette. V-ringer, hva er det??? Sjekket hos volvo Penta, og jeg så bare to plastforinger. En over og en under styrearmen. Er ikke plass til så mye mer her tror jeg...

Redigert av Draco20DC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er helt riktig at det er et salig virr varr med ledninger og releer der - det var noe av det jag også hadde planer om å rydde opp i - værste som finnes er å rydde opp i andres gudemekk

men du skulle sett hvor mye som alerede er fjernet og ryddet opp der - tok av 4 releer og en søplesekk med ledninger som var klippt og tapet rundt om :nonod: men det fungerte :giggle:

kom på at det var orange pakningsement jeg har brukt litt av og men IKKE på tanklokket / giveren - grøss

skjønte ikke helt det med regremmen - feil vei?? da har vel han luringen hatt det av vel?? det står jo t.o.m piler i rotasjonsrettningen :wflag: skal bli spennende og se og høre motoren gå pent igjen

Link to post
Share on other sites

V-ringen sitter nede på akselen til styregaffelen og er en "tettning" Tettning montert i sjoldet kommer ikke før på senere drev husker ikke om det er dpe eller......

 

Og kjøpe deler fra www.drevdelar.se kan jeg anbefale, jeg har selv handlet med dem og fått topp sevice og bra priser men sjekk prisene noen deler er faktisk dyrere.

Redigert av Moyja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten ting om registerreima: I alle motormanualer jeg har lest presiseres det at en reim som har vært montert og strammet ikke kan brukes om igjen etter demontering! Dvs at samme hvor ny den er så bør du skifte den ut med en ny i stedet for å bare snu den. Hvor kritisk det egentlig er aner jeg ikke, men med tanke på alvoret ved brudd på registereima så ville jeg uansett ha satt på en ny...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En liten ting om registerreima: I alle motormanualer jeg har lest presiseres det at en reim som har vært montert og strammet ikke kan brukes om igjen etter demontering! Dvs at samme hvor ny den er så bør du skifte den ut med en ny i stedet for å bare snu den. Hvor kritisk det egentlig er aner jeg ikke, men med tanke på alvoret ved brudd på registereima så ville jeg uansett ha satt på en ny...

 

Det er bare tull at reimen ikke kan brukes igjen hvis den er forholdsvis ny (timer/alder), den skal monteres i samme dreieretning som den var i.Har den gått lite går det bra og snu den pga merkingen skal bli rett.

 

Slik jeg har skjønt har ikke denne reima gått noe særlig med timer pga problemer med tenneing og register oppsettet.

Redigert av Moyja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallois. Nå skal det legges unger, og etter det er dt ut i båten igjen.

Dette med regreiema har plaget meg litt. Jeg har skrudd på deksler og varmeveksler og pumpe og fandens oldemor. Regreima var ny i fjor, og har ikke gått så mange timer... er fristet til å ta sjangsen, men er det egentlig så stor krise om den ryker. Mener jeg har lest at disse motorene ikke raser motor på grunn av dette..??? noe annet er jo at det suger å ligge midtfjords og drive!! :headbang:

 

Tenkte jeg skulle ut og sjekke styregaffel en gang til. Synes ikke jeg klarte å få den helt opp. Tror det er litt større glipe der nå enn det var før. Jeg skal forsøke følgende;

GArasjejekk og en to-fire som settes i spenn opp innunder styregaffel. Et par rapp med en hammer for å sørge for at den går maksimalt inntil og tetter helt ved V-ringen. Mens dette står i spenn, kravle opp i båten, gi styrearmen et par rapp nedover med en hammer, for til slutt og tighte skikkelig med låseskruen. Blir det ikke tett da så veit ikke jeg... JEg poster noen bilder senere i kveld...

 

TAkk igjen til alle som bidrar til å holder liv i tråden. 400 visninger på et døgn er morro. Dere må gjerne kommentere om dere har noe fornuftig å si dere 390 andre som titter... :thumbsup::cheers_wine:

 

Oppdatering følger...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...