Astor Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Og for oss som har kjellerbåt spiller det ikke så stor rolle hvordan stemningen er utenfor. Vi bare går ned i peisestua Brygga innerst i Sanspollen har jeg alltid holdt meg unna, men jeg tar meg den frihet å putre inn der med jolla hvis jeg trenger mosjon. Har du merket noen annen forbedring i forbindelse med magnetene? Eller begynte du med magneter samtidig med HD?Har du magneter både på diesel og luft? På begge steder ja, men er usikker på dette. Mener å huske at rem sa at de tok å etterkontrollerte fra det firma i Sarpsborg som solgte det. Jeg burde vel kotaktet dem. Akterenden på Astor er mye renere i år enn tidligere. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
At-le Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Hei. Hvor kan jeg kjøpe hammerdown flasker i butikk eller bestiller At-le Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 HER Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 HER Takker. At-le Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Tror du kan sende en bestilling via IM til Motorconsult. Jeg kjøpte i 2006 fire liter med betydelig prisreduksjon. Må nok kjøpe ett nytt parti til neste år. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 11.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2010 (redigert) Løfter en gammel tråd da jeg mente å ha lest om dette stoffet tidligere. Ny båt ble anskaffet i år med en tydeligvis uslitelig klump av en TMD50 under dørken. Denne gamle saken ryker gjerne på tomgang enten den er varm eller kald, ikke oljerøyk, men fin grå dieselrøyk. Tenkte jeg skulle prøve en sesong med HD Hvis det fortsatt er å få tak i da... Har også ved å lese tråden gjort meg noen tanker: HD emulgerer??? vannet med dieselen slik at vann ikke forekommer på tanken, dette vannet vil jo finne veien inn i motoren. vann fordamper jo ved en lavere temperatur enn diesel, er det denne egenskapen som gjør at noen opplever økt effekt? en motor hvor det har kommet til små mengder vann på en eller annen måte i sylinderne virker jo også unaturlig ren! Vann inneholder jo store mengder oksygen som vil bidra til en bedre forbrenning, noe man nyttegjør seg i motorsport ved å sprøyte inn forstøvet vann i innsugsluften. er jeg helt på jordet her nå, eller er det slik at når man tilsetter HD nesten bør tilsette en klunk med vann samtidig for å oppnå ønsket effekt?? Noen sene kveldstanker fra meg her. Noen som har synspunkter på mine refleksjoner?? Edit: leste nå på Motorconsult sine sider at det er nettopp dette som skjer! da var jeg ikke helt på jordet heller da!! stoffet er fremstilt for å bevisst kunne kjøre motor på en blanding av olje og vann! Redigert 11.Oktober.2010 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Roger jo Svart 12.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2010 Hvis motoren bare ryker litt ved oppstart på tomgang la den gjøre det. Du kan sjekke dysene,men. Drener vann fra tankene, en tank uten vann er en frisk tank. Emulgert vann stående i pumpa og dyser når motoren står i lengre tid, det blir fort dyrt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 12.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2010 Jeg har brukt Hammerdown de siste fire årene, uten problemer av noe slag. Jeg tilsetter riktignok ikke vann i dieselen, men den tar seg av det lille som måtte finne veien inn i tanken av vanndråper og emulgerer dette. I tillegg skal det visstnok gi en jevnere forbrenning og renere motor. Så jeg kommer til å fortsette med å tilsette den lille skvetten med Hammerdown hver gang jeg fyller. Det koster uansett ikke stort, og faren for dieseldyr er 100% eliminert. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jo_no Svart 12.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2010 Jeg bruker også Hammerdown. Gjorde et forsøk en gang: Hadde diesel på en tom flaske, tilsatte littegrann vann, tilsatte så litt Hammerdown. Konklusjonen min i forsøket var at Hammerdown ikke greier å emulgere mye vann. Lot riktig nok ikke coctailen stå veldig lenge; muligens at tidsfaktoren ble oversett litt... Ble egentlig litt skuffet over effekten. Uansett bruker jeg Hammerdown (hadde jo allerede kjøpt flasken) for å beskytte meg mot dieseldyr Sitér dette innlegget Link to post
Motorconsult Svart 4.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2010 (...) Har også ved å lese tråden gjort meg noen tanker: HD emulgerer??? vannet med dieselen slik at vann ikke forekommer på tanken, dette vannet vil jo finne veien inn i motoren. vann fordamper jo ved en lavere temperatur enn diesel, er det denne egenskapen som gjør at noen opplever økt effekt? en motor hvor det har kommet til små mengder vann på en eller annen måte i sylinderne virker jo også unaturlig ren! Vann inneholder jo store mengder oksygen som vil bidra til en bedre forbrenning, noe man nyttegjør seg i motorsport ved å sprøyte inn forstøvet vann i innsugsluften. er jeg helt på jordet her nå, eller er det slik at når man tilsetter HD nesten bør tilsette en klunk med vann samtidig for å oppnå ønsket effekt?? Noen sene kveldstanker fra meg her. Noen som har synspunkter på mine refleksjoner??Edit: leste nå på Motorconsult sine sider at det er nettopp dette som skjer! da var jeg ikke helt på jordet heller da!! stoffet er fremstilt for å bevisst kunne kjøre motor på en blanding av olje og vann. Du er ikke mer på jordet enn jeg var angående dette for ca. 30 år siden. Vannet disossierer når dets temperatur blir tilstrekkelig høy - og under forbrenningen blir den det. Maksimal forbrenningstemperatur (i flammene) i en dieselmotor er omkring 2100 grader Celsius. Nå er ikke temperaturen jevnt fordelt i forbrennngsrommet under forbrenningen. Mellom flammene kan den være mange hundre grader lavere enn i flammene. Disossiasjon betyr at oxygen og hydrogen skilles fra hverandre, men når temperaturen kommer ned mot 1500 grader, inngår de to stoffene forbindelse igjen, og det dannes overhetet damp. Grunnen til at man i motorsport sprøyter inn forstøvet vann i innsugsluften, er at man vil forhindre at det blir for varmt inne i motoren under forbrenningen. Under blandingen av luft og vann vil noe av vannet fordampe. Til dette trenges varme, og den tar vannet fra luften. Resultat: Temperatursenkning i inntaksluften. Inne i motoren vil resten av vannet fordampe. Til dette trenges mer varme, og nå tas den fra forbrenningsgassene. Resultat: Lavere temperatur under forbrenningen. Derfor kan man tilføre mer brennolje og få større effekt uten at motoren blir termisk overbelastet. Sluttresultat: Større effekt uten at varmeoverføring til komponentene rundt forbrenningsrommet øker og derved ingen økning av farlige spenninger og fare for sprekkdannelse. Ved tilsetning av 5% vann i dieseloljen, reduseres brennoljeforbruket med 1%, 10% vann gir ingen gevinst, og 20% vann gir 1% økning i brennoljeforbruket - hvis man bare ser på innvirkningen av vannmengdene. Men vann-i-olje emulsjon gir så mye bedre forbrenning at totalresultatet blir gunstig i alle disse tilfellene. Gjorde et forsøk en gang:Hadde diesel på en tom flaske, tilsatte littegrann vann, tilsatte så litt Hammerdown.Konklusjonen min i forsøket var at Hammerdown ikke greier å emulgere mye vann. Lot riktig nok ikke coctailen stå veldig lenge; muligens at tidsfaktoren ble oversett litt... Ble egentlig litt skuffet over effekten. Emulgere betyr å lage en emulsjon, dvs. blande to væsker slik at de blir uløselige fra hverandre. Hvis du ryster en blanding av vann, dieselolje og Hammerdown lenge (mange timer), blir blandingen en stabil emulsjon. SINTEF gjorde dette ved en testing av Hammerdown en gang i forrige årtusen, og den emulsjonen var ikke oppløst etter mange måneder på lager. Grunnen er at vanndråpene ble så små at de ikke kom ut fra oljen. Men så lenge blandingen vann, dieselolje og Hammerdown er i bevegelse, er emulsjonen stabil, og bevegelse har du vanligvis i en båt ute på sjøen, for ikke å snakke om bevegelsen blandingen opplever inne i rørsystemet på vei til motoren. Mens du koser deg langs kysten, forsvinner eventuelt vann litt etter litt fra tanken.Når det gjelder evnen som vann-i-olje emulsjon har til å redusere motorens produksjon av NOx, er det ønskelig å ha vanndråper på 5 mikron (0,005 mm), ettersom det er mest effektivt for oppgaven. Det er derfor vi sørger for at emulsjonen ikke får så små vanndråper som den såkalte hvite dieselen, for den har dråper ned mot 1 mikron. Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren Svart 5.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2010 Slike additiver kan kjøpes nesten over allt men det er nok av forskjellig kvalitet og til forskjellige formål. Men kjøper man de som er laget av BASF, Lubrizol vet man at det ikke er humbug i hvert fall. Oljeselskapene bruker disse. Noen av de jeg vil kalle de mest seriøse tilsetter dette som standard i de fleste hovedproduktene. Men marinediesel selger som regel uadditivert, detsamme gjelder farget diesel. Så her har de helt klart en positiv effekt. Bensin og vanlig diesel(blank) på bensinstasjonene er tillsatt disse additvene som standard. Tillsettning kan også kjøpes inne på stasjonen. Til og med BILTEMA har disse additivene. Sitér dette innlegget Link to post
Feel del mare Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Det er ikke 0,5:6500 som er blandingsforholdet, men 1:6500. Da må du doble mengden Hammerdown skal dette bli riktig:) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Du er klar over at det er flere år gamle innlegg du svarer på nå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Du er klar over at det er flere år gamle innlegg du svarer på nå? Hehe, nå er det på'an igjen, Index Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Og om tråden er gammel? Hva så? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Adi Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Bra at noen løfter gamle tråder, så vi andre som ikke har fått med oss tråden får litt lesestoff en ellers mørk høstkveld. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Det blir jo feil om man prøver å starte en ny tråd uten å ha lett med lys&lykte etter en evt. gammel tråd, så jeg setter også pris på at folk tar tak i "gamle" tråder Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Poenget var bare at det ble lagt inn et innlegg som svar til et innlegg som er flere år gammelt, og sannsynligheten for at den man svarer faktisk leser det er helt minimal... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Kjøpte stoffet direkte fra "Motordoktoren" - 352 for 1/2 liter som rekker til 6500 liter drivstoff. Det er ikke 0,5:6500 som er blandingsforholdet, men 1:6500. Da må du doble mengden Hammerdown skal dette bli riktig:) Ni år mellom innlegg og svar på innlegget! Håper saga er en tålmodig kar.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Er i kveld du skal runde 10.000, index Hammerdown virker ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Er i kveld du skal runde 10.000, index Tror ikke det! Kanskje i morgen? Kanskje på tide å opprette en ny profil, så ikke folk tror jeg bare poster for å få mest mulig innlegg? Hammerdown virker ja, jeg er i alle fall overbevist. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alidal Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Gammel lang tråd....... Noen som fortsatt bruker dette stoffet? Ser det er ganske mange som i sin tid brukte det både med gode og mindre gode erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Hei, Jeg bruker dette hele tiden, er et vidundermiddel sett i mine øyne. Jeg har aldri hatt slam i tanken, vann i vannutskiller eller dieseldyr de årene jeg har brukt dette på forskjellige båter. Største synlige forskjellen er at når jeg er tom kommer det sot i hekken, når jeg har Hammerdown er det reint og fint Bra du la inn et innlegg her for det minte meg på at jeg må bestille inn til sesongen Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
boble65 Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 Hei, Jeg bruker dette hele tiden, er et vidundermiddel sett i mine øyne. Jeg har aldri hatt slam i tanken, vann i vannutskiller eller dieseldyr de årene jeg har brukt dette på forskjellige båter. Største synlige forskjellen er at når jeg er tom kommer det sot i hekken, når jeg har Hammerdown er det reint og fint Bra du la inn et innlegg her for det minte meg på at jeg må bestille inn til sesongen hvor bestiller en slikt? Kan man bruke det når motoren er 30 år gammel? Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 20.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2015 hvor bestiller en slikt? Kan man bruke det når motoren er 30 år gammel? http://www.motorconsult.no/bestillhd.php Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.