Jump to content

Hammerdown (tilsetning for diesel)


Jonny

Recommended Posts

Hvis oljen i tanken ikke inneholder mer enn 20% vann, så fjerner Hammerdown dette. I emulsjonsanleggene som er levert av Motorconsult, brukes det med normal tilsetning av Hammerdown (1 del HD til 6500 deler olje) 20% vann i emulsjonen. Noen anlegg har også vært kjørt med normal dosering av HD og 30% vann i emulsjonen.

 

Jo mer Hammerdown man har i oljen, jo mer vann kan det løses, men overdosering av Hammerdown reduserer de andre virkningene stoffet har - bl.a. dets evne til å løse koks.

Link to post
Share on other sites

Det beste argumentet er jo at HD emulgerer vann inn i dieselen slik at tanken blir fri for vann som er grobunn for dieseldyr. Min erfaring er at dette fungerer da det ikke kommer vann i vannutskilleren lenger.

 

Når det gjelder de påståtte fordelene med lavere drivstofforbruk, fjerning av sot/koks på ventiler/stempelringer m.m. så kan ikke jeg verken bekrefte eller avkrefte at dette stemmer.

 

Uansett så er fordelen med at man blir kvitt vann på tanken alene nok til å forsvare bruken og kostnaden av HD synes jeg.

 

De 350 kronene blir forsvinnende lite når man tenker på at blandingsforholdet er 1:6500. Jeg har mange år av en flaske.

Link to post
Share on other sites

Jeg har virkelig sett ekstrem virkning av HD. En kamerat av meg fylte ved en feil vann på dieseltanken. Etter å ha pumpet ut alt vi trodde var vann (det så jo ut som at alt vannet skilte seg ut veldig raskt), fyllte vi på HD. Dette gjorde selvfølgelig at resten av vannet blandet seg med dieselen (det var 2 dieseltanker ombord og noe vann var nok igjen i tank 2). Dette ble så mye vann at filteret i vannutskilleren tok til seg så mye vann at det este ut og stoppet seg helt til. Jeg måtte taue ham den siste strekningen til havn. Dette forteller meg at HD er meget bra til å emulgere vann til diesel.

Redigert av Nor Star (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Motordoktoren: Jeg har fremdeles mye igjen på en halvliter jeg kjøpte for 2 år siden. Har stoffet tapt seg ved at jeg har oppbevart det i orginalflasken? Mener å ha lest at flaskekvaliteten var dårlig.

 

Mvh Patton

Stoffet kan ha tapt seg noe hvis flasken ikke er diffusjonstett. For sikkerhets skyld bør du helle restbeholdningen din over på en brusflaske. Den er diffusjonstett.

 

Dette gjorde selvfølgelig at resten av vannet blandet seg med dieselen .... Dette ble så mye vann at filteret i vannutskilleren tok til seg så mye vann at det este ut og stoppet seg helt til.

Dette er jeg litt nysgjerring på. Tok filteret opp vann som var emulgert inn i oljen, eller var det fritt vann som ble tatt opp av filteret?

 

Mer nysgjerrighet: Et kvalitetsfilter for brennolje absorberer ikke vann, sier filterfolkene hos Øwre Johnsen. Dermed har jeg enda et spørsmål angående dette med at et filter tar opp vann og eser ut. Var nevnte filter et brennoljefilter eller et filter beregnet på å absorbere vann?

Link to post
Share on other sites

Stoffet kan ha tapt seg noe hvis flasken ikke er diffusjonstett. For sikkerhets skyld bør du helle restbeholdningen din over på en brusflaske. Den er diffusjonstett.

Er 4 - 5 liters kanner for spylervæske og for lampeolje diffusjonstette? Har min dieselutbladet HD på slik kanne selv.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er 4 - 5 liters kanner for spylervæske og for lampeolje diffusjonstette? Har min dieselutbladet HD på slik kanne selv.

 

Lars H.

Det kan de umulig være! Jeg hadde bunnstoff stående på en slik kanne, og etter ett års lagring så var kanna helt innhul og bunnstoffet halvstivt! Men om den er diffusjonstett nok for Hammerdown kan jo være en annen sak...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette er jeg litt nysgjerring på. Tok filteret opp vann som var emulgert inn i oljen, eller var det fritt vann som ble tatt opp av filteret?

 

Mer nysgjerrighet: Et kvalitetsfilter for brennolje absorberer ikke vann, sier filterfolkene hos Øwre Johnsen. Dermed har jeg enda et spørsmål angående dette med at et filter tar opp vann og eser ut. Var nevnte filter et brennoljefilter eller et filter beregnet på å absorbere vann?

Det virket som om det var vann som var emulgert med brennoljen. Filteret var et normalt brennoljefilter (mener det var originalt Volvo). Dette skjedde rett etter sjøsetting i våres. Vi gikk sammen 2 båter fra Oslo til Hvaler med stadige stopp p.g.a. vann ca. 66 Nm. Det siste stykke måtte jeg taue den andre båten. Jeg skal ikke være for bastant på detaljene rundt emulgert vann eller ikke, men det var slik vi opplevde det. Det virket som om det til slutt ikke kom noe drivstoff igjennom filteret. Det så heller ikke ut som om det møkk fra tanken. Det var heller ikke noe møkk igjen på tanken når vi gjorde den ren. Etter å ha tømt tankene helt og tørket godt rent var alt bare glede resten av sommeren.

 

Jeg selv tanker ikke uten å tilsette HD.

Redigert av Nor Star (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er 4 - 5 liters kanner for spylervæske og for lampeolje diffusjonstette? Har min dieselutbladet HD på slik kanne selv.

Lars H.

Spylevæskekanner er ikke diffusjonstette, men flasker for Cola og brus samt de som Motorconsult har levert Hammerdown på siste året og vel så det er diffusjonstette. Bruk derfor en spylevæskekanne til å blande ut Hammerdown, men tøm blandingen over på originalflasken fra Motorconsult og på brusflasker etterpå.
Link to post
Share on other sites

Spylevæskekanner er ikke diffusjonstette

Vil det si at blandingen diesel/HD jeg har hatt på en spyler/lampeoljekanne i 1 år bare kan helles i dass?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Første tilbakemelding:

Har når kjørt noen dager med Hammerdown på tanken i bilen, en BMW 530D.

Med mye vanlig kjøring har jeg tidligere lagt godt merke til at det kommer ganske mye sotrøyk når man trår hardt på. Ved vanlig kjøring går motoren på 1000 - 2000 o/min. Hvis jeg kjører veldig aktivt (sportmodus) en stund så forvinner røyken. Det er ikke noe jeg gjør til vanlig da bilen er meget sterk og rask også på lave turtall.

Synes det nå er lite røyk uansett kjørestil, også når jeg trår etter å ha kjørt lenge rolig. Skal forsette med HD for å se om dette vedvarer, og gjør det det så blir HD noe jeg vil forsette å bruke også på bilen i frentiden.

:flag:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har endelig fått litt konkret erfaring med Hammerdown. Kjøpte en liter for et års tid siden og har brukt det både på biler og båt uten å merke noen forskjell....helt til nå. Ved siste bunkring på båten i høst tilsatte jeg Hammerdown uten å tenke særlig over det. Tenkte mest på at det kunne være en slags forsikring mot kondens og dieseldyr. Da jeg for 2 uker siden bunkret igjen på samme stasjon tilsatte jeg ikke HD, ikke noen spesiell grunn, tenkte bare ikke på det.

 

Neste helg skulle jeg starte opp igjen og hadde et he&¤%#et med å få start og da de grønne jernene omsider gikk uten hjelp av startmotoren veltet der ut grandiose mengder med kullsvart røyk. Temperatur i luft og sjø var rundt +3.5 grader begge gangene, noen få tiendeler lavere ved siste start. Eneste forskjellen ved disse to startene var dieselen, med og uten HD, så jeg tilsatte 1 dl HD og rigget meg til med pumpe og sirkulerte gjennom alle 4 tankene i en times tid. Deretter tok jeg meg en tur på fjorden for å være sikker på at HD-dieselen nåde fram til dysene.

 

I dag, 3 dager senere, er det kaldere, -2 i lufta (der har vært -8 i natt) og +1.7 i sjøen så startforholdene er betydelig verre men likevel startet begge motorene LITT lettere enn forrige gang og uten sortrøyk. Den sedvanlige hvite røyken var muligens litt gråere enn normalt men LANGT fra den sorte jeg hadde forrige helg.

 

Selv om jeg tidligere har vært svært i tvil er jeg nå sikker: Hammerdown virker :smash::smash::smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha gått rundt 25 motortimer siden jeg kjøpte Hammerdown merker jeg allerede nå at den er mer lettstartet. Før måtte jeg varme rundt 45 sekunder får å få startet. Må holder det med 15-20 sek. selv om det nå er adskillig kaldere i motorrommet. Mindre svart røyk er det også blitt.

 

Skal bli spennende å se utviklingen.

 

Må si jeg var skeptisk til det hele.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takk for det OLPI.

 

Er grunnleggende skeptisk til alskens slikt lurium så det var veldig greit å få et så konkret "testresultat".

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme erfaring med PRO-Long som SveinHa har med HD. Har brukt PRO_Long nå i 2 år på min bil, har bare positive erfaringer. Fullstendig problemfri bil (Nissan 2.5 liter diesel) på vinteren.

 

Har bestilt ny bil - får den i uke 18 - har vurdert HD, men har så langt ekstreme postive erfaringer med PRO-Long. Husk at dette produktet er også norsk :cool: .

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har endelig fått litt konkret erfaring med Hammerdown.

 

Selv om jeg tidligere har vært svært i tvil er jeg nå sikker: Hammerdown virker

Ja, SveinHa var vel en blandt flere store skeptikere til dette luriumet om vi ikke husker feil. Å være skeptisk er en god egenskap, for da lar man seg ikke lure. Men finner ut selv. Og det har han tydeligvis gjort, så nå er det bare å ønske ham en god sommer (jo da, det blir sommer i år også!) med problemfri motordrift.

 

Etter å ha gått rundt 25 motortimer siden jeg kjøpte Hammerdown merker jeg allerede nå at den er mer lettstartet. Før måtte jeg varme rundt 45 sekunder får å få startet. Nå holder det med 15-20 sek. selv om det nå er adskillig kaldere i motorrommet. Mindre svart røyk er det også blitt.

 

Må si jeg var skeptisk til det hele.

Vi pleier å si til potensielle kunder: "Hvis dere prøver Hammerdown, vil dere få bekreftet at rapportene er til å stole på."

 

Etter å ha brukt Hammerdown en tid, sier mange: "Synd at vi ikke begynte med dette tidligere!". Bare de potensielle kundene som tror mer på en tidligere motorfabrikants skremsel om at Hammerdown kan skade motoren, enn f.eks. på rapportene fra den amerikanske kystvakten, er skeptiske til å bruke Hammerdown og får derved ikke sett virkningen av stoffet. Den tidligere motorfabrikanten frykter antagelig redusert inntekt fra sine kunder på overhaling av motorer samt nedgang i salg av reservedeler hvis det tilsettes Hammerdown i dieseloljen.

 

Til rederier selger vi fat på 206 liter til en pris av 46 600 kroner. Det blir en hyggelig literpris, men sorry, i småsalg kan vi ikke holde samme literpris. Tapping og etikettering koster. I dag sendte vi en 4 liter kanne til en sjarkeier. Den kom på 1937,50 kroner inkl. mva. Hvis prisen spiller en stor rolle, kan altså flere kjøpe større kvanta i fellesskap.

 

En ting vi gjerne vil nevne når det gjelder økonomi, er at man bør ikke se bare på eventuell reduksjon av dieselforbruket. Det er mer å spare på at vedlikeholdet blir billigere. Og det beste er antagelig at man er garantert å unngå dieseldyr og at motoren starter lettere.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme erfaring med PRO-Long som SveinHa har med HD.

Har sett noen tester av PRO-Long oljetilsetning og den inneholder store mengder klor men det er kanskje noe anderledes med dieseltilsetning (regner med det var dieseltilsetnng du mente...).

Ja, SveinHa var vel en blandt flere store skeptikere til dette luriumet om vi ikke husker feil....

Vi pleier å si til potensielle kunder: "Hvis dere prøver Hammerdown, vil dere få bekreftet at rapportene er til å stole på."

 

Etter å ha brukt Hammerdown en tid, sier mange: "Synd at vi ikke begynte med dette tidligere!"

Du husker nok rett ja, og hadde det bare vært så enkelt som å få folk til å prøve så var de "frelst". Jeg har tross alt brukt HD på 4 motorer i et år før jeg oppdaget virkningen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Siden HD har så mange gode egenskaper regner jeg med det inneholder forsjellige stoffer.

 

Det jeg lurer på er hvilket stoff som kan direkte forbedre forbrenningsprosessen ved å redusere trykksvigninger. Det er organiske stoffer, men hva det er, er kanskje en hemmelighet?

 

Eller er det et resultat av at dieselen har blitt "renere" og at HD ikke har noen stoffer som direkte påvirker forbrenningen??

Link to post
Share on other sites

I dag sendte vi en 4 liter kanne til en sjarkeier. Den kom på 1937,50 kroner inkl. mva. Hvis prisen spiller en stor rolle, kan altså flere kjøpe større kvanta i fellesskap.

 

1) Har dere utsalgssted i Oslo som har samme pris for 4 l kanne?

 

2) Er kannen diffusjonstett? (se lenger oppe i denne tråden)

Link to post
Share on other sites

Siden HD har så mange gode egenskaper regner jeg med det inneholder forsjellige stoffer.

 

Det jeg lurer på er hvilket stoff som kan direkte forbedre forbrenningsprosessen ved å redusere trykksvigninger. Det er organiske stoffer, men hva det er, er kanskje en hemmelighet?

 

Eller er det et resultat av at dieselen har blitt "renere" og at HD ikke har noen stoffer som direkte påvirker forbrenningen??

Vi har mer eller mindre indirekte fått rede på at Hammerdown inneholder 6-7 forskjellige stoffer. Hvis vi visste hvilke det var, ville vi produsere stoffet selv. Dette med reduserte trykkvariasjoner er påvist av MARINTEK, så vi vet at Hammerdown reduserer termiske belastninger som skyldes oscillasjoner inne i forbrenningsrommet.

 

Hammerdown har stoffer som påvirker forbrenningen, bl.a. fordi Hammerdown reduserer størrelsen av de forstøvede dråpene formidabelt, men Hammerdown gjør så absolutt ikke dieselen renere.

 

1) Har dere utsalgssted i Oslo som har samme pris for 4 l kanne?

2) Er kannen diffusjonstett?

Vi har valgt å ikke selge Hammerdown fra utsalgssteder fordi slike steder må ha fortjeneste, og det betyr fordyrelse som er mye større enn porto for forsendelse til dere.

Kannen på 4 l er ikke diffusjonstett. Dette er også en sak som angår kostnader. Alle har brusflasker i huset. Brusflasker er diffusjonstette, og kostnadene for dem er en brøkdel av hva vi må betale for diffusjonstette flasker fra en fabrikk. Dette ligner vår bruk av melkekartonger som emballsje for halvlitersflasken. Emballasjen er gratis, og produktet kommer til dere uten for høy kostnad. Vi ber kundene helle den mottatte Hammerdown over på brusflasker, og det sparer dem for penger. Det er ikke i emballasjen vi ønsker å være profesjonelle, men i pris og produktkvalitet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...