Jump to content

Hammerdown (tilsetning for diesel)


Jonny

Recommended Posts

Er det noen erfaring med HD brukt i common rail motorer? Der er trykket betydelig høyere i drivstoffsystemet enn på tradisjonelle diesel motorer.

Ja, jeg har testet det på min BMW 530D - common rail. Det fungerer fint, og jeg merket mest positiv endring på kalde dager når motor er kald. Les ellers hva annet jeg skrev i et innlegg tidligere i denne tråden.

Jeg er ikke i tvil om at dette er bra.

 

Vet at f.eks MB dieselbiler har (hatt?) problemer med at motoren ikke tåler mye småkjøring. Der kan nok HD også hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Til SveinHa

 

Ja det er Pro-Long Diesel + jeg mener.

 

Om Pro-Long inneholder store mengder klor er jeg ikke helt sikker på, men den inneholder "Klorerte parafiner (C14-C17)". Om det er det du mener med store mengder klor?

 

Dette er Pro-Long sitt svar på Hammerdown, husk at dette stoffet er norsk.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Fant 5 innlegg som omtaler Alron.

 

Har Alron noe av den samme effekten som Hammerdown?

 

Blandingsforholdet til Alron er 1 : 500 slik at ei 1/2 liter flaske med Alron varer til 250 liter (det står 300 l på flaska). For oss som kjører noen liter med diesel i sesongen krever dette endel volum med Alron.

 

Forstår at Hammerdown er atskillig drøyere med et helt annet blandingsforhold?

Link to post
Share on other sites

Vi de si at den halvliteren eg kjøpte med HD må helles over i brusflaske?

Behold Hammerdown på den halvlitersflasken du har hvis den er kjøpt for mindre enn et par år siden! Da vi overtok salget av Hammerdown, solgte vi noen få 0,5 liter brusflasker med stoffet på inntil vi fikk anskaffet 200 flasker som så "penere" ut. Dessverre så viste det seg at disse pene flaskene ikke var diffusjonstette (men det var brusflaskene!). Så anskaffet vi 500 stk. 0,5 liter flasker fra en annen leverandør. De er diffusjonstette, og vi har nå levert Hammerdown på hundrevis av dem.

 

Leveranse i fireliters beholder har vi gjort noen få ganger, og da har det vært etter avtale med kundene. De ble bedt om å helle stoffet over på store brusflasker. Og så ba de om å få med en liten flaske med målestreker på slik at doseringen ombord i sjarken ble enklere.

 

Blandingsforholdet til Alron er 1 : 500 slik at ei 1/2 liter flaske med Alron varer til 250 liter (det står 300 l på flaska). For oss som kjører noen liter med diesel i sesongen krever dette endel volum med Alron.

 

Forstår at Hammerdown er atskillig drøyere med et helt annet blandingsforhold?

Ved å beregne prisen på den mengden som må tilsettes en liter dieselolje, får man et godt sammenligningsgrunnlag for prisen. Med 300 kroner for 0,5 liter Hammerdown: 30000/3250 = 9,2 øre/liter diesel. Med 82,50 kroner for 0,5 liter Alron: 8250/250 = 33 øre/liter diesel.
Link to post
Share on other sites

De ble bedt om å helle stoffet over på store brusflasker. Og så ba de om å få med en liten flaske med målestreker på slik at doseringen ombord i sjarken ble enklere.

Hvilke brusflasker mener du er diffusjonstette ?

Er det glassflasker ?

Er 1L flaskene du leverer med HD diffusjonstette og med målestreker?

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvilke brusflasker mener du er diffusjonstette ? Er det glassflasker? Er 1L flaskene du leverer med HD diffusjonstette og med målestreker?

Hammerdown diffunderer ikke gjennom Cola- og Soloflasker eller glassflasker.

Alle 0,5 liter og 1 liter flasker vi har levert de siste ca. 2 år er diffusjonstette og med målestreker.

Link to post
Share on other sites

Behold Hammerdown på den halvlitersflasken du har hvis den er kjøpt for mindre enn et par år siden! Da vi overtok salget av Hammerdown, solgte vi noen få 0,5 liter brusflasker med stoffet på inntil vi fikk anskaffet 200 flasker som så "penere" ut. Dessverre så viste det seg at disse pene flaskene ikke var diffusjonstette (men det var brusflaskene!). Så anskaffet vi 500 stk. 0,5 liter flasker fra en annen leverandør. De er diffusjonstette, og vi har nå levert Hammerdown på hundrevis av dem.

 

Leveranse i fireliters beholder har vi gjort noen få ganger, og da har det vært etter avtale med kundene. De ble bedt om å helle stoffet over på store brusflasker.

Hammerdown diffunderer ikke gjennom Cola- og Soloflasker eller glassflasker.

Alle 0,5 liter og 1 liter flasker vi har levert de siste ca. 2 år er diffusjonstette og med målestreker.

Vi får håpe at din neste cola ikke kommer på en flaske som tidligere har inneholdt Hammerdown. Det burde være unødvendig å nevne det, men det er altså strengt ulovlig å helle kjemiske midler på returflasker.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe at din neste cola ikke kommer på en flaske som tidligere har inneholdt Hammerdown. Det burde være unødvendig å nevne det, men det er altså strengt ulovlig å helle kjemiske midler på returflasker.

 

Lotus

Det er bare hvis du har til hensikt å returnere den.

 

Dessuten, hvis du hadde vært hos brusprodusentene, hadde du sett at for det første vasker de flaskene noe sinnsykt mye (med kaustik soda) og så har de "utallige" sensorer for å detektere om flasken faktisk ble ren, bla kjemisk sniffer og metalldetektor for sprøytespisser...

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være kverulantisk, men hva hvis brusflasken tilfeldigvis returneres likevel, selv om det ikke var hensikten?

 

Er det greit med rester av kjemiske produkter på returflaskene fordi de vaskes godt?

 

Brusflasker virker ofte fristende på barn. Hva hvis en unge skulle finne på å drikke innholdet?

 

Er det greit at en leverandør sender ut kjemikaliene sine på brusflasker? At de senere har gått bort fra dette er jammen flotte greier.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Nå kan (små) barn drikke det meste uansett hvilke flasker det er på, så slike stoffer bør (må) oppbevares på steder hvor barn ikke får tak i dem. Men uansett trenger man ikke gjøre det lettere å ta feil. Det var en episode på en skole (yrkesskole) for et år eller to siden der en elev drakk frostveske som var lagret på en brusflaske, skole fikk naturlig nok diverse reprimander etterpå fra bl.a. arbeidstilsynet mener jeg. Heldigvis gikk det bra med eleven.

Link to post
Share on other sites

Lotus har et meget godt poeng. Jeg er engstelig for at minsten skal tylle i seg noe av dette, selv om jeg selvsagt ikke oppbevarer dette "hvor som helst". Jeg har dratt av merkelapper på flasken, samt skrevet med sprit-tusj over det hele hva innholdet er, men tror du små unger bryr seg om det ? Neppe.

 

Embalasje bør utarbeides for produktet, med barnesikre korker etc. Om dette koster ekstra, er det allikevel billig fremfor helseplager på barna.

Link to post
Share on other sites

Ikke en diskusjon om plastflasker, men om et produkt som er i handelen!

 

Det gir vel kanskje en liten pekepinn på seriøsiteten av produktet, når leverandøren ikke en gang har dertil egnete flasker å by på?

 

Når en 1/2 liter HD koster kr. 300,- så kan man, for anstendigheten's skyld forlange at produktet kommer skikkelig emballert! Synes nå jeg, da.

 

Brusflasker er til brus..........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ikke la denne tråden gå over i en diskusjon om plastflasker, det får den enkelte ordne selv.

 

:smash::smash:

Helt enig John_Kr, ikke la denne tråden ende i en kverulering om emballasje.

Motorconsult har jo allerede bekreftet at produktet nå leveres på egnede flasker.

Embalasje kan man kverulere om i en egen tråd heller.

Nei la oss tie disse emballasje kverulerende Troll ihjel i denne tråden. :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Når en 1/2 liter HD koster kr. 300,- så kan man, for anstendigheten's skyld forlange at produktet kommer skikkelig emballert! Synes nå jeg, da.

Ser for meg noen scenarioer med spesial-flasker:

Selges i 0,1 liter til kr 195,-

Selges i 0,5 liter til kr 795,-

Selges i 1,0 liter til kr 1.500,-

 

Kanskje skulle vi forlange at det blir solgt på bensinstasjonen også? Da må prisen bortimot tredobles? Og så flotte etiketter? For ikke snakke om reklameplakater? Og kjendiser som smiler når de holder flasken? (Da er det ikke rart at f.eks. en levis-bukse koster ca 7 kr å produsere, men koster ca 1000-lappen i butikken)

 

Her er et lavbudsjett-markedsføring, importert på 200liters fat, tappet om i en "kjeller", brukt billige beholdere, pakket i brukt papp med sannsynligvis liten forteneste og med eneste markedsføring er jungeltelegrafen.

 

Det virker så ærlig at jeg ikke har noe i mot handelen...

Link to post
Share on other sites

Ikke la denne tråden gå over i en diskusjon om plastflasker, det får den enkelte ordne selv.

 

:smash::smash:

Som en fornøyd bruker av Hammerdown i ca to år nå, har det alltid de gangene jeg har fått tilsendt til meg selv (eller kamerater), kommet i diffusjonstette , blanke og godt merkede 0,5 ltr. plastflasker.

 

Absolutt ingen problemer i det hele tatt dette, - og stoffet det virker - det er også derfor jeg fortsetter å kjøpe det! :flag:

 

Det får være opp til den enkelte om man vil kjøpe, - og hvordan man vil oppbevare det på en mest mulig forsvarlig og sikker måte.

Man kan f.eks. beholde det i ufortynnet tilstand på original leveringsemballasje eller i andre valgfrie flasker egnet for formålet, som en ferdig uttynnet blanding.

 

Og som med alle andre produkter man bruker i husholdningen og i garasjen, så er man selv ansvarlig for egnet og tilfredstillende sikkerhetsmessig oppbevaring.

 

Til Walter_S:

Mener at du ikke har noe som helst grunnlag for å trekke seriøsiteten til dette produktet i tvil, -og så er det som allerede nevnt meget frivillig om man vil kjøpe eller ikke!

 

Ellers er jeg meget enig i refleksjonene til o.b.lix, - du treffer den berømmelige spikeren midt på hodet!

 

Mener nå jeg da, - og så er også mitt ønske at vi kan fortsette med å videreføre erfaringer og tips omkring bruken av stoffet Hammerdown.

 

Min egen gode erfaring med diverse forskjellige forbedringer i driften av min motor, gjør at jeg forsatt er interessert i å kunne kjøpe til en billigst mulig pris.

 

P.S.

Har selv også funnet det praktisk å tynne ut halvlitersflasken med 4,5 ltr diesel, i en egnet 5 ltr.'s kanne (f.eks. en godt merket bensinkanne?), for så etterhvert å helle tilbake på originalflasken som også er godt merket og med en synlig inndeling i deciliter.

Da vil nemlig (etter det anbefalte blandingsforholdet), 1 desiliter fra denne flasken være nok til sånn cirka 65 liter med diesel, - og det er det som jeg vanligvis etterfyller med på hver tank.

 

Lykke til dere også :flag:

 

Ship'O'Hoi! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå brukt HD et års tid, både på bilen (MB 200) og det grønne dyret i kjelleren.

Starter lettere og ryker mindre, og ikke noe vann i utskilleren.Kommer til å fortsette med HD. Embalasjen funker, la oss ikke lage problem av den.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

P.S.

Har selv også funnet det praktisk å tynne ut halvlitersflasken med 4,5 ltr diesel, i en egnet 5 ltr.'s kanne (f.eks. en godt merket bensinkanne?), for så etterhvert å helle tilbake på originalflasken som også er godt merket og med en synlig inndeling i deciliter.

Da vil nemlig (etter det anbefalte blandingsforholdet), 1 desiliter fra denne flasken være nok til sånn cirka 65 liter med diesel, - og det er det som jeg vanligvis etterfyller med på hver tank.

 

Lykke til dere også :flag:

 

Ship'O'Hoi! :sailing::seeya:

Har også brukt Hammerdwn 2 år og er godt fornøyd. Bruker samme uttynningsforholdet som deg, noe som passer for min tank når jeg vanligvis fyller 130 l om gangen. Da blir det 2 desiliter av HD-blandingen på tanken.
Link to post
Share on other sites

Dette med reduserte trykkvariasjoner er påvist av MARINTEK, så vi vet at Hammerdown reduserer termiske belastninger som skyldes oscillasjoner inne i forbrenningsrommet.

Siden jeg pålangt nær er frelst av dette produktet og for tiden er på Marintek i forbindelse med etterutdanning hadde det vært greit å vite referansen fra denne forkingen/testingen som Marintek har gjort... så jeg kan lese dette med egne øyne..

 

Jeg bruker Hammerdown på en av mine to motorer i båten, og har så langt ikke merket det fnugg av forberding på hverken røyk eller startvillighet på de små grønne røykmaskinene, der rykler like deilig begge to.... Planlegger å fortsette med dette til sommeren også.. Da bør det vel kunne gi seg noen utslag vil jeg tro.. Jeg mener vel at jeg bør ha et rimelig greit underlag for å kunne si noe om endringer ved bruk av HD siden jeg har maskiner med to helt adskilte drivstoff systmerer. Virker dette så blir jeg imponert..

 

Problemet for oss døedlige er jo at dette blir kun synsing, og "jeg mener at det ryker mindre eller starter lettere... en hvordan vi menere å huske det var tidligere...

 

Derfor setter jeg umåtelig stor pris på en referanse her angående denne forkningen som er gjort på Marintek.., selv om jeg kontakter blblioteket der i morgen og sjekker selv ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bruk av Hammerdown:

Blander man flasken på 0,5 liter med 2,75 liter diesel (parafin for å slippe diesellukt) har man en blandin på 3,25 liter. Denne skal fordeles på 3250 liter diesel, dvs 1 ml pr liter diesel. I kolonialen får man kjøpt millilitermål på 100 ml som brukes av vinsettere. Fyller man 70 l diesel, tar man 70 ml HD.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...