Jump to content

Prosjekt: Nidelv 26 og webside


pam

Recommended Posts

Hej MR Swe, ja, det er præcis den type. De sidder ganske rigtigt sammen, og kan deles i 4 lister. De 24 meter er når de er delt op, så reelt (sådan som jeg har brugt dem) er der kun 6 meter... Brugte 2 fulde pakker.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Veldig grundig og bra jobb du gjør her "pam"! :thumbsup:

 

Når det gjelder tetningslistene - kan det være noe tilsvarende disse, som Clas Ohlson forhandler?:

http://www.clasohlson.com/no/Tetningslist/Pr340232000

hej Arvid, tak for de pæne ord :-), ja, minder meget om listerne fra Clas Ohlson faktisk.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så er der lidt opdatering igen. Det meste af tiden går lige i øjeblikket med at renovere teak. Som det har været tydeligt før, så var alt teak blevet bejset og lakeret (ikke særligt pænt :rolleyes: ) så en stor potion arbejde går med ned-slibning og gen-lakering. Lidt af en omgang. Samtidig er det tydeligt at meget finer hat taget skade pga. fugt og andet over årene, så der må udskiftning til...



skabicockpitmv1.jpg



Rammerne til skabene i cockpittet var i rimelig stand, det var noget andet med lågerne, der mange steder var slebet igennem teak-fineren, det er selvfølgelig derfor at der var blevet brugt bejse :headbang: men når man nu bedst kan lide teak-fraven, så...



woodwork1.jpg



Kanter, lister og rammer afmonteres, og slibes. På billedet yderst til højre får man en fornemmelse af bejse, lak.



woodwork2.jpg



Der bruges Hempel "silke mat" for at få et mere moderne look på træet. Jeg er ikke meget for skruehuller, så hvor det kan lade sig gøre bliver de proppet :smash:



woodwork3.jpg



Meget af det massive teak så fint ud efter afslibning, så var det bare at rulle lak på. Pensel i kombination med skumrulle giver det pæneste resultat.



woodwork4.jpg



Bordkonsollen i cockpittet havde jeg prøvet at få lidt pæn sidste år, jeg var dog ikke tilfreds, og den er blevet skiftet til en i højglans alu/rf passer en del bedre :thumbsup: . Første billede ses de to sammen. Færdige trin i cockpittet til højre :thumbsup:



Det var det for i dag, men det går stærkt lige i øjeblikket.... :smiley:


Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Hej Mr Swe, har dem ikke oppe på webside endnu, er der noget specielt som du er ude efter kan jeg nok finde det til dig og sende :-)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tid til en opdatering. Jeg har vist nævnt at den originale fineer på skabe, døre og vinduer ikke havde det så godt, så det var en af opgaverne der skulle ses på.

 

bilde

 

Efter afslibning af diverse dele, var det meget tydeligt at ikke ret meget kunne reddes :smash: og tingene så faktisk værre ud end først antaget. Enten var der slebet igennem eller også var fineeren sprekket som det ses på højre billede.

Der var desværre kun en vej... Ny fineer :headbang:

 

bilde

 

Valget faldt på en relativ kraftig fineer, på 5mm, i AA-kvalitet på forsiden, problemet med fineer er at det hvis det er for tyndt bliver svært at lime og styre så det ser ordentligt ud. Her over ses udskæring af frisk fineer til de enkelte låger og også salonbordet. Det pynter en del :thumbsup:

 

bilde

 

Alt limes sammen med West System, også døren ned til salon måtte slibes ned og have ny fineer.

 

Så ja, det har stået på slibning fineer og epoxy den seneste tid.... mere følger

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Hej MR Swe, du mener det i cockpittet ikke? prøver at tage målene i løbet af ugen. Det har ikke samme mål som det originale, så hvis du fortsat vil bruge cockpit-sofaen til soveplads skal du bruge det originale som udgangspunkt :-)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Hei Mr Swe, har købt nyt og modificeret det lidt med glasholder. Det er 90 cm. i længden og som jeg husker det ca. 60 i bredten når det er slået ud. Bekymrede mig lidt mindre om det passede til brug for seng, mere om det fungerede som spise-bord. Det originale syntes jeg var for lille i praksis til at spise ved..,

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Lidt flere billeder fra fineer og slibearbejde...

 

bilde

 

Yderst til venstre det bejsede og larkerede skab, ikke særligt kønt :thumbsdown: så der måtte jo gøres noget. Først afslibning af de lodrette flader, de vandrette kunne ikke redes... Helt til højre lamineringsarbejde med den nye friske teak lagt på i West System.

 

bilde

 

Igen billeder af skabet i cockpittet, ny laminat lagt på vandrette flader - og klar til lak. Selve skabet males hvidt :smiley:

 

bilde

 

Lågerne kantes med L-lister i teak efter de er lamineret. Bliver ganske pænt :thumbsup: - mangler her efter lak.

 

bilde

 

Kahyttens bord næsten færdig på disse billeder, helt til venstre med lak. Bliver lidt mørkere.

 

Mere følger :yesnod:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Så er der lidt flere billeder fra renoveringen af cockpittet, og for at få det up-to-date måtte der tages skrappe midler i brug.

 

bilde

 

Mange af de lodrette flader males hvide, der skal males 3 gange for at det dækker ordentligt... :smash:

 

bilde

 

Det er både skabet i bagbord, ved styrepladsen og selve "køkken-møblet" der får en tur, det giver et helt nyt indtryk i cockpittet og ændre stilen kraftigt :thumbsup:

 

bilde

 

Skabet i bagbord side næsten klar til lakering. Til venstre afslibning - i midten pålimning af fineer - og til højre klar til lak. Der er også monteret teaklister så der stadig er lidt kant på hylderne.

 

bilde

 

Yderst til venstre er skabet lige lakeret, (det bliver silke-mat når det er tørret) - på de to sidste billeder ses montering af teaklister og andet. For at få en pæn afslutning til dørken, monteres teakliste rundt.

 

Mere følger.... :yesnod:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Lagde sidste hånd på nogle af skabslågerne og det blev egentlig ganske fint. De nye lister rundt i kanten krævede lidt tilpasning af hængslerne, men ikke det store. Alle "håndtag" er udskiftet til trykknapper, så de kan gå i flush når skabene er lukket.

 

bilde

 

Fineer er en lidt følsom størrelse så der kræves lidt forsigtighed når der der skal bores - tape hjælper lidt.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lidt opdatering i en travl periode...

Det meste lakarbejde er overstået, og andre opgaver står på programmet, ud over at der skal lægges varmt vand ind (billeder følger) var en af de opgaver der skulle på plads en renovering af instrumentpanelet, der var temmelig medtaget. Det lykkedes at skaffe et originalt sprit nyt Volvo Penta panel til TMD30, dog ville jeg have Wema instrumenter i stedet for Volvo, da de er betydelig mere elegante i min optik. :thumbsup:

 

bilde

 

Til højre ses det originale panel og de meget slidte instrumenter, ikke noget kønt syn, og de trængte seriøst til fornyelse, i midten det sprit nye Volvo panel. Det kan virke lidt skræmmende at pille instrumenterne ud, men opmærkning gør underværker for overblikket. :rolleyes:

 

bilde

 

Var jo ikke helt tilfreds med det originale design, så der måtte lidt "custom" til :smash: Ekstra paneler i teak...

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Lidt flere billeder...

 

bilde

 

Der bruges 3mm massivt teak, efterfølgende lak som resten af cockpittet (silke). Fandt ud af den bedste måde at udbore hullerne til instrumenterne var at spænde teaken på en underliggende plade - og der med støtte de smalle kanter når man arbejder.

 

bilde

 

Lidt flere billeder fra monteringen, yderst til venstre det færdige resultat - næsten, olietryk måleren var i rest ordre så den venter jeg på... :smash::headbang:

 

Ud over det er begge tanke blevet renset, der var store klumper dieselpest i begge, det overrasker mig altid hvor meget der samler sig. Det er virkelig en alvorlig ting, heldigvis kan man på Nidelv´en komme nogenlunde nemt til. :headbang:

 

Mere følger....

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Hej MR Swe, der er en metal luge som kan skrues af i bagbord side nede i bænken (rummet under sædet), så det er realtivt simpelt at komme til :thumbsup: i forhold til hvad jeg har set på andre både. Det kan dog være svært at se hjørnerne så der må bruges spejl...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

@ MR Swe, har egentlig bare tørret alt dritten op og tilsætter så noget af det man kan få til at forhindre vækst af dieselpesten. Det burde være nok.

 

Lige et billede af noget der var i tanken.... :eek:

 

bilde

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Lidt flere billeder fra denne måned, er jo faktisk lidt bagud...

 

Dem der har fulgt tråden ved at der var slør i ror-hylse, løsningen blev at skifte det hele til et nyt. Det blev en temmelig bekostelig omgang. Både selve gennemføringen i toppen og selve ror-støtten blev skiftet.

 

En hurtig omgang billeder - fyr løs hvis spørgsmål...

 

bilde

 

Delene blev specialdrejet, og jeg havde nok valgt at skaffe de originale dele hvis jeg havde vidst hvor dyrt det blev... :headbang: - men flot var det lavet, og flot blev det - guld i rumpen :wink:

 

bilde

 

Og nu vi var i gang...

Udstødningen har også være på programmet tidligere, men pga. monteringen af den nye ror-gennemføring har jeg ventet med dette projekt til nu.

Det originale udstødningssystem havde set bedre dage og spændbånd mv. var gennemtæret. Det hele ligger under "gulvet" i agterkahytten, så det er ikke lige et sted man tit tjekker... :rolleyes:

 

Anyway, en god undskyldning for også at tilføje en lyddæmper :thumbsup:

 

bilde

 

Udstødningen er 90mm, og der er benyttet slange og dæmper fra Vetus. :thumbsup:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Dagen i dag bød på en opgave jeg godt kunne være foruden, den hydrauliske styring lækkede... Havde været alle slanger og fittings igennem, og måtte til sidst vikle køkkenrulle om samlingerne for at finde fejlen.. Det viste sig at det var selve stemplet der lækkede ud af den ene ende...

Da det jo er relativt nyt, jeg skiftede jo hele systemet sidste sommer, kan det jo nok ordnes på garantien - men det gør det jo ikke nemmere eller sjovere at rode med hydraulikolie :-O Vanen tro når jeg kaster mig ud i den slags, blev jeg lige så indsmurt i olie som alt andet i en radius på 2km....

 

Nå men, nu er der orden på det, og systemet tæt (y)

 

Ellers er der meget andet der er fixet siden sidst, så flere billeder følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Så er det vist tid til en lille update igen. Der har været travlt på værftet, og et af de projekter der skulle laves var montering af en flap.

Når man snakker Nidelv 26 er der næsten kun en vej, selvom den er lidt dyr, og det er flap fra Asdal Trading http://www.asdal-trading.com

De laver en skræddersyet flap, det betyder dog ikke at det bare er at montere... :rolleyes:

 

bilde

 

Første job er at klargøre monteringsfladen og afkorte udstødningsbøjlen som normalt går under vandlinien, den bliver en del af den nye flap.

 

bilde

 

For at få tilpasningen præcis benyttes bukke til at understøtte flappen, og få tegnet den nødvendige udskæring.

 

Mere følger....

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...