Jump to content

Prosjekt: Nidelv 26 og webside


pam

Recommended Posts

hej Peter

ja det er støvlen udvendig hvor selve beslaget er knækket (i venstre side af foto) kan man købe det sådan beslag eller skal jeg hen til en pladesmed ? Hvordan passede radius på den nye luge og har du evt et foto du kan vedhæfte ?

 

ps jeg er ny her, så hvordan kan jeg sende et foto til dig ?

 

 

kan du se dette foto ?

https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58158/img_1600.jpg

Redigert av zacho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MR Swe, jeg har ikke gjort meget ude foran i salonen, betrækket er blå velur, og ser rimeligt ud. Jeg har tænkt at alt teak skal slibes ned i år, særligt hylderne under vinduerne. Yderligere trænger der til ny loft-beklædning for at gøre den lysere. Som du måske husker lagde jeg nyt gulv og malede en del af træværket hvidt derude.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Hej Zacho, prøv lige at høre Nielsen båtbyggeri inden du tager fat i en smed, det er bedste bud på reservedele, men jeg ved ikke om de har en støvle.

Du finder dem her: http://www.nilsenbaatbyggeri.no

Støvlen har temmelig stor betydning for hvor meget udstødningen larmer under drift, så den skal fungere.

 

Her under et par billeder fra udskiftningen, som jeg husker det måtte der "files" lidt af på alle sider for at den nye lue kunne komme ned.

Oprinelig tror jeg det er 49,5x49,5 der er målene.

 

bilde

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

En lille update...

 

Bovspyd er en umådelig praktisk indretning, og er noget jeg altid har monteret på Skilsø. Nidelv er lidt mere besværlig, for der skal flyttes lidt rundt på det øvrige gear for at det hele kommer op.

Arrangementet med at have ankerrulle på den ene side af bovspydet fungerede godt på Skilsø, så det kopieres også her.
bowsp1.jpg
Når man skal montere noget så præcist, bliver det lige pludselig en udfordring - godt man har blå tape :thumbsup: , tovværk og tommestok.
Det betaler sig at give sig god tid.
bowsp2.jpg
Spydet er et Båtsystem MP50, den er kompakt og passer monteringsmæssigt. Den støttes længere nede af stævnen af en støtte.
Nu mangler bare at lukke de gamle huller og montere et "låse punkt" for ankret.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Hej igen

Tak for hurtige svar.

Vedr. forlugen, hvordan passer det med den udvendig gamle lugekrave/kant?. Bliver den dækket, syntes ikke det ser sådan ud? Og hvad med moonlight kraven indvendig, kunne det monteres så det ser ok ud ? Jeg har nemlig haft mine betænkeligheder.

 

Jeg tror min båd har samme skylight som du har udskiftet. Altså plastik ....

Link to post
Share on other sites

Zacho du har helt ret, jeg løste det ved at lægge en kant af Deking (kunstigt teak) rundt kanten. Du behøver ikke nødvendigvis nogen inderramme, det kommer meget an på hvordan loftet har det i din Nidelv.

Der sidder ikke nogen inderramme i min.

 

Her et billede fra prøve-fitting:

 

bilde

 

 

 

SoBo - tak for at du følger med, og de pæne ord :thumbsup:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak for svar.

Hvis du kommer forbi et fotoapparat, kunne jeg godt tænke mig at se det færdige resultat, da jeg har en moonlightmodel på hånden.

Har du tænkt på at montere et el-anker spil? Jeg har købt et og derefter fortrudt købet da montage vil gå ud over gas tilslutningen i forrummet og jeg vil ikke tage pladsen på badebroen.

 

PS. Hvor gammel er din N26 ?

Link to post
Share on other sites

Hey Zacho, skifter nok loftpladerne i kahytten også, har nedtaget dem lige nu. Tager billede af den løsning det bliver. Har tænkt lidt på ankerspil, men det er blevet ved tanken indtil nu.

 

Nidelv´en er fra 85. :thumbsup:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Jeg er blevet spurt en del omkring montering af flap på Nidelv, og hvad der kom ud af det. Der er kommet en lille forbedring i top hastigheden, og Nidelv´en går nu i let trim omkring 13,5 på toppen, men det er ved alm. drift at den store ændring er kommet, her er vi gået fra ca. 8 knob til ca. 9,5/10, altså i det brugbare område. Stævnen kommer generelt ikke så højt op som før og det har også gjort lidt for stabiliteteten.

 

- en lille opdatering mere fra projektet...

 

Maling af radar…

Hmm… jeg vil ikke sige at det er noget der ligger lige for, men jeg havde egentlig tænkt at radaren skulle til “maleren” for at blive malet. Min tålmodighed med håndværkerer er dog ikke altid lige stor, så jeg tog den retur og lavede arbejdet selv :smash: for at kunne kommevidere med de mange opgaver der var med præcis denne installation.
radarm1.jpg
Første skridt var at få fjernet alle bogstaver og rester af lim, troede faktisk at bogstaverne ville være svære at få af, men det gik relativt nemt.
Afrensning med Hempel pre clean og så i gang…
radarm2.jpg
Første 3. og sidste omgang spray maling.
radarm3.jpg
... endelig monteret. Der er mange kabler gennem den relativt lille mast. Farvekodet naturligvis :smash: men en god ide lige at teste inden den sidste montering. :crazy:
Selve det store kabel til radaren var ikke mulig at få gennem targa´en, så der måtte findes en anden løsning... Det går også fremad med agtersofaen og meget andet... billeder kommer :thumbsup:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Lidt opdatering efter de seneste dages arbejde... :smash:

 

Det begynder at ligne noget med targaen, teakfiner er færdiglakeret og monteret og ledningsskjulerne er sat op. Sidste job er at montere kantlisterne, sidste slibning og lakering af kanter.

På billedet yders til højre kan man se det meget kraftige radar kabel, der er udskåret i fineren så det kan føres frem til den hvide kabelliste foran teakfineren.

 

bilde

 

 

Det nye komfur fra Wallas er ca. 2,5 cm. højere end hvad der var muligt, så bunden hvor det skal stå måtte sænkes.

Samtidig skulle der gøres plads til at føre kabler og udstødning fra komfuret, det var derfor nødvendigt at skære ud i det rustfrie stål som bunden er lavet af.
En god klinge på stiksaven er nødvendig for at kunne skære præcist, metallet er ca. 1,2 mm. så er rimeligt kraftigt. Sænkningen af metalbunden gør desværre at man mister skuffen under komfuret. På Nidelv har denne skuffe altid manglet af en eller anden grund, så det har ikke her nogen betydning.
komfur1.jpg
Wallas laver en dedikeret udstødning i rustfrit stål til komfuret, den er temmelig pebret i pris, men er indrettet til installationen, ud over det rustfrit udstødningsslange og en fiber isolerings slange trukket ud over for at isolere for den kraftige varme fra udstødning.
komfur2.jpg
Her er vidunderet, typen med varme-låg er valgt for at kunne give ekstra varme i det store cockpit hvis det skulle blive nødvendigt. Ikke fordi det Wallas fyr jeg installerede sidste år har haft vanskeligt ved opvarmning, men når nu muligheden var der, var det oplagt - og så ser det pænt ud..
komfur3.jpg
Øverste kanter på metal og øvrige kanter slibes og males hvidt, første hul til udstødningen lavet og røret prøvemonteret, ledning og dieselslange skal føres væk fra udstødningen, og bliver ikke ført i det samme hul.
Det var alt for denne omgang...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En lille opdatering. Det er ikke de mest flashy ting der bliver lavet lige i øjeblikket, men mest at alt er det detaljer og finish der tager tid. Afslibning af teak kanter og lakering af dele til cockpit mv. giver ikke det helt store indtryk af fremskridt, men tager tid. 

 

Det nye komfur er monteret i køkkenmodulet, og passer fint, dog var det et €("#/€/€= :smash:  at føre udstødningsslangen. der er ikke meget plads bag på komfuret og udstødningen skal vinkles 90 grader. 

 

bilde

 

Køkkenmodulet næsten klar til montering af stole mv. "Skuffe hullet" er blændet med 5 mm. teak fineer. 

 

Hornet er monteret på targa og det samme med TV antenne der har fået samme tur som radaren. Venter stadig på dele til både køleskab, VHF antenner og meget andet, men håber de kommer i løbet af ugen. Desværre kan jeg ikke gøre targaen helt færdig før jeg har de sidste antenner, der er nemlig ikke meget plads til at føre kablerne så vil ikke lukke den til.

 

bilde

 

Sad lige og læste en ældre test af Nidelv 26 (tror den var fra slut 90´erne, om hvordan Nidelv havde ændret farven på skrog-striben i 1987, "testeren" mente at det havde gjort båden meget yngre uden den sorte farve... hmmm.... tænker min ser ud som en båd fra 1925 så.... :smash:  :eek:  

 

Det var alt for denne gang...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Hej SoBo, tak for at du følger med her - nogen gange har man jo brug for lidt opmundring :thumbsup:

 

Som nævnt er der gang i teak arbejdet så der bliver slebet og lakeret en del lige nu.

Nyt cockpit bord, jeg var ikke tilfreds med kvaliteten af det der blev monteret første sæson, ideen med klap-bord er fin nok, men finishen skulle være bedre.

 

bilde

 

Som det ses på billedet til venstre er bordet kantet, en detalje jeg manglede på det gamle bord, kop/flaskeholderen som er en praktisk del af bordet er blevet forsimplet for at lette designet, slebet og ændret lidt. Det hele skal selvfølgelig lakeres i samme silke-lak fra Hempel som resten af cockpittet.

 

Nede i salonen sidder der en del teak på Nidelv, men efter næsten 30 år er det alligevel tydeligt at der trænger til lidt "teak-hjælp".

Særligt ved vinduerne hvor varme og kulde mødes havde den gamle lak givet op.

 

bilde

 

Som det ses er det også tydeligt at loft-listerne havde lidt under den utæthed der var i det gamle - og nu udskiftede skylight.

Der er selvfølgelig kun en vej - fuld afslibning af det hele... :smash:

 

bilde

 

Endnu en gang bliver der fyldt op med lakerede lister mv...

 

Alt for denne gang... :smash:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Hej Wester, lakering er jo nærmest en religion, der er ekstremt mange måder at gøre det på, og der er mindst lige så mange brands og produkter.

 

Første trin er slibning, hvis der er store lakskader skal der slibes helt ned til den friske teak, her bruger jeg 40-80 korn for at komme gennem lagene af gammel lak, og lige så snart du er ved at være igennem, skift til 120 korn - slut med 180. Her bruger jeg maskine.

Hvis der bare skal lakeres, slibes mat med 180 korn, og det er også den jeg bruger mellem lagene efterfølgende når jeg lakerer. Her bruger jeg håndslibning.

 

Jeg bruger Hempel Silkemat, på de flader der har været lakeret før giver jeg 2-3 lag efter slibning. På de flader og lister der enten er ubehandlet eller slebet helt ned, får den først et fortyndet lag, her efter 4-5 lag. Bruger altid pensel, silkemat er ikke så følsom som højglans, og er en del nemmere at få pænt.

 

Husk grundig :smash:  rengøring når du har slebet - slibestøv er noget af det der kan ødelægge lakering. Skulle du være uheldig, så vent til det er tørt og slib ned igen - det kan ikke reddes hvis der først er kommet støvkorn i lakken.... :rolleyes:

 

Ovenstående er på indendørs - udendørs skal man op på 7-8 lag.

 

Håber det giver mening.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak Yamarin5150 - glad du følger med.

 

Lidt opdatering igen, selvom der er meget slibe og lakering lige nu sker der også andet, der er jo ikke meget ved at sidde og se på lak tørre.... :easter:

 

De to ko-øjer i de to kabiner, den midt-skibs og agterkabinen har været anløbet og ikke særligt pæne. Det er forkromet og kræver vedligeholdelse, hvilket den tidligere ejer ikke helt har forstået. Med andre ord var de ikke til at få pæne som man kan se på billedet til venstre.

 

bilde

 

Med andre ord, hvis det skulle være pænt måtte de skiftes... :headbang:

De laves stadig helt som originalerne i forkromet messing, men valgte at finde dem i samme model i rustfrit og fra Vetus. De består af to dele, selve koøjet og en ramme på ydersiden.

 

Tingene begynder stille og roligt at falde på plads og det blev tid til montering af de nye styre-stole.

De er i samme stof som den nye agtersofa er lavet.

Selve monteringen sker på beslag som på de gamle stole, så de kan vippes, men de nye stole har en betydelig højere ryg, og må slås op "hele". De har dog ingen praktisk betydning.

 

bilde

 

Monteringen af armlæn er håndarbejde, en pulverlakeret "arm".

 

bilde

 

Der er dog et stort minus, og det var hurtigt tydeligt at armen ikke ville holde sin "naturlige" stilling, og at det faktisk ikke var brugbart. Så der bordes til en ekstra bolt, og armlænet låses dermed til beslaget.

 

bilde

 

På de første to billeder ses problemet når der kun er en bolt... :headbang:

 

Mere følger....

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Der er blevet spurgt til den boks jeg lavede til kortplotteren, måske nogle andre også kan få glæde af lidt info og lidt ekstra billeder, de er her:

 

bilde

 

Mens den var ved at blive sat sammen. Alle kanter slibes. selve kasen er i 5mm teak marinefiner. Kanter i massiv teak liste. Der er ikke noget kompliceret i det, nederste del af huset skal gå en smule ind da det ellers kommer til at gå ud over håndtaget. Ellers er det et spørgsmål om at tage mål.

 

bilde

 

Næsten færdigmonteret.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak SoBo - er glad for kombinationen af teak og "moderne" glasfiber  :thumbsup:

 

- og så til en update fra de seneste dag...

 

Loftet i salongen skulle skiftes, jeg vidste at der var en vandskade fra tidligere (gammelt skylight) men ikke hvor omfattende det var.

 

bilde

 

Lige umiddelbart så det hele ok ud, men man kunne se i et af hjørnerne at tagbeklædningen havde sluppet. det blev meget tydeligt da pladerne kom ud (billede til højre) hvor omfattende skaderne var.

Krydsfineeren havde sluppet og var massivt skadet.

 

bilde

 

Loftet i Nidelv er delt i to, den ene plade kunne genbruges, mens den anden måtte skiftes og en ny laves. Den er skåret i 4mm. marine plywood.

Til selve beklædningen bruges selvklæbende vinyl med skum på bagsiden (samme som i Nimbus). Har tidligere brugt denne type i agter-kabinen med godt resultat.

 

bilde

 

De to plader færdige og klar til montering (venstre) del montering og det næsten færdige resultat til højre. Der mangler monterings-lister i teak, skrue-skjulerer, skylight ramme, samt de nye led-spot af samme type som i cockpitet. :smash:

 

Det var alt for i dag....

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...