Jump to content

Prosjekt: Nidelv 26 og webside


pam

Recommended Posts

Dagens post bliver om lidt småting. Masten på Nidelv er lavet af alu, og jeg havde godt set at det var lidt anløben da den stadig var monteret, men da jeg fik den afmonteret var det tydeligt at det ikke var nok at pletmale lidt.... :rolleyes:

Udover at el mv. inde i masten godt kunne bruge en udskiftning manglede også toplanternen, så jeg kunne lige så godt skille det hele ad.

 

bilde

 

Jeg har altid brugt Hempel maling, og det skulle også bruges denne gang, men jeg havde ikke regnet med at jeg måtte købe en hel 3/4 l dåse for at skulle male så lidt... :headbang: så hvis nogen lige står og mangler.... :smash:

 

bilde

 

Selve arbejdet med masten tog tid men er ikke særligt kompliceret, virkningen er dog tydelig, horn og lanterneglas på den eksisterende lanterne måtte også på budgettet og indkøbes... :rolleyes:

Jeg havde arbejdet sent - meget sent den dag jeg monterede masten, og kunne ikke helt forstå at der ikke kom lys i den efter montering. :eek:

Jeg fik skilt både instrumentpanel og tilslutninger ad før det gik op for mig at det var den forkerte kontakt jeg tændte på.... :headbang::headbang: - man skal huske at få sin søvn... :smash:

 

Indsugning/udsugningen til motoren var også en opgave jeg havde sat på til i år, og i udgangspunktet også relativ simpel. Af med de gamle plast-grille og ind med nogle rustfri.

 

bilde

 

De gamle i plast var temmelig møre som man kan se, og trængte alvorligt til udskiftning...

 

bilde

 

Selvom det skulle være samme hul-mål, så passede de nye ikke helt, og der måtte en del filen og skæren til for at få de nye til at passe helt... :smash:

 

Mere følger....

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Takker Telford, det er også spændende at arbejde med tingene og få dem til at lykkedes. Bedste råd hvis man skal til at arbejde på både, er nok at holde de første prosjekter nede i størrelse, og ikke kaste sig over for store ting til at starte med... :smash:

 

Prosjektet fortsat....

Lige nu monteres navigation, og valget er igen faldet på Raymarine, denne gang dog den nye e7 med indbygget ekkolod. den er oplagt da den kan samarbejde med iPad mv. og en opgraderet VHF til en E54...

Billeder følger.. :smiley:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så blev det endelig tid til at få lavet en opdatering. Renovering og tid er gået utrolig hurtigt, og det har været svært at følge med. Bare at huske de enkelte dele af projektet indtil nu... :crazy:

 

Lang post - så er du advaret... :crazy::wink:

 

Nåmen her er et par billeder fra nogle af de sidste ting jeg nåede inden søsætningen..

 

bilde

 

Elsystemet med landstrøm er blevet opgraderet, der var monteret et almendeligt sikringspanel til brug under tøre forhold i et hus... ikke lige noget der passer til en båd :headbang::headbang: Så det måtte skiftes, ikke mindst pga. sikkerheden :smash: Ny boks med indbygget HFI og automatsikringer monteret og tilsluttet. Heldigvis kunne de eksisterende 220V el-ledninger genbruges.

 

bilde

 

Samtidig med montering af nyt relæ skulle der også ny lader, valget blev en Sterling Power 20 Amp, en af de "vandtætte" modeller med 3 udtag til batterier. Lige nu er der kun monteret 2 ældre batterier, men de skal skiftes ud i løbet af næste vinter så der bliver 3 banker, 2 til forbrug og 1 til start.

Fik ved samme lejlighed lige lavet lidt orden i løse ledninger. Et godt fif jeg fandt for et par år siden er at bruge lednings samlerne fra Ikea. De fåes som fleksible rør og relativt nemme at montere :thumbsup:

 

bilde

 

Næste projekt var at skaffe kontakter og sikringer til det nye udstyr der skulle monteres, herunder navigation og lys, og samtidig sikre at der fremover kan monteres uden at skulle trække for mange ledninger.

Valgte det traditionelle Roca panel, det er pænt og i god kvalitet, og så passede det i størrelsen.

Der sidder en luge lige til højre for styrepladsen på Nidelv, den giver adgang til ventilationsblæseren til toilettet, men passer også perfekt til montering af et ekstra aux-elpanel.

VHF, Autopilot, og plotter kan dermed have hver sin sikring og tilslutning.

 

bilde

 

Færdigt monteret panel :thumbsup:

 

bilde

 

Montering af navigation er efterhånden en større ting, særligt når man vil have alt sluttet sammen. Jeg har altid foretrukket Raymarine, og det er der ingen grund til at lave om på da de næsten lige er kommet med den nye E-serie plottere. Så det blev en e7 med indbygget ekkolod, og en SPX5 pilot som jeg kender godt, og en E54 VHF. Ville gerne have monteret Radome i år også, men det kræver tid, for det vil være nødvendigt at lave nogle ændringer på tagabøjlen, så det bliver til næste sæson.

For at koble tingene sammen var det nødvendigt at lave et decideret "backbone-system" som Raymarine kalder det...Meget dyre kabler sørger for at data kommer begge veje hurtigt... :crazy:

Alle samlinger sidder i en lille boks med nogle speciel

 

Det var første gang at jeg har monteret en P79 indenbords ekkolods-tranducer, og det skulle vise sig at være lidt tricky. Monteringen er egetlig meget lige til, og er beskrevet i manualen klart og tydeligt - men producenten går åbenbart ud fra at man montere 1000-vis af denne type transducer - de glemmer nemlig lige at skrive at der skal fyldes frostvæske i den kop transduceren skrues fast i... :headbang::headbang: Det ser ud til at være rettet i online versionen nu.. :smash:

 

Til slut et par billeder fra søsætningen....

 

Ganske ok i betraktning af den meget pressede tid i år..

 

bilde

 

Listen over ting der er renoveret er alen lang, så jeg vil spare for at poste den, men når jeg ser tilbage på de seneste 2 måneders arbejde er det vildt at forestille sig.. :rolleyes:

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Fik lige samlet lidt billeder fra før projektet startede...

 

bilde

 

Til venstre, agterkahyt med plyds på væggene, i midten det gamle toilet hvor det meste er skiftet nu og til højre den gamle styreplads...

 

... og så lidt billeder lige nu.

 

bilde

 

Toilet til venstre, nyt gulv, toilet, spejle og ny loftbeklædning og lys. I midten siddegruppen i cockpittet, renoveret bordkonsol, ny bordplade og underdørken ny støjisolering. Førepladsen er ændret kraftigt, hydraulisk styring, maling, navigation, gulv mv.

 

bilde

 

Til venstre den renoverede agterkahyt. Ny vægbeklædning, lys, og teaktrimming. I midten et kig ned i forkahytten. Rensning af hynder, nyt gulv, teaklister og lys mv.

 

Lige nu har Nidelv været i vandet i 3 uger, og de forskellige systemer bliver testet. Som altid er den bedste måde at få et overblik over hvad der mangler at bruge båden :smash: Og det er klart at der venter nogle projekter til vinterhalvåret allerede nu - så der skal nok komme opdateringer... :yesnod:

 

Et par billeder ude fra:

 

bilde

 

Ikke de bedste billeder ude fra, men håber det giver et lille indtryk af at der er sket en del. Ny dæk-hardware inkl. pullerter, ankergrej mv., grundpollering og afrensning.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Hei Møkkalasset, ja, det har også været en udfordring i år, havde kun 2 måneder til at rette Nidelv´en lidt op inden ferien :sweat::sweat: så det holdt også hårdt samtidig med mit vanlige arbejde :smash:

- og endnu en gang tak for støtten, den er værdsat :thumbsup:

Er allerede ved at samle sammen af ideer til vinterens projekter, efter at vi nu har været afsted på sommerens togt i snart 3 uger, viser der sig bestemt ting og sager der skal rettes og nye ideer til forbedringer...


Takker Sakéna, der mangler nu stadig en del før jeg selv er helt tilfreds :yesnod:

 

ps - det må jo nærmest være et tillykke med både til dig iøvrigt, Bavaria har været ualmindelig heldige med designet af 420´eren, flot båd :thumbsup:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Så er det vist på tide med en opdatering, der er gået for længe siden sidste omgang billeder :smash: . Efter sidste sommers tur var der en del ting som viste sig, så der er basis for mange billeder.


Først og fremmest blev det klart at det gamle dieselfyr skulle skiftes, det var oprindeligt fra Volvo Flyfabrik - altså et Ardic, og det kunne ikke mere efter 28 års drift. Dernæst bemærkede jeg at der var slør i roret, og der var andre ting. der skulle ses på.



Efter at Nidelv kom på land og ind på værftet, blev roret pillet af, og man kunne komme til beslagene. Det var tydeligt at “sløret” kom fra tærring, så alt måtte afmonterers, både gennemføring og beslaget i bunden.



bilde



Hele akslen blev taget ud for at kunne tjekke stævnrøret. I midten kan man se de afmonterede beslag og rorsko, selve rorakslen kan ses helt tilhøjre. Det var ret tydeligt at der var tærring, og at det var skyld i sløret.



bilde



Efter at akslen kom ud, var det desværre tydeligt at der måtte et nyt stævnrør til, de gummi-læber der sidder inde i røret var meget slidt :headbang: - det er desværre en af de værste opgaver ved en renovering, at få et gammelt stævnrør ud og et nyt i kræver mere end almindelig stædighed :smash::smash::smash: . (ses til højre.


Ror-gennemføringen kan ses til venstre, den var ligesom akslen tærret, så den måtte også ud. Selve rorfoden var også meget slidt. Efter at have skrevet til Nielsen Bådeværft (tidl. Nidelv) kunne nye dele godt skaffes, men det ville være i samme design, så der er i stedet bestilt specialbeslag til montering.



Mere følger... :yesnod:


Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Stævnrørsskifte, der er bare frem med værktøjet.. :smash:

bilde

 

Der skal kraftigt værktøj til for at få det gamle ud, som det ses på midterste billede var det indvendige gummi i stævnrøret meget slidt...

- det lykkedes til sidst :cheers:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Takker M/S Aiolos - kan godt anbefale Nidelv 26 :thumbsup:

SoBo, forhåbentlig så havner vi der på et tidspunkt, der mangler dog en del endnu... :rolleyes::yesnod:

 

Lidt flere billeder fra januar og begyndelsen af februar i år. Som altid når man kommer rigtig igang så er der mange ting at tage sig af. Nidelv fra denne årgang har udstødningen ført under vandlinien. Selve slangen ligger under køjen i agterkahytten. Da rorgennemføringen skulle skiftes (sidder samme sted) var det tydeligt at der var et problem med udstødningen.

 

Gennem sommeren følte jeg at udstødningen kunne dæmpes en del (den kom ved flere lejligheder ud af vandet ved fart over 10 knob), og efter arbejdet med Skilsø tidligere, så var en egentlig muffler et godt bud på en løsning. Der er dog ikke meget plads på Nidelv til montering - så løsningen bliver en af de få der er plads, Vetus MV90 - det er en 90 mm. udstødning. MV90 er tillige forsynet med tilbageløbssikring, en yderligere fordel ved denne installation.

bilde

bilde

Som det ses var der en del rust-anløb ved den foreste "gennemføring", og faktisk også antydning af utæthed. Ved afmonteringen kunne jeg så se at et af spændbåndene var gennemtæret og det andet var godt på vej - en ulykke der bare ventede på at ske.... :sweat::eek:

 

bilde

 

Til venstre inderste gennemføring der går gennem skottet og vinkles op - det var tydelig at noget var galt, i midten spændbånd afmonteret, helt gennemtæret :eek: , og til højre gennemføringen efter afmontering af slangen hvor man kan se at udstødningsvand har sivet fra samlingen. Et viklet plastrør går gennem skottet og op så det kommer til at minde om en vandlås, en simpel løsning som nok sikre tilbageløb, men ikke giver nogen egentlig dæmpning af udstødningen...

Mere følger... :flag_da:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Da der er meget der fortsat skal laves med ror-gennemføringen agter, har det givet mening at sætte udstødnings-projektet i bero lige nu til det er klaret. Det bliver trangt nok når først udstørningsslange og muffler bliver monteret.. :yesnod:

 

Et af de større projekter er nyt dielsefyr, og man kan jo næste sige at jeg er i træning med at montere sådan et - sidste vinter var det i Skilsø´en... så det er nærmest dejavue :crazy:

På Nidelv er der dog en del mere plads, og det er en del nemmere at komme til slanger mv. Det gamle fyr er et Volvo Ardic og det havde set bedre tider...

 

bilde

 

Ardic har et indblæs og et udblæs, det bliver erstattet af et Wallas 30DT der har to ind og og udblæs, så der skal laves et par ændringer.

Det var relativt simpelt at få det gamle fyr ud og afmonteret.

 

Der var flere opgaver ved montering af det nye fyr.

Agterkahytten havde ikke varme-indblæs, det skulle laves, og en ekstra slange føres agter ud, samtidig ville jeg gerne have et udblæs ved styrepladsen (nede ved fødderne) det der var indsug for det gamle fyr, blev ekstra udblæs for det nye. Ved godt at det kan virke forvirrende, men resultatet er to udblæs i cockpit, et i kahytten, og et i agterkahytten - det skulle sikre god varme. Ud over det har Wallas´en mulighed for både en indsugning ude fra det fri, og en indefra - så det skal naturligvis også udnyttes..

 

bilde

 

Den nye Wallas 30DT, alle dele til selve fyret er med i kassen, dvs. kabler og fjernkontrol, men ikke slanger, samlinger, udstødning mv. mv. og det kan godt løbe op alt efter installation. Wallas har et slange-og-installatonssæt hvis man har brug for det til ca. 3.000. De fleste installtioner kunne dog genbruges, og derfor havde jeg ikke brug for det hele.

Nidelv´en har en plade beregnet til installtion indglasset i skabet i cockpittet hvilket gør monteringen nemmere. Wallas holdes på plads af et beslag, det skulle i princippet gøre det nemmere at lave service - om det rent faktisk er sådan i praksis er nok en anden sag.

 

bilde

 

Wallas har et system hvor indsug og udstødning til forbrændingen går gennem samme tilslutning, et lille rør inde i et lidt større sørge for at holde tingene adskilt. Jeg har aldrig brudt mig særlig meget om den type stålslanger, de er hamrende skarpe i enderne... :lipseal::smash: Det er nødvendigt at isolere udstødningen da den bliver meget varm, så inden den blev skubbet op på plads blev den isoleret med varmeisolerende fiberklæde.

 

bilde

 

Det eksisterende hul fra udstødningen til det gamle fyr kunne bruges igen (den gamle udstødningsgennemføring ses yderst til venstre). Wallas udstødning/indsugning er nu ret elegant :thumbsup:

 

bilde

 

Montering af "fjernkontrollen" var relativ simpel, træk kablet, og tilslut. Kontrollen til det gamle Ardic gik faktisk helt fra hinanden da den blev afmonteret.

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Så fik jeg lidt tid til en opdatering igen :thumbsup: .

Noget af det jeg havde fundet ud af over sommeren var at dørken i cockpittet ikke lå jævnt, og der er nok heller ingen tvivl om at der kom en del motorstøj ud også. Det skyldes at gummilisterne var meget medtaget og ikke sluttede tæt. Samtidig var rammerne som holder gulvet i Nidelven ikke særlig kønne for at sige det mildt :lipseal:

 

bilde

 

Som det ses på billederne trængte faktisk hele "kælderen" til en omgang, og når man fik set lidt nærmere på det var det temmelig slemt med skidt mv. Batteri-banken skal også skiftes så det var nærliggende at tage alt op og få gjort ordenligt rent der også. Der var ikke andet at gøre end at komme igang.... :headbang::smash:

 

bilde

 

Føste step var at få de gamle gummilister skrabet af, gik rimelig nemt med en spartel, herefter slibning, afdækning, og til sidst første lag 2-komponent Hempel...

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Takker for støtten og de pæne ord :smiley:

Så jeg vel hellere poste lidt flere billeder.

 

bilde

 

Gummilisterne har den helt rigtige mode-rigtige hvide :lipseal: I midten rammerne efter anden omgang 2-komponent Hempel. Montering af gummilisterne gik relativt fint og simpelt.

 

bilde

 

Det færdige resultat blev meget pænt :thumbsup: Rart at vide at der er pænt under gulvet... Nu kommer indretningen af batterirummet (ses til højre).

Denne weekend had der stået slibning af teak og larkering.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Hej MR Swe, de er købt i det vi i Danmark kalder Silvan, dansk kæde af trælast handel. De købes i metermål af 24 meter.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

SoBo, jo de to listene er pakket slik at de henger sammen, men "rives" lett fra hverandre når man tar dem ut av pakningen.
Jeg har også brukt "Clas-varianten" til å tette under dørklukene, men syns at de blir litt flatpressede etter et par års bruk, og derfor kanskje ikke tetter så bra lenger. Mulig at den varianten som "pam" benytter er av en annen kvalitet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...