Jump to content

Prosjekt: Nidelv 26 og webside


pam

Recommended Posts

Tak jcjohansen og FM 8-12 har såmen "ganske vanlig" kontor job :wink:

 

Lidt opfølgning denne gang, har jo været i gang med at lave nyt bord i cockpittet da jeg ikke var tilfreds med det tidligere.

 

bilde

 

Som jeg vist nævnte blev det en gang halv fabrikat. Mest fordi det gav en tidsbesparelse. Det blev lakeret i silke-mat som resten, og så var jeg ret vild med kop holderen på det gamle - så det er faktisk den samme, dog med en del ændringer som man kan se på tidligere billeder. Det kommer til at matche meget godt med den nye sofa. :thumbsup:

 

Og så er der jo loftet...

 

bilde

 

Loftet i salonen skulle have sidste finish og fastgøres. jeg har ikke været meget for det tidligere design ved lugen så det skulle også på plads.

Det er lavet med en 38x38 teak l-liste, og giver et noget andet look end originalen. Ved samme lejlighed blev skabet i kahytten også slebet ned og fik silke-lak. 

 

Bov-propel.

Planen er jo at der skal bov-propel i både inden søsætningen, det bliver en side-power med joy-stick kontrol ved førepladsen. Propellen ved man jo hvor skal sidde, noget andet er joy-stick-kontrollen. Nu er det jo ikke fordi instrumentpanelet eller ergonomi har været i fokus tilbage i ´85, men derfor kan man jo godt gøre det bedre så det passer til moderne brug og krav.

 

Så i lighed med kort-ploitteren måtte der tænkes... :rolleyes: 

 

Eneste løsning var at bygge noget custom igen, men der er flere praktiske problemer på Nidelv, da alting er meget kompakt. Som på en moderne båd skulle joy-sticken være nem at få fat i, også når man sad ned, altså hen ved gear/gas og ikke på instrument-panelet som jeg har set andre gøre.

 

bilde

 

På venstre billede ses problematikken... :rolleyes:

For at få et bedre udseende, som også højner finish, skal det ikke "bare være klistret" på. Selve holderen er skåret i massiv teak, og formen tilpasset. Der er den udfordring at der skal være plads til gas/gear. på højre billede kan man se de to dele som er hovedparten af den nye konsol.

 

bilde

 

Til venstre ses samlingen af konsollen, Trælim og et par stifter, her efter lak. Til højre ses liste og konsol efter montering, men før endelig finish. :smash:

 

Lidt udfordringer...

Det er sjovt som små detaljer kan tage tid, og lige nu vrimler det med dem, mange gange kan ting man regner med ikke tager tid tage alt for meget tid.

Som det nye køleskab, der viser sig at være 16 cm. for dybt da skroget går ind i toppen i monterings-hullet i bagbord side :headbang: .  Et nyt måtte bestilles, eller de nye sorte antenner for AIS, FM og VHF som blev forsinket fra Italien, og gjorde at færdig-monteringen af targa-bøjlen først kom på plads nu denne weekend. Det forsinkede så igen at teak ved vasken og færdig montering af kabler mv. blev forsinket - det er ren kæde-reaktion :headbang:

Går man trods ovenstående i gang af utålmodighed, ja, så kommer man til at lave det hele om igen, så jeg har lært at lade være..... :lipseal:

 

Det var alt for denne gang...

Link to post
Share on other sites

Lidt flere billeder fra weekenden...

 

Nedgangslugen skulle afslibes helt, den generelle afslibning var gjort sidste år, men da den også havde fået en skade hen over sommeren sidste år, trængte den til en ordentlig omgang.

 

bilde

 

Skaden ses på billedet til venstre, "forsiden" var ganske enkelt brækket af, og det trængte til forstærkning, så monterede en massiv teak klods som støtte kombineret med en ekstra liste på forkanten. Der var fortsat noget af den gamle bejse/lakering tilbage på bagsiden, som det ses på billedet til højre blev det ganske godt efter afslibning.

 

bilde

 

4 lag lak og lidt tilpasning. Her er det færdige resultat. På sigt kan det være der skal en anden løsning til, men nu prøve vi med denne her. :smash:

 

Ud over lak-arbejde og slibning/finpusning, skulle der også trækkes ledninger til de nye VHF antenner, den ene kommer til at håndtere AIS og FM/AM mens den anden bliver udelukkende VHF.

 

bilde

 

AIS´en blev en GME, rimelig i pris, Nmea 2000, 0183 og fuld to-kanals modtager, til venstre ses "splitteren" eller dublex som de også kaldes, som splitter signalet til hhv. AIS og FM/AM.

 

Antennerne er på 2,6 meter - lidt overkill - men det ser godt ud i sort glasfiber  :thumbsup:

 

Det var alt for nu.

Redigert av pam (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tak for støtten boa, hanto1 og jcjohansen, der er ikke sket så meget denne uge ud over at vente på dele til montering. Bl.a. fik jeg bestilt et for stort køleskab - der er ikke plads til et 50l Waeco i en N26 kan jeg sige :headbang: , så det måtte retur og et nyt bestilles. Ellers har der været nogle detaljer som har været lidt svære at skaffe og finde. Nogle dele/detaljer jeg havde set på Fredericia Boatshow på de nye Marex, ville jeg gerne have fingre i. Marex havde bl.a. fundet nogle rustfrie kop/glasholdere som så utroligt godt ud.

 

Mere følger efter weekenden...

Link to post
Share on other sites

NB, der er blevet spurt til hvad jeg bruger til loftbeklædning, - bruger bekædning med lim, som leveres af Ronneby Marinedesign i Sverige. http://www.marinedesign.se
 

 

Man skal vende sig til det for limen klæber ekstremt og der er 1 forsøg :rolleyes: , men ellers er det den nemmeste løsning i forhold til at bruge alm. lim.
Leveres i min 6 meter længder, bredde 140cm.
:thumbsup:
Link to post
Share on other sites

Tid til lidt opdatering, den seneste uge har gået med småjob og detaljer. En af dem var de famøse kopholdere... :rolleyes:  som endelig kom hjem fra leverandøren.

 

Den ene kopholder skulle sidde bagude ved sofaen, det har altid irriteret mig  at der ingen holder var når man sad oppe på taget til agterkahytten eller lå i solen der omme.

 

bilde

 

Til venstre ses kopholderen i rustfrit stål. Skabelon laves og der udskæres i 5mm teak plywood. slibes til og tilpasses.

 

bilde

 

Tilpasning og tilretning. Her efter 4 lag silkemat lak som resten af træet. For boring af huller, og færdigmontering. Lidt samme system er brugt mellem føresæderne for at få en elegant løsning...

 

Kanten på borpladen havde lidt skade efter jeg havde afmonteret den gamle liste - samler åbenbart tingene godt... :rolleyes:  Så der skulle lidt rep. til før monteringen.

 

bilde

 

Det er blevet en del mere praktsik end det var, og der er nu mulighed for at bruge holderen ikke bare under sejlads men også når man laver mad.

 

Andre opgaver har været polering af hele båden, den har i år fået rubbing på den sorte stribe og fribord, her efter polish og til slut voks. samme omgang som den fik for 2 år siden. Selvom den sorte stribe ser fornuftig ud lige nu, ved jeg godt hvad der venter til næste vinter... :rolleyes: Flere billeder følger efter noget oprydning...

Link to post
Share on other sites

Hej MR Swe, puderne er custom og lavet i København af IM. Alt er ændret i forhold til dem der var der førhen. Oplægget har været at gå efter moderne udformning som brugt på nye Nidelv. En egentlig pris er svær at give, for jeg bestilte den grå alcantare-lignende microffiber i Portugal sammen med stolene via en svensk agent. Sofa og hynder er lavet i Kbh. som sagt. Bestemt ikke billigt med denne total løsning inkl. stole, så der skal overvejelser til...

 

Sjursen, kopholdere kommer fra et dansk firma der hedder Masnedø Marinecenter, men prøv atontakte Marex - de bruger samme type i den nye 37' er.

Link to post
Share on other sites

Tid til lidt opdatering igen...

 

Som lovet et billede - om end lidt dårligt :rolleyes:  at sofa og solplads agter i cockpit.

 

bilde

 

Selve hynden er lavet i et stykke (L) ryggen består af 3 dele, et hjørne og to længder. Ryggen skråner og har "vulst". Hynden har også "vulst" og lavet i "lamineret" skum for at gøre den mere behagelig at sidde på.

 

Mere følger...

Link to post
Share on other sites

Efter at have lavet tjek af brændstof systemet kunne jeg konstatere at der var en utæthed et sted. Det var hurtigt klart at utætheden måtte sidde “lavt” for den kunne tømme begge tanke. :rolleyes:

 
Det mest oplagte var derfor at tjekke forbindelsen mellem de to tanke, og det var faktisk rigtigt godt at det blev gjort viste det sig…
 
fuelline.jpg
 
Jeg havde overvejet at skifte slangen sidste år, men havde udskudt det.  som de ses på billedet til venstre er det tydeligt at slangen godt kunne bruge en udskiftning, det blev dog langt værre da den blev afmonteret - den faldt næsten fra hinanden, og der viste sig et tydeligt hul. Den var ganske enkelt helt mør… :headbang:  :headbang:
 
fuelline2.jpg
 
Slangen er en 45mm., og ca. 1,2 meter. Samtidig blev spændbåndene skiftet, de var næsten gennemtæret.
 
Det var lidt en uforudset opgave… :smash:
Link to post
Share on other sites

Lille update...

Efter udskiftningen af forbindelses slangen mellem de to tanke, rensning af bund og sump forsvandt diesel lugten for det meste. Men den efterfølgende dag var der igen en lille smule lugt af diesel.

 

Alle samlinger blev tjekket på den nye slange, og oppe ved den bagbord tank lige ved stop-hanen lå der noget diesel. Jeg tørrede det op, men det kom hurtigt igen. Det viste sig at det lille mellem-stykke slange (som ikke lige umiddelbart så ud somom det skulle skiftes), der sidder mellem stophanen og selve tanken også var flækket.

 

Man kan se det på billedet i den tidligere post yderst til højre.

Stykket er ca. 15 cm. langt og jeg havde et stykke i overskud som passede præcist, men det var et )%"/#&€#€€)(" :headbang:  at skifte det - ikke mindst montere de nye spændbånd.

Det gode ved operationen var at det var meget tydeligt at lugten af diesel forsvandt med det samme  :thumbsup:

 

Anyway - havde regnet med at jeg skulle rydde lidt op og klargøre til de sidste ting inden søsætning, men det blev så andre opgaver.... :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Så er det vist tid til lidt opdatering igen. Der har været mange mange opgaver der har taget mere tid end de skulle/burde :smash:  Først og fremmest har der været en masse el-arbejde, kabeltræk og ændringer. Endelig kom det bestilte køleskab. Valgte en Waeco Coolmatic CR40, det passede i dybten.

 

bilde

 

Hullet til køleskabet skulle tilpasses for at få plads til at flush-montere køleskabet, så der skulle tages ca. 1 cm. i den ene side og justeres en del i top og bund. Selve monterings rammen skrues fast til køleskabet med skruer inden det hele skubbes ind på plads, of fæstes i rammen.

 

Blev ganske pænt :thumbsup:

 

Batteri banken har været moden for udskiftning siden jeg overtog båden, den nye "bank" består af 3 stk Exide Dual 142 amp, 1 til start, og 2 til forbrug. Der var ingen tvivl om at der også skulle rydes op i ledninger og kabler. Jeg ønskede også få flyttet samlinger til rummet ved siden af, og indsætte et nyt og lidt mere moderne lade-relæ mellem de to batterikredse. Det krævede ikke så lidt at holde styr på kabler, mange monteret oven i hinanden og med dårlig terminering.

 

bilde

 

Lidt "bling" skulle der til, så de gamle og meget anløbne batteri-poler blev skiftet med nogle nye med skrue-terminaler fra Sterling Power. Tror faktisk ikke de er bedre, men pæne er de :yesnod:  ud over masser af kabel arbejde, stort set alle kabler skulle klippes og nye terminaler monteres.

Der er rengjort og monteret nye batterikasser til den nye batteri bank så de er sikret ordentligt.

 

bilde

 

Det gamle Bosch skille-relæ der havde givet op ses i midten ved afmontering, havde et traditionelt Septor relæ liggende som nu er monteret i stedet.

 

Mere følger... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tak SoBo og Fyrlykten :thumbsup:  Har været alt for dårlig på at opdatere de seneste 14 dage :yesnod:  men så må jeg gøre en ekstra god opdatering om lidt af det der sker lige nu.

 

Der har været en masse mindre ting der skulle i orden og som krævede tid, og helt almindelig forårs klargøring skulle også til.

 
Under det lange sommertogt sidste år var forbindelsen til den store hoved anode agter blevet cuttet, og ledningen trængte også til udskiftning for at sikre en ordentlig forbindelse. Det var vigtigt at få det på plads samtidig med skift af anoderne.
 
propellerzink.jpg
 
Som det ses bliver der spist lidt af anoderne, skruen skulle poleres og der skulle bundmales. Den nye forbindelses ledning mellem stævnrør og anode er lavet af 6mm leding og “forseglet” med krympeplast i hver ende. Yderst til venstre den gamle ødelagte ledning og den nye ved siden af.
 
propellerzink2.jpg
 
Det er også ret tydeligt at skruen trængte til lige at få en omgang. Vi er i Øresund “plaget” af et skalddyr der hedder ruer, og de har det med at sætte sig alle steder der ikke er bundmalet.
 
Det hele endte jo med at blive ganske pænt og ordenligt. :thumbsup:
 
Djævelen ligger i detaljen, og det kan jeg godt skrive under på efter mange år hvor jeg har arbejdet med både.
Små ting der tager masser af tid, men som kan betyde forskellen på et ok godt resultat og et super resultat og det at noget "ser færdigt ud".
 
seatsstopper.jpg
 
Sæderne blev monteret for længe siden, men jeg var ikke helt tilfreds med at de bare klapper ned på bordpladen, på en eller anden måde virker det ufærdigt (en af de der detaljer som er irriterende.... :smash: ) Løsningen blev at montere nogle gummi-fødder under stolenes agter ende. Det løfter dem ca. 5mm fra bordpladen, sikrer at den styrbord stol ikke rammer vasken og giver lidt finish oven i. Så det var afsted til Silvan og finde det de kalder dørstopper - og jeg kalder en gummi-dut... :rolleyes:  Har faktisk set det før et sted, måske på seneste generation af N26...
 
Tilslutning af det nye komfur har manglet, det var monteret, men det endelige træk af diesel og strøm tilførsel var ikke færdig, da det skulle trækkes sammen med nogle øvrige installationer. Samtidig skulle jeg have tjekket at komfur og oliefyr kunne dele tanktilslutning - og ikke mindst hvordan.
 
komfur5.jpg
 
Som altid krævede det lidt snilde at få til, men det kom til at blive fint. Wallas laver et lille “filter sæt” som indeholder de overgangsstykker af slange og de “klemmer” der skal bruges, samt et nyt filter. Ud over det var der brug for et 6 mm. y-stykke for at få slangen ud i to. (ikke noget billede desværre - men det skulle være til at forestille sig.
Ud over tilslutningen fik jeg også lavet teak kanterne færdig omkring komfuret, en ting der gør et mere færdigt look..
 
Ud over det er det blevet til en mængde småopgaver, bl.a. to ekstra lamper i cockpittet, montering af sikringsbokse til både fyr og komfur, oprydning i gamle ledninger samt ikke mindst montering af lyddæmpnings måtte på nogle flader.
 
Det var alt for denne omgang, skal prøve at være lidt mere flink til opdatering :thumbsup:
Link to post
Share on other sites

Da blev det tid til bovpropel (bougpropel) på Nidelv, og der er jo en del posts på forumet omkring det, men jeg har forsøgt at tage så mange billeder som muligt så man kan følge processen efterhånden som vi kommer igennem, noget der måske mangler lidt...

 
Selvom Nidelv 26 kan virke lidt rund ude foran, så bliver den relativt fin og skarp når man kommer ned under vandlinien.
Som man kan se på billedet er der ikke meget plads, forest sidder der afstivningsskot, og  reelt set kan man kun sætte bovpropellen et sted på Nidelv 26 - så langt fremme som den overhovedet kan komme, og det er vel meget godt. :smash:
 
bougprophull.jpg
 
Selve udskæringen af hullet til fiberrøret sker ved at man måler indvendigt ud fra nogle målepunkter. På Nidelv har ham nogle skrovlinier som man kan gå ud fra, og så justere lidt efter, man kan faktisk se dem ovenfor på billedet.
 
bovprop1.jpg
 
Yderst til venstre skæres hullet, skrovet på en Nidelv er kraftrigt og stærkt, så det tager tid at komme igennem og rundt.
 
Til højre ses prøvefit af røret og opmåling af hvordan det skal skæres.
 
bovprop2.jpg
 
Det færdige skårede men ubehandlede hul :crazy: . Som det ses er det nødvendigt at fjerne en del af indretningen for at kunne komme til. Det er en lidt skræmmende process at se så stort et hul i ens “kæreste eje”.
 
bovprop3.jpg
 
Kanterne rundt hullet slibes ned til den rene blasfiber - noget der støver ekstremt, så specialværktøj med sug er en god ide.
I midten ses tunnelen monteret og justeret til, klar til at blive endelig glasset på plads.
 
bovprop4.jpg
 
Selve glas-arbejdet begynder, de enkelte lag ude og inde lægges op, og den forreste “læbe” begynder også at tage form her. Der forstærkes med flere lag fiber dug.hele vejen rundt.
 
bovprop5.jpg
 
Til venstre kan man se monteringen indvendig efter at glasfiberarbejdet er færdigt. Da der ikke er meget plads under selve tunnelen er der nærmest fyldt op med polyester. Til højre ses efter pålægning af første og andet lag fiber spartel.
 
bovprop6.jpg
 
3. lag fiber spartel, jeg har forsøgt at tage billeder så man kan se formen på hullet der begynder at være tydelig her.
 
bovprop7.jpg
 
Tid til el-arbejde, og det kan ikke være overdimensioneret nok i min optik, så der føres 35kvm frem fra hovedbanken til batteriet fremme, det skal egentlig kun bruges til ladning af batteriet der ude, og der bliver sat skille-relæ i mellem bovpropel batteriet og start batteriet, og løsningen bliver også en lille lader der kan tage sig af bov batteriet for sig når der er landstrøm, så skulle det være sikret :smash:  . Der monteres samme type batteri som øvrige, altså et 142 amp Exide dual ude ved bovpropellen. Mellem batteri og propel bruges 50kvm. Det blev en del kabelarbejde, men det er tilfredsstillende at det bliver lavet ordentligt og sikkert. 
 
bovprop8.jpg
 
Montering af joystik til kontrol var en af de mindste opgaver, da jeg tidligere havde forberedt panel mv.
 
...flere billeder følger... :smash:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...