tobixen Svart 27.September.2016 Link til dette innlegget Svart 27.September.2016 Jeg har aldri hørt om en Efoy som brenner opp. Har du hørt om en LiFePo-batteribank som har tatt fyr? Google etter "methanol caught fire", og det er nok av skrekkopplevelser der ute. :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bitteliten Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Noen som vet om man kan bruke annen fuel enn Efoys egen Metanol? Metanol er jo relativt kurant vare.. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 Hei. En liten erfaring/status på vår Efoy. Syns den har levert litt lite strøm sist sesong. Leverte den inn til test og oppgradering hos forhandler for noen uker siden. Fikk den igjen i dag, og det var nedslående resultat. Den har riktignok gått mange timer, men skulle hatt bedre ytelse en dette. Har vert lagret i plussgrader hele året. Når det gjelder avgasser, så har ikke det vert blokkert. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 Jøss, det var et nedslående resultat, ja! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
nordan family 27 Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 Er det ikke slik at effekten avtar på dem da? Men dette var vel litt tidlig... Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 Det står i manualen at den skal kunne levere min 50w /ca 4 amp. når 3000 timer er passert. Men det gikk fort nedover etter 3000t. Forhandleren sier de kan sende den til Tyskland for feilsøking/rep. Men det er vist ingen garanti for at den lar seg reparere, og blir som ny. De sier at må den indre brenncellen/innmaten byttes, koster det like mye som et nytt apparat. Så denne installasjonen går nok ut av båten snart. Etter montering av 200w solcelle har heller ikke behovet for denne vert veldig stort. Men jeg skulle gjerne beholdt den, vist den kunne repareres for en «normal» sum. Er det noen andre som har merket redusert effekt?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 Min Efoy fra 2010 leverte ca 7a. Den hadde gått ca 300timer. Når båten bruker 8a ved seilas var det ikke noe poeng å ha den for oss. Solgte den på finn. efoy er nok fint til lett fritid, men skal man ha noe som er litt mer skikkelig er det ikke brukandes tenker jeg. Er det ikke et eller annet edelmetall i de som slites etterhvert? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 Skulle tro det var en eller annen luring innenfor landets grenser som kunne reparere/nullstille slike? Eller hva tenker ekspertene her inne om saken? Er det bare å kassere installasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 Brenselcelle Prinsippskisse av en hydrogencelle, fransk tekst. Prinsippskisse, norsk tekst. Metanol-basert brenselcelle utviklet av NASA. Lavtrykks PEM-elektrolytt. Skisse av William Grove sin brenselcelle fra 1839. En brenselcelle er en enhet som lager elektrisk energi fra et drivstoff, ved å la det reagere med oksygen, ved hjelp av et oksidasjonsmiddel i en elektrokjemisk prosess. Drivstoffet er vanligvis hydrogen eller naturgass, men det er også mulig å bruke en rekke andre hydrokarboner og alkoholer – for eksempel propan, LPG, metanol eller biogass. Som oksidasjonsmiddel brukes oftest oksygen. En brenselcelle som bruker hydrogen som drivstoff og oksygen som oksidasjonsmiddel, kalles for en hydrogencelle. Cellen består av en katode, en anode og en elektrolytt som er plassert mellom elektrodene. En brenselcelle skiller seg fra et batteri ved at den kjemiske energien hentes fra en ekstern kilde (drivstoffet), mens et batteri har den kjemiske energien lagret internt (lukket system).[1]Mens batterier må lades, vil en brenselcelle fortsette å virke så lenge den tilføres brenselkilden. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 Problemet er vel at den er oppbrukt. Oksidasjonsmidlet er slitt ut. Omtrent som et batteri som er utslitt Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 Hmm.... Synd generatorer er så dyre Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Worry II Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 dennrick skrev 13 minutter siden: Hmm.... Synd generatorer er så dyre Problemet er ikke prisen, men støy. Jeg har dieselaggregat, men ofte løses mangelen på strøm til tab og mobiler med et ekstra 12 volts batteri og noen Power Banks Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 Jo. Problemet er prisen. Støy er noe helt annet. Det kan fikses ved å ta hensyn. Power banks er fint, men løser ingenting ift det vi snakker om her. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Scand 360 dc Svart 10.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2018 (redigert) Ja støy er jo greit å redusere til et minimum(har ikke noe imot generator). Jeg har ikke hatt strømmangel etter at jeg monterte 200w solcelle med mppt regulator, og satt 200amp Lifepo4 batterier sammen med 480amp gel batterier. Har landstrømslader på 90a, så vist jeg har stort forbruk og tar banken litt ned etter noen dager uthavn, må jeg inn til land å fylle vann og proviant. Da er det nesten bare Lifepo4 batteriene jeg har tatt ned, da kan jeg ligge i gjestehavn med landstrøm i 2 timer,handle,fylle vann, å gå ut med nesten toppet bank. Så vist man har Lifepo4,stor lader og generator. Så kan man kjøre dette litt etter noen dager, mitt på dagen, uten å forstyrre freden ved sjøen. Redigert 10.Februar.2018 av Nimbus4 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Fikk dette svaret av et firma som er proffe på brennceller i Norge. Hei, En brenselcelle kan ikke repareres av forhandler, og den må derfor byttes ut med en ny når effekten til slutt går ned mot null. Det er stacket i brenselcellen som "brenner ut", og dette er en komponent som produsenten EFOY ikke selger i løsvekt. Beklager at vi ikke kan hjelpe deg med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Generatoren i seg er vel ikke så mye dyrere enn Efoy, men installasjonen koster jo. De nye genverterene til Feks Whisper er små og kraftige. Turtall kan justeres for å redusere vibrasjoner og støy. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 16.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 Sende en mail til Efoy i Tyskland. De skriver dette: Takk for din forespørsel. Våre brenselceller kan repareres. Så hvis du finner ut at strømmen reduseres etter ca 3800 timers bruk, på grunn av naturlig slitasje, så kan vi bytte stakken - hjertet av brenselcellen - og enheten vil ha full effekt på 72 W. Også andre komponenter som f.eks. , B. Sirkulasjonspumpe kan byttes om nødvendig. Har spurt hva dette koster, kommer tilbake med info ang dette. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 19.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 (redigert) Har nå fått svar på kostnadene i forbindelse med rep av Efoy 140 comfort. Jeg valgte å selge den slik den nå var, leverte 25w etter 3800t. Men Efoy i Tyskland skriver dette: Takk for din e-post. Stakken- hjertet av brenselcellen Efoy comfort 140 koster ca 1000 euro netto, pluss kostnader for for diagnose,reparasjon ,testkjøring og frakt. Avhengig av hvor mange komponenter som skal byttes ut, kan det være fornuftig å erstatte enheten helt. En ny comfort 140 koster ca 2500 euro inkl mva, pluss forsendelseskostnader på 25 auro. Redigert 19.Februar.2018 av Nimbus4 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 20.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2018 Dette var i alle fall spikeren i kista for min vurdering av Efoy. Hvis vi sier at den koster 25 båtpenger og må "skiftes" etter 3800t så snakker vi en kostnad på over 6 kroner timen i bruk + drivstoff. Her snakker vi dyr strøm...I og med at en ny stack koster 10 båtpenger + div kostnader er den i realiteten oppbrukt. Dette er rett og slett en teknologi som ikke er moden eller egnet til fritidsbruk i båter, annet en for de som er villige til å ta en uforholdsmessig stor kostnad for å få "stille" og "usynlig"strøm i både sol og gråvær. Den innebygde dieselgeneratoren må nok dure og gå noen år til for mitt vedkommende. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Bitteliten Svart 20.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2018 Mtp vårt behov for strøm der dyr etanol klarer å produsere 7a i timen og forbruket er ca 8a var det enkel matematikk å selge Efoyen. jeg er usikker på om folk flest vet den begrensede levetiden på disse og levetidskostnadene. Men den enkle bruken, løpende vedlikeholdet og installasjonen gjør det nok til en god løsning for mange. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 20.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2018 (redigert) Bitteliten skrev 24 minutter siden: jeg er usikker på om folk flest vet den begrensede levetiden på disse og levetidskostnadene. Men den enkle bruken, løpende vedlikeholdet og installasjonen gjør det nok til en god løsning for mange. Spot on! Jeg har lest mye og vært på nippet til å kjøpe Efoy flere ganger. Akkurat dette med levetid/kostnader var jeg ikke klar over, og jeg syntes ikke det er godt nok kommunisert fra produsenten/selgere. Hadde stacken vært rimelig, og enkel å bytte for forbruker så hadde levetidskost vært langt lavere. Jeg tror også mange bruker Efoy for å strekke kapasiteten og da har underskudd på tilført strøm i feks lenger seilas/uthavn over et par dager som resulterer i at den går mer eller mindre kontinuerlig som gjør at timetelleren fort når noen 1000 timer. Jeg håper nå man "komprimerer" solceller slik at man kan få 200w+ på langt mindre areal... Men det skjer kanskje ikke med det første? Redigert 20.Februar.2018 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Seilars Svart 20.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2018 Man bør dimensjonere hele systemet sitt korrekt om man har lyst på en efoy som skal vare lenge og gi grei økonomi. Efoy er nok kjekk som supplement for å ta perioder med ekstra stort forbruk, men med begrenset estimert levetid som så mye annet bør den ikke erstatte en landstrømslader eller ett batteri man vanligvis trenger. Man kan jo regne på det selv, men om man i lystbåt har efoy for å ta forbruks toppene i løpet av året, så vil man ha mye glede av den i veldig mange år. Setter man den til å gå nærmest hele tiden for å holde banken rimelig full, så blir den fort veldig dyr. Slik er det jo med generatorer og dynamoer også. Kjører man en dieselmotor for å lade med 30A, så blir det fort dyr lading om alt regnes inn. Derfor synest jeg at man ikke bør begynne oppgraderingen med en efoy, men toppe oppgraderingen med en efoy. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 20.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2018 Jøsses. Det blir med andre ord riiimeleg høg pris pr kWh.... Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 20.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2018 Min er fem år til sommeren og har til nå gått 1172 timer. Kan ikke si at jeg bruker den lite har også båten ute hele året. Så holder den i 10 - 15 år gidder jeg ikke å tenke på de penga... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2018 Enig i den der Ally. For vårt vedkommende, som i løpet av 18 år har akkumulert 1000 timer i en seilbåt, blir saken annerledes. Vi seiler mye. Under seil bruker vi mer enn 10 A. Da starter vi aggregatet og lader 50 A en times tid hver åttende time, eller deromkring. Da vurderer vi Efoy til ikke å være fullt så gunstig. Ligger vi for anker, bruker vi ikke særlig med strøm. Alt lys er LED. TMC-dassen er ikke LED. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.