Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Hvor langt unna dieselvarmeren bør/må aparatet plaseres?

 

Tenker å montere over batteribank som blir ca 1m fra varmeren. Hva mener dere?

 

Tror ikke det vil være noe problem så lenge det er tilstrekkelig lufting for begge apparater. Synes ikke min Eber D5 "stråler" særlig varme hvertfall. Har ikke særlig mer avstand mellom disse jeg heller. Har ført "eksosen" fra Efoy'en ut.

Link to post
Share on other sites

Ok, da gjør jeg det på den måten. Eksosen ut? Jeg monterer i lasterom og hadde tenkt å slippe det ut der. Det er vel ikke noe problem da det er begrenset med avgasser?

 

Det er vel noe CO2, samt varme i "eksosen", men ikke særlig mye tror jeg. Monterte min "alkoholiker" midt i ferien i fjor, som vi godt husker var god og varm, og ønsket da å lede varmen ut av båten for på den måten få ny luft inn der hvor Efoy'en står. Tenkte det var bra med god kjøling for denne. Vet ikke om det strengt talt er nødvendig, men det føltes riktig.. Var ikke mye jobb å lage utlufting. Kjøpte et slikt ventilskjold som jeg monterte over utblåsingen for å forhindre at det skal komme vann inn den veien, og en drøy meter med rør beregnet for dieselvarmer.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da har min Efoy 140 svidd av nesten 10 liter på 170 timer, går vel tom ila formiddagen. Fungerer som en drøm! Driver to iskalde kjøleskap sammen med ledlys, eber vannvarmer, eber luftvarmer og el toalett. Driver også en inverter for tv og kaffemaskin til tider og har plenty strøm!

Link to post
Share on other sites

Hei folkens! Håper alle som har kjøpt er fornøyd med sin lille ladekamerat  :thumbsup:  jeg er hvertfall utrolig fornøyd med kjøpet! Føles ut som tiden før og etter efoy. 

 

Jeg har satt oppstart på 12.3, men velger å kjøre den endel manuelt når jeg syns det måtte passe. Kommer an på hvor lenge jeg skal ligge ute og når jeg evt får en 220v i nesa neste gang. Men må si at det har blitt en ro i båten og veldig hyggelig å ikke måtte starter litt nå og da for å lade eller måtte ut å kjøre evt i gjestehavn. Bruker litt suppe det gjør den, men det er det helt klart verdt. 

 

Så igjen håper alle er fornøyd og ønsker alle en god sommer med eller uten efoy ombord  :diving:

Link to post
Share on other sites

Er i grunnen kjempeglad jeg gikk til innkjøp av Efoye´n, da vi for 2 1/2 uke siden reiste avgårde på ferietur med defekte AGM batterier (Ca 1 år gamle). Vi har ligget opp til 3 døgn i uthavner, og Efoyen har gått jamt og trutt. Har vel brukt ca. 3 1/2 liter metanol på 2 uker. Dette er relativt mye på 2 uker, men som nevnt pga. disse ubrukelige AGM batteriene. Uten Efoyen hadde ikke uthavnlivet vært mulig uten å bytte batterier først. Så da får det heller også være så som så med prisen :-)))

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Vurderer Efoy 140 i vår Bavaria 42Cr fra 2005. Tenker å montere den i rommet bak akterlugarene.  Har noen spørsmål rundt dette.

 

Forstår det slik at tank og Efoy må monteres omtrent i lik høyde, og at tanken for "avfallsvann" må stå lavere. MÅ man ha denne tanken for vannet som kommer fra Efoy, eller vil det nærmest fordampe i bunn av båten?

 

Jeg hadde tanker om at Efoy ville kunne tilføre tilstrekkelig lading slik at jeg kunne bruke varmtvannstank ( 25 ltr. 500W) sammen med en 1300w inverter til å varme vann. I innlegg #121 beskrives beregningen at det forbrukes 1,163w for å varme 1 ltr vann 1 C grad. Det vil kunne se slik ut for min del : vann som skal varmes fra ca 20 til 50 grader = øke temp 30C. 1,163w X 25ltr x 30C = ca 870W. 870W/ 12,5V = ca 70Ah. Er det da slik at jeg vil bruke ca 70Ah av batteribanken for å få varmtvann? Det vil i såfall Efoy bruke omtrent 12 timer på å lade opp igjen eller? 

Når vi er ute med båten vil jo ikke behovet være at batteriene til enhver tid skal være fulladet, men vårt behov vil være å ikke tømme banken helt. Vi har i dag 4 x 105 AGM til forbruk. Vi bruker ca 90-120 Ah pr døgn, når vi "fråtser" veldig. ( målt med vår batt.monitor Mastervolt). Dersom Efoy tilfører 140Ah pr døgn, vil vi ikke ha behov for at den går noe særlig mer enn kanskje ca 50-70 timer på hele ferien (4 uker), da motoren lader ved kjøring og av og til ligger vi til landstrøm. Jeg ser for meg at Efoyen vil gå ca 150-200 timer pr år, og de som da sier at levetid "kan" være noe over 5000 timer, ja så har jeg den i herrens mange år ?

 

Synspunkter rundt mine tanker tas i mot med takk !

Link to post
Share on other sites

AnkerVI - Efoy 140 tilfører kun ca 6Ah og egner seg kun til lading over tid ja. Så å tappe batteriene ved å dele W på V stemmer omtrentlig. Hvis varmtvann i uthavn er viktig ville jeg heller skjøtet på med en diesel-vannvarmer så du ikke ødelegger batteriene.

 

 

Fint om jeg får en forklaring på hvorfor batterier blir ødelagt av å tappes med 40Ah/t ved bruk av en inverter som lager 230V og forsyner 500W til varmekolben? 

Jeg har jo frem til nå brukt batteribank og inverter til å støvsuge med 800W støvsuger, samt Nespresso kaffemaskin flere ganger om dagen. Vårt behov for Efoy vil være å fylle opp batteriene jevnt og trutt med inntil 140Ah pr døgn. 

Hva er "haken"? 

Link to post
Share on other sites

At de blir ødelagt var vel å ta noe hardt i. Batteriene degraderes ved bruk og spesielt under 50% av gjenværenede kapasitet - men at de slites fortere ved mer hardkjør er det vel ingen tvil om. Jeg bruker også inverter til støvsuging, kaffemaskin, rettetang, lading av diverse osv. Til mitt bruk kunne jeg ikke klart å ligge 3 dager på en øy hvis jeg skulle varme vann med 230V i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Hva har skjedd av nyvinning på Efoy siden den første ble lansert?

Kan en egentlig lese av alle (manglende) svar at Efoy selger utgått og gammel teknologi til ny pris?

At de får så godt betalt for det gamle at de ikke ser det lønnsomt å videreutvikle produktet sitt?

 

Hvis en skal følge utviklerne av hydrogenbrenselcellene så skulle Efoy også ha vært kommet like langt hvis de hadde bedrevet innovasjon.

 

Har vurdert Efoy lenge men det har nå blitt satt på vent.

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At de blir ødelagt var vel å ta noe hardt i. Batteriene degraderes ved bruk og spesielt under 50% av gjenværenede kapasitet - men at de slites fortere ved mer hardkjør er det vel ingen tvil om. Jeg bruker også inverter til støvsuging, kaffemaskin, rettetang, lading av diverse osv. Til mitt bruk kunne jeg ikke klart å ligge 3 dager på en øy hvis jeg skulle varme vann med 230V i tillegg.

 

Takk for raskt svar. Jeg beregnet at det vil forbruke ca 60-70ah å varme opp varmtvannet slik at vi har til en dusj ( 2 stk rask dusj). Behovet for dette vil dukke opp kanskje 1 gang i løpet av helgen, eller ett par ganger i uken i 4 ferieuker. Batteribanken er 420Ah og det tar ca 12 timer å lade opp igjen det jeg forbruker. 

Kjenner jeg er veldig nære å kjøpe meg en Efoy! 

Det ligger en 3 år gammel E210 på Finn nå til 35.000.- og det vil lsde enda raskere!

Link to post
Share on other sites

Har samme batteribank som du, 426 ah. Har en 1500w inverter som går stortsett på Nespresso maskin og av og til VV.

Har E140 og er fornøyd med den, går i puss på strøm om sommaren og sort sett også nå på høsten.

Skrur den på med en gang vi legger oss stille for en helg. Og sparer ikkje på strømmen.

Skrur av ei stund før vi skal gå, er ikkje nødvendig å gå med fulle batteri.

Funker som bare det til vårt bruk.

 

GN

Link to post
Share on other sites

Veldig kjekt med en batterimonitor i tillegg Har bedre kontroll på strømmen. Volt synest eg er vaskelig og forholde seg til ved belasting, med monitor har en bedre kontroll på ah. For min del iallefall

Innverteren er koblet direkte på batteriene, ikkje vi shunt da den er på 100ah.

Surrer litt når vv berder står på, men når den får tenkt seg om retter den seg.

 

 

Greger

Link to post
Share on other sites

Hei

Har en Efoy 210 med alt utstyr og kabler i orginal esken. Brukt 3 sesonger. Kjøpt ny på Seatronic for Kr 49.900,- Selges for et sted mellom 33 til 35.000,- Alltid stått i tørt rom inne. Tatt ut og hjem om vinteren. Altså selvfølgelig behandlet med omhu av et petimeter

Send melding ved interesse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...