Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Jeg har googlet litt, Island hadde i 1998 ambisiøse planer om å fase ut konvensjonelt drivstoff og ha en hydrocenbasert økonomi pr 2040. Planen er offisielt fortsatt gyldig, men målet er nå skjøvet til 2050. Tre hydrogenbusser ble anskaffet, ingen var i drift i 2009. Et titalls biler ble anskaffet, noen av dem ruller fortsatt. Én bensinstasjon tilbyr hydrogen. Det få solide firehjulstrekkere som leveres med batteridrift, så foreløpig er heller ikke batteribiler særlig utbredt i Island. Dessuten, uten subsidiering er batteribiler bare for særlig interesserte - de er alt for dyre ifht ytelse.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er forundret over hvor mange her på forumet som er opptatt av økonomi? Jeg trodde at alle med en hvis økonomisk sans holdt seg langt unna alt som har med båt å gjøre.

 

Det finnes ingen form for sunn fornuft hvis man ikke synes det er greit å svi av en hel del penger, for min del kunne jeg overnattet mine 75 båt netter på hotell til 2500-3000 pr natt. Og da tenker jeg at 35000 for en efoy som man kan avskrive på 8-10 år blir en liten investering ( ja etanol også korster) men med dieselforbruk på 2500-3000 liter pr sessong så blir jo kostnaden med et par tre 10L kanner etanol på en sommer beskjeden investering.

 

Jeg er klar over at det er fult mulig med et båtliv som koster betydelig mindre en hva jeg bruker men poenget er vel at de fleste allerede betaler mye for sin båtopplevelse og kan man bli på skjæret noen netter ekstra i løpet av sessongen ved investering av en efoy så må jo det være fantastisk og en liten kostnad i den store sammenheng.

 

Noen har regnet på kilowatt priser som virker hårreisende men det blir jo døgnprisen på båten også for mange av oss.

 

Sett heller ting i perspektiv, vår båt koster ca 100000 i året + verditap. For 100000 var min familie på 5 få 1 uke i NY i julen i år, samme som båten koster i året.

 

Poenget er at alle har et valg og det blir slitsomt med alle negative regnestykkene her på forumet. De fleste bruker vel det på båt de synes de har råd til å bruke på båt, ferie og fritid.

 

Da er det ikke så intresant om en kwh koster 5 eller 50 kr, det er mer intresant hvor mange kwh man bruker.

 

På vår tur til NY i julen var vi på helikopter tur som kostet 100 kr PR pers PR min. 12 min tur for 5 pers kom på kr 6000,- hva hadde det blitt for en times tur? Dyrt tror jeg holder. Men vi fikk opplevelse på våre 12 min. Og slik er det med efoy også, kan man få noen netter ekstra på skjæret i løpet av sommeren så er det verd det for noen.

Link to post
Share on other sites

Er forundret over hvor mange her på forumet som er opptatt av økonomi? Jeg trodde at alle med en hvis økonomisk sans holdt seg langt unna alt som har med båt å gjøre.

Ja, du kan så si ... hvor mye penger og fritid jeg egentlig legger ned i båten, og hva slags alternative ferier man kunne hatt for det beløpet, det er noe jeg ikke har regnet eller telt på, og heller ikke har planer om å regne eller telle på. Men jeg tror faktisk ikke det er så ille, når man tenker på at vi er en familie på fem og ofte har med gjester. Skal vi fly noe sted og bo på hotell, så flyr tusenlappene temmelig fort! Men, vi sparer neppe noe på å ha båt - antageligvis hadde vi brukt mer tid i skiløypa, hjemme, i marka, i telt og ved de lokale badevannene dersom vi ikke hadde hatt båt - og såfremt det ikke blir likedan knallsommer som vi hadde i fjor, skal man ikke se bort fra at fruen forlanger sydentur til tross for at vi har båt. Men, det er jo strengt tatt totalt off-topic.

 

Pris pr kWh er relevant dersom man ønsker å sammenligne med andre måter å skaffe seg elektrisk energi på, samt for å vurdere om brenselscellene kan brukes i andre sammenhenger. Pris pr driftstime med faktisk behov for EFOY'en er jo en annen måte å regne på. Jeg synes man bør gjøre den øvelsen dersom man vurderer å kjøpe EFOY, samt kanskje la vær dersom man allerede har kjøpt EFOY eller har bestemt seg for å kjøpe EFOY. Om det er verd prisen eller ikke er jo veldig individuelt - det finnes så veldig mange forskjellige typer båtliv, båttyper og også økonomiske rammebetingelser.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Etter m/b Pondus nå har stått på og skaffet Efoy til flere her på forumet kommer denne diskusjonen til å bli mer rettferdig.

 

I dag er det ikke mange som med erfaring kan snakke Efoy`en sin rett, så vent til sommeren er over da blir denne tråden full av fornøyde brukere.

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er efoyen montert og tatt i bruk.

Jeg har noen spørsmål til dere som har hatt dem litt og fått litt erfaring.
Jeg har 140ah versjonen.
Jeg ser den ligger og gir meg mellom 5,5-6A inn på banken når den lader. Hvor mye metanol forbrenner denne pr time ca da?
Jeg ser forbruk er oppgitt til 0,9L/KWh Men det sier ikke meg stort.

Så har den en antifreeze modus som er ganske kjekk så lenge den er tilkoblet batterier og har metanol som hindrer at den skal fryse istykker.
Men ser det er oppgitt ett forbruk på ca 10 L metanol over en nordisk vinter på 5 år i denne modusen.

Men når den gikk i antifreeze hos meg så ladet den jo samtidig med ca 3-4A

Skal den gjøre det? trudde den skulle jobbe mindre i antifreeze enn det. batteriet hadde jo spenning på 14,3v

Efoyen er forøvrig tatt hjem nå i mens man ennå kan forvente kulde om natten, så tar jeg den med når jeg skal på tur bare :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Viktig med innstilling av parametre for start og stopp av lading.

Bra stopp kan være ved 13.8-14v.

Bortkastet energi å drive med topplading av batteriene.

Da vil den vel heller ikke lade sammen med antifreeze så lenge batterispenningen er over 13.8-14v. (alt etter innstilling av stopp)?

Redigert av Scand Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper du mener 12,3 volt på oppstart (justerbart) Scand Baltic, ellers kan det bli mye start og stopp på efoyen.

Husk dere kan utsette oppstart fra noen sekunder til ca. 4 minutter om dere har forbrukere som kortvarig trekker ned volten.

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

Ja dere som har hatt disse en stund nå, kjører dere bare på fabrikkinnstillingene eller justerer dere dem selv.

Jeg har satt min til oppstart 12.4V og avslutt 14.0V

Og hvor kjøper dere metanolen deres?
Bruker dere KUN original efoy metanol eller "gambler" dere med annet?

Og hva med utslippslangen? kan den kuttes til mer passende lengde eller MÅ den være så lang av en eller annen merkelig årsak:)?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hei.

I fjor sommer forsøkte jeg på div verdier på inn og utkopling.

Slik jeg opplevde det har, forventet liggetid før lading via motor eller 220 mest å si.

Så ut fra batteribank og forventet forbruk er oppstart av Efoy viktig.

Til årets påske kommer jeg til å starte Eføy rimelig raskt etter motorstopp, det for da starter utladning på mange amp så hvorfor ikke da starte Efoy som tilfører 7-8 amp som igjen reduserer underskuddet på batteribanken.

Utover natten og i perioder med lite forbruk slår jeg den manuelt av, for ut på dag/kveld slå den på.

Fra søndagen slås den av og bruker kun batteri frem til motorer startes mandag 2 påskedag.

Det er neppe noen fasit på dette, så det er bare å forsøke seg frem.

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skulle veldig gjerne hatt en anbefaling på start/stopp parametrene i min EFOY Comfort 140.

 

Har forbruksbank bygget opp av 4 stk Trojan T-125 6V "golfbil" batterier, noe som gir følgende anbefalte batterispenninger; Absorpsjonfase 14,8V, Float 13,2V og kapasitet på 480AH.

 

Det er jo ikke noe vits å topplade batteriene som nevnt tidligere i tråden her.

 

Fra batteriprodusenten har jeg funnet denne tabellen som viser relasjonen mellom "state of charge" og "open circuit voltage";

 

tabell.jpg

 

Det jeg tenker er vel at det er ønskelig at EFOY'en starter opp ved ca 70-80% SOC, men stopper ved 90%

 

Er det da så enkelt som å sette start 12,3 eller avviker "open circuit voltage" erfaringsmessig mye fra "normalt" belastet batteri, eks. 10A kontinuerlig trekk?

 

Hvor bør jeg sette stopp spenningen? Landstrøm laderen og A-B laderen (på vei til å bli montert) har float på 13,3.

 

 

Forslag?

Link to post
Share on other sites

Har lagt merke til at efoyen ikke stopper å lade når den når den kommer til innstilte 14v!

 

Hvor lang tid tar det før den stopper lading ?

Har stoppet den manuelt bare jeg.

Brukt 2,5 liter med metanol på 65 driftstimer.

 

Forresten den kjekkeste tingen jeg har i båten :)

Deilig og kunne ligge i uthavn med varmer på døgnet rundt og se tv, bruke kjøleskap osv og ikke ha høyere døgnforbruk enn ca 60ah med efoy på lading mens vi sover bare :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Skulle veldig gjerne hatt en anbefaling på start/stopp parametrene i min EFOY Comfort 140.

Fasitsvar finnes vel ikke, men du ønsker innstillinger hvor du:

 

1) unngår utladede batterier - det er vel det aller viktigste. SOC bør ikke havne på under 50%, og batterispenningen ("open circuit") bør ikke være lavere enn 12.3V i lengre tid. Man må også ta høyde for at gjennomsnittsforbruket overstiger kapasiteten til EFOY'en. Samt at faktisk batterispenning under forbruk havner langt lavere enn open circuit spenning. Jeg vil stikke fingeren i været og foreslå innkoblingsspenning på 12.3V.

 

2) dersom man vil spare metanol bør man unngå topplading, ettersom toppladingen tar mye strøm ifht hvor mye lading som havner på batteriene. Hvor går skillet mellom topplading og bulklading? EFOY'en leverer relativt lite strøm ifht størrelsen på batteribanken din, så ladespenningen kommer neppe så veldig høyt opp ifht "open circuit". Jeg stikker fingeren i lufta, og foreslår en utkoblingsspenning på 13.0V.

 

3) Det er neppe gunstig om EFOY'en stopper og starter for ofte. Hvis du opplever dette bør verdiene over justeres slik at avstanden blir større.

 

Er det da så enkelt som å sette start 12,3 eller avviker "open circuit voltage" erfaringsmessig mye fra "normalt" belastet batteri, eks. 10A kontinuerlig trekk?

Avvikene mellom hvilespenning ("open circuit") og spenning under forbruk/lading er erfaringsmessig ganske store for vanlige blybatterier, ja.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er temperaturen på overskuddsvarmen ut fra Eføy 140 modellen? Slik jeg har tenkt å montere har jeg ca 20 cm mellom utblåsningen og glassfibervegg mot badeplattform. Jeg ønsker ikke å montere dette bendet - vil det bli et problem? Et annet spørsmål er om det er mulig å kappe eksosslangen etter behov?

Link to post
Share on other sites

Ja den tynne er grei - går i kjølen. Det jeg lurte på var hvor mye varme som kom ut av hullet til "overskuddsvarmen" med tanke på montering i nærhet av glassfiber. Har nå lest at det kan komme over 60 grader til tider - det er jo relativt varmt men utgjør ingen brannfare.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...