Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Jeg har akkurat skaffet og montert en Eføi  210. Etter et lite problem som deg - med klemt slange - den sa hva som hva galt i displayet - funker den som den skal. Leverer stabilt rundt de lovede 8A når den finner behov for det.

Din 140 skal vel levere 6A, så 2,4 høres alt for lite ut. Når min lager strøm, viser den batterispenningen - saaakte stigende - men ladestrømmen viser den stabilt på rundt 8A hele tiden. Har 150Ah batterikapasitet.

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei.

Nå i sommer får jeg Max ladespenning på 6,6 på min Efoy 210.

Den skal teoretisk kunne lade med 8,8 105w

Leser i boken at etter 3000 timer vil effekten være nede i 85w som sier 7,0 amp

Min Efoy er kjørt 687 t og er allerede under det produsenten sier.

Er det flere som har merket reduksjon i effekten ? Evt har dere gjort noe for å få effekten tilbake?

 

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Hei Catano,

Jeg har også en Efoy 210 og den har gått 704 timer. Kjøpte den brukt i våres. Ved 12.9v lader den ca 6,6A . Har ikke sett at den har vært noe særlig over 7A. Unntak var da jeg var nede på sultne batterier. Jeg har ca 7-8m kabler frem til batteribank via Mastervolt shunt.

Kan lite fall på avløpsvannet være årsak?

Kan der være langt kabelstrekk? Kabeltykkelse er 6m2.

Displayet til Efoy måler vel ut av Efoy, så jeg forstår ikke hva som er årsak til at den ikke leverer over 8A.

Ber om gode råd.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg banner litt her, men er det ikke bedre med lifepo batterier enn Efoy?

Tanken er at disse batteriene lader 8 ganger kjappere (1 time motorlading, lifepo = 8 timer motorlading ved blybatterier). I tillegg har de høyere energitetthet (kan forbrukes ned til 10%) og veier omtrent halvparten (dette vil du ha i seilbåt...).

 

Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Hei du banner ikke, men komer med svar som neppe har med årsakssammenheng til lavere ladespenning en tidligere.

Jeg har korte kabler da Efoy står oppå batterikassen.

At det kan være Pga at batterienene egentlig er nesten fulle/et fulle kan stemme??? Noen som kan svare på det.

 

Brukt lite strømm i dag og fra å mangle 21 amp i dagtidlig, brukte laderen helge dagen fem til 21'00 ca for å fylle opp batteribanken

Mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Blybatterier tar ikke til seg alt dynamoen kan levere, så her er det nok et overskudd som kan utnyttes med bedre batterier. Altså ingen grunn til 8 dynamoer...

Det jeg tenker på, er prisnivået på Efoy i sammenligning med andre løsninger.

Med 25+ båtpenger, kan du utrette ganske mye og samtidig spare vekt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Litiumbatterier eller efoy, eller kanskje begge deler, noen med erfaring eller meninger om dette?

Det er ikke noen fasit på dette. Bruksmønster, prioriteringer og budsjett spiller inn. Dette er en tråd om Efoy så vil ikke spore av. Det er mye som er brannfarlig montert og brukt feil, også syrebatterier.

Link to post
Share on other sites

Satte inn lifepo4-batterier i våres, og det fungerer bra med efoyen. Satte inn en BMS med måler, så nå slår jeg stort sett efoyen av og på manuelt etter behov, siden jeg ikke trenger toppladede batterier til enhver tid.

Har ikke mange driftstimer på den i år, selv om batteribanken kun er 180Ah.

 

Lånte oppdateringsenhet av seatronic så efoyen fikk lithium-program.

 

Om jeg måtte velge så tror jeg efoyen vinner, tomme lithiumbatterier er like dårlig som tomme blybatterier...

Link to post
Share on other sites

efoy = ja :thumbsup:

litium = nei !!  Brannfarlig !!  :thumbsdown:

Du har delvis rett, etter min mening. 

Litium-ionbatteri (også kalt Li-ion eller LIB) de som brukes i bil, mobiltelefon etc.  skal du ikke ha i båt.

Men Lithium-jern-fosfat-akkumulatoren (også set som LFP, LiFePO4, er helt greit å bruke i båt.

 

Men fortsatt skal man huske på at det er mye enegi i et batteri slik at man benytter riktige sikkringsstørrelser for å unngå kortsluttninger som kan gi store skader.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg banner litt her, men er det ikke bedre med lifepo batterier enn Efoy?

Tanken er at disse batteriene lader 8 ganger kjappere (1 time motorlading, lifepo = 8 timer motorlading ved blybatterier). I tillegg har de høyere energitetthet (kan forbrukes ned til 10%) og veier omtrent halvparten (dette vil du ha i seilbåt...).

 

Synspunkter?

Jeg gjorde litt rask matematikk på hydrogenbaserte brenselsceller, og fant ut at man på omtrent alle måter (antageligvis bortsett fra vekt) ville komme bedre ut av å installere en større batteribank enn å gå til anskaffelse av hydrogenbaserte brenselsceller; den energien man kunne få ut av en liten hydrogencontainer var ikke særlig mye mer enn hva man kunne få ut av et stort batteri. Da regnet jeg på blybatterier.

 

EFOY'en kommer vel litt bedre ut. Jeg regnet litt på pris, og fant ut at medregnet avskrivninger og drivstoff får man en svært høy energipris på EFOYen. Jeg skulle imidlertid anta at man må ha ganske stor batteribank for at det skal kunne tilsvare energimengden i en 10l-kanne med metanol. For de fleste av oss, som ikke oppholder seg mer enn maks noen dager på samme sted, så er det sikkert ikke relevant.

 

Å være mer redd for LiFePo enn metanol, det tror jeg er temmelig irrasjonelt. Litt av poenget med LiFePo fremfor "vanlige" Li-Ion-celler er at LiFePo er langt sikrere. Dog, Tesla har vel lyktes med å lage temmelig sikre batteribanker med "vanlig" Li-Ion-teknologi ... så helt umulig er det ikke.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger på anker i Cascais (Portugal) og har gjort det noen dager nå. Solcellene gir oss 200-300AH pr dag. Vi kjører watermakeren hver 3. dag og har gjerne en vaskedag en gang i uken hvor vaskemaskinen ombord går hele dagen. Batteribanken på 1000AH Lifepo4 gir oss en buffert skulle det være overskyet et par dager. For meg er det ikke bare kroner og ører men også tilfredsheten med å lage "gratis" fornybar energi. Kan sammenlignes litt med å seile vs å kjøre for motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...