Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Det er ikje jeg som averterer på finn.no

Vi selger fordi båten er solgt og vi skal ikke ha ny båt på en stund og da er det bedre å selge den nå enn at den står her i kanskje 2-3 år.

 

Efoy er det absolutte beste dubeditt innkjøpet jeg noensinne har gjort. Selv matrosen ble enig i det fra første helg. Det er et liv før og etter Efoy løp og kjøp den folkens

 

Mvh

Kire

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Har fulgt denne tråden et års tid :)

Har nå installert en 140 i motorrommet og gleder meg veldig til erfaringen som kommer!

Har konfigurert til å stoppe lading ved ca 80% som jeg tror er beste løsning.

 

Ett spørsmål jeg liksom ikke fant ordentlig ut av ved installasjon; avgass (overskuddsvarmen) har jeg foreløpig ikke koblet den store slangen til. Står at inntil 60 grader er den luften... Mener det er god lufting, men har det noe for seg å koble på slangen og føre varmen lenger unna? Erfaringer rundt dette?

Link to post
Share on other sites

I motorrommet?? Fra manualen side 29;

Do not smoke when replacing the EFOY fuel cartridge and do not expose it to other ignition sources! Protect EFOY fuel cartridges from temperatures exceeding 45°C.

Og side 35;

When choosing a location in which to install the fuel cell, please remember that the permitted operating temperature range for the device is –20°C to +40°C, while the storage temperature must be between +1°C and +45°C.

 

Blir vel fort varmere der enn det (når man stopper motoren etter en tids gange? 

 

Jeg har ført varmen ut, da den varmer ganske godt. Monterte en 75mm ventil med ventildeksel over på utsiden. Synes det var greit å få CO2'en ut også, selv om det ikke skal være store mengdene.

Redigert av VirtualMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vurderte flere plasseringer, men ja. Mener til og med Marex fabrikkmonterer de der. Skal overvåke temperatur, men tviler på at dette er et problem. En annen ting er jo at lagrinstemp de setter på 45 grader er over tid.

Vet at varmen må føres ut ved trange installasjoner, som i skap etc. Nå har jeg bare en maskinist og relativt god plass og mye luft nedi motorrommet. Bare usikker om det har noe for seg å montere på slangen bare for å føre varm luft litt lenger unna?

Du har nok et poeng ang temp etter stans av motor, men husk også at Efoy'en ikke vil starte på maaange timer etter stans av maskinist.

Kommer tilbake til målte temperaturer, men litt urettferdig før utetemperatur er mer sommerlig? ;)

 

CO2-slangen går rett i kjølsvinet. Ikke store mengder ute og går..

Link to post
Share on other sites

Metanol har vel opp til 6 kw pr kilo om jeg ikke tar helt feil? 
Med en tetthet på 0,792 så tilsvarer det 4,752 kw pr liter. 

Om literen da koster 50 kr så koster ikke kw mer enn 10,52 kr. (Dog er dette også mye)

Rett meg om jeg er på jordet :)

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

I motorrommet?? Fra manualen side 29;

Do not smoke when replacing the EFOY fuel cartridge and do not expose it to other ignition sources! Protect EFOY fuel cartridges from temperatures exceeding 45°C.

Og side 35;

When choosing a location in which to install the fuel cell, please remember that the permitted operating temperature range for the device is –20°C to +40°C, while the storage temperature must be between +1°C and +45°C.

 

Blir vel fort varmere der enn det (når man stopper motoren etter en tids gange? 

 

Jeg har ført varmen ut, da den varmer ganske godt. Monterte en 75mm ventil med ventildeksel over på utsiden. Synes det var greit å få CO2'en ut også, selv om det ikke skal være store mengdene.

 

Fikk bekreftet av Marex at de stort sett monterer disse i motorrom bak batteribanken uten problemer. Mer eller mindre valgfritt om jeg benytter bendet eller ikke mente de. Innsug fra skrogsiden og avgass mot motorsiden. Sjøvannet er fin kilde til kjøling. 

Eneste de anbefalte var å benytte for eksempel en spylervæske-kanne til spillvannet. Jeg visste ikke at en 10l dunk med Metanol avga ca 5l vann, men sikkert greit å følge anbefaling istedenfor kjølsvinet?

Link to post
Share on other sites

Fikk bekreftet av Marex at de stort sett monterer disse i motorrom bak batteribanken uten problemer. Mer eller mindre valgfritt om jeg benytter bendet eller ikke mente de. Innsug fra skrogsiden og avgass mot motorsiden. Sjøvannet er fin kilde til kjøling. 

Eneste de anbefalte var å benytte for eksempel en spylervæske-kanne til spillvannet. Jeg visste ikke at en 10l dunk med Metanol avga ca 5l vann, men sikkert greit å følge anbefaling istedenfor kjølsvinet?

 

 

Har ikke målt nøyaktig, men det blir nok minst 5 liter vann av en 10 liter metanol. Bruker selv en spylerveske dunk for oppsamling, og det fungerer supert. 

Link to post
Share on other sites

Min er plassert i motorrommet. Har overvåket temperaturen siden den var ny og har bare en gang hatt over 45 grader i motorrommet. Det var ifb. sommervarmen for et par å siden. Ellers ligger den på mellom 32 - 35 grader i tiden etter at båten er stoppet. Har dog stort motorrom med inn/ut luft på hver side av motoren.

 

Et poeng er at man bruker ikke Efoyen når motoren går og heller ikke den første tiden etter at motoren er stoppet, det er litt meningsløst.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei

Var i går hos Maritim for å kjøpe en ny 10 liters dunk til eføyen

Fikk ikke kjøpt før jeg hadde attest i fra politiet 

Måtte ned til bevilgnings kontoret hos politiet for å få tilatelse

men nå ligger det inne hos maritim at jeg har tilatelse til å kjøpe :smiley:

 

kan være greit for andre å vite dette 

Link to post
Share on other sites

Jøje meg, man må virkelig ha attest fra politiet for å kjøpe dette nå!  Det fins bare ingen grenser for hva man skal regulere her til lands...

 

Sakset fra Seatronic sine sider

http://www.seatronic.no/strom-brenselceller-c-50_197/efoy-5l-metanol-p-2655

 

VIKTIG!
Dette produktet kan dessverre ikke kjøpes i nettbutikk, - kun i butikken her i Moss.

Kjøp kan kun gjøres av personer over 18 år som ved rekvisisjon dokumenterer behov for etanolen. Rekvisisjonen skal skrives på skjema utformet av Miljødirektoratet – se pdf.

Skjemaet kan du også få ved henvendelse til politiet eller Miljødirektoratet. Rekvisisjonen skal ha påtegning fra politiet om at de tillater utlevering til det oppgitte formål. Rekvisisjonen i original oppbevares av oss og gjelder for 1 år – oppad begrenset til det kvanta som står oppført på rekvisisjonen.

Link to post
Share on other sites

Er nokk i minste laget med hydrogen i HB til at den vil fungere på en brenselselle. Og om en mot formodning skulle få tak i HB som egnet seg ville jeg vært forsiktig med å drikke den for da kan fort lyset gå.

Men hadde jeg hat brenselslle vile jeg nok heller ha kjøpt metanol på 200l fat fra statoil. Kjøpte forøvrig Rapicin metanol på 4l dunker fra Elefun kom i kartong av 4 dunker og en slik kartong med 16l kostet langt mindre en en 10l dunk fra Maritim.

Link to post
Share on other sites

Hei

Første helg med Eføy 140 montert ombord(kjøpt brukt)

Innstilt på oppstart 12,4 v

Den startet på det men har ikke greid å øke spenningen mere en til 12,5 v og har brukt ca 1 liter metanol i løpet av ca 30 timer(kun kjøleskap står på )

Ser på eføy displayet at strømmen "vandrer" opp og ned hele tiden i fra 0 til 2,3 amp

Noen ide hva som er galt?

 

Har koblet eføy ladekabel og sense kabel til batteribanken via shunten til batteri måleren

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...