Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

En gang i tiden, Sydvesten, studerte jeg- og tok en eller annen 'grad', innen markedsføring. En menneskelig mekanisme er at om man som privatperson (spesielt) investerer i et eller annet ikke-forbruks-relatert produkt (varig investering), så søker man opp bifall for sin investering. Det være seg bil, båt, hus, Efoy, eller hva som helst av 'varig' verdi. En del av mekanismen er at man 'lukker ute' alle negative impulser, nedkjemper innkommende negative impulser, og satser på forherligelse av eget valg. Man velger derfor vekk eksempelvis kostnad i bruk. Man kjemper med nebb og klør mot slike som deg. Og slike som meg, jeg kjører ikke på kostnader, men på sikkerhetsaspektet. Dette velger man, i hht. teorien, å se bort fra. I et hus, eksempelvis, har man lov til å lagre 5 liter A-væske. De 5 literene skal ikke lagres på loft, ikke lagres under bakkenivå og skal lagres i et ventilert rom. Det sier brannvesenet. Så kan man selv velge å relatere dette til båten sin.

Link to post
Share on other sites

Nei når det kommer til sprit i båten tror jeg det får holde med det jeg har tenkt å drikke på en tur, å det overstiger sjelden 5l.

Men til den som frøs i stykker for meg. Jeg var fult klar over at den ikke tålte frost men frostnatta kom brått og uventet på forholdsvis tidlig på høsten. Og mer skulle det ikke til den var bare å hive. Så for den som bruker båten når det kan bli frost må en jo montere den slik at den enkelt kan tas med til garantert frostfrie omgivelser.

Link to post
Share on other sites

Skal man ta hensyn til hva som er farlig her i livet er det ikke stort man kan gjøre.

Anser det som større sannsynlighet for å dø som følge av å sette seg i en bil enten som passasjer eller sjåfør, for ikke å nevne røyking.

Setter det litt på spissen, ser faren med å ha metanol i båten.

Men hvor mange er det ikke som har en 5-10 L bensinkanne til jolla liggende her og der mange har den også lioggende i motorrommet har jeg sett under gange!

Men trur sjansen for båtbrann er større ved at folk røyker og bruker levende lys i båten sin enn at dem har en efoy!

 

Jeg bruker levende lys i båten jeg, selv når jeg sitter på bryggekanten .

Lasten med å røyke har jeg heldigvis ikke.

 

Men fasiten er vel her som alt annet, folk velger sine egne risikoer og hva dem vil utsette seg og sine for...
Og det verste av alt gjør vi alle omtrent daglig, nemlig kjører bil!

på 100 overnattinger vil jeg ha spart inn prisen på en efoy iform av de nettene jeg MÅ inn for å ha en natt med lading.til 250-300kr natten.

Og det er spart da inn på maks 3 sesonger. kanskje 2.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Nå må du forholde deg litt mer til realitetene, MaSa. Jeg referer kun til lover og regler. Ikke hvorvidt gitte brudd på lover og regler er mer alvorlige dødsårsaker enn andre. Men argumentasjonen din er for øvrig helt i henhold til markedsføringens tanker når det gjelder kjøp av kapitalvarer. Se #326, bare at det er så mange innlegg om en slik strømdings bekrefter teorien.

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt synd for enkelte at ikke alle deltar i "hallelujakoret Efoy"

 

En må faktisk kunne stille kritiske spørsmål og komme med kommentarer rundt Efoy uten at de som enten har kjøpt eller skal kjøpe føler seg tråkket på tærne og blir såra og vondbråten. Så vidt jeg kan se så er stort sett alle kommentarer godt forankret faglig. Fra de av oss som ikke deltar i hallelujakoret, men som stiller spørsmål og kommenterer rundt dette. Dette er tross alt et debattforum og ikke søndagsskolen.

 

og det sa Sydvesten

 

Enig i noe, men må alle regne på alt til båt. Regner folk på båt tapet på samme måte eller et dumt aggregat som lukter og bråker, NEI. De skal kjøpe aggregat istedenfor en EFOY faktisk. Som f.eks fordi EFOY' frøs.... Det er da vi i halleluja koret våknet og må hyle ut litt vettu. ( håper du forstår oss )

Link to post
Share on other sites

Skjønner jeg har tråkket på ømme tær, og de har blitt ennå mer sår, når jeg leser innlegget over.. :smiley:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ømme tær eller ikke. Jeg setter nå en frist for kjøp til mandag 23 februar. Det vil komme en generell prisøkning i mars pga av kronekurs. Dette gjelder alt av utstyr forsåvidt. Så om noen har planer om store kjøp anbefaler jeg å handle nå før mars. Ryktes vel om en prisøkning på 15-20%

Link to post
Share on other sites

Nei når det kommer til sprit i båten tror jeg det får holde med det jeg har tenkt å drikke på en tur, å det overstiger sjelden 5l.

Men til den som frøs i stykker for meg. Jeg var fult klar over at den ikke tålte frost men frostnatta kom brått og uventet på forholdsvis tidlig på høsten. Og mer skulle det ikke til den var bare å hive. Så for den som bruker båten når det kan bli frost må en jo montere den slik at den enkelt kan tas med til garantert frostfrie omgivelser.

 

Jeg spør igjen, siden jeg er interessert i dine erfaringer. Var Efoy'en frakoblet metatnol og batteri da den frøs? Eller frøs den på tross av at den var gått i antifysmodus?

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
Share on other sites

Na husker jeg ikke om det var en Efoy jeg hadde det var en slik blå kasse med holder for en 2,5l metanolkanne i enden. Men uansett det var metanol på kanna og den var tilkoblet batteriet. Den var ikke i drift da jeg lå på land strøm å batteriene var fulladet.

Takk for oppklaring, da regner jeg med at antifrys funksjonen på Efoy fungerer.

Om den var blå, var det kanskje en Hydromax (http://www.dynad-hydromax.com/en/hydromax-150-fuel-cell-charger/)?

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde den i seilbåt Bavaria 40AC som jeg solgte for tre år siden. Brukte den kun en sommer før den gikk gaiken og jeg solgte båten året etter. Viket merke det var husker jeg ikke. Funket nå greit men var nå ikke noen voldsom kapasitet på den. Jeg kjøpte den i sin tid på Ebay for ca Kr 15.000,- . På den tiden var det Gylling som hadde agenturet på disse i Norge da de var de jeg var i kontakt med får å få den reparert. Noe som kostet mer en jeg hadde betalt for den så den ble skrotet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er fornøyelig med litt debatt. Jeg noterer meg (og har også nevnt i Båtwiki'en) at ingen som har kjøpt Efoy (så langt) har angret på det, og alle som har bestemt seg for å kjøpe Efoy virker også ganske urokkelige i sin beslutning. Båteiere, båtbruk og økonomisk handlerom er jo så forskjellig - det er unektelig en verdi i å ikke behøve å bekymre seg for "strømbudsjettet" og samtidig slippe unna de ulempene alternativene til Efoy'en bringer med seg. For de som investerer/kaster bort penger (stryk det som ikke passer) er det selvfølgelig viktigst at man blir fornøyd, dermed er det selvfølgelig ikke populært å høre negative ytringer.

 

Alternativene, slik jeg ser det, er større batteribank (det utvider vinduet for hvor lenge man kan greie seg uten lading, men man har fortsatt en grense), solcellepaneler (tar masse plass), vindmølle (bråker - skjønt, visstnok skal det være mulig å få høykvalitets velinstallerte vifter til å være ganske lydløse. Avhenger selvfølgelig av vind), aggregat (alle de ulempene forbrenningsmotorer gir, bråk, forurensing, vedlikeholdsbyrde etc), motordrift (bråk, forurensing) samt hyppige gjestehavnsbesøk for å få ladet batteribanken. Det gir ulemper alt sammen, helt klart - men fra et økonomisk ståsted kommer de fleste alternativene ganske mye bedre ut enn Efoy'en. Selv dyre gjestehavnsbesøk ... det skal bli ganske mange slike for å oppveie kostnadene med Efoy ... så jeg står på mitt: dersom man velger Efoy, så gjør man ikke det av økonomiske hensyn! (Sikkerheten mtp lagring av metanol har jeg ingen formening om).

 

Analogien med digitale kart vs papirkart virker ganske tynn. Vel. Noen var "early adopters" og brukte mange tusen på å kjøpe det som i dag regnes for å være en skikkelig dårlig kartplotter. De kan i dag være stolte over å ha vært tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi - men ellers - sitter de igjen med verdier etter "investeringen"? Neppe. Jeg vet ikke mye om det, men jeg tviler litt på at brenselsceller kommer til å bli hverken stort eller billig i oversiktelig fremtid.

 

Selv kommer jeg til å gå jeg for mer solcelle eller vindmølle dersom vi skulle føle at "strømbudsjettet" blir for stramt i uthavn (evt inspeksjon, kapsitetstesting og utbytting av batterier i batteribanken dersom jeg har mistanke om at det er der problemet ligger), samt aggregat dersom fruen eller andre familiemedlemmer skulle insistere på å installere mange "energitunge" elektriske installasjoner som f.eks. vaskemaskin ... men for all del, jeg ønsker alt vel ovenfor de som kjøper inn EFOY nå :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Solcelle er "dirt cheap", men upraktisk for ganske mange. Vindmølle er fortsatt relativt dyr selv om kineserne nå er på gang, og upraktisk for de fleste båter. Brenselcelle er praktisk for de fleste båter men fortsatt for dyrt.

 

Som vanlig de siste årene så sitter vi vel og venter på kineserne. Når de kommer opp med sin billige og god nok variant av brenselcelle til halvparten av prisen eller mindre så vil det ta av.

 

Ang. metanol i båten så er det vel allerede en variant på markedet som bruker eddik/syre i stedet.

Link to post
Share on other sites

Efoy er fint nok for de som har relativt små båter og liten batterikapasitet. Noen har såpass stor båt at de har med seg sykkel på sommerferie for trimmens skyld.

 

Hva med ergometersykkel påmontert en liten dynamo?

 

En HALVTIME i løpet av dagen vil de fleste klare, med en belastning som tilsvarer at den største Efoyen må gå kontinuerlig ET HELT DØGN!!! Mange vil klare en time, og kan dermed begrense treningen til annenhver dag.

 

I tillegg vil man sannsynligvis være i bedre form og noen kilo letter ved sommerferiens slutt! Mye billigere er det også. Ikke en dråpe metanol går med. (Det er i hvert fall ikke anbefalt).

 

Snakk om trippel gevinst! Noen praktiske utfordringer vil det jo være, samt at man må tåle noen rare blikk.

 

Jeg tror jeg skal gjøre et prosjekt av dette, men trenger en makker. Med mine 55 år, kulemage, bein som lysstoffrør, 1/2 pakke Petterøes om dagen, samt veldig sans for late dager med noe godt i glasset, kan/orker jeg ikke stå for testingen til sommeren.

 

Ser nå at jeg regnet litt feil. Man må visst sykle i 12 timer for å produsere like mye strøm som Efoyen gjør på 24 timer.

 

Prosjektet er skrinlagt, om jeg ikke får med meg Boason Hagen, eller hva han heter, på sommerferie.

Redigert av Stålsatt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Island satset stort på hydrogen for fremdrift av biler, gjorde de ikke? Hvordan går det der mon tro - er det en betydelig flåte av hydrogenbiler på veiene?

 

Jeg gjorde litt research på brenselsceller, det er mulig å kjøpe hydrogenbaserte brenselsceller med ca samme ytelse som EFOY, men energitettheten i hydrogenbeholderene var så lav at det virker smartere å utvide batteribanken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...