sap_2000 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Jeg pratet litt med noen jeg kjenner som jobber med metanol. Han kunne ikke fatte hvorfor man skulke bruke Efoymetanol til 50kr literen annet enn for inntjeningens skyld. Den reneste metanolen man får er såkalt "Virgin Methanol" med en renhet på over 99,xx prosent. Bl.a Statoil selger denne i bulk. Dog ikke til forbrukere. I Sverige er det visst lettere å få tak i. Jeg skulle likt og sett svart på hvitt hva som er forskjellen på metanolen Efoy selger. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
znick Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Er det noen som tør spå prisutviklingen for brenselceller i tiden som kommer?. En kostnad på nær 50 kr/kWh for brensel i tillegg til en ganske dyr dings gjør at jeg foreløpig ikke er fristet. Det som utgjør hovedkostnaden for en brenselcelle er platina/palladium katalysatoren som er et vært finmasket gitter. Dette stiller også krav til renheten på metanolen som benyttes. Det er nok noe av årsaken til både investeringskostnadene og driftskostnadene til EFOY konseptet. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 jeg foreløpig ikke er fristet. Du hører litt fristet ut. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 når jeg tenker meg om så er jeg det :-). Har til og med begynt å sjekke hvor jeg kan få tak i billigere metanol... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lano2 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Jeg forstår ikke dette med metanol og pris, at det er et argument. Efoy gir kun garanti ved bruk av Efoy metanol, og det lille forbruket med metanol er vel ingenting å bry seg om ? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 (redigert) Jeg er så gjerrig at jeg ikke liker å betale 50 kroner døgnet for å koble meg til landstrøm en gang (derimot hvis det er noe som kan få skuta til å gå fortere sitter pengene litt løsere :-). Mulig det er nevnt tidligere i tråden, men hvor mye metanol går med i døgnet for å levere jevnt 10 amp? Redigert 6.August.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lano2 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Innlegg nr 19 Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Jeg er så gjerrig at jeg ikke liker å betale 50 kroner døgnet for å koble meg til landstrøm en gang (derimot hvis det er noe som kan få skuta til å gå fortere sitter pengene litt løsere :-). Mulig det er nevnt tidligere i tråden, men hvor mye metanol går med i døgnet for å levere jevnt 10 amp? Nå leverer den største EFOY'en 8,8 amp. dvs 2,53 kWh i døgnet. Med et forbruk på 0,9 liter pr. kWh skulle det bli ca. 2,8 liter metanol pr. døgn. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Det er ikke mer enn etanol forbruket ombord hos oss !! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 (redigert) Jeg forstår ikke dette med metanol og pris, at det er et argument. Efoy gir kun garanti ved bruk av Efoy metanol, og det lille forbruket med metanol er vel ingenting å bry seg om ? Jeg er også fristet, men som Framtia er jeg nok for gjerrig og prinsipiellt imot å betale 5x prisen for identisk produkt (vil gjerne ha info om hva som evt er spes med Efoy metanolen). En annen ting er dette med Garanti kun ved bruk av Efoymeanol. Er det i det hele tatt lovlig? I så fall bør de klart opplyse om hva som er grunnen til det og hvorfor, samt gi ut en kravspec på metanolen. Merkeverkstedene på bil prøvde å binde kundene opp mot egne produkter og verksteder tidligere med garanti som brekkjern, men ble klubbet hardt ned av de høye herrer i EU en gang for alle. Metanolforbruket velter nok ikke budsjettet for de fleste. For min del handler det mest om prinsippet gitt at produktet er av identisk kvalitet. Skulle tatt seg ut om Wallas krevde Wallasdiesel eller Wallaslampeolje... En annen ting. Har hørt det går an å få gjort litt med prisene om man slår seg sammen. Jo flere jo bedre. Jeg har aldri vært glad i svar som; "sånn er det bare". Jeg vil vite hvorfor. Igjen; hva er spesielt med Efoymetanolen annet enn prisen? Tviler sterkt på at det er renheten da bl.a Statoil leverer den reneste metanolen de som jobber med slikt kjenner til... Tilsetninger? I så fall hva da? når jeg tenker meg om så er jeg det :-). Har til og med begynt å sjekke hvor jeg kan få tak i billigere metanol... Interessant Framtia! Mulig efoy dekker seg bak fuelkannene som de kaller patron eller Cartridge og dermed mener at de selger et eget produkt? Jeg kunne vært villig til å kjøpe en "Cartridge" eller to til egen etterfylling, lol Redigert 6.August.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mix Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Truma sin nye gass brenselcelle gir 20A lading og max 6kWh i døgnet. 2,5kWh pr. kg gass er enormt mye billigere.drift enn 2,25 liter Metanol for 2,5kWh. Ca. 20 kr i gass kontra 111.- kr i Eføymetanol. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 (redigert) Spennende, leser i en omtale at den ikke kan benyttes mens fartøyet er i bevegelse. Men det vil ikke representere noe problem for meg. Noen som finner pris for denne? http://www.truma.com/int/en/energy-systems/vega-fuel-cell-system.php Liker det jeg leser, og gass ombord har jeg uansett. De anslår ca 4 kr kWh i driftskostnad, sammenlignet med 50 for EFOY. Samt 20amp.... Kanskje vi skal jobbe mot importør og se hva slags pris vi kan forhandle oss frem til om vi er mange som kjøper felles?. Noen som tar ballen? Importør er Neptus AS i Vollen: Telefon: 0047 (0) 66 75 99 50 Fax: 0047 (0) 66 75 99 51firmapost@neptus.nowww.neptus.no Redigert 6.August.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
znick Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Truma sin brenselcelle er billigere i drift ja, men koster mer i anskaffelse (63.000,-), er vesentlig større og tyngre (40 kg mot Efoy's 8,7 kg), må installeres av fagfolk, tåler ikke frost og avgassene er farlige og må ledes ut i det fri. Ikke et alternativ for mitt vedkommende..... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 40 kg og 63000 kr . Prisen er nå en ting, men vekten tar jo knekken på alle regattaambisjoner.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lano2 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Det er jo ingen Arcona-eiere med respekt for seg selv, som ikke har en Efoy i kjelleren, Framtia !! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Dette er ren psykologi for å manne meg opp til å ta kostnaden :-) Litt som å bade når det er under 20 grader i vannet.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lano2 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Si til din kone at det var lano2 sin feil at du kjøpte den !! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 tåler ikke frost .. Totalt feil. I motsetning til Efoy så tåler den frost. Men må som Efoy ha starttemp på noen grader over nullpunktet. Driftstemp -20 til +40, samme som Efoy. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 (redigert) I følge manualen til Truma, http://www.truma.com/downloadcenter/truma_vega_installation_operating_no.pdf tømmes det en vannbeholder dersom temperaturen faller under 3 grader, og når temperaturen er over 7 grader kan vannbeholderen fylles opp og apparatet settes i drift igjen. Efoy starter automatisk i defrostingmodus når det er fare for frost. Dette forbruker metanol, men apparatet er driftsklart når lading er nødvendig. Fra Truma manualen: Omgivelsestemperatur (drift) + 3 °C til + 45 °C Tilførselslufttemperatur (drift) -20 °C til + 40 °C Så Truma'en kan ikke operere ved temperatur lavere enn 3 grader. Redigert 6.August.2013 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 (redigert) I følge manualen til Truma, http://www.truma.com/downloadcenter/truma_vega_installation_operating_no.pdf tømmes det en vannbeholder dersom temperaturen faller under 3 grader, Jepp og det skjer helt automatisk. Det er en frostsikring. Truma kan du skru av før vinteren og glemme, det kan du ikke med Efoy. Truma krever en starttemp på 3 grader. Men driftstemp er -20 til +40 Efoy krever 5 grader starttemp. Efoy lagringstemp +1 til +40 Truma lagringstemp -20 til +60 Redigert 6.August.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 (redigert) Men det betyr også at Truma'en ikke kan lade dersom temperaturen er under 3 grader, mens Efoy'en kan (driftstemperatur -20 til +40). Det var vel det jeg mente når jeg sa at Truma'en ikke tåler frost. Dersom du ser på side 10 i manualen vil du se at driftstemperaturen (omgivelsestemperaturen) for Truma'en er +3 til +45. Redigert 6.August.2013 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 (redigert) Nei, du tar feil. Du får ikke startet den før temp er over 3 grader. Driftstemp når den er slått på er -20 til +40 En Efoy tåler ikke frost når avslått og må ha starttemp over 5 grader. Truma derimot tåler frost når avslått. I praksis vil aldri dette bli noe problem. Bortsett fra at Efoy ikke må utsettes for frost under lagring. Truma har ikke dette problemet. Den har frostsikring. Faktisk samme frostsikring jeg har på min Truma C. Redigert 6.August.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 (redigert) Jeg bare forholder meg til min egen erfaring med Efoy og Truma manualen. Dersom den er feil da tar jeg også feil og da ber jeg om unskyldning for det... Forøvrig står det i Efoy manualen: "Hvis EFOY COMFORT brenselcelle har vært utsatt for temperaturer under 1 °C uten tilkoblet batteri og tilstrekkelig oppfylt tankpatron (frostbeskyttelse), må den tines opp i romtemperatur i ca 24 timer før den kan tas i bruk." Så Efoy'en tåler nok frost når den er avslått den og..... Redigert 6.August.2013 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Nå vil dette i praksis aldri bli noe problem, er man ute i kulda vil varmeapparatet være startet for lenge siden. Så starttemp er et ikke eksisterende problem. Det var utsagnet ditt under som var så totalt på vidda... , tåler ikke frost ... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Efoy brensel trenger ikke koste 50.- pr liter http://profi-camper.no/352-efoy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.