Jump to content

Efoy-brenselcelle, erfaringer?


Scand Baltic

Recommended Posts

Dette minner meg litt om en importør uten reell konkurranse. Det eneste han må forholde seg til er en markedspris som gjør at noen vurderer produktet.

For meg virker disse brenselcellene ekstremt overpriset.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For meg virker disse brenselcellene ekstremt overpriset.

Enig, prisene bærer kraftig preg av at det ikke finnes flere aktører i dette markedet. Jeg har i hvertfall ikke funnet noe alternativ. Synd, for jeg skulle gjerne hatt et slikt system i båten. Men ikke til slike priser!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Vi aner fint lite om produksjonskostnad og kan bare spekulere i hvor langt ned prisene skal etterhvert.

 

Helt fritt for andre aktører er det vel ikke - men EFOY er vel den eneste som lager småskala metanolbrenselsceller med fokus på 12v-konsumenter og hobbymarkedet. Ref båtwiki finnes det mange alternativer til EFOY ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg virker disse brenselcellene ekstremt overpriset.

Tjaaa. :rolleyes:

HVA er det som koster så mye i den "boxen"??

Edelmetaller, eller er det patentet? :eek:

Det skjer mye på denne fronten nå.

Med helt andre effekter og annet fyringsmateriale.

Tror det kommer til å skje ting her snart.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Tjaaa. :rolleyes:

HVA er det som koster så mye i den "boxen"??

Edelmetaller, eller er det patentet? :eek:t

Tror det kommer til å skje ting her snart.

Her er prinsippet beskrevet i wikipedia

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_methanol_fuel_cell

 

Og de nevner bruken av platina og ruthenium som katalysator for reaksjonen som skaper strøm fra metanol:

 

"If another catalyst could be found for the reduction of oxygen, the problem of methanol crossover would likely be significantly lessened. Furthermore, platinum is very expensive and contributes to the high cost per kilowatt of these cells."

 

Her ligger nok endel av årsaken til den forholdsvis stive prisen.

Link to post
Share on other sites

Det er "vanlig" gass (er det propan som brukes? siden jeg ikke har gass selv er jeg rimelig blank) og hydrogen som er alternativene. Jeg tror det må edle metaller til i begge tilfeller, investeringen er såpass høy uansett at brenselsceller blir for spesielt interesserte.

 

Vanlig gass har jo den store fordelen at man som regel allerede har noe slags form for infrastruktur. Hydrogen er det omtrent bare å glemme, veldig upraktisk drivstoff ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Truma VeGA har vel vært omtalt tidligere i denne tråden, og jeg har oppsummert det som ble sagt den gang da på båtwiki'en:

 

"... er enda dyrere enn EFOY i investering og installasjon, veier mye mer enn en metanolbrenselscelle, tåler ikke frost, kan ikke brukes mens båten er i bevegelse, og genererer mer avgasser enn en metanolbrenselscelle."

 

Referanse: https://baatplassen.no/i/topic/100642-efoy-brenselcelle-erfaringer/page-2#entry1478332

 

Hydrogen har også vært nevnt - men jeg kan ikke forstå at det gir noen fordeler fremfor å rett og slett øke størrelsen på batteribanken, hver hydrogenbeholder er såpass liten at det rett og slett ikke er verd bryet: http://www.boconline.co.uk/en/products-and-supply/industrial-products/hymera-generator/hymera-generator.html

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hydrogen har også vært nevnt - men jeg kan ikke forstå at det gir noen fordeler fremfor å rett og slett øke størrelsen på batteribanken, hver hydrogenbeholder er såpass liten at det rett og slett ikke er verd bryet: http://www.boconline.co.uk/en/products-and-supply/industrial-products/hymera-generator/hymera-generator.html

Det var just DET jeg "stille" prøvde å nevne i https://baatplassen.no/i/topic/105260-naar-faar-vi-en-tesla-med-kjoel-og-propell/?p=1508558.

Tror det skjer mye på dette området i det skjulte nå om dagen. Patenter på dette området er dyre!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg skulle startet en egen tråd, men dette er interessant i sammenheng med elektrisk drift på seilbåter. Har ett eldre tilbud på dette fra svensk firma. 36HK motorkraft til 37 fots seilbåt. Ikke avskrekkende dyrt i seg selv, men med 8timers batterikapasitet ble det vannvittig dyrt og tungt. Nærmet seg en halv million. Vanligvis trenger man kun 10 minutters drift inn og ut av havn. En backup for langturseilere iform av hjelpemotor som kan gi akseptabel fart i stille vær(5 knop), og Eføy som gjør at du kan komme trygt ut og inn av havn i ruskevær. Er jeg på jordet nå?

Link to post
Share on other sites

En backup for langturseilere iform av hjelpemotor som kan gi akseptabel fart i stille vær(5 knop), og Eføy som gjør at du kan komme trygt ut og inn av havn i ruskevær. Er jeg på jordet nå?

Den største modellen, "EFOY 210", gir max 105W. Det tilsvarer 0.14 hestekrefter ...

 

Det har vært mye snakk om å bruke brenselscelleteknologi for kjøretøyer, men jeg synes dette har stilnet veldig av. Kanskje det rett og slett ikke lar seg skalere opp. Men hva vet jeg - jeg har hørt om containerbrenselsceller som skal kunne gi nok effekt til å drive en serverpark og være konkurransedyktig i pris som backupløsning. På den andre siden har jeg ikke hørt at noe slikt er rullet ut. Kanskje dette i realiteten bare er drøm og oppspinn, akkurat som "cold fusion" og "E-Cat" (ref http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_Catalyzer)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. En backup for langturseilere iform av hjelpemotor som kan gi akseptabel fart i stille vær(5 knop), og Eføy som gjør at du kan komme trygt ut og inn av havn i ruskevær. Er jeg på jordet nå?

Ja du et på jorde.

Langturseilere går gjerne hundrevis kanskje tusenvis med timer for motor og setter pris på en kraftig god motor ikke en motor som maxer på 5knop i stille vær, det bør være kraftreserver

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring som Znick - svært godt fornøyd.

Vi kjøpte og installerte på slutten av sommeren.;

Nå skal det sies at vi kun er to voksne, og har et relativt beskjedent forbruk av strøm. Men det trekkes jo noget da man titter litt på tv om kvelden og kjører varmeapparat om morgenen og om kvelden. :-)

Merket at når spenningen på batteriet nådde terskel for oppstart, kicket automatikken inn og startet lading. Efoy´en jobber stille og rolig, vi har plassert den i lagerrommet ved siden av akterkabinen. En kan ane en svak lyd når den jobber, men det oppleves ikke som plagsomt. Litt vann produseres, dette leder jeg ned i en halvliter flaske for å slippe vann ned i kjølsvinet. (Har ganske tørr båt. :-)).

Vi er svært godt fornøyd med løsningen. Har ikke vurdert økonomien i dette, kun komfort...

Link to post
Share on other sites

Hvis vi sammenligner den minste Efoy med et solpanel som oppgies til 100 watt, hva skal velges?

Efoy gir alså 40 watt kontinuerlig, mens solpanelet, hva gir det i virkeligheten? Er det 100 watt 90 grader på solen ved ekvator? Liggende på et båtdekk med den solvinkelen vi har i Norge, blir det vel vesentlig mindre strøm til batteriene?

Noen påstår at panelet gir mye strøm på en overskyet dag.... Hva er erfaringen blant dere?

Men så er det prisforskjellen da... 22 k for Efoy og ca 5 k for panelet...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle tro at 40W efoy vil gi langt mer glede enn et 100W solcellepanel - men så trenger EFOY'en drivstoff.

 

En ting som bare såvidt har vært nevnt her på forumet er levelengde. Hvor lang tid kan man forvente at EFOY'en varer? Og hvor lenge kan man forvente at solcellepanelet varer? Garantien på EFOY dekker bare 5000 driftstimer, dvs 7 måneders kontinuerlig drift. Omregnet i penger ble det NOK 100 / kWh i avskrivningskostnader for EFOY 210 for de prisene den gikk for på forsommeren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...