Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"

faraway

Recommended Posts

Det er mer enn som så .. har man en ny båt vil man gjerne begrense fyllekalas som tråkker over båten. (som det ofte blir i havner hvor man må ligge mer enn 3 utpå hverandre) Er kaien skitten i tillegg så kan man tenke seg jobben ved å rense teaken etterpå.

Båter som er eldre og ikke fult så shiny gir ofte blaffen i "grus" på fendertrekk som borer seg inn i gelcoat/lakk/dekorstriper osv.

Ellers skal man alltid fortøye for storm heter det .. så om været var flott der og da ...

Redigert av HR312MK1 (see edit history)

Hvilke navn er det snakk om som har denne betydelige egenkapitalen?

Om du tenker på Lunde Båt Holding så har de 31/12 2011 mindre egenkapital enn Lunde Båts tap i 2011.

Du er på rett vei....du finner sikkert morselskapet. Tips....eierrinnens navn baklengs :-)

Det er mer enn som så .. har man en ny båt vil man gjerne begrense fyllekalas som tråkker over båten. (som det ofte blir i havner hvor man må ligge mer enn 3 utpå hverandre) Er kaien skitten i tillegg så kan man tenke seg jobben ved å rense teaken etterpå.

Båter som er eldre og ikke fult så shiny gir ofte blaffen i "grus" på fendertrekk som borer seg inn i gelcoat/lakk/dekorstriper osv.

Ellers skal man alltid fortøye for storm heter det .. så om været var flott der og da ...

til dette er det flere ting å si. først - selvfølgelig skal man fortøye ordentlig, fremfor ikke å fortøye i det heletatt. på de andre longsiderekkene i havna hadde de klart dette.

når man legger seg innerst på en longsideplass kan man ikke regne med noe generelt "amnesti" dersom teakdekket er ferskt. (derimot er det en selvfølge at alle gjør det de kan for å ikke møkke til unødvendig.) når man ligger på en slik plass så stiller man i samme klasse som alle andre selv om båten er ny. din antyding om fyllekalas gidder jeg ikke engang bite på. men du skal få poeng siden du har klart å manøvrere deg i nærheten av det som var hovedpointet mitt: når man har ny båt, enten det er bavaria, salona, hr eller whatnot så blir mange overforsiktige. rekkestøttene på en splitter ny båt er f.eks. ikke generelt skjørere enn på en eldre båt av samme merke. derimot - the first cut is the deepest - den første ripa, eller det første røsket i rekkestøtta, ønsker nok eier av splitter nye hr'er å unngå like mye. da jeg nærmest ble skylt opp og parkert på dekk til nabobavariaen tidligere i sommer - grunnet et hekksjøgeni fra romerikstraktene - ble rekkestøttene på nabobåten bøyd. noe han tok med ekstrem ro. muligens fordi bavariaen hans var ekstremt solid bygget eller fordi den ikke var ny lengre. who knows? jeg synes ikke sånne enkelthendelser beviser noe som helst. båten min er svjv. pottetett i rekkestøttefestene selv om de også har blitt bøyd og bøyd tilbake. det er min erfaring med bav og den kommer jeg til å støtte meg på neste gang jeg skal bytte båt.

Redigert av quantumduck (see edit history)

til dette er det flere ting å si. først - selvfølgelig skal man fortøye ordentlig, fremfor ikke å fortøye i det heletatt. på de andre longsiderekkene i havna hadde de klart dette.

når man legger seg innerst på en longsideplass kan man ikke regne med noe generelt "amnesti" dersom teakdekket er ferskt. (derimot er det en selvfølge at alle gjør det de kan for å ikke møkke til unødvendig.) når man ligger på en slik plass så stiller man i samme klasse som alle andre selv om båten er ny. din antyding om fyllekalas gidder jeg ikke engang bite på. men du skal få poeng siden du har klart å manøvrere deg i nærheten av det som var hovedpointet mitt: når man har ny båt, enten det er bavaria, salona, hr eller whatnot så blir mange overforsiktige. rekkestøttene på en splitter ny båt er f.eks. ikke generelt skjørere enn på en eldre båt av samme merke. derimot - the first cut is the deepest - den første ripa, eller det første røsket i rekkestøtta, ønsker nok eier av splitter nye hr'er å unngå like mye. da jeg nærmest ble skylt opp og parkert på dekk til nabobavariaen tidligere i sommer - grunnet et hekksjøgeni fra romerikstraktene - ble rekkestøttene på nabobåten bøyd. noe han tok med ekstrem ro. muligens fordi bavariaen hans var ekstremt solid bygget eller fordi den ikke var ny lengre. who knows? jeg synes ikke sånne enkelthendelser beviser noe som helst. båten min er svjv. pottetett i rekkestøttefestene selv om de også har blitt bøyd og bøyd tilbake. det er min erfaring med bav og den kommer jeg til å støtte meg på neste gang jeg skal bytte båt.

Det er forskjell på amnesti og mer enn 3 båter utpå seg. Om de ikke lå longside så ville det ikke vært plass til mer enn tre båter uansett? (tre i bredden tilsvarer lengden på en båt?) Hvorfor tror du flere havner har forbud mot flere enn tre utenpå hverandre? Bryggene er ikke dimensjonert for det, brannfare osv. Har en båt en svakhet i fortøyningen så river den muligens med seg flere osv. mye dårlig erfaring med det ja. inkl. fyllekalas. Fikset selv kryssholt på flytebrygga i Lillesand i sommer da de var løsnet (revet opp) når vi kom til havn (selv om det ikke nødvendigvis skyldes at flere båter lå utenpå hverandre).

Fikk meg en god latter når jeg deretter så en som hadde fortøyd 180 grader ned på kryssholdt for deretter å dra tauen 90 grader bort til neste kryssholdt brygga og så 90 grader opp på neste kryssholdt på båten. Tauet 100% stramt.

Interessant tråd. Er ikke nyere franskmenn (Beneteau fra 2001 og fremover, f eks) bygget i sandwichlaminat?

Nope det er enkeltlaminat på beneteau og jeanneau

Er enig der HR, og siden fristen er om nesten 4 uker så er det vel ennå god tid... Så vil tiden vise hvordan salget gikk i 2012...

Fristen for å levere regnskapene er ikke ute og i Norge så er det slett ikke uvanlig å søke utsettelse eller levere for sent selv om det ikke er noe feil med økonomien til selskapet.

Jeg tror lundebåt kommer til å vise til gode tall om ett år når tallene for 2013 kommer, for i 2012 derimot så er det vel ikke så veldig mye å rope hurra for hos dem eller noen andre for den del.

Angående HR så ansatte de mer folk før jul, er det noen artikler som viser at de har redusert arbeidsstokken igjen ?

Du er på rett vei....du finner sikkert morselskapet. Tips....eierrinnens navn baklengs :-)

May Len Stensaker i Rekasnets AS som eier Lunde Båt, dvs. seilbåtdelen http://seilmagasinet.no/id/39575.0 har tilgang på over 55 millioner i egenkapital.. Svært solid.

Bavaria Motorbåt som eies av Lars Erik Solvang har 15 mill i EK og er mer utsatt. Men greide overskudd i fjor og overlever nok.

Hallberg-Rassy AB (mor) er svært solid, og konsernet står overhodet ikke i fare for å gå konkurs i det korte bilde med over 250 MSEK i EK.....

Men konsernet har tapt 25 mill de siste 3 årene, så det skal bli spennende å se tallene når de kommer til høsten (avvikende regnskapsår).

Ok der var det godt med egenkapital. Så spørs det om Fru S. ønsker å bruke av dette beløpet på å sponse underskudd i Lunde Båt om det skulle bli nødvendig.

Evt. hvor mye eiendomsmassen (egenkapitalen) blir nedskrevet om de skulle miste sin beste leietaker? Men den diskusjonen kan vi kanskje vente med til det evt. blir mer aktuelt ;)

May Len Stensaker i Rekasnets AS som eier Lunde Båt, dvs. seilbåtdelen http://seilmagasinet.no/id/39575.0 har tilgang på over 55 millioner i egenkapital.. Svært solid.

Bavaria Motorbåt som eies av Lars Erik Solvang har 15 mill i EK og er mer utsatt. Men greide overskudd i fjor og overlever nok.

Hallberg-Rassy AB (mor) er svært solid, og konsernet står overhodet ikke i fare for å gå konkurs i det korte bilde med over 250 MSEK i EK.....

Men konsernet har tapt 25 mill de siste 3 årene, så det skal bli spennende å se tallene når de kommer til høsten (avvikende regnskapsår).

May Len svært solid slik sett ja. Men Lunde Båt er nødvendigvis ikke så solid av den grunn da de ikke automatisk får nødvendig støtte. Å støtte "datterselskapet" innebærer risiko for å tape pengene. Det vil i utgangspunktet tappe egenkapitalen og hvor mye og hvor lenge hun tar sjansen på å overføre om hun ikke har klart å snu skuta etter 5 år med sørgelige resultater fremfor heller å sikre det hun har? Kinabåtene overtar jo om ikke lenge iflg. en annen her på forumet så kanskje hun satser pengene kinaimport as i stedet.

Min båt kommer på Finn en av de nærmeste dagene da vi skal ha noe større. Etter erfaringene med den vi har kan det godt bli et velholdt eksemplar fra Bavaria fra samme tid. Alternativet fra Bavaria for oss er nok en 38 AC da den går for å seile godt og vi synes den har et OK utseende. De nyeste Bruce Farr konstruksjonene går også for å seile bra, men en 40 foter ligger over vårt budsjett.

Og i 2014 skal bavaria komme med båter som under dekk er mer elegante og har bedre finish enn dagens båter.

Det er forskjell på amnesti og mer enn 3 båter utpå seg. Om de ikke lå longside så ville det ikke vært plass til mer enn tre båter uansett? (tre i bredden tilsvarer lengden på en båt?) Hvorfor tror du flere havner har forbud mot flere enn tre utenpå hverandre? Bryggene er ikke dimensjonert for det, brannfare osv. Har en båt en svakhet i fortøyningen så river den muligens med seg flere osv. mye dårlig erfaring med det ja. inkl. fyllekalas. Fikset selv kryssholt på flytebrygga i Lillesand i sommer da de var løsnet (revet opp) når vi kom til havn (selv om det ikke nødvendigvis skyldes at flere båter lå utenpå hverandre).

Fikk meg en god latter når jeg deretter så en som hadde fortøyd 180 grader ned på kryssholdt for deretter å dra tauen 90 grader bort til neste kryssholdt brygga og så 90 grader opp på neste kryssholdt på båten. Tauet 100% stramt.

Klart at en splitter ny Salona lettere enn alle andre båter får røska løs kryssholt og halegatt. Og klart at det var en maksgrense på tre i bredden når det lå fire og fem på de andre rekkene ... altså, du bør heller prøve å forholde deg til den generelle problemstillingen istedenfor å prøve å finne forklaringer på akkurat denne situasjonen, det er du jo nødt til å tape siden du ikke var der...

Skal vi kanskje repetere hva som var pointet igjen? Når det kommer en flokk kliss like bavariaer hvor ingen av eierne tillater at noen rører rekkestøttene så tror jeg det likegodt kan ha å gjøre med at båten var nye og ikke at de er så utrolig mye skjørere enn alle andre båter.

Har forøvrig stor sympati med de som ønsker å holde ny båt så strøken som mulig, men ikke de som tror de må okkupere flere plasser fordi den splitter nye er et skjørt eggeskall. For det er de ikke, hverken bavariaer, salonaer, najader eller andre. kanskje tåler noen en grunnstøting i 10 kn bedre enn andre, men forholdene i en havn - sålenge det ikke kommer en hekksjøgeneral og pløyer seg fram - tåler alle plastbåter helt fint. Edit: i motsatt fall er det nok ganske viktig at de ikke forlater havna ...

Redigert av quantumduck (see edit history)

Klart at en splitter ny Salona lettere enn alle andre båter får røska løs kryssholt og halegatt. Og klart at det var en maksgrense på tre i bredden når det lå fire og fem på de andre rekkene ... altså, du bør heller prøve å forholde deg til den generelle problemstillingen istedenfor å prøve å finne forklaringer på akkurat denne situasjonen, det er du jo nødt til å tape siden du ikke var der...

Jeg snakker selvfølgelig generelt .. du ser drimot ut til å dreie diskusjonen inn på en spesialdiskusjon hvor det generelle ikke passer. Sorry, du vant.

Tynt skrog?

Her er mitt Bavaria 32sport skrog fra 2004. Den tykkeste delen er utvendig.

bilde

Tynt? Neppe...

Mnja. Det du viser der er et isolert skog, ikke en sandwich. Sandwich er symmetrisk. Styrke beregnes ut fra hva som brukes. Så det er vanskelig å si hva som er nok.

Om man følger med på bruktprisene på Finn.no, så kan vel ingen som er ved sine fulle fem finne på å kjøpe seg en Bavaria.

2 år gammel,og prisen er halvert!

20 år gammel Orustbåt, prisen er nesten hva den kostet som ny.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:

Ja hvilken båt er det? Nå ble jeg interessert. Viste man kunne gjøre gode kjøp, men dette var mer enn forventet.

Ikke den fjerneste anelse. Men det er ikke overraskende at båter som selges i bøtter og spann nødvendigvis må falle i pris når bunn detter ut av bruktmarkedet. Om det har mest med byggekvalitet eller volumsalg å gjøre vet jeg ikke. Det er selvfølgelig ikke morsomt for de som har kjøpt splitter ny volum-båt for få år siden og nå skal selge. Men hvorfor det er så innmari smart å binde opp 1-2 mill ekstrakapital i en hr, eller kjøpe 10 fot mindre båt (hr) enn man trenger fordi man ikke har råd er jeg litt usikker på.

Ikke den fjerneste anelse. Men det er ikke overraskende at båter som selges i bøtter og spann nødvendigvis må falle i pris når bunn detter ut av bruktmarkedet. Om det har mest med byggekvalitet eller volumsalg å gjøre vet jeg ikke. Det er selvfølgelig ikke morsomt for de som har kjøpt splitter ny volum-båt for få år siden og nå skal selge. Men hvorfor det er så innmari smart å binde opp 1-2 mill ekstrakapital i en hr, eller kjøpe 10 fot mindre båt (hr) enn man trenger fordi man ikke har råd er jeg litt usikker på.

For 30 år siden klarte 90% seg med båter under 30 fot så hva man trenger er rimelig relativt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...