Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"


faraway

Recommended Posts

 

Unødig å si hvilken av båtene som er laget på Orust ?

 

 

Den øverste? Det nederste bildet ser akkurat ut som mine bavaria-skap, bortsett fra at døra åpner seg oppover så alt raser ut ... Det er seff også garnering inni garderobeskapene og hyllene i salongen. Litt irriterende egentlig, med tanke på all dødvekta.

 

Najad = Koenigsegg :thumbsup:

 

Det stod i en annen tråd her at produktene til Bård Eiker ikke ansees lette nok før de knekker?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det masse garnering i min svenske båt men jeg er glad det ikke er overalt og overdrevet mer enn det er, er endel av det i min franske også, svensken veier tross alt mindre enn en bavaria på samme lengde om man plukker av kjølene på båtene.

Og igjen så må si at jeg tror folk flest tror det er forskjellene på treverk osv som er den store forskjellen mellom båtene, en direkte sammenligning på endel tekniske ting og tekniske installasjoner, plassering av ting osv hadde nok vist mer av den sanne forskjellen

Link to post
Share on other sites

Det er vel også et innslag av forskjell på folk her også. Ikke alle har råd til 4-5 millioner for en båt, noen har et budsjett som er brøkdelen av dette. Da kan aldri kjøpe en Orustbåt. Derimot er billige masseproduserte båter innen rekkevidde. Bavaria og snart Sino Yachtene. Noen har palasser i Blindleia andre campingvogn på Larkollen, det er forskjell på fattig og rik!

 

Det hjeper lite at Orustbåtene er bra når man bare har 1/10 av pengene og knapt nok det.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Det er vel også et innslag av forskjell på folk her også. Ikke alle har råd til 4-5 millioner for en båt, noen har et budsjett som er brøkdelen av dette. Da kan aldri kjøpe en Orustbåt. Derimot er billige masseproduserte båter innen rekkevidde. Bavaria og snart Sino Yachtene. Noen har palasser i Blindleia andre campingvogn på Larkollen, det er forskjell på fattig og rik!

 

Dette er nok sakens kjerne.. En kjøper båt etter behov, og tilgjengelige midler.. En kan selvsagt får en 30år gammel trang mørk Orust båt for omtrent samme pris som en ny lys ny romslig Tysker eller franskmann.. Det blir det samme som en som kjøper en 10-15 åra gammel BMW 7 serie og tror at noen ser opp til han.. mens folket egentlig smiler og tenker i sitt stille sinn på ord som inneholder Harry.....

 

Ønsker man å bruke båter til helgeturer i nærområdet, eller skal en jordomseilig.. Skal en bruke båten som bolig eller regatta???, noen kjøper dyre båter og tror det er status, og etterhvert får de ikke oppmerksomheten de forventer og dermed rakker de ned på billigere båter.. Behovene er forskjellige, og dermed ender en opp med forskjellig valg..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er nok sakens kjerne.. En kjøper båt etter behov, og tilgjengelige midler.. En kan selvsagt får en 30år gammel trang mørk Orust båt for omtrent samme pris som en ny lys ny romslig Tysker eller franskmann.. Det blir det samme som en som kjøper en 10-15 åra gammel BMW 7 serie og tror at noen ser opp til han.. mens folket egentlig smiler og tenker i sitt stille sinn på ord som inneholder Harry.....

Men ikke mer harry enn en splitter ny stor Bavaria vel?

 

Ønsker man å bruke båter til helgeturer i nærområdet, eller skal en jordomseilig.. Skal en bruke båten som bolig eller regatta???, noen kjøper dyre båter og tror det er status, og etterhvert får de ikke oppmerksomheten de forventer og dermed rakker de ned på billigere båter..

Eller å ha kjøpt en 40 fots bavaria og derved får for lite oppmerksomhet og bare må ha Bavaria 46 foter osv.

 

Behov og behov.. kanskje noen har skjønt at man ikke imponerer så mange med en bavaria under 50 fot lenger, så når skal Bavaria skjønne at de må lage større båter for å tilfredsstille dette "behovet"?

 

Som sagt tidligere, kanskje jeg selv kjøper Bavaria en gang men jeg synes pr. dags dato at det er litt vel mye slurv og kjipe løsninger, seilegenskapene osv. med varm kniv i smør følelsen fra HR i minnet og derved ikke funnet en modell jeg kunne trives bedre enn en tilsvarende dyr HR mht. det materielle, men skjønner godt at andre prioriterer annerledes. No hard feelings selv om et skudd som du la opp til her etter min mening slår hardere rett tilbake.

 

 

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

svensken veier tross alt mindre enn en bavaria på samme lengde om man plukker av kjølene på båtene.

 

 

... sier meg ingen ting.

Min HR37 veier 7500kilo

Siste bavaria 37 på sidene til lundebåt veier 7000

 

Kjølen på bavariaen veier 2080 min veier så mye mer at om vi kapper kjølene av båtene så er båt minus kjøl så er HRn lettere.

 

Hadde det vært overdrift på garnering og masse greier så hadde det ikke vært slik og jeg vil ikke ha en overtung båt, da måtte kjølen vært enda tyngre for å komme over 40% kjølvekt.

 

Altså er det ikke nødvendigvis sannhet i dette med at disse svenskene nødvendigvis er så blytunge

Link to post
Share on other sites

.

Eller å ha kjøpt en 40 fots bavaria og derved får for lite oppmerksomhet og bare må ha Bavaria 46 foter osv.

 

Behov og behov.. kanskje noen har skjønt at man ikke imponerer så mange med en bavaria under 50 fot lenger, så når skal Bavaria skjønne at de må lage større båter for å tilfredsstille dette "behovet"?

 

 

Du spøker nå ? Du kan ikke mene alvorlig at du tenker som dette her.
Link to post
Share on other sites

 

Altså er det ikke nødvendigvis sannhet i dette med at disse svenskene nødvendigvis er så blytunge

 

Når de kan tukte X'er så kan de umulig være så sidrompa, nei. Er det ikke Hanse som har slitt litt med at leverte båter tildels har veid en del mer enn spec., med tilhørende tvil rundt sertifisering osv?

Link to post
Share on other sites

Ser fram til Sino Yachtene, de kommer snart. De kommer dessuten til å bli langt billigere enn Bavaria.

 

Vurderte (egentlig ikke) å kjøpe CV11, hun er bygget i Shanghai, (http://www.fleetmon.com/en/vessels/Cv11_Visit_Finland_2497471 / http://www.marinetraffic.com/ais/no/showallphotos.aspx?mmsi=235087742&photoid=870347#top_photo) som jeg kunne få for 3 mill. Et røverkjøp, men 68' og 49,6 Brt. er i største laget, selv om DL5A holder akkurat.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Siden denne debatten tydeligvis nå handler om Orust vs. masseproduserte sentraleuropeere: Hvordan har det seg at Orust-båtene holder seg så vanvittig godt i pris? Er kvaliteten virkelig så overlegen at de aldri blir slitt?

 

Eksempel:

29 år gammel Hallberg-Rassy 29, kr 350.000,-

7 år gammel Bavaria 30, kr 360.000,-

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er meningsløst å se på resultater fra diverse regattaer og ut fra det si om en båt seiler godt eller ikke. Mannskap, taktikk, vindstyrke, utstyr osv vil resultere i at enhver båt egentlig kan slå alle på en god dag. Så sammenlign heller ratingtall, som jo er et mål på båtens potensiale basert på faktiske mål (om man skulle vurdere min båt på mine resultater, er jeg redd salget ville stagnert :smiley: )

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Har selv kjøpt ny Bavaria motorbåt i år og er meget fornøyd. Hele båten har svart til forventningene. Før vi handlet var vi å så på flere forsjellige merker. Nesten samtlige lå godt over i pris for samme størrelse båt. Teknisk utstyr var så og si av samme leverandør hos de fleste.

Når det gjelder båtene vi var å så på, så har kansje Bavariaen litt mer plast enn de andre (Saga, Viknes, Viksund etc.. Dette ser jeg på som en fordel da det er lettere å vedlikeholde. Største forsjell var at båten ikke var tilstrekkelig motorisolert. Dette er enkelt å gjøre i ettertid og betydelig billigere enn å kjøpe en annen båt til 500.000 ++ mer.

All synsingen her på at Orust båter etc er bedre osv preller ihvertfall rett av meg. Hadde uansett aldri vært elller kommer til å bli aktuelt å bruke så mye penger på en slik båt slik som markedet er i dag.

Når det gjelder verditap på Bavaria så har den vært noe høyere enn normalen. Dette hadler ikke om kvaliteten på produktet, men mer at de har oftere modelendringer enn andre merker. Dette er sikkert naturlig med tanke på hvordan produksjonslinjen deres er. Båter som biler faller naturligvis i pris når en ny model kommer.

Mer håndbygde båter som er MYE dyrere endres ikke fult så ofte og båtene holder seg mer like over mange år. Eksempel kan være Scand Baltic som har sett nesten lik ut i alle år.

 

Når det gjelder feil på båter så synes jeg dette er veldig lavt med tanke på antallet de produserer. Etter all hetsen fra alle Orust interesserte her inne så kan jeg ihvertfall garantere at ingen av dem kommer til å fortelle om feil som de garantert har på sine båter.

 

Ønsker alle en forsatt god båtsesong og håper vi treffes på fjorden når jeg kommer i min gjeldfrie Bavaria.

Link to post
Share on other sites

Flott sending på NRK. Ny rekord av antall båter (6-700båter og flere tusen mennesker sies det) som følger sommerbåten, inn til Lillesand i flott vær.

Men hvor er Bavariaene?

Kanskje Bavaria-eierne er på jobb for å kunne betale på det akseptabelt store lånet som ga dem mulighet til å realisere båtdrømmen? Kanskje de var ute og seilte uten å måtte passe seg for 6-700 andre båter?

 

Hvor var Dufour-eierne? Beneteau-eierne? Junker-eierne? Leisure-eierne? Hva er egentlig poenget ditt? Prøver du å rakke ned på Bavaria-eiere fordi de ikke var på sjøen så de kanskje, kanskje kunne bli vist på TV i 3 sekundet?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

 

 

Ønsker man å bruke båter til helgeturer i nærområdet, eller skal en jordomseilig.. Skal en bruke båten som bolig eller regatta???, noen kjøper dyre båter og tror det er status, og etterhvert får de ikke oppmerksomheten de forventer og dermed rakker de ned på billigere båter..

Eller å ha kjøpt en 40 fots bavaria og derved får for lite oppmerksomhet og bare må ha Bavaria 46 foter osv.

 

 

Hehe, regner med det var meg du siktet til. Bakgrunnen for at vi kjøpte Bavaria 46 var at vi tidligere har eid Hallberg Rassy P28 (HR med massivt overbygg i Mahogny og ikke de tuperware-båtene de lager i dag :-) ... tulla!), Maxi Fenix, Maxi 999, Bavaria 36 og Bavaria 38. Alle disse båtene solgte vi for litt høyere pris enn vi hadde kjøpt de for. Når de nye Bavaria Cruiser 42 og 46 ble lansert, mente vi timingen var perfekt for å bytte for å ikke tape penger når den ble en utgått modell. Vi ønsket å bytte i 42, men det var så mange med 38 som ønsket å bytte til 42 og forhandler var ikke villig til å ta vår båt i bytte. Hvis vi imidliertid tok en 46, var de villige til å ta vår båt i bytte. Vi klarte imidlertid å selge båten før 46'en ble levert og tjente godt med penger på den. Så motivet vårt var først og fremst å ha en ny båt og spekulerte i å bytte på det økonomisk mest gunstige tidspunkt.

Nå er markedet endret og summen av det vi har tjent på tidligere bytter er i øyeblikket spist opp av tapet på nåværende båt. Så oppmerksomhetsbehov er nok ikke motivet i mitt tilfelle, bortsett fra gleden ved oppmerksomheten vi får når vi seiler fra de fleste båter på sjøen med vårt lystall på 1,29

 

 

:-)

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke HR 29 spesielt godt og jeg tviler på at den blir solgt til 350.000. HR 312 ligger normalt mellom 300 og 400.000 (sommerpris) så vidt jeg vet. (noen går rimeligere om de ikke er svært velholdte og velutstyrte som de normalt er)

200-250.000 er mer riktig for 29 foteren etter min vurdering, om den er så flott og velholdt som den ser ut til på bildene.

Da får man imidlertid mye båt for pengene som man bør gjøre i dagens marked.

Klarer man seg uten skikkelig bad så er fort HRen en favoritt ift. Bavariaen etter en prøveseilas vil jeg tro.

Hvilken annen 29 foter har følgende?

1. Test gjerne inneklimaet i HRen når det er kaldt ute og man ville kose seg innendørs (sandwichisolert)

2. Sjekk skjøteløsningen

3. Ankerløsningene?

4. Beskyttelsesripe langs skrogside

5. Treverkløsninger så flotte inne og ute

6. Størrelse på sofa og salongbord

7. Så praktiske og flotte sjøkøyer

8. Så solide vinduer og luker i skrog.

9. Griperekker der man trenger de, som i tillegg er dimensjonert for å tåle noe.

10. Dimensjoner på det meste generelt ift. 29. fots båt. (størrelse 40 vinsjer osv)

 

Dessverre vil jeg si, har den vanlig sprayhood i motsetning til de fleste HR.


Kanskje Bavaria-eierne er på jobb for å kunne betale på det akseptabelt store lånet som ga dem mulighet til å realisere båtdrømmen? Kanskje de var ute og seilte uten å måtte passe seg for 6-700 andre båter?

Hvor var Dufour-eierne? Beneteau-eierne? Junker-eierne? Leisure-eierne? Hva er egentlig poenget ditt? Prøver du å rakke ned på Bavaria-eiere fordi de ikke var på sjøen så de kanskje, kanskje kunne bli vist på TV i 3 sekundet?

 

Det var en annen her som kommenterte at halvparten av båtene, eller var det seilbåtene i Lillesand som var Bavaria i sommer. Jeg har selv vært en del i Lillesand i sommer ved flere anledninger med venner som kommenterte det stikk motsatte, at det var spesielt få Bavaria og spesielt mange og store Princess så det var bare en liten oppfølger til den. Når NRK med varierende hell, prøver å skape et godt program som omhandler båtliv og kysten i Norge og man i tillegg har supert vær ved en flott innseiling til Lillesand, så syntes jeg det var merkelig at jeg ikke kunne se Bavariaeiere som fant det interessant å bidra ja.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Det var en annen her som kommenterte at halvparten av båtene, eller var det seilbåtene i Lillesand som var Bavaria i sommer. Jeg har selv vært en del i Lillesand i sommer ved flere anledninger med venner som kommenterte det stikk motsatte, at det var spesielt få Bavaria og spesielt mange og store Princess så det var bare en liten oppfølger til den.

 

Ve, min kommentar gikk på seilbåter og tror også jeg presiserte det. Nå har jeg kun vært i Lillesand i fem uker i sommer og med "krypinn" i byen så ble det noen turer til sentrum/gjestehavna og på sjøen hver dag samt utsikt til marina og byfjorden, men du har sikkert bedre oversikt.

 

Jeg har forøvrig også kommentert de mange prinsessene som var i byen og at det store flertallet syntes å komme fra Vestlandet, i alle fall i følge de navn på hjemmehavner som var påklistret skrogene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

og man i tillegg har supert vær ved en flott innseiling til Lillesand, så syntes jeg det var merkelig at jeg ikke kunne se Bavariaeiere som fant det interessant å bidra ja.

 

De har vel ikke så voldsomt behov for å komme på tv som en del andre da ... kanskje de vil seile isteden?

Link to post
Share on other sites

Det er en artig debatt dette med industri vs håndarbeid. Er det noen som tror at T-Forden hadde blitt en suksess uten samlebåndet og tankene til Henry Ford?. Nei, profesjonell industriproduksjon hever nivået betraktelig på arbeidet som utføres. En godt industrialisert prosess gir produktet til den kvaliteten som er spesifisert. Håndarbeid gir mye større variasjoner i levert produkt. Derimot er specs på en Bavaria satt opp med billigere løsninger enn det de råeste ekspedisjons båtene er satt opp med. Disse blir også laget i betydelig færre antall og de må bli produsert under mer tradisjonelle forhold som gir produksjons variasjoner. En håndlaget luksusbil har selvsagt mange flere avvik i produksjonen enn det en Toyota Corolla har, men det er vel ikke akkurat noen tvil om hvilken man kunne tenke seg å hatt stående i garagjen og tatt søndagsturen med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...