Jump to content

Ombygging av Skilsø 23 til åpen, selvlensende fiskebåt


Fishermidas

Recommended Posts

På tide med litt oppdatering (om noen følger med...)!

 

Er ferdig med rammeverket, og har styrket dette med vinkelbeslag der jeg bokser/kubber mellom. Nå er det tilpassing av divinycellplatene. Jeg går for 10mm plater, veldig lette å tilpasse med en stanleykniv. Når alle platene er tilpasset (iløpet av uka), går jeg i gang med å støpe. På undersiden gir jeg platene et lag med 100gr duk og går over alle endene med polyester for å "lukke" platene. Jeg vil ikke lage platene for stive, derfor bruker jeg så tynn duk. Platene skal kunne flekses pga springen i skroget. Når alle platene er klare skal jeg lime dem til rammeverket, tenker da å bruke Sikaflex eller Tech7. Jeg må videre stemple av platene/presse dem nedpå via bjelkene i taket på verkstedet. Det nytter ikke å skru platene fast siden det er lite/ingen hold i dem samt da vik jeg punktere støpen på undersiden. Oppå vil jeg bruke 600gr duk minimum 2 lag, så får jeg se hvor stivt det blir. Vil ha en stum dørk, så det er mulig jeg må legge 3 lag, men det vil jo vise seg.

 

Joda......det går fremover i 2015 :thumbsup:

bilde

 

bilde

 

bilde

Veldig lette å tilpasse!

 

bilde

Tunga beint i munnen....kjedelig å skjære feil i fine plater

 

bilde

Link to post

Du ser konturene av tre luker på siste bildet. Du har motorkassen i midten, foran og bak den kommer to luker. Den fremste er for tilgang til batteribank og inspeksjon/tilgang til skutebunn og lensebrønn. Den aktre luka er for tilgang til bunnventil og smørekopp. Den aktre luka blir i inni styrepulten, så den blir skjult.

 

Alle lukene blir laget som en skoeske. Hvor høye karmene blir får jeg se etter hvert, men motorkassen blir høyest. Den kan da og brukes til å sitte på. Jeg skal ha 2 ABS luker, men de kommer henholdsvis i akterskottet (tilgang til grovfilter/vannutskiller, tank, rorhylse og stuerom. Den andre ABS luka skal jeg ha i styrepulten (tilgang til el.sentral, smørekopp/bunnventil osv.) Jeg velger å ikke ha skott fremme, men heller kjøre en åpen løsning å ha dregg og tauverk i stamp. Støper inn en stopplist i dørken så dette skal holde seg på plass.

Link to post

100 gr/kvm under? dette er altfor lite! du kommer til å trakke gjennom, spesielt med så tynn divinycell, hadde du gått for en 20-30 mm så kunne du greid deg med et lag 600 gr. Med 10 mm tror jeg du bør legge opp minst 2 lag 600gr, du må huske at det er under du for " strekket i sandwich`en, til tykkere plater til mindre kan du legge på pga distansen mellom fiberen, oversiden er mindre viktig, der er det mere punkterings styrken som gjelder

Link to post
  • 4 uker senere...

Det har vært mye reising med jobben siste ukene, men litt har blitt gjort innimellom. Ser frem til en periode med litt fri nå :smiley:

 

Dørkplatene er ferdig limt og tilpasset, støping er påbegynt. Regner med å være ferdig med plastring av dekket iløpet av uka. Tilpassing og plastring av ny kant rundt båten er påbegynt, bilder kommer.............

Link to post

Ble idag ferdig med å støpe et lag med 600gr duk over hele dørken! Gangen videre nå blir tilpassing og innplastring av lukekarmer og akterskott, for så å støpe et lag nr 2. med 600gr duk over hele. Videre skal jeg gjøre ferdig kanten rundt og plastre inn denne før alt blir påført finnishstrøket med toppcoat. Så starter nok produksjonen av dekksluke, motorkasse og styrepult. Her er litt bilder:

 

bilde

Tilpassing av nye skansebord/kant.

 

bilde

Platene blir limt til rammeverket med Tec7

 

bilde

Overgang dørk/skuteside, legges 4 overlappende lag med duk.

bilde

Overlappende skjøter vil endres på neste støp.

 

bilde

Støper inn denne stopperen under bakken, slik at kasser/dregg/utstyr ikke raser ut.

 

 

Detter er status så langt!

Link to post

Lukekarmer til luke for batteribank og fremre lendepumpe, 15cm høye. Regner med at karmene på motorkassen blir 30cm, da har ungene fin plass å sitte !

bilde

 

Limt, skal pusse og runde alle kanter før støping.

 

bilde

Kan VARMT anbefale denne maska for dem som skal jobbe med polyester/maling/lakk osv. Rimelig (ca 500,- m/filter), og behagelig!

Link to post

Kult prosjekt! Tror du har lagt deg helt i grenseland hva gjelder laminattykkelse. Tror 2 x 600gr vil holde vekten, men mister du noe forholdsvis tungt og / eller skarpt (dorgesøkke, dregg, etc)i dørken eller at noen hopper fra kaia og ned i båten vil du utvilsomt få delaminering eller brekasje med påfølgende lekkasje til divnicellkjernen. Sikkert andre her som Knude, som har mer erfaring enn jeg, men personlig tror jeg 4x600gr er mer greia.

Link to post

Fra eksperthold har jeg hørt at tykkelsen på "sandwitchen" ikke haqr så mye med bruddstyrken å gjøre. Det er det som ligger oppå og under som lager styrke, ikke kjernen...så om den er 10mm eller 20mm så er stryken den samme. Pr. i dag er det et lag 600gr oppå, og jeg spaserer fint oppå uten svikt eller knirk. Det skal som sagt et lag til oppå med 600gr som et minimum. Men om Knude anbefaler 3 lag med 600gr gjør jeg selvsagt det. Så her trenger jeg råd!! Jeg ser at 2 lag 600 er i minste laget om man slipper betonglodd fra lina nedpå, så 3 lag er nok best....

Link to post
  • 3 uker senere...

Det går litt i rykk og napp med prosjektet, men jeg holder tidsplanen sånn ca. Har estimert å være klar til aluminiumsarbeidet i april! Foreløpig har jeg brukt ca 70 arbeidstimer på arbeidet.

 

 

Karmer til motorkasse limes nå

bilde

 

For å ikke "spise" av plassen på innsiden, laminerer jeg Divinycellen på utsiden av karmen

bilde

 

Grovtilpassing av plater til styrepult

bilde

 

...ikke helt enig med meg selv foreløpig, blir nok litt justeringer

bilde

 

Siste lag med forsterkning i overgang fribord/dekk. Tot 5 lag 600gr.

bilde

 

Lagt forsterkninger i plateskjøtene, nå 4 lag 600gr alle skjøter og hele dekket er klar for de 3 siste lagene med 600gr duk!

bilde

 

Solen tittet frem og fuglene sang i dag, og med 10 grader i sola ble dørene åpnet for lufting :)

bilde

 

Tittei

bilde

Link to post

Dette begynner å lukte fiske!

Lurt å bruke motorkassa til å sitte på er også enig med deg i å bare ha utstyr i stamp/kasse som du forankrer til båten via list i dørk og evt tau.

Hvis du har revet ut 400 kg innredning, så vil du få en mye lettere båt. Selv om tyngdepunktet kommer lavere, kan du få bruk for ballast. Jeg har lagt ca 200 kilo ballast i min snekke: Fikk hjulbly fra et dekkverksted(bortsett fra at det ikke er bly lenger), vaska det godt med aceton/høytrykksspyler, og støpte det inn i pakker på ca 20 kilo, med tau i hempe gjennom midten.

Funker greitt. En forbedring ville trolig være å lage en form på plassen og så støpe inni den, slik at ballasten din ligger helt inntil skrog og skott.

Jeg la 100 i baugen og 2 x 50 i side der båten er breiest.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...